GL1000 loopt op 2 cilinders

rensbass

MF'er
5 dec 2009
69
1
Zonnemaire
Net de accu van de GL1000 vernieuwde, ik wil een stukje gaan rijden, maar hij niet echt.
De bougies gecontroleerd, de voorste 2 zijn nat.
Eerst dacht ik aan de bobine, maar als ik de bedrading omdraai dan kan ik wel de achterste 2 cilinders laten draaien op de bobine die normaal de voorste voedt.
De motor heeft een dyna elektronische ontsteking. Zou het daar aan kunnen liggen?
Of zou er iets mis gegaan zijn bij het installeren van de nieuwe accu?
Alvast bedankt!
 
Mogelijk is een van de "vonkversterkers" overleden. Dit zijn kleine zwarte blokjes met 4(?) draden en aan. Soms loopt er een pasta-achtige substantie uit.
Er zijn twee van die blokjes aanwezig op je motor. Zo'n blokje stuurt een bobine aan.
 
oeps, foto vergeten.
full
 
Die van een goldwing zijn van, of heten OKI. Ze zitten vooraan tegen de balhoofdschetsplaten. onder de "tank"
Als je de zijkanten openklapt zie je ze wel, net als de zwarte drab. Uiterlijk zijn ze vrijwel gelijk aan de NEC hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Bedoelen jullie deze toevallig? Is het enige wat ik tegenkom, maar niet klein zwart blokje.
http://motoren.marktplaats.nl/onderdelen-honda/454865922-vonk-versterkers-cb650-cb750-dohc-cb900-boldor-gl1000.html
Waar zou deze moeten zitten? duur dingetje trouwens.

Oeps telaat :/
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch dat een aantal posters het fout hebben. Die "vonkversterkers" zitten op de GL1100; de GL1000 werd standaard geleverd met een conventionele contactpuntenontsteking. Als de Wing van Rensbass een Dyna ontsteking heeft is die er later opgezet. Het ligt volgens mij voor de hand om daar te gaan zoeken....
 
Ik denk toch dat een aantal posters het fout hebben. Die "vonkversterkers" zitten op de GL1100; de GL1000 werd standaard geleverd met een conventionele contactpuntenontsteking. Als de Wing van Rensbass een Dyna ontsteking heeft is die er later opgezet. Het ligt volgens mij voor de hand om daar te gaan zoeken....

Ahh, gelukkig.
Ik werd helemaal gek van het zoeken gisteravond in de schuur met een zaklamp. Ik kon ze maar niet vinden en ging al aan mezelf twijfelen.
De Dyna is er inderdaad later opgezet, (door vorige eigenaar).
Situatie is als volgt:
1 bobine heeft zwartwitte draad en gele draad. Voorste cilinders, ontsteken niet
1 bobine heeft zwartwitte draad en geel/blauwe draad. Achterste cilinders, ontsteken wel.
De zwartwitte draad gaan tesamen naar het contactslot (is dus niks mis mee)
De gele en de geel/blauwe draad gaan allebei direkt naar het ontstekingshuis.
Het maakt niet uit welke bobine ik op de achterste cilinders aansluit, zolang ik de geelblauwe draad gebruik lopen de cilinders. Wel flinke ploffen en valt snel uit.
Andersom maakt het niet uit welke bobine ik op de voorste cilinders aansluit, zolang ik de gele draad aansluit lopen de cilinders niet. Bougies worden nat.

Ik heb de bougies nog niet uit de cilinders gehaald om te kijken of ze dan vonken, zal ik ook eens doen.
Alvast bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Net nog even geprobeerd, geen vonk. de bedrading lijkt te kloppen, lopen van bobine naar de dyna ontsteking. zoals arie triker al zei denk ik dat het daar aan ligt. De gele draad die de voorste 2 cilinders voed veranderd daar naar zwart. Is zo‘n dyna ontsteking 1 geheel of zijn dat losse onderdelen die je los van elkaar kan vervangen?
 
Ik heb zelf ook ooit een electronische ontsteking op mijn 1000 gezet, volgens mij was dat ook een Dyna. Maar da's al dik 20 jaar geleden, dus daar weet ik niet meer zoveel van.
Googlend kwam ik wel hier terecht:
http://www.classicwingclub.org/frankspage/pdf/DynaS.PDF (Classic Wing Club | Welcome to the official website of the Classic Wing Club!)
Als je het Engels een beetje beheerst moet je volgens mij hier toch een begin kunnen maken met je zoektocht.
Succes!
 
Beetje laat, maar hij is gefixed hoor.
Zoals triker arie zei was het inderdaad de ontsteking. Deze is als geheel vervangen, meteen 4 nieuwe bougies erin en hij loopt als een zonnetje.
Allen bedankt voor de reacties! Zometeen weer lekker weer!
 
Beetje laat, maar hij is gefixed hoor.
Zoals triker arie zei was het inderdaad de ontsteking. Deze is als geheel vervangen, meteen 4 nieuwe bougies erin en hij loopt als een zonnetje.
Allen bedankt voor de reacties! Zometeen weer lekker weer!

Goed bezig!
Ik had hetzelfde probleem een tijdje geleden, toen bleek een van de transistoren van de ontsteking stuk te zijn. Voor 7 euro een nieuwe gehaald en rijden maar!

Ook wel een keer gehad dat de connectoren los zaten, dan krijg je hetzelfde.

Nog veel rijplezier vandaag! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan