Goede ervaring met E-10 benzine ??

Als het allemaal werkelijk zo overduidelijk was, lagen er inmiddels heel veel claims bij de fabrikanten die beweren dat hun motor ervoor geschikt is.

Alhoewel ik het eens ben met deze stelling, wil ik wel de kanttekening plaatsen dat het voor een consument natuurlijk bijzonder lastig is om de bewijslast daarvoor rond te krijgen.

De dealerschappen branden hun vingers er ook niet aan, om voor de hand liggende redenen.

Ik heb geen kennis van zaken, maar mijn onderbuik zegt dat e.e.a. met de mantel der liefde bedekt wordt.

Noem het paranoïde. Noem het voorzichtigheid. Noem het wantrouwen. Noem het onwetendheid.

Ik ben, ondanks het uitblijven van "ontploffende motoren" en massaclaims, nog niet overtuigd.
 
E10,fantastisch spul, bij ons in de werkplaats verkopen we sinds de introductie van dat spul significant meer injectoren, "vroeger" 1 of 2 per jaar, nu soms wel 5 per maand. Ethanol is corrosief en trekt vocht aan, en daarbij vreet het ook nog eens rubber op, in geen van mijn voertuigen dus van dat spul als het niet hoeft. Nou moet mijn audi volgens de fabriek sowieso 98 hebben, is mn alfa 75 veel te oud voor die rommel en ga ik mn Srad en 848 al helemaal niet blootstellen aan spul waar het stuk van kan gaan, ook mn vrouwtje dr fabia van 2013, waar het spul wel prima in zou moeten kunnen, krijgt lekker 98, voor die paar euro per tank ontloop ik lekker het risico op kapotte delen in het brandstofsysteem.
E10 is een uitstekende omzet generator, sinds het op grote schaal in gebruik is zien we specifieke klachten terug in de werkplaats.
Het tast bepaalde legeringen aan en vreet slangen op zelfs e10 proof slangen worden soms week.
Mijn vrouw heeft een vrij nieuwe lease auto en daar gaat zonder problemen e10 in de auto is dagelijks in gebruik nooit korter dan 30 km per rit. Tank je een premium benzine dan maakt ze duidelijk meer km op een tank bij dezelfde rijstijl, jaargetijde etc.
Ik tank het zelf nooit, ik zeg niet dat het niet goed is, Saab had jaren terug ook al motoren die op E85 reden en daarop volledig waren aangepast.
Dat is denk ik het probleem veel systemen zijn er niet of niet volledig op aangepast en gaan mank op dat gedeelte wat niet aangepast is. Een legering waarvan je carburateur of injector gemaakt is, een membraam, slang etc.
Langdurige stilstand daar moet je denk ik geluk mee hebben, een maat van mij met zijn motorzaak is wekelijks bezig om de klachten veroorzaakt door E10 op te lossen. Hij heeft achter op de werkbank onderdelen liggen die zijn aangetast door ethanol sommige vlotterbakken lijken net te verteren.
Hij is een man van de praktijk en zag dat eerder nooit.
e10, schrale diesel etc de kwaliteit van de brandstof daar kun je hele fora mee vol schrijven.
Ieder tankt maar wat hij, zij of het wil het bovenstaande zijn praktijk ervaringen.
 
Tsja..''schrale benzine'' Ik kan me nog herinneren dat mijn vader de tank niet helemaal leeg had gehaald tijdens stalling en de benzine had een eigenaardige geur en had de slangen aangetast, daarna heeft hij de slangen vervangen door siliconen slangen uit de VS, dat was een oplossing:-)
Dus tijdens een winterstalling van de V-Max bijvoorbeeld is het handig om alle brandstof eruit te halen.
 
Ik tank E10 al sinds het uit is. Ruim 50k per jaar op alle voertuigen (zowel injectie als carb, zowel jong als ouder) en nog nooit iets fout gegaan. Enige keer dat een injector kapot ging was voordat ethanol in de benzine zat.

Vele auto's die getuned zijn rijden ook bijna op puur ethanol en zie daar ook niet dat ze elke week ontbranden of na elk ritje injectoren moeten vervangen.

Doe lekker wat je zelf wilt. Ik hoor de grootste horror verhalen over alles dat kapot gaat en je verbruik die enorm stijgt. E5 of E10, mijn verbruik blijft hetzelfde helaas.
 
Vraag blijft hoe je tot een bepaalde keuze van benzine komt.

Op internet, fora , YouTube etc…..

En tot op heden werken mijn hersencelletjes nog steeds goed, en derhalve nog nooit problemen gehad mbt mijn keuze als bij de pomp sta; oa Merkel benzine Made in Holland…:]
 
Ik tank E10 al sinds het uit is. Ruim 50k per jaar op alle voertuigen (zowel injectie als carb, zowel jong als ouder) en nog nooit iets fout gegaan. Enige keer dat een injector kapot ging was voordat ethanol in de benzine zat.

Vele auto's die getuned zijn rijden ook bijna op puur ethanol en zie daar ook niet dat ze elke week ontbranden of na elk ritje injectoren moeten vervangen.

Doe lekker wat je zelf wilt. Ik hoor de grootste horror verhalen over alles dat kapot gaat en je verbruik die enorm stijgt. E5 of E10, mijn verbruik blijft hetzelfde helaas.
De energiewaarde van E10 is maar 1,5% lager dan die van E5. Dat verschil is zo klein, dat het wegvalt door andere omstandigheden, zoals weer, verkeer, en rijgedrag. Verder wordt het verschil nog kleiner door het lage rendement van de verbrandingsmotor: een streepje meer gas geeft niet altijd een hoger verbruik.
 
Vraag blijft hoe je tot een bepaalde keuze van benzine komt.

Op internet, fora , YouTube etc…..

En tot op heden werken mijn hersencelletjes nog steeds goed, en derhalve nog nooit problemen gehad mbt mijn keuze als bij de pomp sta; oa Merkel benzine Made in Holland…:]
Ik verbaas me over dit topic, mijn vader had een duidelijk antwoord... gewoon tanken wat de fabriek opgeeft, xD
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Rij ook met ouwe Hallie zijkleppers, volgens de fabrikant loopt dat spul zelfs bijna op Amstel of Heineken...als het maar een CO-verbinding heeft en naar benzine stinkt...

En toch fl*kker ik er E5 in, ondanks dat het complete brandstofsysteem uit staal, alu, brons en messing bestaat met hier en daar een fiber ring.

Dat is waarschijnlijk meer een gevoelskwestie, want ik merk geen verschil tussen RON95, 98 of 102...

Mijn buurman met z'n jonge FJR heeft al wel E10-gerelateerde kostbare problemen gehad ondanks dat de motor erop mag draaien.
Hij WAS altijd een voorstander van het spul en smaalde om mijn 'vrees'...vond me ouderwets en een drammert (klopt!👍)...maar is intussen helemaal "om"..

Mijn auto is uit 2006, mág op E10 maar de duitse E5 is veel goedkoper.
Dus gaat ook daar, zie openingspost, het goedkoopste rommel in (E funf)..😉
 
Rij ook met ouwe Hallie zijkleppers, volgens de fabrikant loopt dat spul zelfs bijna op Amstel of Heineken...als het maar een CO-verbinding heeft en naar benzine stinkt...

En toch fl*kker ik er E5 in, ondanks dat het complete brandstofsysteem uit staal, alu, brons en messing bestaat met hier en daar een fiber ring.

Dat is waarschijnlijk meer een gevoelskwestie, want ik merk geen verschil tussen RON95, 98 of 102...

Mijn buurman met z'n jonge FJR heeft al wel E10-gerelateerde kostbare problemen gehad ondanks dat de motor erop mag draaien.
Hij WAS altijd een voorstander van het spul en smaalde om mijn 'vrees'...vond me ouderwets en een drammert (klopt!👍)...maar is intussen helemaal "om"..

Mijn auto is uit 2006, mág op E10 maar de duitse E5 is veel goedkoper.
Dus gaat ook daar, zie openingspost, het goedkoopste rommel in (E funf)..😉
Mjah..Waarom worden er legeringen aangehaald? Brandstof heeft geen invloed op aluminium en brons, mijn vader had Keihin RC carbs en brandstof heeft dat nooit aangetast, die RC's hebben op veel machines gezeten ^^
 
Dat lijkt mij op zijn minst gezegd zéér onwaarschijnlijk. :t

Het feit dat deze man echter al jaren met zijn poten in de modder staat en zijn uitspraak geen enkel financieel belang dient (in tegendeel zelfs), doet mij vermoeden dat zijn reactie niet geheel uit de lucht gegrepen is.

Vooralsnog zal ik, bij aanschaf van een nieuwe motor*, alleen in noodgevallen E10 tanken. Iets met de aap uit de boom kijken.


*(Mijn huidige motor is sowieso niet geschikt voor deze brandstof.)
Bij een nieuwe V strom is het zeer onwaarschijnlijk dat die niet tegen E10 kan. Hij is daar voor "gemaakt"als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Weet iemand nog dat Cees zelfs een turbo heeft getest? en er ook me heeft geraced...het inlaatsysteem was helaas te complex om goed af te stellen, daarna keerde hij terug naar de Keihin RC carbs 8-)
 
Je kunt eens wat dealers bellen en vragen naar hun ervaringen en reparaties die voortkomen uit het gebruik van e10.
Wat ik merk is dat het door motorfiets dealers wordt afgeraden gebaseerd op de ellende die langs komt.
Ik vind het het risico niet waard, dus er gaat e5 in de motor. De auto's krijgen e10 en dat gaat prima.
 
Bij een nieuwe V strom is het zeer onwaarschijnlijk dat die niet tegen E10 kan. Hij is daar voor "gemaakt"als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben dat in beginsel helemaal met jou eens, want het tegenovergestelde beweren voelt ook raar. De dealers blijven echter waarschuwen (raden af) om geen E10 te gebruiken.

Simpel als ik ben, blijft dát gewoon hangen.
 
Ik ben dat in beginsel helemaal met jou eens, want het tegenovergestelde beweren voelt ook raar. De dealers blijven echter waarschuwen (raden af) om geen E10 te gebruiken.

Simpel als ik ben, blijft dát gewoon hangen.
Het is gewoon een onlogisch advies voor die motor. Alle recente injectiemotoren zijn ontworpen voor E10 of zelfs 15. E10 brandstof is er al meer dan 10 jaar.
 
Mjah..Waarom worden er legeringen aangehaald? Brandstof heeft geen invloed op aluminium en brons, mijn vader had Keihin RC carbs en brandstof heeft dat nooit aangetast, die RC's hebben op veel machines gezeten ^^
Dat noemen ze alcoholate corrosion, hier is onderzoek naar gedaan door o.a, Jenny Linder en er is een master thesis over geschreven. Dit onderzoek is in Zweden uitgevoerd bij Swerea KIMAB het Zweedse corrosie instituut.
 
Het is gewoon een onlogisch advies voor die motor. Alle recente injectiemotoren zijn ontworpen voor E10 of zelfs 15. E10 brandstof is er al meer dan 10 jaar.
En toch zien (merk)dealers onderdelen kapot gaan door e10, zelfs bij motoren van 2 jaar oud, die gebruikt worden voor woon-werkverkeer.

In algemene zin kun je alles ontwerpen voor een aantal randvoorwaarden, maar je hebt geen garantie dat er niks kapot gaat. Je kunt inlaatrubbers laten maken die e10 proof zijn volgens de leverancier, maar hoe zeker weet je dat het rubber volgens de specificatie gemaakt wordt? Wat doet dat rubber bij trillingen en belastingen EN e10? Is daar op getest?

Zelf zit ik in de engineering van schepen en heb genoeg ellende voorbij zien komen met 'dieselbestendigde' pakkingen.

Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt.
 
Dat noemen ze alcoholate corrosion, hier is onderzoek naar gedaan door o.a, Jenny Linder en er is een master thesis over geschreven. Dit onderzoek is in Zweden uitgevoerd bij Swerea KIMAB het Zweedse corrosie instituut.
oke, misschien zijn veranderd in de loop der tijd, ik heb mijn vader daar nooit over gehoord..kan me niet voorstellen dat aromatische koolwaterstoffen invloed hebben op metaal. Nogmaals, die Keihin RC zijn er nog steeds :-) en onaangetast door whatever
 
Keihin RC, K&N Filters, cilinderkop bewerken, volgens mij was dat iemand in Sweden, ik ben de naam vergeten, iemand bekend waar Cees zijn cilinderkoppen liet bewerken?> ik herinner de naam Phil Manzano, maar das tricky...kan niks meer terugvinden op internet
 
oke, misschien zijn veranderd in de loop der tijd, ik heb mijn vader daar nooit over gehoord..kan me niet voorstellen dat aromatische koolwaterstoffen invloed hebben op metaal. Nogmaals, die Keihin RC zijn er nog steeds :-) en onaangetast door whatever

Ethanol trekt vocht aan, en bij lang stilstand zakt het water uit.
Stalen tanks rotten van binnenuit, en alu onderdelen worden aangetast.

Origineel werden kurken vlotters in ouwe HD's toegepast, met een laag schellak erover.
Die konden al slecht tegen de oude ethanolarme benzines, maar verpulveren door E10.

Zelfs messing vervangings-vlotters schijnen problemen te ondervinden.
 
Ikzelf tank enkel E5 (super 98) in m’n moto, ook al staat op stickers en user manual dat e10 kan toch doe’k het niet. Simpelweg omdat ik er ook van bewust ben dat er weldegelijk en verhoogd risico is dat benzine-leidingen en koppelstukken abnormaal verslijten door bio-ethanol en dus kunnen lekken. Heb echt geen zin om à la ’Ghost Rider’ met vlammende motor over de autostrade te scheuren en daardoor te laat aan te komen op m’n werk.
Het ’ecologische’ aspect van het bio-ethanol verhaal is een vals argument. Bio-ethanol verplicht toevoegen aan onze brandstof in Europa is een E.E.G. politieke keuze om minder afhankelijk te zijn van Saoudi-Arabische invloed op de oliemarkt(prijs).. Die intentie dateerde al van sinds de eerste Golfoorlog en de toenmalige gigantische prijsstijgingen dewelke ’embargo-gewijs’ door Opec-landen aan de Europese markt werden opgedrongen. Absoluut niet de minste ’groene’ motivatie uitgezonderd het neveneffect dat de Maersk-vloot aan olietankers, waarvan de continue op-en afvaart het Suez-kanaal doet renderen, dankzij de B.E met een paar percentjes verkleint zou worden.
Daarbij komt dat het merendeel van B.E. geproduceerd wordt met koolzaad, iets dat voornamelijk de Duitse en Franse economie ten goede komt, toevallig net die twee die héél het bio-ethanol verhaal door de strot van alle andere E.U. leden geramt hebben. België heeft ook mee aan die kar getrokken, wel handig want je kan die zooi ook uit suikerbieten draaien. Ecologisch gezien is het massaal telen van planten voor bio-ethanol, gelet de mono-cultuur van overigens door Bayer genetisch gemanipuleerd zaad en de daaruit vloeiende noodzaak tot het (per vrachtwagens) importeren van voedingsgewassen uit bv Polen en Bulgarije, een regelrechte ramp.
 
Laatst bewerkt:
Auto, scooter en motor rijden prima op e10. Als de motor langer stilstaat gaat er weleens e5 of premium in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan