Goede beginnersmotor? Aandachtspunten bij aanschaf

PeacekeeperNL

Die hard MF'er
22 aug 2011
817
0
Zwolle
Hallo allen!

Vandaag ben ik de gelukkige bezitter geworden van een prachtige extra 2 regeltjes met een getallenreeks daarop, namelijk het A rijbewijs licht en zwaar. Nu ben ik dus ook gelijk aan het kijken voor een motor, welke ik voor woon-werk verkeer hoop te gaan gebruiken.

Ik weet echter de neten af van motoren, en heb verder een vrij beperkt budget. Ik hoop dat jullie een paar leuke occasions weten in omgeving Zoetermeer?

Ik zal wat extra details geven wat mijn wensen zijn. Wellicht weten jullie zo wat leuks!
Ik ben 21 jaar, heb nog weinig wegervaring. Ben 1.92m, weeg ca 97 kg. Mijn lengte komt doordat ik lange stelten heb. Mijn budget is momenteel ongeveer 1500 euro, maar dat breid ik uit tot maximaal 3500, komende 1.5 maand. Ik wil er ongeveer 15.000-20.000 km per jaar mee rijden, daarvan is 90% snelwegkilometers. Derhalve wil ik voor het comfort geen naked of chopper. Verder heeft het mij ook de voorkeur bij een dealer te kopen, en niet particulier, voornamelijk omdat ik dat prettiger vind.

Ik heb in ieder geval mijn oog al laten vallen op deze motor, dat is ook ongeveer maximum rijkwijdte waarin ik op zoek ben. Koffers voor spullen zijn een pré, maar geen eis, gezien ik een goede grote rugzak van dienst heb waar meer dan zat in past.

Ik hoop dat jullie me uit de 'brand' kunnen helpen! Ik hoop over ongeveer een maand daadwerkelijk een motor te kunnen kopen.

Alvast hartelijk dank voor de moeite!

Hartelijke groeten van een nieuwe motormuis :)
 
Gewoon een bij de grotere zaken langsgaan en kijken waar je goed op past! Met jouw lengte zul je echt niet overal lekker op zitten :-)
Misschien is een Honda ST1100 wat voor je, net wat groter dan de NTV, ideaal voor woon-werk, betaalbaar, veel bergruimte en betrouwbaar. Onder de 3500 moet je er best een kunnen vinden denk ik zo.
 
Zelf vind ik de Deauville dé woon-werk motor, maar een erg passieloos geval. :Z Het ontbreken van opwinding, pk's en geluid, doet wat ie moet doen en doet dat goed maar niet meer dan dat.

Ben je uit praktische overwegingen gaan motorrijden dan zeg ik ga ervoor.
Wil je het ook voor je plezier gaan doen, ga dan vooral ook eerst op andere dingen rijden, voordat je een Deauville kiest.

Freez
 
Ook voor plezier, voornamelijk eigenlijk plezier, maar aangezien mijn werk uit de buurt is, en het goedkoper is om met de motor te gaan dan met NS, en tevens stukken sneller, is het dus hoofdzakelijk woon-werk. In ieder geval alvast bedankt voor de snelle reacties, ben ondertussen druk aan het zoeken op deze 2 types :)
 
bedenk wel het volgende:
aankleden motorspullen 15 minuten
omkleden op werk: 15 minuten.

dit zijn tijden voor de winterkleding..

een motor slijt hard als je echt veel km gaat rijden..dus koop een motor die al een wat hogere km stand heeft. De afschrijving is een groter bedrag dan de onderhoudskosten die je krijgt..

in de winter: goede, dure, goretex kleding is onontbeerlijk.. dus reken snel op 1000 euro voor kleding.

een motor is niet heel zuinig..ook al wordt hier wel eens gezegd van wel. (met zo veel km in verschillende weersomstandigheden haalde ik ongeveer 1 op 17 gemiddeld) dan heb ik het over een zuinige motor (bmw k1100rs)

met een kleine diesel kan je 1 op 22 halen.

Onderhoud zelf doen scheelt een hoop..kun je dat niet, dan zou ik lekker een kleine auto kopen want dan is een motor dus echt niet veel goedkoper....

Mocht je meer willen weten, dan mag je via pm (staat onder mijn naam) me mailen.

Zelf zou ik gaan voor een k1100rs. een prima motor om snelwegen mee te rijden, en redelijk zuinig. Genoeg pk om ook nog eens een potje te kunnen blazen..
cardan is onderhoudsarm. En de motor zelf is gebouwd om in de winter met ijs, sneeuw, water etc..goed te blijven rijden..

Niet voor niets zit er een 30 ah accu in..
 
Een deauville is een prima ding. Als je tussen de file kijkt zie je dat het ding behoorlijk populair is voor woon-werk. Heel betrouwbaar, je kunt wat meenemen en comfortabel.
Als je goedkoper en net zo betrouwbaar wil kom je bij een BMW K75 uit. Bij de dealers zijn die vaak nog aan de prijs, maar particulier koop je ze rond de 1500 euro. En een K75 loopt wel 1:20 i.t.t. een K1100.
 
het nadeel van mijn k75s vond ik dat ie erg hard moest werken bij 120 km per uur..

mijn gewicht en lengte..zijn dan geen pluspunten..

wel een heeeeerlijke motor..

met de k75s haalde ik 1 op 20 idd..
 
bedenk wel het volgende:
aankleden motorspullen 15 minuten
omkleden op werk: 15 minuten.

dit zijn tijden voor de winterkleding..

een motor slijt hard als je echt veel km gaat rijden..dus koop een motor die al een wat hogere km stand heeft. De afschrijving is een groter bedrag dan de onderhoudskosten die je krijgt..

in de winter: goede, dure, goretex kleding is onontbeerlijk.. dus reken snel op 1000 euro voor kleding.

een motor is niet heel zuinig..ook al wordt hier wel eens gezegd van wel. (met zo veel km in verschillende weersomstandigheden haalde ik ongeveer 1 op 17 gemiddeld) dan heb ik het over een zuinige motor (bmw k1100rs)

met een kleine diesel kan je 1 op 22 halen.

Onderhoud zelf doen scheelt een hoop..kun je dat niet, dan zou ik lekker een kleine auto kopen want dan is een motor dus echt niet veel goedkoper....

Mocht je meer willen weten, dan mag je via pm (staat onder mijn naam) me mailen.

Zelf zou ik gaan voor een k1100rs. een prima motor om snelwegen mee te rijden, en redelijk zuinig. Genoeg pk om ook nog eens een potje te kunnen blazen..
cardan is onderhoudsarm. En de motor zelf is gebouwd om in de winter met ijs, sneeuw, water etc..goed te blijven rijden..

Niet voor niets zit er een 30 ah accu in..


15 minuten om je motorpak aan te doen? In de zomer duurt dat hooguit 2-3 minuten en in de winter wat langer omdat dan alles goed en winddicht moet zitten en ik mijn verwarmde handschoenen moet aansluiten. Maar ook dan ben ik echt wel binnen 5 minuten vertrokken.

Wat de motor betreft zou ik gaan voor een CBR 1000 f. Goede windbescherming, voldoende vermogen maar goed doseerbaar en een bulletproof blok.
En minder olieverbruik dan de eerder genoemde gsx 1100 f.
 
bedenk wel het volgende:
aankleden motorspullen 15 minuten
omkleden op werk: 15 minuten.

dit zijn tijden voor de winterkleding..

een motor slijt hard als je echt veel km gaat rijden..dus koop een motor die al een wat hogere km stand heeft. De afschrijving is een groter bedrag dan de onderhoudskosten die je krijgt..

in de winter: goede, dure, goretex kleding is onontbeerlijk.. dus reken snel op 1000 euro voor kleding.

een motor is niet heel zuinig..ook al wordt hier wel eens gezegd van wel. (met zo veel km in verschillende weersomstandigheden haalde ik ongeveer 1 op 17 gemiddeld) dan heb ik het over een zuinige motor (bmw k1100rs)

met een kleine diesel kan je 1 op 22 halen.

Onderhoud zelf doen scheelt een hoop..kun je dat niet, dan zou ik lekker een kleine auto kopen want dan is een motor dus echt niet veel goedkoper....

Mocht je meer willen weten, dan mag je via pm (staat onder mijn naam) me mailen.

Zelf zou ik gaan voor een k1100rs. een prima motor om snelwegen mee te rijden, en redelijk zuinig. Genoeg pk om ook nog eens een potje te kunnen blazen..
cardan is onderhoudsarm. En de motor zelf is gebouwd om in de winter met ijs, sneeuw, water etc..goed te blijven rijden..

Niet voor niets zit er een 30 ah accu in..

15min, jij bent niet helemaal goed..
Dat kan sowieso in minder dan 5min.
Ik doe het zelf in ong. 2min, inc. schoenen etc. (textiel pak)
 
Is dit wat voor je?

http://occasions.rohecom.nl/detail....n=0&maandbedragtot=100000&id=6529&tkenmerken=
0008154141414141416Ba.jpg


of je deze/

http://occasions.rohecom.nl/detail....n=0&maandbedragtot=100000&id=6535&tkenmerken=
00081541414141414171a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de meeste voorstellen nogal "zwaar" om te beginnen. Letterlijk dan. Ik heb zelf jaren GTR gereden, fijne motor, maar dat GEWICHT.
Deauville is een fijne motor, maar voor mijn gevoel nogal een hooooog tupperware gehalte.

Mijn advies: Triumph Sprint of Trophy, waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de Sprin t955i ST. ;)
Voor 3500 gemakkelijk te vinden met twee koffers. 110PK ( de oude versie)wat meer dan genoeg is. Zit fijn, ook met lange stelten, stuurt als een scheermes en volgens Duitse langeduurtests: " betrouwbaarder dan zijn Japanse soortgenoten". dat wil toch wel wat zeggen. Bovendien heeft een Triumph toch net dat "tikkie meer uitstraling"

greetz
Herman
 
bedenk wel het volgende:
aankleden motorspullen 15 minuten
omkleden op werk: 15 minuten.

~dit zijn tijden voor de winterkleding..

een motor slijt hard als je echt veel km gaat rijden..dus koop een motor die al een wat hogere km stand heeft. De afschrijving is een groter bedrag dan de onderhoudskosten die je krijgt..~
Je scoort voor weinig ook motoren met heeeel weinig kilometers

[s]in de winter: goede, dure, goretex kleding is onontbeerlijk.. dus reken snel op 1000 euro voor kleding.~
[/s]Goretex is goed, maar er zijn goedkopere even goede alternatieven

~een motor is niet heel zuinig..ook al wordt hier wel eens gezegd van wel. (met zo veel km in verschillende weersomstandigheden haalde ik ongeveer 1 op 17 gemiddeld) dan heb ik het over een zuinige motor (bmw k1100rs)~ Mijn Sprint 1:20 bij aardig boenderen anders nog tikkie minder

met een kleine diesel kan je 1 op 22 halen.

Onderhoud zelf doen scheelt een hoop..kun je dat niet, dan zou ik lekker een kleine auto kopen want dan is een motor dus echt niet veel goedkoper....

Mocht je meer willen weten, dan mag je via pm (staat onder mijn naam) me mailen.

Zelf zou ik gaan voor een k1100rs. een prima motor om snelwegen mee te rijden, en redelijk zuinig. Genoeg pk om ook nog eens een potje te kunnen blazen..
cardan is onderhoudsarm. En de motor zelf is gebouwd om in de winter met ijs, sneeuw, water etc..goed te blijven rijden..
Uitstraling van een doos yoghurt.

Niet voor niets zit er een 30 ah accu in..
 
Laatst bewerkt:
Doordat je nogal fors van postuur en gewicht bent, zou ik ook kiezen voor een wat forse motor die dan prettig zit. Ook stel je eisen m.b.t betrouwbaarheid doordat je hem dagelijks wilt gebruiken.
Dus bescherming/kuip, kardan en bewezen betrouwbaar. Honda st1100? (denk aan politie e.t.c km standen van 350.000 zijn niet uitzonderlijk) Er staat en mooie donker metallic rode bij Ben motoren in Brummen, met niet al te veel kilometers voor zo,n buffel. Prijs is volgewns mij rond de €3000,00 maar dat moet jezelf even navragen
 
Ik zeg Yamaha Diversion XJ 600/900 S of de voorloper van de diversion (600cc/900cc).
Fijne motoren, heel betrouwbaar en je kan er sportief mee rijden als je wil.
Zijn goedkoop met 2e hands aanschaf. Neem je de 900cc dan heb je cardan wat inhoudt dat je geen ketting en tandwielen hoeft te onderhouden. Scheelt financieel zeker.
Of een Honda Deauville, ook cardan.
 
Ik zeg Yamaha Diversion XJ 600/900 S of de voorloper van de diversion (600cc/900cc).
Fijne motoren, heel betrouwbaar en je kan er sportief mee rijden als je wil.
Zijn goedkoop met 2e hands aanschaf. Neem je de 900cc dan heb je cardan wat inhoudt dat je geen ketting en tandwielen hoeft te onderhouden. Scheelt financieel zeker.
Of een Honda Deauville, ook cardan.

De 600 jes zullen een beetje klein zijn, vrees ik. De XJ 900F (voorloper van de Diversion) is inderdaad oer betrouwbaar, maar remt maar matig en heeft een nogal zwak frame, waardoor de motor nogal eens raar doet wanneer je uit de bocht komend te vroeg gas geeft. Datzelfde frame kan ook wel eens voor rare reacteis zorgen wanneer je met een topkoffer rijdt en de wind slaat achter je dicht en tegen de koffer. ( zelf meerdere keren ondervonden)

Voor een beetje meer geld vind je iets leukers, moderners en exclusievers ;-)
 
[quote]honda vf1000r schreef op 30 september 2011 @ 20:18:
Er staat en mooie donker metallic rode bij Ben motoren in Brummen, met niet al te veel kilometers voor zo,n buffel. Prijs is volgewns mij rond de €3000,00 maar dat moet jezelf even navragen~[/quote]


Er staat inderdaad een ST 1100 van '94, 90T op de teller vraagprijs 3500. Lijkt een leuke prijs maar .......................
als ik je nu zeg dat ik in mei een Sprint 955 i ST inclusief koffers van '99 met maar 16T op de teller ( onderhoudsboekje en rekeningen erbij) en perfect onderhouden gekocht heb voor hetzelfde bedrag..............

Pans, BMW's .............. allemaal leuke motoren, maar tweedehands betaal je gwoon veel te veel..............
 
Voor mij valt elke kettingfiets al af. Dat gezeik heb ik geen zin in.
Pan is een prachtige fiets en onverslijtbaar. Maar!!! de tussenpotten rotten door en zijn onbetaalbaar, vandaar dat je tegenwoordig heel mooie Pan's kan kopen voor een leuke prijs.
Ik zou voor de Deauville gaan kijken die je zelf al aangaf.
FJ900 is ook onverslijtbaar, maar weegt ongeveer 3 ton en haalt de 1:17 niet bij benadering.
 
Voor mij valt elke kettingfiets al af. Dat gezeik heb ik geen zin in.
Pan is een prachtige fiets en onverslijtbaar. Maar!!! de tussenpotten rotten door en zijn onbetaalbaar, vandaar dat je tegenwoordig heel mooie Pan's kan kopen voor een leuke prijs.
Ik zou voor de Deauville gaan kijken die je zelf al aangaf.
FJ900 is ook onverslijtbaar, maar weegt ongeveer 3 ton en haalt de 1:17 niet bij benadering.

Dacht ik na 3 kardanfietsen ook. Maar dat "gezeik" met die ketting valt echt wel mee en zo'n Deauville, da's toch echt maar een "golfje". idd Betrouwbaar en degelijk , maar de uitstraling van een brik melk. Rijdt toch iedere "biedermann" mee. En "Tupperware" is niet echt mijn ding.
Maar natuurlijk, ieder zijn smaak en mening..................
Overigens FJ 900 ken ik niet: wel de XJ 900 en de FJ 1200, wat oeroude relikten zijn..........
Fijn om mee te rijden, net als mijn vroegere GTR, maar wanneer je op iets recenters stapt, besef je plots dat je toch met een stuk industriële archeologie onderweg was..........
Om nog even terug te komen op de Triumphs. Snuffel een op Ebay England en zie eens hoe goedkoop de onderdelen van die machines zijn............... je vind bv van de Sprint alles voor een appel en een ei........... of toch bijna ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan