goed motor winter klaar maken

revite

MF'er
6 apr 2004
53
0
steenbergen
hoi mensen

ik wil graag mn motor goed winter klaar maken

zou graag willen weten wat ik precies moet doen om dit zo goed mogelijk te kunnen doen

alvast bedankt :}

gr revite
 
Stukje uit Motozoom

Ja, de winter verovert Nederland. Heel gezellig. De 'echte' bikers pakken nu de tectylspuit om hun motor te beschermen tegen pekelinvloeden, ze trekken een iets dikker spijkerjack aan en rijden gewoon door. Stoer. Maar.....voor de mensen die hun bike (of zichzelf) liever niet blootstellen aan de winter en alle bijkomende invloeden, heb ik een aantal tips in petto.
Voor je de motor definitief op stal zet, moet je dus nog even aan de slag om 'm op zijn winterslaapje voor te bereiden. Onze technici hebben daartoe een uitvoerige checklist voor je gemaakt. Deze helpt je de motor op de winter voor te bereiden, zodat je in het voorjaar onbezorgd van start kunt gaan.

1 Om roest aan de binnenkant van je tank te voorkomen, dien je de tank tot aan de rand toe vol te tanken. Giet voor het tanken Procycle Kraftstof system reiniger of Profi Fuel Max in de tank. Dit voorkomt allerlei ongewenste verschijnselen als condensvorming, verkoling van de verbrandingsruimte en verharsing van de carburateurs.       

2 Bandenspanning met 0,5 bar verhogen (als je toch al op het tankstation bent).       

3 Olie en oliefilter wisselen (zie ook klustip 'olie verversen'). In de oude olie bevinden zich verbrandingsresten, die een zuur bevatten. Als deze zuurhoudende olie langere tijd stilstaat, dan gaan deze zuurdeeltjes het staal en aluminium van de zuigers, loopvlakken en lagers aanvreten. Bij motoren met hydraulische klepstoters (b.v. Harley) kunnen de klepstoters verharsen.       
Het is raadzaam, voordat je de olie gaat vervangen, eerst de motor minimaal 10 minuten warm te laten lopen, nadat je Procycle Oil additiv aan de olie hebt toegevoegd. Deze lost hardnekkige verontreinigingen op en houdt deze zwevend. Na het warmlopen is de olie dunner waardoor deze vollediger en makkelijker aftapt. Daarnaast verdampt alle condens in je uitlaat. Laat de motor bij voorkeur niet schuin op de zijstandaard staan tijdens het warmlopen. Sommige motoren krijgen dan rechtsboven in het blok te weinig of zelfs helemaal geen olie!
N.B. Afgewerkte olie en de oude oliefilter zijn chemisch afval. Lever deze in bij de gemeente!

4 Sluit de benzinekraan en laat vervolgens de vlotterkamers van de carburateur leeglopen. Hiervoor zit aan elke carburateur een aftapschroef, onderaan de vlotterkamer. Zo voorkom je dat de benzine in je carburateur gaat vlokken en dat de carburateur 'verharst' doordat de benzine verdampt en afzettingen achterlaat. Dit veroorzaakt bijvoorbeeld verstopte sproeiers. Gebruik voor het aftappen bijvoorbeeld onze extra lange schroevendraaiers. Check ook meteen even of je benzinefilter(s) nog schoon zijn en vervang deze zo nodig, zodat je in het voorjaar weer goed van start kunt gaan.       

5 Maak je motor grondig schoon, ook op de normaal onbereikbare plaatsen. Sluit het uiteinde van de uilaat goed af tegen het indringen van water. Normaal is dit geen probleem, omdat dit door het rijden verdampt en er uit geblazen wordt, maar aangezien je de motor nu niet meer start, dien je dit te voorkomen. We hebben legio schoonmaakmiddelen in ons assortiment, maar met deze selectie zou ik het doen: Procycle gel totaalreiniger (bestelnummers 10004909 en 10004947), Procycle wasborstel, Louis borstelset, Procycle remreiniger, Procycle motorblokreiniger.       
Eventueel kun je daar de volgende artikelen nog aan toevoegen: Sponsset, Procycle velgenreiniger en de Procycle insektenverwijderaar.

6 Mocht je tijdens het schoonmaken roest tegenkomen, haal deze dan weg met schuurpapier of een slijpstift (foto). Breng daarna een roestwerende grondering aan. Krijg je de roest niet 100% weg (te diep), gebruik dan onze roestomvormende grondering. Breng daarna de lak aan, bijvoorbeeld met een lakstift die je bij de merkdealer van de motorfiets kunt krijgen of neem zwart. Breng na het uitharden nog evt. blanke lak aan, maar vergewis je ervan of deze compatible is met de lak die je gebruikt hebt.       

7 Reinig de ketting grondig, bijvoorbeeld met Procycle Kettingreiniger en de Grunge Brush (foto). Daarna spuit je deze rijkelijk in met kettingspray, bijvoorbeeld Procycle Wit Kettingspray. Spuit kettingspray bij voorkeur op de binnenkant van de ketting (de kant die contact maakt met de tandwielen). (Tip: als je je ketting ingespoten hebt met kettingspray, wacht dan altijd minimaal 10 minuten voordat je gaat rijden. De spray is dan pas stijf en kleverig genoeg. Dit voorkomt het 'wegcentrifugeren' en daarmee vuile achterwielen!)       

8 Spuit ongelakte metaaldelen met een anti-corrosie-spray in, b.v. van Procycle. Let er wel op, dat je de schijfremmen beslist niet inspuit, dek deze bijvoorbeeld voor het inspuiten af met een oude lap. Besteed vooral veel aandacht aan de vorkpoten en de dempersstangen van de schokdemper(s). Vet deze dun in, maar sla geen enkel plekje over. Er kunnen namelijk piepkleine roestpuntjes ontstaan, die de O-ringen beschadigen, waardoor deze gaan lekken. Ook hiervoor is WD40 erg geschikt. Gebruik ook WD40 om de zuigers van de remklauwen in te spuiten, maar zorg hierbij dat er niets op de remschijf komt.       

9 Denk ook aan de electronica. Spuit de schakelaars op je stuur (licht, startknop, etc) in met contactspray, bijvoorbeeld van AS. Dit voorkomt corrosie en ophoping van vocht. Spuit voor de zekerheid alle stekkerverbindingen ook in met contactspray. Zeker het onstekings-gedeelte. De moderne (micro) electronica is erg gevoelig voor gecorrodeerde verbindingen.       

10 Spuit alle kabels (gas-, koppeling-, choke- en eventuele remkabel) goed in Procycle Bowdenzugspray. Deze spray bevat teflon en tast tefloncoatings van de moederne motoren niet aan. Om de kabels goed door te kunnen spuiten hiermee, kun je het beste onze handige kabelolieër gebruiken.       

11 Spuit rubber (b.v voorvork stofkappen, benzineslangen) en kunststofdelen van je motor in met siliconenspray, behalve de banden en buddyseat.       

12 Zet daarna de gelakte en overgebelven chroomdelen in de was, bij voorkeur een goede 'harde' was zoals de Procycle Polier Wachs (foto). Ook hierbij niet de onbereikbare plaatsen vergeten. Gebruik zeker géén was op onderdelen die warm worden (bijvoorbeeld de uitlaten), aangezien was een bruine verkleuring geeft als deze te heet wordt. Deze onderdelen kun je beter met een fijne olie als WD40 (bestelnummer 10004102 of 10004104) beschermen, maar verwijder ook deze voordat je de eerstvolgende rit begint!       

13 Of je nu doorrijdt of je motor in de stalling zet, het is van belang om de koelvloeistof in optimale conditie te brengen. Als het echt gaat vriezen moet je goed voorbereid zijn. Tap voor het gaat vriezen je koelvloeistof af (middels de aftapplug aan de radiateur, eventueel aftapplug aan motorblok of aan het expansievat. Maar raadpleeg voor de zekerheid het handboek van jouw type motor hiervoor) en vang deze op in een opvangbak. Houd er rekening mee dat koelvloeistof chemisch afval is, dus lever het apart in voor een schoner milieu.       
Gebruik geen water wat aangelengd is met koelvloeistof. Je bent dan wel een beetje beschermd tegen de vorst, maar je zal dan goed moeten berekenen hoe de verhoudingen tussen het water en de koelvloeistof moeten zijn. En als dat fout gaat dan kan het alsnog gaan "vlokken" en biedt het dus nog geen optimale bescherming. Gebruik dus gewoon koelvloeistof. Ten eerste beschermt deze tot -18ºC en ten tweede zitten hier additieven (toevoegingen) in die bijvoorbeeld het aluminium van je blok niet aantasten. Deze additieven kunnen ook je waterpomp "smeren". Ook heeft de koelvloeistof een hoger kookpunt dan water, wardoor je motor minder snel oververhit raakt als je weer gaat rijden.

14 Stop een in olie gedrenkt, maar niet druipende, lapje in het uiteinde van de uitlaat.

15 Om corrosie aan de cylinderwand, zuigerveren en klepzitting te voorkomen ga je als volgt te werk: draai de bougies eruit, en spuit ongeveer 20ccm (+/- één eetlepel) verse motorolie in elke cylinder. Vervolgens ZONDER bougies de motor herhaaldelijk starten (de motor mag dus in geen geval echt aanspringen!). Op deze manier verdeel je de nieuwe olie door het hele blok. Met het bougiemontagehulpje draai de bougies vervolgens weer terug (handvast), gebruik een klein beetje kopervet aan de schroefdraad. Wil je het helemaal perfect doen, herhaal dan deze stap gedurende de hele winterslaap om de twee maanden.       

16 Accu uitbouwen, zonodig bijvullen met gedestilleerd water en helemaal opladen. Vet de polen in met AS Poolvet. Vervolgens de accu op een droge en niet te koude plek (zeker nooit onder de 0ºC!) wegzetten. Laad de accu om de drie weken vol met een geschikte acculader, bijvoorbeeld van Saito of laad hem constant met een automatische drupellader, bijvoorbeeld de H-Tronic's (bestelnummers 10003704, 10003666 of 10003705) of een M+S (bestelnummers 10003691, 10003669, 10003664). Let bij het laden erop dat de laadstroom van de acculader of druppellader hoogstens 10% van de accu-capaciteit bedraagt. (bijvoorbeeld: een accu met een vermogen van 14 Ah hoogstens met een laadstroom van 1,4 Ampère opladen). Een zogenaamde snellader of een acculader die voor autoaccu's bedoeld is, is dus uit den boze. Daarmee sloop je de accu! Tijdens het laden moeten de stoppen geopend zijn, i.v.m. ontploffingsgevaar. Onderhoudsvrije accu's mogen uitsluitend met speciaal daarvoor bestemde acculaders geladen worden , eveneens in verband met ontploffingsgevaar. De Optimate III, de Fritec of de H-Tronic Automatic refresher zijn dergelijke acculaders.       

17 Het verdient de aanbeveling de motor op te bokken, zodat de banden van de grond komen. Bij motoren met een middenbok zet je een stuk hout of iets dergelijks onder de motorblok, zodat beide wielen van de grond komen. Heeft je motor alleen een zijstandaard, dan kun je dit met een motorbok bewerkstelligen. Is het niet mogelijk om je motor op te bokken, dan rol je hem elke twee weken een stukje van zijn plek.       

18 Dek je motor af met een speciaal daarvoor bestemde indoor-hoes (groot of klein). Gebruik in ieder geval géén dikke slaapzakken, (wollen) dekens of katoenen lakens; deze houden vocht vast, hetgeen roestvorming in de hand werkt! Let erop dat de hoes niet in contact staat met behandelde onderdelen die (nog) vloeibaar zijn, bijvoorbeeld WD40 op de uitlaat. Heel af en toe wil het wel eens gebeuren dat deze middelen met het weefsel of kunststof van een hoes een chemische reactie aangaan. Daardoor blijft de hoes plakken aan de delen. Heb je een erg vochtige schuur, gebruik dan ook onze motor- vochtvreter "Multi Dry" (foto). Deze zak hang je b.v aan het stuur onder de hoes en je kunt er zeker van zijn dat het ook na lange tijd nog droog is. De "Multi Dry" kan tot maar liefst 600 gram water opnemen. Als hij verzadigd is, kun je hem te drogen hangen over de verwarming of je legt 'm in de oven bij 200ºC.       

19 Stal je je motor buiten, gebruik dan een stevige buitenhoes . Het beste is om elke 2 à 3 weken te luchten. Doe dit bij voorkeur op een zonnige of een winderige dag. Draai de hoes binnenstebuiten en laat ook deze luchten. Een goed passende hoes blijft 'n centimeter of 10 van de grond, om een goede ventilatie te waarborgen. Een ademende hoes is erg aan te bevelen als je af en toe nog een stukje rijdt. Als je dat doet zet je je motor namelijk warm(er) onder de hoes, waardoor je condensvorming kunt krijgen aan de binnenkant van de hoes. Een ademende hoes voorkomt dit. Maak de hoes aan de onderkant vast om wegwaaien te voorkomen. Een aantal aan te bevelen ademende hoezen zijn de Webflex hoes, de hittebestendige hoes (foto) en de Tyvek hoes in vier verschillende maten (bestelnummers 10005190, 10005191, 10005192 en 10005193).       

20 Zorg voor goede beveiliging. Tijdens de winterslaap van je motor is het van groot belang deze goed te beveiligen. Als de motor lang op een zelfde plek laat staan dan kan een eventuele dief zich goed voorbereiden. Het beste is om minimaal 2 sloten te gebruiken (plus het stuurslot). De clou is namelijk de tijd die een dief nodig heeft om de motor te stelen, zo lang mogelijk te rekken. Hoe langer een dief bezig is met het stelen, hoe groter voor hem het risico is betrapt te worden. Hij zal eerder van zijn plannen afzien als hij verwacht erg lang bezig te zijn. Een kettingslot is het beste slot. Hiermee kun je de motor aan een vast of groot voorwerp verankeren. Let wel op dat het slot niet de grond raakt, als dat wel zo is dan kan er meer kracht gezet worden met een betonschaar. Het beste slot uit ons assortiment is niet het goedkoopste, maar wel het beste. Dit is het Abus Granit Extreme plus 59 kettingslot (boven) met 12 mm dikke 6-hoek schakelketting. Een schijfremslot is de perfecte aanvulling op een kettingslot. We hebben verschillende schijfremrem-sloten in het assortiment. Er zijn veel verschillende prijzen en kwaliteiten. Zeer aan te bevelen zijn de Xena remschijfsloten met ingebouwd alarm (bestelnummers 10001858, 10001852, 10001857).       

21 Een ingebouwd motoralarm werkt niet tijdens de winterslaap, omdat je de accu uitgebouwd hebt (als je het goed doet). Laat je je accu erin, dan zal het alarm, op zijn laatst na een week of drie, je accu helemaal leeggetrokken hebben en je vervolgens niet meer waarschuwen bij onraad. Een goede oplossing voor dit probleem biedt het M+S stekkersysteem in combinatie met een M+S (automatic) acculader die de accu voortdurend op topniveau houdt (foto), mits de motor in de buurt van een stopcontact staat. Zodoende kun je ervoor zorgen dat de accu continue over voldoende spanning beschikt en zodoende ja alrm altijd op scherp staat.
 
even over dat goedje wat bij je carburateurs moet oid.. Je gooit zo'n busje in de tank je tank dan af en rijd een stukje... dan gaat dat spul in je carbu zitten. eventjes later in je tekst staat dat je de vlotter leeg moet maken dat is dan toch eigenlijk niet nodig???
 
Goed winterklaar maken=

Helemaal vol spuiten met tectyl, S100 total pflege, vaseline, wd40, diesel enz.

Vet als bagger moet ie zijn :]
 
Voordat je dat verhaal gelezen hebt en die zaken allemaal hebt uitgevoerd is de winter alweer voorbij. Kan je beter blijven rijden en iets vaker je motor wassen (en bijvoorbeeld alleen met pekel niet rijden).
 
Winterklaar maken is in mijn geval de binnenvoering in mijn pak doen :P
(en nu eindelijk eens andere handschoenen gaan kopen) :X

maar ff serieus, in dat hele verhaal van Motozoom staan al veel goede tips...
 
volgens mij heeft die V-power van shell een hoger octaan gehalte, alhoewel deze in nederland maar 98 is (in duitsland 100).

Volgens mij staat het octaan gehalte in verband met "De houdbaarheid".

Als je gewone euro 95 een half jaar zou laten staan, kan het zijn dat de "peut" er een beetje uit is, en daar zou euro 98 (aka shell v-power) minder last van hebben.

ook maar ergens gehoord hoor ;)
 
Iemand ervaring met de "WinterklaarActie" van Motoport?

Ze zeggen hem helemaal binnenstebuiten te keren...
op te poetsen enzovoort. En dan nog halen en brengen ook.

Of kan ik beter naar de "echte" dealer gaan?
(Of zelf doen, buitenkant prima, maar motorisch nog niet helemaal vertrouwd...)

Gaat hier om doorrijden, niet om stallen O-)
 
Goed winterklaar maken=

Helemaal vol spuiten met tectyl, S100 total pflege, vaseline, wd40, diesel enz.

Vet als bagger moet ie zijn :]

:^

Siliconenspray, 3 euro per bus, 2 bussen meteen leegspuiten op je motor, derde in reserve en af en toe bijspuiten.

en vooral niet wassen tot volgend voorjaar (of volgende herfst in mijn geval afgelopen jaar 8-) )
 
En als ik dit nou allemaal niet wil doen omdat ik heel misschien nog wel s een stukje zou willen rijden als er een mooie dag tussen zit?

Als ik geen enkele speciale voorzorgsmaatregel neem voor de winter, hoe vaak moet ik dan minimaal rijden? Hoe lang?
En als dat dan eens (door t weer) niet lukt, kun je m dan ook een bepaalde tijd gewoon ff in de schuur/tuin laten lopen?

Ik zou m graag voor t grijpen willen houden tijdens de winter....
 
En als dat dan eens (door t weer) niet lukt, kun je m dan ook een bepaalde tijd gewoon ff in de schuur/tuin laten lopen?

Dat zou ik niet doen als ik jou was, je motor moet lekker warm worden, anders krijg je last van condens.
Bij een koelvloeistof gekoelde motor moet je rekenen op een kilometer of 15 voordat je blok een beetje op temparatuur is.
Bij een rijwind gekoeld blok kun je een beetje rekenen op 25 km en als het in de winter is kun je er nog wel wat bijtellen.
Er zijn trouwens olie temp meters voor in de handel.
 
gewoon blijven rijden, al die middeltjes enz kosten een fortuin aan geld EN tijd, en 1 keer in de 3 weken 30min/50km (wat het langste duurt) op je motor rijden lost 90% van alle problemen al op. wegenbelasting betaal je toch al voor 12maanden is minstens zo goedkoop als 6 maanden, de verzekering dito (inc afmelding rdw enz).. dus gewoon blijven kachelen...
 
gewoon blijven rijden, al die middeltjes enz kosten een fortuin aan geld EN tijd, en 1 keer in de 3 weken 30min/50km (wat het langste duurt) op je motor rijden lost 90% van alle problemen al op. wegenbelasting betaal je toch al voor 12maanden is minstens zo goedkoop als 6 maanden, de verzekering dito (inc afmelding rdw enz).. dus gewoon blijven kachelen...
Dat is idd het idee wat ik bedoel. Dus gewoon proberen af en toe min. half uurtje te rijden.
En ik neem aan als het door echt winterse omstandigheden een keer een hele maand niet lukt, dat t ook niet zo'n probleem zal zijn.
(btw. mijn motor staat wel (onverwarmd) binnen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan