GL1000 1975 Bobber project (te koop)

Hmm, de tekening waarvan het frame te bouwen is kan ik zelf maken, desnoods in 3D. Je bent immers niet voor niets CAD-tekenaar. *D
Dat lassen lijkt mij ook geen probleem , gezien er in de familie en vrienden kring genoeg lassers zijn waaronder ook een fotolasser. :)
De keuringen zijn dan het enige waar ik me zorgen over moet gaan maken. :/
Maar dat is voor latere zorg. Eerst het frame "in kaart" brengen nadat ik deze heb nagekeken en kaal geschuurd.
Zordra ik iets kan lateb zien van de tekening / ontwerp zal ik dat zeker doen. Verwacht alleen niet dat dit alles binnen 1 winter te doen is...

Net nog even op de site van de RDW gekeken voor info over de verschillende keuringen. Het laten keuren van het "nieuwe" frame kan ik hier in de buurt laten doen (Roosendaal).
De keuring van de "nieuwe" motorfiets zou dan weer in een andere bloemen stad (Lelystad)
Maar wat ik hier lees is dat het gaat over een geheel frame dat zelf wordt gemaakt of over een compleet frame dat van het schap wordt gehaald maar nog niet is ingevoerd. Ergens anders lees ik dan weer dat er ook een keuring moet worden gedaan als je besluit van 2 voertuigen 1 te maken. Maar niets over een gedeeltelijk nieuw frame. Ik behoud immers een groot deel van het GL frame incl. frame / ID nummer.
Ik hoop hier snel iets over te horen van de RDW.
 
Laatst bewerkt:
Dit vond ik op MF.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil van mijn motor een hardtail maken. Om het zekere voor het onzekere te nemen
heb ik bij de RDW gevraagd of hier een keuring voor nodig is.
DIT BLIJKT NIET NODIG TE ZIJN. Hieronder een kopie van het antwoord:
Geachte heer .......,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraag of de motorfiets opnieuw gekeurd moet worden als u van uw motorfiets frame een hardtail maakt.

Als de achterbrug met vering vervangen wordt door een vast gedeelte en de wielbasis wijzigt niet, dan hoeft deze aanpassing niet gekeurd te worden.

Het wordt door deze aanpassing ook geen zelfbouw. Zelfbouw is als u het gehele frame zelf maakt.

Dus geen aanpassing op het kentekenbewijs zolang de wielbasis niet wijzigt en geen zelfbouw.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW



--Original Message--
From: .......@sternauto.nl
Date: 7-3-2008 14:05:07
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

formID: 2000
Aanhef: de heer
Voorletters:......
Achternaam: ........
Email:.......@sternauto.nl
Adres: .......
Postcode: ......
Plaats: Harderwijk
Land: Nederland
Telefoon: .......
Kenteken:
Rijbewijs:
Opmerking: Goede middag,
Ik ben ik het bezit van een Suzuki Savage LS650 uit 1987. Ik wil van dit frame een hardtail maken, dus de achterschokbrekers verwijderen en het frame star maken aan de achterkant. Voor de rest blijft het frame en de motor orgineel.
Aan welke formaliteiten moet ik voldoen? Moet de motor opnieuw gekeurd worden, krijgt hij dan een "eigenbouw"
framenummer en een nieuw kenteken of alleen een aanpassing op het kentekenbewijs.
Wat zijn de kosten?
 
Nu met foto
full
 
Harleycees,
Dit zijn een paar mooie!
Heeft u toevallig ook een foto waarop te zien is hoe de tank gemonteerd zit en hoe of waar de luchtfilter is geplaatst?
MvG
Paul
 
Hallo Paul

Detail foto's heb ik niet. De rode Goldwing Bobber heeft zijn tank op zijn orginele plek onder zijn zadel en de tank is een dummy. Als zoals de zwarte een echte tank monteerd zou je als luchtfilter kn filters gebruiken of het spruitstuk aanpassen

Groetjes
Cees
 
Ik heb nog een oud, maar recent lasdiploma, met aantekening van frame lassen.
In 1991 een frame gelast, toen mocht iedereen dat doen die zo'n ding kon vast houden.
On 1998 weer een ander gemaakt, toem mosten ze mijn papieren inzien, iets gewijzigd zeker.

Neem zeker een een fotolasser, die gelijk aan een gewone beroeps lasser, dat is in dat geval TIG-4 met aantekeningen, standaard nieuwe TIG-4 is fotolasser maar heeft geen aantekeningen.
 
Ik heb nog een oud, maar recent lasdiploma, met aantekening van frame lassen.
In 1991 een frame gelast, toen mocht iedereen dat doen die zo'n ding kon vast houden.
On 1998 weer een ander gemaakt, toem mosten ze mijn papieren inzien, iets gewijzigd zeker.

Neem zeker een een fotolasser, die gelijk aan een gewone beroeps lasser, dat is in dat geval TIG-4 met aantekeningen, standaard nieuwe TIG-4 is fotolasser maar heeft geen aantekeningen.

_O-
 
Hulzie,
Bedankt voor je reactie, ik ben het niet eens met Bugeater en denk ook dat je een aanpassing goed en grondig moet uitvoeren of laten uitvoeren. Zeker 1 die de verbouwing van een kompleet frame inhoud. Ik wacht de reactie van de RDW af en hoop daar een bevredigend antwoord te krijgen.
Qua "las maar aan dan" het is spelen met het meest kostbare dat je bezit, en dan bedoel ik niet de motor. De kosten voor de keuringen zijn ook te overzien, dus dat is niet de reden om het niet door te zetten.
Ga straks mijn kale frame op de werkbank zetten om deze schoon te maken. En eens goed kijken naar de mooiste lijn. :]
Wordt vervolgd.
 
Hier wat foto's van de huidige staat:
PICT2890.jpg

Zoals je ziet is de draadboom niet meer moeders mooiste en het frame heeft slijp en slijt plekken waar ik die liever niet zie. Kortom ik ben blij dat ik de fiets gestript heb tot op het frame.
PICT2895.jpg

:(
Ook het balhoofd heeft wat zorg en liefde nodig. Want ik geloof niet dat er erg veel vel tussen de lagerschalen zit. Ook moet ik hier een vorkaanslag oplassen want tot op heden was de tank de aanslag.
PICT2896.jpg

Toen ik de motor kocht luide de advertentie op Marktplaats: Puristen gruwel... ik begrijp langzaam waarom.
Het frame is een GL1000
Het blok is een GL1100
Voorvork onbekend
en de rest een samen raapsel van GL's in het algemeen maar dat de conditie zo beroerd was... ach ik had hem dan als nog wel gekocht denk ik maar dan toch voor minder euries :Y
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet en zie.
-formeel mag je niet lassen of slijpen aan een frame-
Heb je een probleem met die verrotte buis.
Persoonlijk zou ik um er tussenuit halen en een nieuwe inzetten.
 
Die twee grijze blokjes ok zuinig op zijn, dat zijn je beide CDI ies, krengen kosten 250 euro p/s en op de sloop ook peperduur.
Ik heb er ook nog 4 op reserve van sloopblokken af, nooit weg.
 
Op de onderkant of achterkant net wat je liever hebt zit een zwarte laag. Is dat bij u ook zo, en hoe erg is het gesteld met deze CDI's als dat zwarte spul eruit heeft gedruipt.

Die verrotte buis is denk ik zo "aangepast" om het GL1100 blok passend te krijgen in het GL1000 frame. Maar deze ga ik zekervervangen door een nieuwe.
 
Dat doen ze haast allemaal dat zwarte spul laten druppen, komt, die dingen worden warm, en dan smelt dat beetje bij beetje, maar daarom doen ze het nog wel, bij teveel verloren niet meer, dat heb ik bij 1 van mijn eerste blokken gehad, spulletje deedt het gewoon niet, oorzaak was toen gare CDI tjes
 
Ik zou het frame laten stralen als je het niet helemaal vertrouwd. Dan weet/zie je het zeker wat er allemaal (al dan niet door een erkende fotolasser...) aan verlast moet worden.
 
Ik heb hem vandaag onder handen genomen met een komborstel op mn slijptol. Er zat zelfs plamuur op het frame :? te hoogte van de fc's van de gele hardtail eerder in deze topic. En op beide buizen op dezelfde plek, dat kan haast geen toeval zijn.

Ik maak kaal wat ik wil hergebruiken, en laat het andere voor wat het is. Ben er nog steeds niet uit of ik de verbouwing van het frame doorzet. Ik las op een ander forum dat er ook een leeftijd was gebonden aan het wel of niet mogen verbouwen van het frame. Eigenlijk net zo iets als bij kevers. Je mag een onderstel zonder herkeuring in korten zolang deze komt uit een jaar voor 1967 (jaartal ben ik niet helemaal zeker) Voor motoren gold het jaar 1978 als grensjaar. En mijn frame komt uit 1975! :) :) :) Het is een grijsgebied, mocht je besluiten een verbouwing te doen aan je frame dan zal de RDW of de Politie er niet over vallen, mocht je betrokken geraken bij een ongeval dan maakt het weinig uit of jij nu fout was of die ander maar de kans is dan groot dat je verzekering zijn spreekwoordelijke handen ervan aftrekt.

De meeste zeggen dat je het gewoon moet doen en de stap moet durven zetten. De wil is er de ambitie ook maar de twijfel is het grootst.

Ik wacht nog steeds op een groenlichtantwoord van de RDW...

De gene die wachten heeft uitgevonden had daar beter eerst even wat langer over na mogen denken! })
 
*O* M'n tankjes zijn binnen!

PICT2901.jpg


Niet moeders mooiste met de roest en deuken maar in een perfect tank zet je ook geen slijptol 8-)

Gelijk even op het frame gezet en ze hebben de juiste lengte.

PICT2898.jpg


Nu nog eens kijken hoe en wat ik wil gaan veranderen aan deze tanks. Ze moeten breder worden aan de voorkant en er moet een nieuwe bodem en tunnel in komen.

Het plan nu is om de zwarte tank te splitsen over het midden. En om uit de andere (met de strepen en roest) een spie te slijpen langs de tankdop en deze dan weer te lassen in de gespleten.. afijn je begrijpt me wel.
 
Spannend moment: de slijptol in de tank zetten en dat ding kort slijpen. Ging nog best aardig eigenlijk !lol
Eerst de bodem eruit gehaald langs de buitenkant van de flensrand, zo kan ik een mooie vlakke bodem maken zonder die lelijke opstaande rand. Toen het midden afgetekend en de tank in 2 geslepen. Omdat de opening voor op de tank nu wel heel erg breed werd probeerde ik de andere tank in de verslepen tank. De tank wordt dan wel iets langer maar het vloeit mooi over.

PICT2916.jpg


PICT2917.jpg


Maar ik moet eerst de bovenste frame buizen veranderen voor dat ik de tank kan aflassen, zo kan ik er gelijk de tunnel in zetten. Bij de tankjes zaten wel de tankdoppen maar geen sleutel, weten jullie misschien een adresje? Of gewoon een goed idee als vervanger.
 
RDW geeft goenlicht voor de aanpassing. de achterbrug mag worden verandert. En de buis naar het balhoofd mag worden vervangen door een enkele buis zolang dit degelijk wordt gedaan. Eigenlijk ben je redelijk vrij in wat je wil doen aan de motor zolang de wielbasis niet te veel verandert.
 
Ik wilde gewoon een antwoord van de RDW voor dat ik de slijptol ging hanteren. En nu ik deze binnen heb ben ik gelijk begonnen met het overbodige te verwijderen.

PICT2924.jpg


PICT2918.jpg


Gelijk even provesories een achterbrug gemaakt om een beter beeld te krijgen van de hardtail.

PICT2920.jpg


Nu is het zaak om zoveel mogenlijk 3/4" pijp te verzamelen zodat ik kan beginnen met buigen en hechten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan