Goed nieuws voor mensen die motordieven betrappen

Dus eigenlijk veranderd er exact niks behalve dat je niet direct wordt aangehouden.

Ach de gemiddelde PVV stemmer is er maanden zoet mee voordat 'ie dat doorheeft.
 
Dus eigenlijk veranderd er exact niks behalve dat je niet direct wordt aangehouden.

Ach de gemiddelde PVV stemmer is er maanden zoet mee voordat 'ie dat doorheeft.
Voor iemand met een buitensporig hoog intellect, getuigt dit niet van veel respect naar de medemens toe.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 41
1Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
noodweer
2 Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
noodweerexces

Als ik het zo lees is de verandering dat een politieagent die jou in je huis aantreft naast een bloedende inbreker je niet direct mag aanhouden. Als er aanwijzingen zijn dat jij je boekje te buiten bent gegaan (en dus verdacht wordt van een strafbaar feit) zal het OM aan de Rechter-Commissaris toestemming moeten verzoeken tot inbewaringstelling, waarvoor strengere eisen gelden dan voor enkel aanhouding.

Dit betekent dan nog geen verschil voor de kans op vervolging.
 
Ohja.. en de regel die je hier aangeeft is alleen positief voor de mensen die hun motor binnen in HUIS stallen.. Want als het zo opgenomen wordt als daar staat heb je er niks aan als het op straat of zelfs in je tuin gebeurd.. :N
Motordief in elkaar beuken, je huis binnenslepen en zeggen dat het een inbreker is :P

Beetje creatief blijven, hè ;)


:P
 
noodweernoodweerexces

Als ik het zo lees is de verandering dat een politieagent die jou in je huis aantreft naast een bloedende inbreker je niet direct mag aanhouden. Als er aanwijzingen zijn dat jij je boekje te buiten bent gegaan (en dus verdacht wordt van een strafbaar feit) zal het OM aan de Rechter-Commissaris toestemming moeten verzoeken tot inbewaringstelling, waarvoor strengere eisen gelden dan voor enkel aanhouding.

Dit betekent dan nog geen verschil voor de kans op vervolging.
je leest het goed maar interpreteert het verkeerd. Uit onderzoek moet blijken of je al dan niet uit noodweer hebt gehandeld. Het zou dus goed kunnen dat je in eerste instantie wordt aangehouden, maar later blijkt dat je een uitsluitingsgrond hebt voor het toegepaste geweld.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kijk je toch eerst wat voor vlees je in de kuip hebt. Als er een kerel van 2.10 meter en met een moker op mijn slot staat te hameren, be my guest. Als het iemand is die ik kan hebben wordt het een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Verder lijkt het me gepast geweld, dus niet iemand afschieten als ie je motor jat


Lijkt me toch redelijk gepast, moeten ze maar van iemand anders zijn spullen afblijven!
Anders moet je nog opletten dat je geen klappen of een mes tussen je ribben krijgt.
Ik kan me echt ontzettend boos maken over iemand die iets afpakt waar iemand anders hard voor gewerkt heeft.


Misschien is het maar goed dat ik geen geweer heb.
 
je leest het goed maar interpreteert het verkeerd. Uit onderzoek moet blijken of je al dan niet uit noodweer hebt gehandeld. Het zou dus goed kunnen dat je in eerste instantie wordt aangehouden, maar later blijkt dat je een uitsluitingsgrond hebt voor het toegepaste geweld.
De zin:
personen die zichzelf in eigen huis of bedrijf verdedigen tegen overvallers of inbrekers niet worden geconfronteerd met een aanhouding tenzij de rechter-commissaris op vordering van het OM besluit tot inbewaringstelling van de zelfverdediger omdat er duidelijke aanwijzingen zijn van eigenrichting.
Lees ik als volgt: De persoon wordt niet aangehouden tenzij de Rechter-Commissaris besluit dat voldaan is aan artikel 67 Sv. in plaats op basis van artikel 53 lid 1 en 3 Sv.

De volgorde zal dan moeten zijn: Er is een verdachte (art. 27 Sv), een agent neemt contact op met het OM, het OM zal een verzoek (art. 63 Sv) doen aan de Rechter-Commissaris. Pas als de RC toestemming geeft dat er aan de voorwaarden van art. 67 Sv. is voldaan zal hij toestemming verlenen voor het inbewaring stellen en pas dan kan de agent de verdachte aanhouden.

Waar de fout in mijn interpretatie?
 
Lijkt me toch redelijk gepast, moeten ze maar van iemand anders zijn spullen afblijven!
Anders moet je nog opletten dat je geen klappen of een mes tussen je ribben krijgt.
Ik kan me echt ontzettend boos maken over iemand die iets afpakt waar iemand anders hard voor gewerkt heeft.


Misschien is het maar goed dat ik geen geweer heb.

Ja, klopt,want anders werd het akelig stil in den Haag...
 
Ze hebben bij mij nog niet heel lang geleden proberen in te breken.
Ik had ze betrapt en ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen.
Toch ben ik blij dat ik op dat moment geen geweer in mijn handen had, want ze hadden alle 3 in de sloot gelegen en vervolgens zou ik ze nog een trap na geven ook.

Daarom is het op zich goed dat er wetten voor zijn. Alleen is het wel jammer dat de wetten over het algemeen meer voordeel biedt voor een dader dan voor het 'slachtoffer'.
Ik vind dat zij de reden zouden zijn van hun eigen dood op dat moment. Puur om het feit dat als zij zich aan de regels houden, er nooit een conflict zou ontstaan. :)
 
Mooi dat er nu wetgeving over is, als ik het zo lees, moeten we wel er goed op letten dat het alleen geld voor binnenshuis.
Als je iemand achtervolgt, moet je diegene na de afranseling dus wel schijnheilig onder aan de trap leggen en er nee knikkend naast gaan staan wanneer de politie arriveert..... :-)
 
Leest nou werkelijk iedereen over het woordje 'verdedigen' heen? Oftewel, als de ander je aanvalt dán mag je je verdedigen. Als je iemand betrapt en een aantal tikken geeft zonder dat hij je aangevallen heeft... hoe behandelen ze die situatie?
 
Verdedigen, dat is dus alleen als hij jou probeerd om te leggen toch? Hij mag je motor nog best wel meenemen. En als jij zegt hey doe dat eens niet, en je loopt naar m toe en hij slaat jou, mag je niet terugslaan, want jij lokte hem uit. ;)
 
Voor iemand met een buitensporig hoog intellect, getuigt dit niet van veel respect naar de medemens toe.
Zijn de niet-pvv-stemmers niet de mensen die de pvv-stemmers ervan beschuldigen dat pvv-stemmers mensen in hokjes duwen?

Overigens, wat heeft intellect met respect naar medemens toe te maken?
De uitvinder van dynamiet heeft zelfs een Nobelprijs gewonnen...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kijk je toch eerst wat voor vlees je in de kuip hebt. Als er een kerel van 2.10 meter en met een moker op mijn slot staat te hameren, be my guest. Als het iemand is die ik kan hebben wordt het een ander verhaal.
Eerst knieën kapot stampen, slaan, dan is tie al onmiddellijk 0,5 meter kleiner.
Als tie met een moker op een slot staat te rammen, dan geeft dat ook niet veel blijk van inbrekersinzicht.
 
~
En dan nog kun je in de huidige situatie daaraan schuldig worden bevonden, als jij de reden bent dat hij wegrende....gewoon ervoor zorgen dat ze niet meer kunnen rennen...dat lijkt me voor iedereen het veiligste.....

Jammer dat Tasers in dit land verboden zijn, als je daar een optater van krijgt, sta je voorlopig niet meer op.....~




Joh! Die koop je toch gewoon bij Vinny's onder de toonbank. Gozer heeft een lintje dus het moet goed zijn. ;)
 
Mooi zo.
Dat opent mogelijkheden.

De honkbalknuppel als doorslaggevend argument,
de hoogspanning waar dhr Breker het niet verwacht,
een nijdige Fikkie slapend naast de brommer,

prachtig toch....
 
zelf van een agent gehoord over inbrekers die je op heterdaad betrapt.
Gewoon een paar goede meppen verkopen en dan op straat neergooien en de politie bellen dat je lawaai op straat hoorde en dat er iemand op straat ligt die in elkaar is geslagen. Laat die inbreker maar eens bewijzen dat jij het gedaan hebt.
 
als je hier (belgië) geweld of dergelijke gebruikt in je eigen huis tegen een dief
zal je sneller in den bak zitten als de inbreker zelf :X

dan spreek ik nog niet over wapen gebruik :X
als zelfs politie word geschorst en voor een rechtszaak word getrokken als ze eens schieten _O-
Daarom moet je ook het lichaam op een andere plek dumpen. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan