glasparelen of sodastralen?

piet pienter

Die hard MF'er
12 nov 2010
514
0
Wommelgem
Om aluminium onderdelen zuiver te maken, kan je dan best glasparelen of sodastralen? :?
Wat zijn jullie ervaringen ?
De bedoeling is om de onderdelen nadien te polijsten. :P
 
Bij mijn vorige baas hadden we een natstraalkop voor het stralen van Soda (wij noemden dit hier meelstralen). Voordeel is dat je geen stof hebt, nadeel is dat je er behoorlijk nat van kan worden. Daarna wel de boel goed wassen met andy en water, naspoelen en droogblazen. Voordeel met aluminium is dat je er niets van af haalt en dat de glans weer helemaal terug komt. Vooral de geslepen vlakken hebben weer die mooie regenboog kleuren welke je bij aluminium nog wel eens ziet.
 
blokje van mijn 2cv

picture016.jpg


daarna in de motip velgenspray gezet
 
Bij mijn vorige baas hadden we een natstraalkop voor het stralen van Soda (wij noemden dit hier meelstralen). Voordeel is dat je geen stof hebt, nadeel is dat je er behoorlijk nat van kan worden. Daarna wel de boel goed wassen met andy en water, naspoelen en droogblazen. Voordeel met aluminium is dat je er niets van af haalt en dat de glans weer helemaal terug komt. Vooral de geslepen vlakken hebben weer die mooie regenboog kleuren welke je bij aluminium nog wel eens ziet.

Hoi, had al een stukje van jou gevonden ergens op een 2cv forum....en ben in mijn hoofd al wat aan het verzinnen (voor buiten sodastralen dan..want zonder water wordt het echt een giga zooi, dat hou je misschien 30sec. vol) door de tuinslang aan het einde wat schuin af te snijden en zeg maar `om`de sodastraal te doen, en dan niet te hard laten gaan en dat dan te laten mee`trekken` door de lucht/soda straal? Dat zou toch moeten kunnen :?

heb ooit wel eens iets gelezen dat ze een soort speciale straalkop hebben met een soort douche kop eromheen.

Mooi resultaat trouwens dat blok :Y :9~
 
@Suzuha TR1

van mij dat zeker verplaatst worden, maar hoe doe je dat dan ?

@classicbikefanatic: Ja Inderdaad, welke druk gebruik je? En op welke afstand houdt je het pistool?

Als voorbeeld: gisteren wilde ik van een 46 jaar oud honda brommer de ontsteking kap parelen....ding zag er niet uit, losse verf(waar nog verf zat en aan de voorkant zwarte en witte aanslag en weet ik wat meer.....de (latere) verf blaas ik er zo vanaf...de originele verf die daaronder op sommige plekken nog zat gaat er al veel moeilijker vanaf.....en het oppervlak van het `kale`alu verandert wel iets van kleur , maar het wordt lang geen mooie egale kap...... ;(

Oh ja: ik ontvet de boel elke keer heel goed, want stralen en vet is elkaars taboe! Dat lukt dan nog wel ;)

Nogmaals: ze hebben mij verteld dat de glasparels `kapot `slaan als de druk te hoog wordt, dus dat durf ik niet te doen, want dan is het maar voor eenmalig gebruik...

@pietpienter: Ik ben heel blij met je topic: kun je niet aanvragen om dit topic naar het techniek gedeelte over te plaatsen?
 
Wel, het was het alu dekseltje, op de cilinderkop (waar de nokkenas zit), van de xv 750
Om de pareltjes niet meteen kapot te slaan heb ik eerst op 4,5 bar en daarna op 6,5 bar gestraald.
Misschien wel 20 min. mee bezig geweest voor een klein dekseltje, en dan waren zelfs nog niet alle zwarte vlekken er niet uitgestraald... Had vlotter verwacht.
Ik had het trouwens eerst afgewassen in ontvetter, dus daar kan het niet aan liggen.
Zou ik de druk moeten opvoeren naar bv 8 bar ? of een kleiner nozzle gebruiken ?

oja, dit is mijn toestel :)

full
 
Laatst bewerkt:
Wel, het was het alu dekseltje, op de cilinderkop (waar de nokkenas zit), van de xv 750
Om de pareltjes niet meteen kapot te slaan heb ik eerst op 4,5 bar en daarna op 6,5 bar gestraald.
Misschien wel 20 min. mee bezig geweest voor een klein dekseltje, en dan waren zelfs nog niet alle zwarte vlekken er niet uitgestraald... Had vlotter verwacht.
Ik had het trouwens eerst afgewassen in ontvetter, dus daar kan het niet aan liggen.
Zou ik de druk moeten opvoeren naar bv 8 bar ? of een kleiner nozzle gebruiken ?

oja, dit is mijn toestel :)

[afbeelding]

Probeer eens een ander stukje alu, want ik heb al 8 van die deksels geprobeerd, het is een heel moeilijke alu legering om netjes te krijgen lijkt wel :?
 
Die glasparels gaan hoe dan ook kapot.
Ze botsen tegen elkaar en versplinteren dan.
je kan het wel een aantal keren hergebruiken .

Ok :? ...de leveranciers zeggen wat anders, maar denk dat je gelijk hebt!

Volgende vraag: Kan het zijn dat al een paar x gepolijst oppervlakken `moeilijker` te parelen zijn? Ik heb nu het blokje van de Honda brommer erin liggen en de rechter en linker deksels gaan een stuk moeilijker dan de middencarters (die nooit behandeld zijn af-fabriek en deze in ieder geval nooit gepolijst of geverfd)?

Graag reactie van een ervaringsdeskundige

:W
 
Hoe harder, hoe lastiger.. Vooral restanten lak zijn lastig als ze goed zijn -ingebakken-

( byv een zacht voetsteuntje is erg makkelijk ) , zo'n dunne klepdeksel is lastiger.

Goed / ouderwets chroom is helemaal een ellende .

Ik heb ( heb em net verkocht ) , in zo'n kastje hele goede resultaten met gedroogd zandbak-zand van de gamma.

( wel eerst goed laten drogen!! Dus niet zo je bak in flikkeren ) , en 4,5 bar is mooi zat.

Straal daar kunststof mee, maar ook schakelpookjes / rem pedalen.. dat soort grappen.
( kan je het rubber laten zitten, want dat kan wel tegen dat zand )


Wat trouwens goed werkt tegen lakllaagjes... laten weken in remolie ( letterlijk, enkele weken ook )
Blijft weinig meer zitten dan. Restanten blaas je er zo af in je kastje dan
 
Laatst bewerkt:
onderstaande verklaring heb ik van een website van een straalbedrijf gehaald

Glasparel
Glasparel is straalmiddel van fijne glasbolletjes, die gebruikt worden voor het stralen en verfraaien van oppervlakten. De werkdruk moet bij stralen met glasparel in het algemeen lager zijn dan 4,5 bar, anders breekt de glasparel te snel. Glasparel wordt vooral gebruikt voor het verfraaien van roestvaststaal, aluminium en andere non-ferro metalen
 
ik gebruik eerst wit zand

kost nen euro of 2 voor een zak van 25 kilo , dan uitstrooien en laten drogen

resultaat



daarna gebruik ik glasparel heb geen goede foto maar het carter op de foto rechts is met parel gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan