glasparelen of sodastralen?

piet pienter

Die hard MF'er
12 nov 2010
514
0
Wommelgem
Om aluminium onderdelen zuiver te maken, kan je dan best glasparelen of sodastralen? :?
Wat zijn jullie ervaringen ?
De bedoeling is om de onderdelen nadien te polijsten. :P
 
Er wordt afgeraden om met zand te stralen.
Fijne zandpartikels kunnen zich in je longen nestelen en aankoeken. Het is een langzaam proces , dus als je het incidenteel een keer gebruikt heb is er nog niets aan de hand (hoop ik).

Als je toch zelf wilt stralen bezuinig dan niet op het straalmiddel, eigenlijk kan je nergens op bezuinigen als je een prima straalproces wil. Korund is een prima straalmiddel, duurder maar meerdere keren te hergebruiken.
 
Er wordt afgeraden om met zand te stralen.
Fijne zandpartikels kunnen zich in je longen nestelen en aankoeken. Het is een langzaam proces , dus als je het incidenteel een keer gebruikt heb is er nog niets aan de hand (hoop ik).

Als je toch zelf wilt stralen bezuinig dan niet op het straalmiddel, eigenlijk kan je nergens op bezuinigen als je een prima straalproces wil. Korund is een prima straalmiddel, duurder maar meerdere keren te hergebruiken.

werk dan ook altijd met een masker en zowel voor als achterpoort staat altijd open zodat de rest kan doorwaaien naar buiten
 
Er wordt afgeraden om met zand te stralen.
Fijne zandpartikels kunnen zich in je longen nestelen en aankoeken. Het is een langzaam proces , dus als je het incidenteel een keer gebruikt heb is er nog niets aan de hand (hoop ik).

Als je toch zelf wilt stralen bezuinig dan niet op het straalmiddel, eigenlijk kan je nergens op bezuinigen als je een prima straalproces wil. Korund is een prima straalmiddel, duurder maar meerdere keren te hergebruiken.

Is dat Korund eigenlijk voor beide geschikt? Ik bedoel zowel roest/verf op staal als ook op Aluminium?
 
Met korund kan je (volgens mij) alles stralen, maar ik ben zelf geen deskundige op dat gebied. Mijn ervaring is met fijn korund, roze korrel, en met glasparel.
Korund is zeer hard en geeft een goed ankerpatroon voor primerlagen.

Korund komt in de natuur voor en is in feite aluminiumoxide, de kleuren komen door de metalen die het (verontreinigen). Rood, roze door chroom. Zeer zuivere korund wordt verkocht als robijn.
 
Ik heb dat ook, de roze aluminiumoxide, maar ik vind het resultaat dan veel te grof, dan kan je gaan schuren.
Om roest te verwijderen is het prima materiaal, het kost wel ongeveer het dubbele van glasparels...

of straal je eerst met korund, en dan daarna met glasparels ?

Met korund kan je (volgens mij) alles stralen, maar ik ben zelf geen deskundige op dat gebied. Mijn ervaring is met fijn korund, roze korrel, en met glasparel.
Korund is zeer hard en geeft een goed ankerpatroon voor primerlagen.

Korund komt in de natuur voor en is in feite aluminiumoxide, de kleuren komen door de metalen die het (verontreinigen). Rood, roze door chroom. Zeer zuivere korund wordt verkocht als robijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 6 jaar lang voor een alu gieterij gewerkt en redelijk wat gieterijen gezien maar
nog nooit gezien dat soda werd gebruikt.

Wel:
Korund
Glasparel
RVS kogel of ruwe grid

Naast het materiaal van het straalmiddel moet je ook kijken naar de vorm van het middel.
Wil je achteraf polijsten en een zo glad mogelijk oppervlak hebben na het stralen dan moet je voor nieuwe/ongebruikte rvs of glasparel kogels kiezen
Echter, elke straler hergebruikt zijn materiaal en dus zal er weinig nieuw in de straalunit zitten. Als je laat stralen vraag ze dan niet alleen nieuwe korrels te laten zien maar ook een handjevol van de gebruikte korrel zoals die gemiddeld in de machine zit.
 
Na het parelen wordt het polieren...
Hoe gaan jullie te werk en met welk materiaal ? ik heb de indruk dat indien de alu te warm wordt, het niet wil gaan glanzen...
Ik heb zo'n blok polijstpasta en ook Belgom, dat vloeibaar is.
 
Alu wordt goed warm van dat polijsten hoor :Y
Misschien te veel polijstmateriaal gebruikt? Dannwordt het in eerste instantie zwart, af en toe een staalborstel er tegen om oud en teveel polijst meuk eraf te laten vliegen.

Belgom is meer om het bij te houden,
je hebt een grove schijf nodig en een fijnere.
Eveneens met de polijstblokken, een grove en een fijne
 
Terug
Bovenaan Onderaan