gl500 silverwing into ??????

Dindo

mumble master
28 aug 2007
4.735
124
Hoogezand
nieuwe projectje : restauratie/ verbouwing van jottums oude gl 500 silverwing doen .

nadat ik de motor had opgehaald bij jottum en op terugweg nog bij borisz lang was geweest heb ik eerst eens zitten denken wat ik met de motor ga doen nadat het olie verbruik probleem is opgelost .

afgelopen zaterdag tijdens de sjk in iedergeval veel ideeen opgedaan en 1 ding is zeker hij wordt niet orgineel gerestaureerd

mn gedachten gaan richting een bagger of mijn moderne interpretatie van de silverwing we zullen het wel zien .

vandaag eens een aanvang gemaakt met demontage om te achterhalen wat allemaal aangepakt zal moeten worden buiten het olieprobleem .

van jottum had ik al het een en andere meegekregen qua onderhoud / reparatie wat hij aan de motor heeft uitgevoerd dus dat scheeld alweer mooi .

hier de eerste fotos
toolsetje bijna compleet aanwezig
20150816_164156_zpsyfy7omrm.jpg

scheuren in de kap vd buddyzit
20150816_164228_zpso4dudcrp.jpg

ventilatie gaten in top koffer en scheuren in bodem
20150816_164241_zpsqoabar2b.jpg

20150816_164247_zpsnyiphobp.jpg

20150816_164250_zpsqgzqlnfw.jpg

kroonsteentjes en extra bedrading
20150816_165105_zpsyb4k1szk.jpg

kapotte kap
20150816_165535_zpsog8qt2w3.jpg

voorkuip los
20150816_171411_zpsh13ngpkx.jpg

bedrading was nog gelabeld in het verleden alleen niet meer leesbaar
20150816_172448_zpsoft7qte3.jpg

reden waarom tijdens de 500 euro challenge de toerenteller het ineens niet meer deed
20150816_172527_zpskufkvh4a.jpg

begint al kaal te worden zo
20150816_174409_zpspcckcbee.jpg

benzine slang ingescheurd
[
20150816_174931_zpsiqc75hgt.jpg

roestvorming op de voorpoten
20150816_175054_zpssxyqars2.jpg


zo van de week weer verder met demonteren
 
blok onder de motor weggehaald gisteren
en vloeistoffen afgetapt
olie had nog al wat metaal deeltjes in zitten maar kan ook al in de opvangbak gezeten hebben dus blok verder demonteren en nalopen
20150819_183604_resized_zpsxswmniiq.jpg

20150819_182619_resized_zpsxfhicgba.jpg

20150819_182602_resized_zpsgd9r9cpz.jpg
20150819_182728_resized_zpsx4vdin4c.jpg
20150819_182616_resized_zpsa6qqnaqa.jpg
20150819_182557_resized_zpsfurhgb17.jpg
20150819_182547_resized_zpscfsng7t2.jpg
20150819_182607_resized_zpsdu6bpjwd.jpg
 
zeer mooi idd

ga zelf richting modernisering of baggerstyle voor deze waarschijnlijk
 
misschien verschillen onze smaken wel heel erg.... haha.

ik vind het namelijk geen kijk :X tis jou motor natuurlijk. zelf weten ;)
 
Ha, leuk dat het gevolgd kan worden! Staat onder mijn favorieten.
Je bent al verder dan ik geweest ben. Ik heb het blok er in laten hangen. Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken.
 
blok gisteren op de werkbank gezet en begonnen met demontage het is een makkelijk blok om aan te werken merk ik tot nu toe . verschnellings bak ik helemaal een cassette wat tegenwoordig de supersport motoren ook hebben en dat al in 1982 !
20150824_200434_zpsj2qibcx8.jpg

20150824_200440_zpsfozzxjpx.jpg

20150824_200956_zpsvlyasrmn.jpg

20150824_200445_zpszfaa3kpz.jpg

20150824_200426_zpsoeq0lqer.jpg

20150824_200951_zpspwzcvxvw.jpg

20150824_201529_zps2fonhjq0.jpg

20150824_201526_zps4b2epag4.jpg

20150824_201815_zpslc6jtcrt.jpg

20150824_204208_zpsuqfkzjv5.jpg

20150824_204802_zps2s8d33mr.jpg

20150824_205223_zps8gjh4bcl.jpg

20150824_210903_zpscofuog0q.jpg


20150824_210919_zpsk0ywxq99.jpg

20150824_211441_zpskrdlgwbw.jpg

20150824_210929_zpszmpfsdlj.jpg

20150824_212241_zpsrueuad1l.jpg

20150824_220113_zps698v6idm.jpg
20150824_212248_zpssabopz3a.jpg

20150824_220108_zpsis9qruvm.jpg

20150824_220119_zps1t3pnbm0.jpg

20150824_220129_zpsgfgog8bn.jpg

20150824_220358_zpsloyabblz.jpg
 
Laatst bewerkt:
blok gisteren op de werkbank gezet en begonnen met demontage het is een makkelijk blok om aan te werken merk ik tot nu toe . verschnellings bak ik helemaal een cassette wat tegenwoordig de supersport motoren ook hebben en dat al in 1982 !
Ik weet wel motoren uit de jaren '50 van de vorige eeuw met cassette bakken, helemaal nieuw is het niet.
Maar een mooi verslag, afgezien van wat corrosie ziet het er goed uit.
 
vloeibare pakking overal, metaaldeeltjes in de olie en op de kleppen, gebroken bouten en aluminium...
ding is niet helemaal met liefde behandeld.
Voor de rest succes! hele motor is supermakkelijk aan te sleutelen gelukkig
 
zo de boel schoon gemaakt en paar probleem puntjes al gevonden
stukje hulp gereedschap gemaakt
20150825_190629_zpsgyhgeqrg.jpg

rotor er eindelijk afgekregen
20150912_144118_zpsa8uebott.jpg

carterdelen schoon gemaakt
20150912_202118_zpsi4hbbw28.jpg

onderdelen schoon en in olie opgeborgen
20150914_201323_zpsaxtgulmk.jpg

nokkenas ketting heeft in verleden aan carterdeel zitten knabbelen
20150914_201336_zpssexkbe6t.jpg

20150914_201440_zps4ste73kw.jpg

20150914_201449_zpsdwldjzpl.jpg

20150914_201505_zps0zysm7yz.jpg

20150914_201515_zpsmbeiazxn.jpg

cilinderwanden mooi schoon en krasvrij
20150914_201524_zpsguvwss0z.jpg

krukas lager achter wel krassen door demontage
20150914_201539_zpsaux0vsdd.jpg


slijtage van carter door te lange ketting of slappe kettingspanner , eens nameten welke van de twee het is of dat dit al eens is veholpen door een vorige eigenaar .
achterste carter is al eens verwijderd daar er alleen een vloeibare pakking geplaatst was ipv wat er vanaf fabriek gemonteerd was .
wph heeft geen gegevens over de tolerantie gegevens voor de ketting , weet iemand die toevallig ???
 
nog geen idee las op cx forum dat dit nogal normaal is bij de cx 500 en 650 , zit zo te zien nog genoeg vlees op het carter en bij aftappen vd olie vond ik ook geen metaal schilfers dus vemoed dat het al een tijdje geleden aangepakt is .
 
Bij een te slappe ketting is een sterk getik te horen alsof de kleppen heel veel ruimte hebben. Dit heb ik niet gehoord. Ik vermoed zomaar dat dit in het verleden al eens is aangepakt. De persoon waar ik hem van gekocht heeft vertelde me dat hij nog nooit een blok had opengemaakt. De reparatie moet dan al meer dan 6 jaar geleden zijn gebeurd!
 
tja meten is weten n iedergeval , kreeg op cx forum een opmerking over de stand vd spanner wat suggereerd dat de ketting halverwege vervanging toe is
 
zo vanavond nog de zuigerveren na gemeten
en denkt dat olie probleem gevonden is
alle zuigerveren zitten opvervangings limiet 0.5mm gap en 1mm gap
diameters zuiger en cilinders weken af van wph dus nameten
hier nog wat picca's
20150915_193238_zpswjjm7iaf.jpg

20150915_193244_zps3cahke0v.jpg

20150915_193249_zpsqpfzrcpf.jpg

20150915_193249_zpsqpfzrcpf.jpg

20150915_193249_zpsqpfzrcpf.jpg

20150915_193332_zps1uejfdcz.jpg

rechterzuiger wat kool aanslag in eerste zuigerringrecess
20150915_194748_zps1lq6v3b4.jpg

20150915_194758_zpsvbzorghg.jpg

20150915_194807_zpsseojt6cm.jpg

20150915_194815_zps36tj8ck1.jpg

diepte gebruikt voor controle zuigerring gap
20150915_195052_zpsy7fnnvow.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je olieverbruik zou hebben via de slotspeling zou er omgekeerd ook blow by" te zien moeten zijn, dus koolaanslag op de zuigermantel onder de zuigerveren en dat is nog wonderbaarlijk schoon.

Meeste olieverbruik zal via de klepsteelhoedjes gebeurd zijn (klepseals).
 
Terug
Bovenaan Onderaan