Glippend voorwiel

DeGroteMuis

MF veteraan
11 jul 2001
2.934
1
Nijmegen a/d Waal
Dit weekend weer eens lekker gestoeid & de nieuwe achterslof wat afgerond... Ook nog effe wat ouderwets gehoekt op Ressen, Elst, Zutphen & Hoevelaken... (groot rondje) en het viel me op dat me voorband niet zo lief doet in snel genomen bochten met een beetje hellingshoek... Paar keer toch het gevoel dat de grip minder werd & ruimer de bocht uit dan gewenst...

Nu heb ik ook de indruk dat ik met het stuur de fiets rechter hou bij sterke hellingshoeken & aardige vaart... Zeker bij zelf meehangen...

Kan het zijn dat hierdoor de band voor eerder vaag gaat doen (wring-effect door te veel met het stuur te sturen), of moet ik toch nog maar eens de bandenspanning / vering onderhanden nemen?
 
Welke banden heb je? en is je bandenspanning goed? want daar ligt een hoop aan hoor, als je bandenspanning goed is, kan dat echt uitmaken in je grip. (Natuurlijk geven enkele hele bars groot verschil, maar kleine stukkies kunnen ook een wereld van verschil geven)
 
Ik heb begrepen dat je je stuur zo los mogelijk moet houden. Op je tank liggen om veel druk op het voorwiel te houden, maar vooral niet willen sturen met het stuur. Ik houd mijn stuur altijd heel erg losjes vast. Zo wrikt de band niet en kleine oneffenheden worden erg goed geabsorbeerd omdat je zelf niet op het stuur hang. Tegensturen is goed bij het insturen van de bocht, daarna dus zo los mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Welke banden heb je? en is je bandenspanning goed? want daar ligt een hoop aan hoor, als je bandenspanning goed is, kan dat echt uitmaken in je grip. (Natuurlijk geven enkele hele bars groot verschil, maar kleine stukkies kunnen ook een wereld van verschil geven)
Metzies Sportec M1, 120/60-17 voor en 170/nogiets-17 achter (dacht 65)...
Nieuwe achterslof, voorslof met 7K bedrijfservaring...

Achter 2,7 bar, voor 2,3 bar...

Lijkt me toch aardig in de buurt te komen? Misschien wat extra lucht in de voorband...
 
hmm..jah, probeer eens iets meer lucht voor (2,5 bv) en als je veel bochies rijdt, dan zou het best kunnen dat na 7000kilometer???!!!! een sportec M1 HARSTIKKE DOOD en OP is (7000 met een sportband? die waren bij mij na 3 a 4000 meestal helemaal OP!)

Rijdt je idd heel veel bochten, dan zou ik de temperatuur van je band eens in de gaten houden, wordt ie erg heet tijdens een ritje STEVIG rijden op de klaverbladen, dan zou je eens kunnen proberen om tijdens echt stevig rijden je bandenspanning te verlagen naar 2,2 of 2,1. Achter ook ietsje verlagen 2,4 of 2,5 en als je bochten dan wel goed gaan, weet we dat het ligt aan combinatie van hitte van band (uitzetten lucht in band) en je spanning.

(heel normaal dat band warm wordt, alleen op openbare weg gebeurt dat meestal niet zo extreem, op het circuit rijden we meestal met lagere bandenspanning i.v.m. hitte en uitzetten)
 
hmm..jah, probeer eens iets meer lucht voor (2,5 bv) en als je veel bochies rijdt, dan zou het best kunnen dat na 7000kilometer???!!!! een sportec M1 HARSTIKKE DOOD en OP is (7000 met een sportband? die waren bij mij na 3 a 4000 meestal helemaal OP!)
Hij zit nog steeds aardig in het profiel voor, hoor... Ruim de helft is woon-werk (25 km, bochtje of 16), dus zo hard is het niet gesleten... Denk dat ie iets over de helft is... :) Een vergelijk maken met de kilometers die jij op een Sportec zet is toch niet echt mogelijk, want voor mij is 120-125 op Ressen al echt vlot... Geloof dat jij nog een tikkie sneller was... Vlotter door deze bochten = ook meer slijtage toch?

Ik ga eens voor 2,5 proberen... :)
 
Ik ga er geloof ik maar als iets meer als 110 doorheen.
Is wel per bocht verschillend.
Maar 125 km/u heb ik in geen enkele bocht in Ressen gehaald.
Bocht naar R'dam is hiervoor wel geschikt... Wel lullig hobbeltje bovenaan (goed om flink wijd op te gaan), maar geen knijpende radius... Valt trouwens misschien nog wel mee met je snelheid, Daniel... Dacht zelf ook met 110-115 te gaan, maar een gast achter me op R1 zei da'k rond de 120-125 zat... :)

Hoe dan ook, voelt errug snel & niet meer echt super-ontspannen dan... :)
 
maar een gast achter me op R1 zei da'k rond de 120-125 zat... :)
Ff offtopic :
Dat zegt al genoeg.
Grote kilometerafwijking dan denken de R1 rijders dat ze hard gaan })

Ik zal binnenkort eens kijken hoe hard ik ga.
Dan weet ik het 100 % zeker.

Maar wanneer ga je weer naar Ressen :?
 
Ff offtopic :
Dat zegt al genoeg.
Grote kilometerafwijking dan denken de R1 rijders dat ze hard gaan })
Dank je... Noemt mij dus langzaam... :(



;)

Ik zal binnenkort eens kijken hoe hard ik ga.
Dan weet ik het 100 % zeker.
Geen goed ideetje... Als je echt vlot gaat, kan je je beter concentreren op de weg / de lijnen dan op je teller... Anders wijk je snel iets af van de lijn... Daarom kijk ik zelf ook niet bij vlot gaan... :)

Maar wanneer ga je weer naar Ressen :?
Weet ik nog niet... Beetje afhankelijk van me werk... Laat nog van me horen (na 4 augie, dan :P )
 
In de bocht op je teller kijken :? Is dat de nieuwe sportieve kijktechniek :? ?
Lekker belangrijk hoe hard je door een bocht gaat. Als het maar lekker gaat. Je merk vanzelf wanneer je aan de limiet zit zonder op je teller te kijken.
 
In de bocht op je teller kijken :? Is dat de nieuwe sportieve kijktechniek :? ?
Lekker belangrijk hoe hard je door een bocht gaat. Als het maar lekker gaat. Je merk vanzelf wanneer je aan de limiet zit zonder op je teller te kijken.
:^
Een béétje rijder hoeft niet te kijken... Die hoort aan het toerental wel hoe snel hij gaat... :P

Als je op de teller kan kijken zonder dat je afwijkt, zit je nog niet op de limiet... Dus teller kijken heeft geen nut, lijkt me... :)
 
Als je op de teller kan kijken zonder dat je afwijkt, zit je nog niet op de limiet... Dus teller kijken heeft geen nut, lijkt me... :)


Wie volledig op de limiet rijdt op een klaverblad kan maar beter al een kist bestellen.
Om de limiet te gaan testen kan je toch beter het circuit op niet?
 
In de bocht op je teller kijken :? Is dat de nieuwe sportieve kijktechniek :? ?
Lekker belangrijk hoe hard je door een bocht gaat. Als het maar lekker gaat. Je merk vanzelf wanneer je aan de limiet zit zonder op je teller te kijken.

De enige keer dat ik tijd heb in een bocht om op de tellers te kijken (bij klaverblad rijden) is tijdens de verkennings ronde. :)

Als je toch tijd hebt om te kijken ga je niet hard genoeg })
 
Ik heb gemerkt dat hoe meer ontspannen ik op de motor zit, hoe sneller en gecontroleerder ik ook kan gaan.
Als ik aan het kneedownen ben en ik kan mijn linkerhand van het stuur lossen weet ik dat het goed zit (of niet :? )

Dat glijdende voorwiel heb ik ook soms lichtjes. Als ik er vol de gas op zet (stelt niet veel voor op mijn motor) als ik de bocht uitaccellereer krijg ik dus last van onderstuur en kan ik moeilijk lijn houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan