Goede en net geprijsde motornavigatie

jerryt

MF veteraan
14 aug 2005
23.418
57
Vanmiddag mijn tom/tom xl overleden(trillingen?) op de motor,heeft het toch 2jaar vol gehouden.Nou zoek ik dus wat anders wat vriendelijk geprijsd is en waar motorroutes in kunnen en ook die de mooiste motorwegen(bochten ;) ) zelf kan opzoeken.
Iemand tips/links of ervaringen?

b.v.d.

Gr.Gerard :W
 
Ik heb 't met m'n Zümo tot ongeveer een jaar geleden vol gehouden om die kaarten er iedere keer op een minder legale manier op te zetten (was één van de vele uploaders van dat spul die 't spul ook daadwerkelijk zelf geschikt maakte voor "free-use")... Maar ben daar mee gestopt vanwege de tijd die er in ging zitten.

Bij Garmin koop je een lifetime abo voor 8 tientjes..... terwijl ik pér kaart iedere keer ruim een avond bezig was om 'm geschikt te maken.
Is toch echt maar een minuutje werk?
 
Als je echt de motorroutes e.d. wilt rijden... dan komje al snel bij Garmin in combinatie met de Onroute motorkaarten.

Heb je er zelf geen problemen mee om routes van internet te plukken of eerst voor te bereiden op je pc en dan in te laden/exporteren naar je navi... dan zijn er vele goedkopere mogelijkheden.

Zelf gebruik ik de "PeakLife", een onbekend Chinees merk, wordt op vele chinese sites aangeboden en ook wel op e-bay. Prijzen verschillen per dag.

Kosten incl. verzenden: 75,-

Er staat al iGO 8.3 op het meegeleverde 2GB sd kaartje. Overigens met 2009 kaarten. iGO ondersteund zowel teleatlas als navteq kaarten, dus simpel wel voor nieuwere kaarten zorgen en klaar.

Inhoud verpakking:
PeakLife2.jpg


  • Motorsteun en houder met stroom-aansluitpunten
  • Zuignap met houder voor in de auto
  • Motor-laadbabel
  • Zeer beknopte handleiding
  • 12V auto-laadkabel
  • Waterdicht navigatie-systeem (2gb intern geheugen en incl 2gb microsd (max 8gb))
  • USB kabeltje vo0or data tranfer of opladen via pc.

PeakLifeVmax1.jpg



Tot nu ote voldoet hij mij prima, alleen als je routes maakt, moet je routes gebruiken met via-punten. Dus rijden via dat punt naar dat punt. Tijdens navi hoor je dus ook u heeft via punt bereikt. Maar agh... dat went :+
 
Laatst bewerkt:
Okee,dan word dat hem niet dus.Wil niet met losse kaartjes lopen de kutten,moet er gewoon standaard inzitten.Ben er nog niet uit dus welke het word..... :N

Vraag mij ook af waarom die Motornavigaties van die kleine kloteschermpjes zijn.Maak die dingen wat groter,dat zijn de kosten toch niet lijkt mij. :?

Heb zelf geen ervaring met de tomtom maar met de Garmin zet ik snelweg vermijden aan en dan de korste route, dan kom je vaak over binnendoor wegen.

Op de PC zit een handig programma waarmee je eigen routes kan maken en heb daar de onroute motorkaart bij gedownload gekocht die zogeheten "motorwegen" groen highlight, plan je route erover heen en je hebt een route met veel bochten/binnendoor wegen.

Ben opzich ook wel nieuwschierig hoe de bochten functie van tomtom werkt.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf geen ervaring met de tomtom maar met de Garmin zet ik snelweg vermijden aan en dan de korste route, dan kom je vaak over binnendoor wegen.

Op de PC zit een handig programma waarmee je eigen routes kan maken en heb daar de onroute motorkaart bij gedownload gekocht die zogeheten "motorwegen" groen highlight, plan je route erover heen en je hebt een route met veel bochten/binnendoor wegen.

Ben opzich ook wel nieuwschierig hoe de bochten functie van tomtom werkt.


Ben niet zo handig met de PC wat dat betreft. ;) (Tis geen staal of alu he ;) )
Ik moet opstappen dan de GPS aan doen en dan moet dat kreng gewoon de weg met de meeste bochten opzoeken.Simpel.
Met die andere deed ik ook altijd snalweg vermijden en korste route,maar heb dan toch het idee dat ik bochten miste.
Ik ga voor de Tom Tom Urban Rider. :W
 
Ik vind het wel een interessant apparaatje. Kan je er ook custom software op zetten?

Edit: ik zie dat hij gewoon op windows CE draait. Interessant :)

Klopt is puur een Win CE 5.0 ding. Simpelweg software op kaartje of intern geheugen zetten. Vervolgens in de instellingen aangeven waar de executable van de software te vinden is. Daarna werkt het gewoon door op de GPS icoon te klikken in het menu.

Verder ondersteuning voor bleutooth, overigens alleen voor het doorsturen van het geluid. Dus niet om een telefoon te koppelen...

Verder goed rondkijken, worden dagelijks op internet aangeboden op verschillende sites, echter prijszen verschillen ook erg veel. Ik heb ook een poosje zitten wachten op e-bay voordat er een leuke prijs voorbij kwam. De aanbieders eens mailen voor een betere prijs wil ook nog wel eens helpen.

Hou er wel rekening mee dat als de waarde te hoog is en je uit China besteld, de douane af en toe ook nog wel eens een extra rekening aan de postbode meegeeft.

enkele specs:
  • Display: 3.5 Inch Touchscreen TFT Screen (Resistive)
  • Resolution: 320x240
  • Operating system: Win CE 5.0
  • CPU: Samsung S3C2416 400mHz
  • RAM: 128MB
  • Internal Memory: 2GB
  • External Memory: 2GB micro SD card included with demo GPS maps (Up to 8GB)
  • Battery: Rechargeable Li-ion Battery, 3.7V 1300mAH
  • Speaker: Built in speaker
  • USB: 2.0
  • GPS:
  • GPS Module: High Sensitivity Receiver (NXP GNS7560)
  • Antenna: Built-in Internal Antenna (
  • Sensitivity: -157 dBm
  • Hot start: <5 sec
  • Warm start: <38 sec
  • Cold start: <45 sec
  • GPS frequency: 1575.42 MHz
  • OSD Languages: English, French, Spanish, Portuguese, German, Polish, Italian, Dutch, Thai
  • Dimensions: 105x88.7x23mm

Overigens speelt het ding ook gewoon mp3'tjes e.d. ... al wordt dat niet aangegeven.

Mag ik weten waar je die vandaan hebt?

Verkoper zat in hongkong, maar bied momenteel niets aan op e-bay.
 
Laatst bewerkt:
Net bij Mediamarkt de Garmin Zumo 660 opgehaalt,vond dat kleine 3.5 inch scherm helemaal niks. :N
Dit is een mooi compleet pakket met de hele ratteplan erbij..Is wat duurder maar what the fuck. ;)
full
 
zijn er ook mensen die een buitensport GPS op de motor gebruiken
de nieuwe garmin oregano serie kan ook op de motor/ in de auto gebruikt worden als navigatie voor op de weg dus...
en is maar iets duurder dan de zumo geloof ik

ik denk erover om die te kopen aangezien ik ook nog wel eens een "boswandeling" maak
 
Ik heb hier stiekem ook wel wat interesse in, zal nog wel even duren dus de keuze voor een bepaald systeem stel ik nog even uit, maar wat ik wel een puntje vind is.. hoe krijg je het geluid in je helm. De meeste losse blue tooth dingen zijn niet mooi en stevig aan de prijs. (voor een paar tientjes meer dan zo'n los ding heb je een goedkope helm waar het ingebouwd zit.. of aan het andere kant de mooie systemen van de grote merken waarbij je al helemaal niet vrolijk word van de prijs. Mooiste is natuurlijk als alles in je helm zit, maar een ontvangertje in mn jas en een 3,5mm oordopje lijkt me ook niet heel erg vervelend (aangezien dat in je oor blijft zitten, en je de helm dus zonder gedoe af kan zetten).

Hoe krijgen jullie het geluid in de helm? eventueel suggesties voor een goedkope maar praktsche oplossing?
 
Ik heb hier stiekem ook wel wat interesse in, zal nog wel even duren dus de keuze voor een bepaald systeem stel ik nog even uit, maar wat ik wel een puntje vind is.. hoe krijg je het geluid in je helm. De meeste losse blue tooth dingen zijn niet mooi en stevig aan de prijs. (voor een paar tientjes meer dan zo'n los ding heb je een goedkope helm waar het ingebouwd zit.. of aan het andere kant de mooie systemen van de grote merken waarbij je al helemaal niet vrolijk word van de prijs. Mooiste is natuurlijk als alles in je helm zit, maar een ontvangertje in mn jas en een 3,5mm oordopje lijkt me ook niet heel erg vervelend (aangezien dat in je oor blijft zitten, en je de helm dus zonder gedoe af kan zetten).

Hoe krijgen jullie het geluid in de helm? eventueel suggesties voor een goedkope maar praktsche oplossing?
Ik doe het al jaren zonder geluid van de Navi, werkt ook prima :+
 
Ben niet zo handig met de PC wat dat betreft. ;) (Tis geen staal of alu he ;) )
Ik moet opstappen dan de GPS aan doen en dan moet dat kreng gewoon de weg met de meeste bochten opzoeken.Simpel.
Je doet jezelf tekort. Ga er gewoon een keer voor zitten en leer hoe je een route op die Garmin zet. Ik zeg altijd maar dat het echt niet gemaakt is voor computerdeskundigen, maar voor mensen die het gewoon willen gebruiken.
Pak bijvoorbeeld de routes van Tanktastocht, laad ze in Mapsource (of pleur ze direct op je Garmin), even herberekenen (zodat ze kloppen met jouw kaarten) en klaar is Jerryt. Het zijn de mooiste routes en ik ben er zeker van dat je ze nooit zo zelf kunt vinden. Ik kom iig nauwelijks motorrrijders tegen op mijn tochten.

Het loont de moeite om er even wat tijd in te steken. Soms zijn de routes die iemand anders maakt nl niet helemaal correct. Ze zetten bv een routepunt nét even verkeerd (op de andere rijbaan bv, zie je niet zo goed) en dan krijg je onverklaarbare stukken in je route. Je moet dan een zijstraat in en aan het einde weer omdraaien ofzo. Heel raar. Ik kijk de route altijd even na met Mapsource (CityNavigator).

Er is trouwens ook een Mapsource cursus op youtube.
 
Net bij Mediamarkt de Garmin Zumo 660 opgehaalt,vond dat kleine 3.5 inch scherm helemaal niks. :N
Dit is een mooi compleet pakket met de hele ratteplan erbij..Is wat duurder maar what the fuck. ;) [afbeelding]

Haha toch wel he ;) Is wel een fijn setje hoor. Zal een keer de laptop meenemen dan knal ik alle routes van gpstrack.nl van friesland/groningen/drenthe voor je erop. Zitten hele leuke tussen :Y

Ga je met oordopjes of zonder oordopjes rijden?
 
Je doet jezelf tekort. Ga er gewoon een keer voor zitten en leer hoe je een route op die Garmin zet. Ik zeg altijd maar dat het echt niet gemaakt is voor computerdeskundigen, maar voor mensen die het gewoon willen gebruiken.
Pak bijvoorbeeld de routes van Tanktastocht, laad ze in Mapsource (of pleur ze direct op je Garmin), even herberekenen (zodat ze kloppen met jouw kaarten) en klaar is Jerryt. Het zijn de mooiste routes en ik ben er zeker van dat je ze nooit zo zelf kunt vinden. Ik kom iig nauwelijks motorrrijders tegen op mijn tochten.

Het loont de moeite om er even wat tijd in te steken. Soms zijn de routes die iemand anders maakt nl niet helemaal correct. Ze zetten bv een routepunt nét even verkeerd (op de andere rijbaan bv, zie je niet zo goed) en dan krijg je onverklaarbare stukken in je route. Je moet dan een zijstraat in en aan het einde weer omdraaien ofzo. Heel raar. Ik kijk de route altijd even na met Mapsource (CityNavigator).

Er is trouwens ook een Mapsource cursus op youtube.


Bedankt voor de tips. :}
 
Haha toch wel he ;) Is wel een fijn setje hoor. Zal een keer de laptop meenemen dan knal ik alle routes van gpstrack.nl van friesland/groningen/drenthe voor je erop. Zitten hele leuke tussen :Y

Ga je met oordopjes of zonder oordopjes rijden?


Kost wat,heb je ook wat. ;)
Dat aanbod van die routes er op knallen sla ik zeker niet af Jorrit! :} (VRIEND)
Rij altijd met oordopjes,ik hoef GPS Truus niet in mijn oor te zeiken. _O-
Voldoet me prima zonder geluid. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan