Gn 400 schiet uit en in 5e versnelling

Beans333

MF'er
27 mrt 2016
38
1
Hoi allen,

Sinds kort een suzuki gn 400. En super wijs mee. Rijdt heerlijk tot de 5e versnelling....

Vanaf 4500 toeren lijkt de versnelling er heel snel uit en in te schieten.
Je hoort niet te koppeling slippen en de motor klapt voor je gevoel ook weer in de versnelling wat ervoor zorgt dat heel de motor een optater krijgt. Heel gevaarlijk als je net 1 hand aan het stuur hebt.

Ik heb de koppeling los gehaald en wat opviel was dat 1 koppelingsbout langer was dan de rest. Hierdoor had de veer niet goed onder druk gestaan, je zag dat de veer ook over die ring van het boutje had gedraaid. Korter boutje erin en het probleem zou verholpen zijn dacht ik....
Gelijk sterkere koppelingsveren gemonteerd en verse olie erin en filter schoongemaakt. Maar het probleem is nog steeds hetzelfde.

Wat opvalt is dat als ik met mijn voet de versnellingpook omhoog duw de motor wel in de versnelling blijft. (Toeval of niet?)

Zou het probleem in de tandwielen, ringen, schakelvork of toch wel in de koppeling zitten door overmatig slijtage vanwege het niet goed aandrukken van de koppeling?
Of heeft iemand hier ervaring mee. Ik lees wel vaak dat motors uit versnellingen schieten. Maar hier schiet die ook terug erin.

Groetjes Beans
 
Is het bij stevig optrekken, dus met veel krachten op de tandwielen?
En bij wat gas los, floept ie weer terug?

Dan klinkt het als versleten nokken aan de tandwielen vd bak. Komt meer voor bij bijv een 2e versnelling, maar alles kan....
 
Op t plaatje zijn te zien. Niet goed, maar wel aanwezig :)

suzuki-gn400xx-1981-x-usa-e03-transmission_big3IMG00900787_2c74.gif
 
Is het bij stevig optrekken, dus met veel krachten op de tandwielen?
En bij wat gas los, floept ie weer terug?

Dan klinkt het als versleten nokken aan de tandwielen vd bak. Komt meer voor bij bijv een 2e versnelling, maar alles kan....

Nee bij gewoon langzaam op het gas maar ook constant gas rond de 80km/u schiet die eruit, de versnellingsindicator gaat ook heel even uit en dan aan en tegelijk schiet de versnelling er weer in en schiet de motor vooruit. Dus niet perse bij gas los dat die er weer in schiet.
 
Als ik de pook omhoog duw zit daar ook iets ruimte. Dan kan ik gewoon volgas in zn 5 zonder problemen. Na een poosje rijden komt het probleem toch weer en voel je weer wat ruimte om de pook omhoog te duwen is voor mn gevoel nog geen mm
 
Ik zal het eerdaags loshalen. Vind het alleen raar dat de motor zelf weer in 1 sec oppakt. Kan me voorstellen dat ze versleten zijn en uit de versnelling schieten maar om dan zonder geknars of gekraak terug op te pakken in dezelfde versnelling met 4500 a 5000 toeren vind ik wel gek?

Maar zal het dan eerst loshalen voordat ik iets bestel
 
Geloof me, dat is echt normaal. Ik heb het met meerdere motoren gehad (zwak punt van dat type) en die hadden dezelfde symptomen.
Kijk wel alles na in de bak mbv een werkplaatshandboek, soms trek je de bak open en zie je meteen afgeronde dogs terwijl afgesleten ringen hier de oorzaak van zijn en dus net zo hard vervangen moeten worden.

edit:
Wel zeker zijn dat het bakproblemen zijn voordat je de boel helemaal uit elkaar trekt.
 
Geloof me, dat is echt normaal. Ik heb het met meerdere motoren gehad (zwak punt van dat type) en die hadden dezelfde symptomen.
Kijk wel alles na in de bak mbv een werkplaatshandboek, soms trek je de bak open en zie je meteen afgeronde dogs terwijl afgesleten ringen hier de oorzaak van zijn en dus net zo hard vervangen moeten worden.

edit:
Wel zeker zijn dat het bakproblemen zijn voordat je de boel helemaal uit elkaar trekt.

Dank je wel, vandaar dat ik het hier even vraag. Is wel een langer klusje..
Helaas nog geen wphb van dit type kunnen vinden. Complete bak binnenwerken echter wel.
 
je weet toch wat dit wil zeggen ? dat heel je blok volledig uiteen moet .

Ja ben ik me bewust van. Had ook meer gehoopt op een koppelingsprobleem. Bestel denk ik een 2eHands "versnellingsbak" op ebay en heb dan eventueel alle onderdelen reserve en welke onderdelen uit de originele bak overmatig slijtage vertonen kan ik dan gelijk vervangen.

Wel balen dat ik nergens een wphb van de gn400 kan vinden met technische gegevens

Gelukkig is het dan maar een 1 cil lucht gekoeld😅
 
Kleine update. Als ik de pook goed omhoog druk dan kan ik constant gas houden zonder problemen. Ook als ik gas bij geef zijn er dan geen problemen tot in ieder geval 130. Pas als ik gas los laat en vanaf 70 weer flink gas geeft komt het probleem weer rond 80 en dan kan ik het pookje weer een mm omhoog duwen waarna er geen problemen meer zijn.

Ik denk dat ik er tijdenlijk maar even mee door rij totdat ik de tijd heb het uit elkaar te trekken
 
Terug
Bovenaan Onderaan