Gl1100 met EML zijspan

Nu ik het Gl1100 frame rollend heb, kwam ik er toch wel achter dat ik ruimte gebrek heb en dat geknooi op de grond is ook niet wat.

Ik had nog een twee koloms hefbrug staan die al een tijd niet meer gebruikt werd.
Deze heb ik weer een plek gegeven in de schuur en ik heb er een frame bij gelast zodat ik straks de hele zijspan combinatie op kan tillen.
De bedoeling is dat de vloer 4 cm omhoog komt zodat dit frame in de vloer verzinkt, hierdoor krijg ik een vlakke vloer zonder drempels.
De stalen rijplaten die er op komen te liggen komen dan bovenop de vloer. De verbindingen van het frame met de hefbrug zijn verwijderbaar.

De rijplaat die ik heb gekregen is een beetje krom. Ik moet nog even wat verzinnen dat ik deze wat rechter krijg, maar dat zal nog niet meevallen

IMG-20221126-WA0004.jpeg

Dit deel is verwijderbaar zodat ik de originele arm nog terug kan plaatsen. Zo kan ik ook nog een auto op tillen. Neus in de schuur en de kont naar buiten.

IMG-20221126-WA0000.jpeg

Dit deel is verwijderbaar zodat ik geen opstanden heb wanneer het frame omlaag ligt.

IMG-20221126-WA0002.jpeg

Het onderstel van het zijspan heb ik verwijderd en gestript. Ideale sleutel hoogte.

20221130_194008.jpg

De rest weer aan het plafond.

20221130_194032.jpg

Likje verf erop en weer opbouwen.

20221130_202757.jpg

De schokbreker van het zijspan is niet meer te redden, het chroom is aangetast door roest.

20221130_203928.jpg

Achterwiel gemonteerd.

20221130_203349.jpg
 
Nu ik het Gl1100 frame rollend heb, kwam ik er toch wel achter dat ik ruimte gebrek heb en dat geknooi op de grond is ook niet wat.

Ik had nog een twee koloms hefbrug staan die al een tijd niet meer gebruikt werd.
Deze heb ik weer een plek gegeven in de schuur en ik heb er een frame bij gelast zodat ik straks de hele zijspan combinatie op kan tillen.
De bedoeling is dat de vloer 4 cm omhoog komt zodat dit frame in de vloer verzinkt, hierdoor krijg ik een vlakke vloer zonder drempels.
De stalen rijplaten die er op komen te liggen komen dan bovenop de vloer. De verbindingen van het frame met de hefbrug zijn verwijderbaar.

De rijplaat die ik heb gekregen is een beetje krom. Ik moet nog even wat verzinnen dat ik deze wat rechter krijg, maar dat zal nog niet meevallen

Bekijk bijlage 1827139

Dit deel is verwijderbaar zodat ik de originele arm nog terug kan plaatsen. Zo kan ik ook nog een auto op tillen. Neus in de schuur en de kont naar buiten.

Bekijk bijlage 1827137

Dit deel is verwijderbaar zodat ik geen opstanden heb wanneer het frame omlaag ligt.

Bekijk bijlage 1827138

Het onderstel van het zijspan heb ik verwijderd en gestript. Ideale sleutel hoogte.

Bekijk bijlage 1827142

De rest weer aan het plafond.

Bekijk bijlage 1827144

Likje verf erop en weer opbouwen.

Bekijk bijlage 1827145

De schokbreker van het zijspan is niet meer te redden, het chroom is aangetast door roest.

Bekijk bijlage 1827147

Achterwiel gemonteerd.

Bekijk bijlage 1827146
Mooi gemaakt die lift! Op de grond sleutelen is niks!
 
ja dat is zeker fijn, ik heb nooit spijt gehad van de mijne.

Heb je een foto van de kromme rijplaat?
Misschien dat hier nog goede ideeën komen om die weer recht te maken
 
Nu ik het Gl1100 frame rollend heb, kwam ik er toch wel achter dat ik ruimte gebrek heb en dat geknooi op de grond is ook niet wat.

Ik had nog een twee koloms hefbrug staan die al een tijd niet meer gebruikt werd.
Ik wou dat ik jouw problemen kon overnemen,

Maar mooi gemaakt.
 
Op de eerste foto van mijn vorige post kun je de rijplaat wel zien.

De plaat is 230x70x6mm.

Hier de knikken van dichtbij.

20221201_185944.jpg

20221201_190029.jpg

De plaat wil ik graag plat hebben zodat deze straks plat op de vloer ligt wanneer ik de vloer heb opgehoogd.

Als ik de plaat in de lengte doorslijp past hij bij de buurman onder de pers. Dit was mijn eerste idee, maar het doorslijpen is nog wel een klusje en dan is die ook niet meer zo breed. Ik heb dan wel twee rijplaten van gelijke lengte, maar die breedte is juist handig tijdens het sleutelen.

Ik heb ook de beschikking over een snijbrander, ik denk dat ik hem goed heet ga stoken op de knikken en dan laat ik de zwaartekracht het werk doen. Niet op het frame uiteraard, maar op de grond.

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
 
Van welke motor zou deze schokbreker afkomstig kunnen zijn?

De lengte is 36 cm

20221130_203928.jpg

20221201_195557.jpg
 
Op de eerste foto van mijn vorige post kun je de rijplaat wel zien.

De plaat is 230x70x6mm.

Hier de knikken van dichtbij.

Bekijk bijlage 1827406

Bekijk bijlage 1827407

De plaat wil ik graag plat hebben zodat deze straks plat op de vloer ligt wanneer ik de vloer heb opgehoogd.

Als ik de plaat in de lengte doorslijp past hij bij de buurman onder de pers. Dit was mijn eerste idee, maar het doorslijpen is nog wel een klusje en dan is die ook niet meer zo breed. Ik heb dan wel twee rijplaten van gelijke lengte, maar die breedte is juist handig tijdens het sleutelen.

Ik heb ook de beschikking over een snijbrander, ik denk dat ik hem goed heet ga stoken op de knikken en dan laat ik de zwaartekracht het werk doen. Niet op het frame uiteraard, maar op de grond.

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

Ik denk dat het tegen gaat vallen met een snijbrander. En op de vlakke vloer zal het niet vlak worden, hij moet zeg maar een beetje verder buigen omdat hij altijd terug veert. Beton kan trouwens niet zo goed tegen zoveel hitte, daar springt zo een stuk uit.
Hetzelfde trouwens onder een pers, je kan het materiaal wel helemaal dood drukken met 100 ton, maar ik verwacht dat hij toch weer een beetje terug veert. Maar misschien is hij dan wel vlak genoeg voor jou.
Je zou hem eigenlijk moeten wafelen, maar daar heb je een best groot wafelijzer voor nodig, geen idee of die bestaan.
 
Op de eerste foto van mijn vorige post kun je de rijplaat wel zien.

De plaat is 230x70x6mm.

Hier de knikken van dichtbij.

Bekijk bijlage 1827406

Bekijk bijlage 1827407

De plaat wil ik graag plat hebben zodat deze straks plat op de vloer ligt wanneer ik de vloer heb opgehoogd.

Als ik de plaat in de lengte doorslijp past hij bij de buurman onder de pers. Dit was mijn eerste idee, maar het doorslijpen is nog wel een klusje en dan is die ook niet meer zo breed. Ik heb dan wel twee rijplaten van gelijke lengte, maar die breedte is juist handig tijdens het sleutelen.

Ik heb ook de beschikking over een snijbrander, ik denk dat ik hem goed heet ga stoken op de knikken en dan laat ik de zwaartekracht het werk doen. Niet op het frame uiteraard, maar op de grond.

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
Heetstoken zou ik als leek nooit doen. Heb het prof zien doen, die van een wokkel een spatzuivere plaat kunnen maken. Maar als leek, dan hou je een wokkel over.
Als je het voor op je brug heb en op de hoogste punten belast, zal die dan niet de neiging hebben vlak te zijn op momenten van belasting?
Aan de andere kant, hol zijn is toch geen probleem, rollen je lossen onderdelen naar het laagste punt, makkelijk verzamelen.
 
Van welke motor zou deze schokbreker afkomstig kunnen zijn?

De lengte is 36 cm

Bekijk bijlage 1827410

Bekijk bijlage 1827412
Op alle koni's staat een nummer.. met dit nummer kun je op de site van ikon of die van de hobbyist alle onderdelen bestellen om m prima te reviseren of gewoon een complete vervanging te kopen Ikon heeft de motor schokbreker tak van Koni overgenomen en maakt nog steeds dezelfde schokbrekers en heeft alle reserveonderdelen op voorraad
 
Bedankt voor het meedenken mannen.

@DAF400 Ik denk ook dat die op deze manieren niet helemaal plat gaat worden. Hij mag ook wel iets krom zijn, maar wanneer deze straks op de vloer komt te liggen moet het niet zo zijn dat er een rand 5 cm opstaat. Niet erg handig wanneer ik het zijspan naar binnen wil drukken.
Bedoel je zo'n wafelijzer?

Breville-DuraCeramic-wafel-ijzer-VST072-open.jpg

@scheurschuimpje Je moet ergens beginnen met oefenen. Maar met het doorhangen heb je natuurlijk een punt. Wanneer het zijspan straks zijn volle gewicht heeft, gaat de plaat zeker doorhangen. 6 mm is dan ook weer niet zo heel dik.

@halflive Dit wil ik het liefst niet. Idee is dat de kokers waar de plaat op ligt straks in de vloer kunnen verzinken en de plaat dan op de vloer rust. Ik wil het geheel zo plat mogelijk houden. Ik heb nog wel een rechte plaat staan van een 10 cm dik, hier zou ik strippen van kunnen maken. Als ik de 6 mm plaat dan eerst in de lengte door doe, dan zo recht mogelijk maak onder de pers en dan de strippen er langsheen las..

Komt tijd komt raad.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon een koni die op iedere motor gezeten kan hebben?
Overigens kun je deze gewoon revisreren

Ik kon op marktplaats zo gauw niets vinden wat er op lijkt.
Ik wist niet dat het mogelijk was deze te reviseren.

Op alle koni's staat een nummer.. met dit nummer kun je op de site van ikon of die van de hobbyist alle onderdelen bestellen om m prima te reviseren of gewoon een complete vervanging te kopen Ikon heeft de motor schokbreker tak van Koni overgenomen en maakt nog steeds dezelfde schokbrekers en heeft alle reserveonderdelen op voorraad

De nummers heb ik intussen gevonden, deze waren niet zo goed zichtbaar door corrosie.
7610-1302

Ikon schrijft op hun website:

"Omdat de 7610 serie van Koni gelijk is aan de 7610 serie van Ikon, zijn bijna alle Koni dempers van de 7610 serie met Ikon onderdelen te repareren (behalve de 7610-1296 en -1302 met aluminium huis)"

De schokbreker die ik heb, is met een aluminium behuizing.
Ik las hier ergens op het forum ook dat bij de aluminium behuizingen de bevestigingsogen wel eens af willen scheuren.

Via het nummer weet ik nu wel op welke motoren deze schokbreker is toegepast.
 
Bedankt voor het meedenken mannen.

@DAF400 Ik denk ook dat die op deze manieren niet helemaal plat gaat worden. Hij mag ook wel iets krom zijn, maar wanneer deze straks op de vloer komt te liggen moet het niet zo zijn dat er een rand 5 cm opstaat. Niet erg handig wanneer ik het zijspan naar binnen wil drukken.
Bedoel je zo'n wafelijzer?

Bekijk bijlage 1827631

@scheurschuimpje Je moet ergens beginnen met oefenen. Maar met het doorhangen heb je natuurlijk een punt. Wanneer het zijspan straks zijn volle gewicht heeft, gaat de plaat zeker doorhangen. 6 mm is dan ook weer niet zo heel dik.

@halflive Dit wil ik het liefst niet. Idee is dat de kokers waar de plaat oplicht straks in de vloer kunnen verzinken en de plaat dan op de vloer rust. Ik wil het geheel zo plat mogelijk houden. Ik heb nog wel een rechte plaat staan van een 10 cm dik, hier zou ik strippen van kunnen maken. Als ik de 6 mm plaat dan eerst in de lengte door doe, dan zo recht mogelijk maak onder de pers en dan de strippen er langsheen las..

Komt tijd komt raad.

Nee, en ik vind geen foto op internet. Misschien heeft het wel een andere naam.
Ik zal van de week een foto maken op het werk.

Ik heb ook ooit een gescheurd aluminium oog gehad bij een schokbreker, geen koni.
In het aluminium oog zit een stalen bus, die was door roest groter geworden en heeft het aluminium kapot gedrukt.
 
Kan je die rijplaat niet gewoon omdraaien?O-) geen opstaande rand en als je je span erop zet istie wellicht plat(tot je m er weer afhaald)
 
Zet er gewoon anders een Hagon in. 36 cm is de lengte die een standaard russenmodel ook heeft. Voor net over de 100 heb je een nieuwe naar smaak met een progressief veertje erop.

Ik heb op mijn rus in het verleden ook met dempers gereden die ik bij de motorsloop van een oude GS1000 had gehaald, die waren even lang.

Benno
 
Is het geen idee op die rijplaat te laten walsen en richten.
Er zijn verhuurbedrijven die dit voor derden doen.
Kosten geen idee 🤔
 
Kan je die rijplaat niet gewoon omdraaien?O-) geen opstaande rand en als je je span erop zet istie wellicht plat(tot je m er weer afhaald)
Dan is die net zo krom, maar dan andersom 🙃

Zet er gewoon anders een Hagon in. 36 cm is de lengte die een standaard russenmodel ook heeft. Voor net over de 100 heb je een nieuwe naar smaak met een progressief veertje erop.

Ik heb op mijn rus in het verleden ook met dempers gereden die ik bij de motorsloop van een oude GS1000 had gehaald, die waren even lang.

Benno

Dat is wel een idee ja.
Bij JVM bieden ze een hagon schokbreker aan met de specificaties die ik nodig ben voor 125 euro. Een andere optie is natuurlijk ook bij de importeur navragen.
2e hands ben ik ook aan het kijken, maar kan nog niet iets vinden wat mij aanstaat.

Is het geen idee op die rijplaat te laten walsen en richten.
Er zijn verhuurbedrijven die dit voor derden doen.
Kosten geen idee 🤔

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens navragen bij een machine bouwer, metaal bewerker hier in de buurt of zoiets mogelijk is.
 
Zoals het er hier nu bijstaat.

Frame geschilderd.
Nieuwe schokbreker gemonteerd.

20230116_160905.jpg

Mini draagarm en alle aanbouwdelen geschilderd.
Nieuwe remcilinder gemonteerd.

20230116_160918.jpg

Andere velg gescoord, de oude (gouden op de grond) was 5,5j met een 175/50R13 band.
In deze maat is geen winterband te koop en ik vond hem behoorlijk breed.
De nieuwe velg is 12 inch, hier wil ik een 145/70R12 op monteren.
Was wel zoeken naar de een velg, want de mini steekmaat (4x101,6) is aangepast naar fiat steek (4x98)

20230116_160933.jpg

Tree plank moet ik nog aanpassen. Ik kom niet weg met de onderste bevestiging van het span, maar dit heb ik mij al uitgedacht.

20230116_160942.jpg



20230116_160950.jpg
 
Andere velg gescoord, de oude (gouden op de grond) was 5,5j met een 175/50R13 band.
In deze maat is geen winterband te koop en ik vond hem behoorlijk breed.
De nieuwe velg is 12 inch, hier wil ik een 145/70R12 op monteren.
@ootje : Nu krijgt Bachus toch nog zijn zin ;)
 
Het rolt, remt en ik kan met de lampen knipperen.

20230301_172435.jpg

20230301_172417.jpg

Nadat de vrouw en kinderen mij drie rondjes door de straat hebben gedrukt waren ze er wel klaar mee.
Nu moet ik eerst het blok verder klaar maken.

Deze kant zit weer in elkaar met nieuwe pakkingen en keerringen.
20230211_115129.jpg

Ik ben nu de met de andere kant van het blok bezig en ik ben blij dat ik die kant ook los heb gedraaid. De waterpomp was al helemaal kapot gelopen.

Een nieuwe waterpomp vind ik behoorlijk aan de prijs (255 euro), dus ik heb de oude van nieuwe lagers en keerringen voorzien.
20230222_183911.jpg


20230222_190727.jpg

Nog wel wat problemen gehad met de remmen, deze bleven lekken op de ontluchtingsnippels.
Nu andere gemonteerd en het lijkt goed te gaan.
De bekabeling gaf ook wat problemen.
De plus in de stekker naar het contact was niet goed en de schakelaar van de starter functioneerde niet.

Langzaam aan wordt het wel wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan