Goed begonnen is..

skullforger

Rookie
1 okt 2009
3
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar een enduro motor (waar ik legaal mee op straat kan, dus met lichten en pinkers en inschrijfbaar), goed voor een beginner. Ik heb nog nooit met een moto gereden. Ik zou het graag leren om later off-road trails in de Andes of Marokko etc... te gaan doen. Met andere woorden, ik zou graag goed off road leren rijden.
Een ding weet ik zeker, het moet een 4-takt zijn. De meesten zeggen natuurlijk dat je dan bvb met een 250 cc moet beginnen, maar aangezien ik bijna 1m90 ben en 120 kg weeg, leek het me beter om dadelijk voor een 450cc te gaan. Ik heb lang gedacht dat ik zeker was dat de Yamaha wr450f de beste keuze zou zijn (komt heel veel voor en dus veel vervangonderdelen, garages, tips). Maar nu ben ik op de KTM 450 EXC of zelfs 520 EXC gestoten, en ik moet zeggen dat deze laatste me nu het meest interesseert (vooral het Parijs-Dakar geluid van de 520!). Maar ik had dus een paar vraagjes, misschien kunt u ze beantwoorden:

- teken ik mijn doodsvonnis of zal ik ooit nog kunnen lopen als ik als beginner direct op een 520 cc kruip?
- is KTM niet te exclusief? zijn daar genoeg dealers in België en stukken van verkrijgbaar zonder veel te duur te zijn?
- hoe komt het dat de KTM 520 dikwijls goedkoper verkocht wordt dan de KTM 450 of Yamaha 450 ?
- is het überhaupt wel aan te raden om via sites als marktplaats.nl en kapaza.be op zoek te gaan naar een moto die eigenlijk gemaakt is om het varken mee uit te hangen, zeker als je niet weet waar je op moet letten als je hem koopt?
- mijn budget is maximum 3000 euro, is dit realistisch?

Mijn excuses voor de vele vragen. Alvast bedankt voor de info.
 
(vooral het Parijs-Dakar geluid van de 520!). Maar ik had dus een paar vraagjes, misschien kunt u ze beantwoorden:

- teken ik mijn doodsvonnis of zal ik ooit nog kunnen lopen als ik als beginner direct op een 520 cc kruip?
- is KTM niet te exclusief? zijn daar genoeg dealers in België en stukken van verkrijgbaar zonder veel te duur te zijn?
- hoe komt het dat de KTM 520 dikwijls goedkoper verkocht wordt dan de KTM 450 of Yamaha 450 ?
- is het überhaupt wel aan te raden om via sites als marktplaats.nl en kapaza.be op zoek te gaan naar een moto die eigenlijk gemaakt is om het varken mee uit te hangen, zeker als je niet weet waar je op moet letten als je hem koopt?
- mijn budget is maximum 3000 euro, is dit realistisch?

Mijn excuses voor de vele vragen. Alvast bedankt voor de info.

hallo!

eerst en vooral, er is amper geluidsverschil waarneembaar tussen een 450 of 520/525 met dezelfde setup ;) dus daar moet je het al niet om doen. sterker nog, de uitlaten van de 525 passen ze op de 450 en omgekeerd. geen verschil daarin.

-als je 120kg weegt zou ik ook voor een 450 gaan, en daar zal jij al je handen mee vol hebben (zeker als beginner) of een ktm 300 exc 2T (komt nu ook al met elektrische starter2008-2009)
-ktm is helemaal niet exclusief, ik durf zelf te beweren dat je beter en sneller (en goedkoper) aan onderdelen geraakt dan een gemiddelde jap, ik heb me stukken(ook ktm dus) altijd binnen de 2-3 werkdagen, van me vorige suzuki (rmz) was het soms weken wachten op kleppen...dealers zijn er genoeg...
-ktm 520 is al het ouder model... van 2000-2002 (iig tot en met 2002) daarna kwam de 525 en sinds 2008 de 530.
-tja, 2dehands weet je NOOIT wat je koopt, bij een dealer 2dehands ook niet trouwens.... maar als je gaat kijken naar zo'n ding, neem iemand mee met verstand, let op de motor (geluid) maar bepaal je mening niet als je een afgeschuurd koppelingsdeksel oid ziet, dat hebben we allemaal (komt van de crosslaarzen...)
-is je budget MET motorkledij inbegrepen of zonder? groot verschil... een goede helm kost al snel 250€, dan nog je laarzen , en overige kledij en beschermstukken.
maar voor 3000€ zou ik toch geneigd zijn om naar de 2T te kijken, ktm 250 of 300 heeft vermogen zat en is goedkoper in onderhoud en vooral als er iets kapot gaat, veel goedkoper om te herstellen dan 4T

veel succes
 
als je nog nooit met een motor gereden hebt, zal je toch eerst een rijbewijs moeten halen.
dan zit je in nederland eerst nog vast aan een25kw motor.
zowel de yam450 en de ktm voldoen daar niet aan omdat dan het vermogen ruim boven de 25kw zit.
ook de yamaha250wr(heel leuk) valt dan af.
dit is welliswaar een motor met minder als 25 kw maar...... vermogen per kg is dan de volgende regel die van kracht wordt dus deze yammmie levert dan dusdanig veel vermogen dat die
ook niet geschikt is voor klein rijbewijs.
ik weet niet of deze regels in belgie anders zijn als in nederland maar het navragen waard, lijkt mij toch.
als je gaat lesssen gebeurd dit in de regel op een 500 tot 650cc machine dus je doodvonnis tekenen op een 450 lijkt mij niet van toepassing.
als ik jou was zou ik op een drz oid te beginnen en later overstappen op iets anders.
brw een budget van 3000€ is voldoende om iets leuks op de kop te tikken.
ik zou voordat je op marktplaats zoekt eerst eens kijken op een site als
www.allroadmanics.nl of verglijkbaar
su6 ermee
 
Laatst bewerkt:
als je nog nooit met een motor gereden hebt, zal je toch eerst een rijbewijs moeten halen.
dan zit je in nederland eerst nog vast aan een25kw motor.
zowel de yam450 en de ktm voldoen daar niet aan omdat dan het vermogen ruim boven de 25kw zit.
ook de yamaha250wr(heel leuk) valt dan af.
dit is welliswaar een motor met minder als 25 kw maar...... vermogen per kg is dan de volgende regel die van kracht wordt dus deze yammmie levert dan dusdanig veel vermogen dat die
ook niet geschikt is voor klein rijbewijs.

ik weet niet of deze regels in belgie anders zijn als in nederland maar het navragen waard, lijkt mij toch.
als je gaat lesssen gebeurd dit in de regel op een 500 tot 650cc machine dus je doodvonnis tekenen op een 450 lijkt mij niet van toepassing.
als ik jou was zou ik op een drz oid te beginnen en later overstappen op iets anders.
brw een budget van 3000€ is voldoende om iets leuks op de kop te tikken.
ik zou voordat je op marktplaats zoekt eerst eens kijken op een site als
www.allroadmanics.nl of verglijkbaar
su6 ermee

Misschien is de topic starter wel ouder dan 21 en is dit niet van toepassing op hem? ;)
 
ja dat natuurlijk ook nog :P
blijft het feit dat je eerst moet gaan lessen en dat, dat doorgaans
op motoren van 500 tot 650cc gedaan wordt.

wat ook nog kan dat topicstarter bedoeld is dat hij/zij nog nooit op een
enduromotor heeft gereden :]

wel mooie plannen, wil ik ook wel maar zit er niet in ;(
rene
 
Kawasaki KLR650, Honda XR, Suzuki DR, etc
niet mooi
niet spannend
niet extreem
niet duur
wel onverwoestbaar
wel makkelijk te onderhouden
wel geschikt voor redelijk zwaar enduro gebruik


Als je echt wil beginnen met offroaden zou ik beginnen met een iets zwaardere fiets met een goede reputatie op slijtvastheid dan op een meer competitie gerichte fiets als een KTM exc.

Zodra je de basis onder de knie hebt weet je ook wat je het leukst vind. (hoge snelheden door het mulle zand of juist meer het technische werk in het bos)
 
Bedankt voor de info allemaal.
Ik ben wel degelijk ouder dan 21 jaar. En ik ga inderdaad lessen volgen. Theoretisch motor rijbewijs heb ik net behaald.

Na het doorlopen van honderden zoekertjes denk ik dat ik eerder iets moet zoeken in de richting van een WR 400 F, zeker omdat 3000 euro echt mijn max budget is en daar dus nog rijlessen, helm, kledij vanaf moet...
 
Dat red je nooooit. 3000 euro... gaat al minstends 1200 euro vanaf voor je rijbewijs, honderdje of 5 voor kleding. Dan heb je nog 1300 over voor een motor + het onderhoud daarvan. Word dus een oude motor zoeken als een xr of een xt. Niet dat je daar geen plezier op kan hebben hoor!
 
Ik heb een 10 jaar oude Yamaha WR400 F op het oog... Hij is nog in zeer goede staat en start dadelijk en loopt mooi (ben hem al 1 keer gaan bekijken) Hij heeft 7 jaar in een hangaar gestaan. Hierdoor waren de rubberen onderdelen wat verduurd, maar deze zijn vervangen. Op de teller staat 1250 km maar het kabeltje is gesneuveld, dus de eigenaar denk dat hij ongeveer 4 à 5000 km heeft. Vraagprijs is 1500 euro. Lijkt me een goede deal, niet? Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten als ik er een toertje mee ga rijden (op priveterrein uiteraard)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan