Glijdend gevoel bij nat weer

douweh

MF'er
27 jul 2004
238
0
Eindhoven
Sinds een tweetal maandjes heb ik mijn rijbewijs en rij ik motor, een Yamaha Radian YX600. Prima motorfietsje, echter zodra het wegdek iets nat is ben ik bang om bochtjes te nemen. De motorfiets voelt dan heel glad aan en af en toe maakt hij inderdaad een hupsje terwijl ik extreem rustig de bocht doorga.
Mijn vriendinnetje heeft ook een Radian, zij heeft twee jaar rijervaring en voelt hetzelfde ge-glij op mijn motorfiets in de bochtjes en niet op de hare.
Nu ben ik nog niet gevallen tot nog toe en dat wou ik graag zo houden :) . Ik vroeg me dus af of het nu echt aan de banden moet liggen of dat er andere oorzaken hiervan kunnen zijn, de bandjes zijn nog lang niet aan vervanging toe. Of dat er andere mensen zijn met dezelfde ervaringen met deze motor of banden?

Voor: Dunlop Arrowmax K825A 110/90V16
Achter: Dunlop Arrowmax K825 130/90V16

Het is lastig motor leren rijden op een motor waar je soms geen vertrouwen in hebt '(
 
Ik weet niet wat er wegglijdt, ene keer lijkt het de voorkant andere keer de achterkant. Ik zoek dat glijppunt natuurlijk ook steeds minder op... Balhoofdlager zal ik eens nakijken, olie lekt ie niet want er ligt niets op de parkeerplek. Bandenspanning en vering achter zijn goed, veerolie voor zal ik eens vervangen al gebeurt het ook in de mooiste asfaltbochtjes. Banden zijn meer dan drie jaar oud vermoedelijk, weet ik niet zeker want ik heb het ding pas een paar maandjes. Wellicht dan toch vervangen...

Gaaf al die snelle reacties trouwens 8-) erg behulpzaam.

(NB icoontje heb ik ergens van een iccontjes webpagina geplukt)
 
ik weet waar je het over hebt . . ik heb eens een radian ingeruild en er een rondje mee om de zaak gereden, met droog wegdek was het al eng, ik denk door de slappe vering en harde toerbanden . . .
'k kon wel met de koppeling in 1 een goeie wheely maken met 'm ! :]
 
ik weet niet in hoeverre deze opmerking relevant is, maar...

had op mn eigen motor (ander merk en type) hetzelfde gevoel bij de originele banden (dunlop) heb nu een BT020 set en het verschil is aanzienlijk; er glijdt niks meer!
 
:^

Bij het begin beginnen. Is een beetje lullig wanneer je net 250 euro aan nieuw rubber het uitgegeven om vervolgens te concluderen dat je probleem nog steeds aanwezig is.

Controleer eerst of er geen speling op je wiellager, balhoofdlager e.d zit
Dan nog de de vorken controleren (lekkage, onvoldoende vorkolie enz) wanneer het dit allemaal niet blijkt te zijn kun je altijd nog nieuwe banden halen.
 
Ik heb de voorvork olie eens vervangen, oude olie was behoorlijk schoon dus die is ook goed bijgehouden. Geen speling op lagers of voorvork what so ever, blijft dus inderdaad over de bandjes. Weet iemand een goedkoop banden adresje omgeving Eindhoven? Iemand een tip wat ik erop zou moeten leggen voor en achter? (of zal ik maar es de zoekfunctie gebruiken 8-) ) Ik vrees dat bandjes een duur grapje zijn...
 
goede banden zijn niet heel goedkoop dat klopt maar wel iets waar je nooit op moet besparen.rijd zelf al heel wat jaren zowel op de weg als op afgesloten terrein maar tot nu toe nogsteeds de beste ervaring met bridgestone.heb onder mijn motors 1x sportmax gehad(vtr af fabriek)maar een week later toch weer bt010 eronder.nu dan dus de bt014 bij de bmw.weet niet wat er onder een radian past maar als de bt014 niet kan dan is de bt45 ook een prima band.die heb ik op mijn cb-1 ook en er valt ook heel hard mee te ragge.zowel bij droog als nat weer veel grip en heel veel vertrouwen en voelen ook goed bij hard remmen.
baaidewee waar in eindhoven woon jij??ik woon in woensel(prinsenjacht)dus als je ens zin hebt in een bakkie of een stukkie te rijden laat maar weten.
groeten:boedhaman
 
He die Douwe *D

Mijn vader heeft geloof ik ook zulke bandjes op de ER-5 en ik vind die ook niet supervertrouwd aanvoelen hoor.

De tips hierboven lijken me wel wat je moet doen. De leeftijd van je banden kun je achterhalen, ergens op mf staat wel hoe. Is met een of andere code die er op staat.
 
Owkee, ik heb even de productie data van de banden opgezocht. Voor: week 2 van 1996 en achter: week 15 van 1999. Beetje oud dus... wel zonde want de banden hadden anders nog een flinke tijd meegekund... Bedankt voor de assistentie.
 
Dan zal dat mogelijk de oorzaak zijn. Banden "verouderen", wat inhoudt dat de compound in de loop der tijd harder wordt. 8 en 5 jaar is inderdaad een tikje oud......
 
Terug
Bovenaan Onderaan