glasparelen of sodastralen?

piet pienter

Die hard MF'er
12 nov 2010
514
0
Wommelgem
Om aluminium onderdelen zuiver te maken, kan je dan best glasparelen of sodastralen? :?
Wat zijn jullie ervaringen ?
De bedoeling is om de onderdelen nadien te polijsten. :P
 
Is te zien, met onderbeker wel, met straalketel heb je andere kop nodig langs onder.
Soda is nogal duur en neemt enkel af hetgeen erop ligt, en niks van het materiaal zelf.
Kun je zelfs stralen op glas zonder mat te maken. Ik zou gaan voor glasparels of het fijnste grit of zand.
 
Ik heb bij m'n leverancier toch maar glasparels besteld, hij stelde een keramische korrel voor die onverwoestbaar is, maar die vond ik toch wel duur, een goeie 25€ per kilo in een verpakking van minimum 10kg
Ik ga toch maar eerst de glaspareltjes proberen :')
 
Ik ben al een tijdje aan het klooien met glasparel , het resultaat valt mij enorm tegen.....heb van alles geprobeerd, van 2-10 bar (jaja ik weet dat het kapot slaat als het te hard gaat)

Wat voor spuitmond moet ik nou hebben :? ..........ben er al een tijd mee aan het klooien, maar kom er niet uit |(

Ook heb ik een zak soda staan, heel goed resultaat met een probeersel een tijd terug, maar als ik daar 2 seconden mee straal zie ik echt geen hand meer voor ogen :( , en dat werkt dus ook niet, buiten wel eens geprobeerd , maar de brandweer stond meteen op de stoep vanwege de wolken(bij wijzen van spreken dan hè, die brandweer)

Oftewel: ik lees mee!
 
Ik heb bij m'n leverancier toch maar glasparels besteld, hij stelde een keramische korrel voor die onverwoestbaar is, maar die vond ik toch wel duur, een goeie 25€ per kilo in een verpakking van minimum 10kg
Ik ga toch maar eerst de glaspareltjes proberen :')

Op Ebay.de zitten een paar goede leveranciers. Ik heb toen 3 zakken besteld en die lagen 2 dagen later voor de deur.
 
Heeft er iemand ervaring met die keramische korrels ? M'n leverancier zei me dat hij een klant heeft die carburateurs reviseert en niet tevreden was met glasparels en wel met die keramische korrels.
Nu kan ik wel aannemen , dat als je die korrels voor proffesioneel gebruik aanschaft, je de meerprijs vlot terugverdient, maar bij mij is het maar een hobby he. Ik heb ook niet de ambitie om voor derden te gaan stralen... :/
 
Ik doelde op de verzendkosten vanuit Duitsland voor een zak van 25KG , en dat waren glasparels à €26.

www.ebay.de/itm/151022134325?var=450162692179&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
 
Ik gebruik voor het grove stralen uiteraad grof grit met een nozzel 4 (klein gat, helaas duurt dat niet lang) voor het na stralen gebruik ik het "stof" wat ik uit het grove heb gezeefd met een grote nozzel (ook een 4 die onderhand al wel een 7 of 8 is geworden groot dus) sommige dingen glas parel ik ook met een grote nozzel. hoe groter hoe meer je de grit verspreid en je een mooier oppervlak krijg, maar je verliest ook snelheid waarmee je de diepte niet meer haalt.

hoop dat je hier wat mee kunt :)

o ja en geen zand gebruiken, dit wordt al jaren niet meer verkocht (is zeer ongezond!!!)en je mag het dan ook niet zandstralen meer noemen het is officieel medium stralen O-)
 
@classicbikefanatic: Ja Inderdaad, welke druk gebruik je? En op welke afstand houdt je het pistool?

Als voorbeeld: gisteren wilde ik van een 46 jaar oud honda brommer de ontsteking kap parelen....ding zag er niet uit, losse verf(waar nog verf zat en aan de voorkant zwarte en witte aanslag en weet ik wat meer.....de (latere) verf blaas ik er zo vanaf...de originele verf die daaronder op sommige plekken nog zat gaat er al veel moeilijker vanaf.....en het oppervlak van het `kale`alu verandert wel iets van kleur , maar het wordt lang geen mooie egale kap...... ;(

Oh ja: ik ontvet de boel elke keer heel goed, want stralen en vet is elkaars taboe! Dat lukt dan nog wel ;)

Nogmaals: ze hebben mij verteld dat de glasparels `kapot `slaan als de druk te hoog wordt, dus dat durf ik niet te doen, want dan is het maar voor eenmalig gebruik...

@pietpienter: Ik ben heel blij met je topic: kun je niet aanvragen om dit topic naar het techniek gedeelte over te plaatsen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan