GL1000 1975 Bobber project (te koop)

PB76

Die hard MF'er
10 nov 2009
325
0
Hoogerheide
De winter staat voor de deur en mn motor heeft een grote beurt nodig. Het is een Honda Goldwing GL1000 met een GL1100 blok. Alle vloeistoffen en filters moeten worden vervangen. Ook de kabelboom moet grondig onder handen genomen worden, deze is in de loop der jaren "kundig" onderhouden met behulp van kroonsteentjes, tape, verband en ANP prul... En ik maar denken waarom wekt mijn licht niet meer LUX op dan een kaarsje. Verder lekte de radiator te erg om gedicht te worden door een D2 goedje, en de voor rem deed niet genoeg zijn werk naar mijn zin. Zo ook de distr. riemen hadden geen gegevens over de leeftijd of wat dan ook..
Kortom de motor die ik kocht in de zomer van 2008 had mijn aandacht nodig.
:?
Het begin is gemaakt,
De motor heb ik gangbaar gemaakt, nieuwe accu en een spuitbus remreiniger, en naar mn garage gereden. Hier ben ik begonnen met het strippen van mn Goldwing uit 1975. De tank covers waren al snel gedemonteerd en zo ook de andere kappen. Radiator leeg laten lopen en ook deze van de GL gehaald. Deze moet ik een keer met de compressor onder druk zetten om te vinden waar deze lekt en dan solderen als dat nog kan. Rem cilinders van de voorpoten en ook deze laten leegvloeien.
Zo zonder alle extra's krijg je een redelijk beeld van de motor.
http://i392.photobucket.com/albums/pp9/VWkever1975/Goldwing GL1100/PICT2868.jpg
Zo kwam ik ook op het idee om mn Goldwing om te bouwen naar een Hardtail met de looks van een Bobber. Het is immers maar 1x winter :Y

Binnenkort het blok uit het frame tillen en het frame klaar maken voor een grondige inspectie. Om hierna loos te gaan met de haakse slijper :P

Verder ben ik op zoek naar een mooie tank, zweefzadel en achterfender. En de meeste onderdelen die ik nu van de motor heb afgehaald gaan de verkoop in.
Paul de Blok uit Hoogerheide - Advertenties op Marktplaats.nl

Zodra er vorderingen zijn zal ik deze zeker melden!
 
Laatst bewerkt:
PICT2868.jpg


Ik ben benieuwd ...
 
Even wat navraag gedaan bij de RDW en die gaven mij het spreekwoordelijke groene licht.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het wijzigen van de kleur is toegestaan. U kunt het kentekenbewijs opsturen naar de RDW postbus 30000 9640 RA te Veendam. U dient het verzoek te richten aan onze afdeling VRD.

Het aanpassen van de ophanging naar hardtail is toegestaan, mist de wielbasis daarbij niet meer dan 6 cm afwijkt van het origineel. Gaat het meer afwijken dan is een keuring bij een RDW-keuringsstation noodzakelijk. De ombouw dient deugdelijk te zijn uitgevoerd.

U dient bij aanpassingen aan de verlichting te blijven voldoen aan de permanente eisen uit de Regeling Voertuigen. U vindt de Regeling Voertuigen op onze website. Knipperlichten zijn niet verplicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
 
Laatst bewerkt:
Hoi, leuk deze reacties!
Vandaag lekker bezig geweest met het uit het frame lichten van de motor. Gelukkig was de motor al zo ver kaal gemaakt dat ik overal lekker goed bij kon en met het juiste gereedschap kom je een heel eind.
Even wat klein spul mee naar huis genomen om hier alvast aan te beginnen met schuren en voor werken. Het frame heeft heel wat punten die verbetert moeten worden.

Vandaag 2 Kawa tankjes gekocht, volgens mij van een LT, deze ga ik proberen samen te vloeien tot 1 tank met een grote ruimte onder de tank voor luchtfilter en aanverwanten. Deze tanks hebben een mooie druppel vorm en deze hebben elk nog hun tankdop en kraantje. Benieuwd wanneer ik ze binnen heb.
Eens kijken wanneer ik het frame op de werkbank kan zetten om dan te beginnen met schuren en het vervangen / uitdunnen van de draadboom.

Ook van de week kijken voor een achterspatbord, hier in de buurt verkopen ze boottrailer fenders in de maat 13" en 14/15" even kijken welke het beste aansluit op mijn band. Jammer dat ik niet breder kan plaatsen dan 135, hoewel ik eerder eens een 155 in een vergelijkbare fiets... maar dat was te, aan de lak te zien van de cadan... De fenders zijn 200mm breed, verzinkt en naar mijn mening best mooi.

wordt vervolgt
 
Haha *D :N dank je, leuke bike daar niet van maar zie het vooral als een persoonlijk project.
Wat is dat zwarte onder de tank? Is dat een plaat waarmee je de ruimte hebt afgedekt?
Zou je ook een foto kunnen plaatsen van de andere kant? Ik ben benieuwd hoe je de cadan hebt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Dat zwarte maakt dl uit van het frame.
Dit is een hardtail frame, heel frame frame dus.
Maar er moet een ander blok onder en het is weer rijden.
Kenteken en alles zit erbij

Zal ff foto's zoeken, anders maak ik ze wel
 
Alvast bedankt! Ik ben nog een beetje aan het brain stormen over de vorm van de hardtail. Ik denk wel dat vervangen van de achterbrug zoals bij uw GL de mooiste oplossing is. Jammer genoeg ook de moeilijkste. Door de achterbrug te behouden met het oog op de cadanaandrijving beperk je de kans op vervorming... Ik ben er nog niet helemaal uit.
 
Kijk dat schept duidelijkheid!

full


Mooie stap hogerop trouwens van GL naar HD!
 
Laatst bewerkt:
He!
Heeft deze gele rakker niet in de buurt van Apeldoorn en omgeving rondgereden?
Ik kan mij nog herinneren dat ik daar een keer met pech stond en dat ik toen geholpen werd door een hele vriendelijke vent op zo'n gele Goldwing chopper!
Was toen al aardig onder de indruk van die fiets.
Spreek wel over een aantal jaren geleden.
 
Dat moet dan wel meer dan 8 jaar geleden zijn. (zolang staat ie al hier)

Maar om te rijden gebruiken we in Intruder VS 1400
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer zoveel mogenlijk info te verzamelen voor dat ik de laskar en slijptol ga hanteren. De gele spreekt mij bijzonder aan, enkel dat plaatwerk onder de tank minder.
De achterbrug, of heet dat nu in 1x de hardtail tail, ga ik proberen te evenaarden.

full


Wat ik vooral mooi vind aan een bobber is de sobere kaalheid, en die probeer ik in mn GL te krijgen. Zo lijkt het mij mooi om het blok goed in het zicht te krijgen. De plaatsing van de E-installatie, accu en koelvloeistofreservoir moeten natuurlijk wel uit het zicht blijven. Heb ooit eens een mooie fiets gezien met de accu in de greppelfrees, ook mooi maar dat is dan weer niets voor een bobber.

Maar als u voorbeelden hebt van Goldwing Bobbers... aarzel dan niet om deze te plaatsen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu enkele schetsen liggen voor een mogenlijk hardtail frame waarin ik mij kan vinden. Het GL1000 frame is een zwaar frame als je deze vergelijkt met bv. het frame van een HD hardtail. Dit komt volgens mij vooral door dat mijn blok in de lengte richting ligt en niet zo als bij een HD. Er komen natuurlijk heel andere krachten op het frame.

PICT2888.jpg


Ik ga kiezen tussen deze 2 denk ik.

PICT2889.jpg


Bij 1 ga ik de basis van het frame niet veranderen (bruin) en bij de ander (blauw) ga ik al meer richting het HD frame en wordt het meer een totaal eigenbouw frame met als enige vaste basis het balhooft en de buizen onder het blok door.

Het frame waar over heen is gekleurd is een GL1000 frame. Zo zie je mooi wat er allemaal moet gaan gebeuren... *D :?
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het mee eens, dank je. Maar qua keuring ben ik daar nog niet helemaal overuit. Je mag een achterbrug ombouwen naar een hardtail. Wat wordt er hier dan precies bedoeld? Ja je mag de schokdempers vervangen door een stuk pijp, Of, Ja je mag zelf een achterbrug ontwerpen, lassen en monteren?

Ik ga hier over nog eens goed navragen ook ivm. verzekeringen enzo
 
Laatst bewerkt:
Als jezelf de benodigde certificaten niet zelf hebt, mag je zelf niet lassen t.b.v. en keuring.
Indien wel, dan is alles simpel

Tekeningen + krachtberekening bewaren en meenemen bij het laten keuren, scheelt je een hoop gedoe.

Let wel, WingDingussen lopen haast allemaal 1 op 10, ut zijn natnekken!
 
voor een zelfbouwkeuring zijn geen krachtberekeningen nodig, wel een tekening waar het frame als het ware vanaf gebouwd kan worden.

een las certificaat is ook niet nodig.
je moet het kale frame ongelakt en de lassen niet weggeslepen eerst laten keuren, voordat je de motor voor een kentekenkeuring aanbied.
als de lassen er niet goed uitzien of de constructie is niet deugdelijk, word het frame afgekeurd.

als de keurmeester jouw verhaal niet vertrouwt, is er ook nog de mogelijkheid dat je je laskunsten ter plekke mag laten zien.
 
Laatst bewerkt:
Hee hebben ze dat allemaal weer veranderd?
Ik vondt toen dat dat lascertificaat werdt ingevoerd daarvoor een goed plan!
Rest van gein is maar bijzaak, maar moest ook een tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan