goede helmen?

burnevil92

Rookie
18 jun 2010
13
0
tollembeek
Hallo,

ik hebme een motorscooter gekocht en nu ben ik op zoek naar een goede helm want ik heb nu momenteel een van de liddl van 40€ en dit is niet veilig genoeg vindt ik. kunnen jullie mij een paar goede helmmerken opnoemen want ik heb daar geen verstand van..
 
Helmen op zich zijn allemaal het zelfde hoor qua veiligheid boven 50km met je hoofd vallen op de grond levert bij elke helm een schedelbasis op en in de meeste gevallen merk je daar dan niets meer van

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit de Schuberts zijn het stilste, maar dan koop ik liever een systeemhelm van rond de 100,- en een paar goede oordoppen zelfde effect en je houdt 200,- euro over
 
Helmen op zich zijn allemaal het zelfde hoor qua veiligheid boven 50km met je hoofd vallen op de grond levert bij elke helm een schedelbasis op en in de meeste gevallen merk je daar dan niets meer van

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit de Schuberts zijn het stilste, maar dan koop ik liever een systeemhelm van rond de 100,- en een paar goede oordoppen zelfde effect en je houdt 200,- euro over

geluidt vindt ik niet erg maar het is gewoon voor de veiligheid dat ik het doe..
 
Geluid niet erg? Juist belangrijk. Voor de veiligheid, zoals al gezegd, maakt een helm vaak niet eens echt uit. Ja dan blijft je gezicht mooi, maar de rest van je lichaam? ;)

Ga eens langs een dealer, die hebben zat keus... zelf ga ik ook voor een systeemhelm en oordoppen. Ook in een Schuberth zijn oordoppen erg welkom, heb zelf de C2 van Schuberth.
7 minuten lang 120km/u rijden zonder oordoppen is permanente gehoorschade. Daarnaast geeft het wat meer rust onder het rijden.
 
Geluid niet erg? Juist belangrijk. Voor de veiligheid, zoals al gezegd, maakt een helm vaak niet eens echt uit. Ja dan blijft je gezicht mooi, maar de rest van je lichaam? ;)

Ga eens langs een dealer, die hebben zat keus... zelf ga ik ook voor een systeemhelm en oordoppen. Ook in een Schuberth zijn oordoppen erg welkom, heb zelf de C2 van Schuberth.
7 minuten lang 120km/u rijden zonder oordoppen is permanente gehoorschade. Daarnaast geeft het wat meer rust onder het rijden.

ok bedankt voor u nuttige informatie

mvg
 
Een helm koop je voor bescherming en niet voor of eigenlijk tegen het geluid, er zijn wel verschillende stillere helmen te koop maar ook daarin is het aan te raden oordoppen te gebruiken..

Ikzelf vind bijvoorbeeld een scorpio exo helm een vrij goede keus zit je een beetje in het middensgment zeg maar qua prijs en de kwaliteit is ook vrij goed...

Maar ook de lidl helm die je nu hebt voldoet gewoon aan de e-keur norm wat eigenlijk zoveel wil zeggen als de minimale eisen die de staat heeft gesteld waar een helm aan moet voldoen...
 
Helmen op zich zijn allemaal het zelfde hoor qua veiligheid boven 50km met je hoofd vallen op de grond levert bij elke helm een schedelbasis op en in de meeste gevallen merk je daar dan niets meer van

De kans dat je met een helm op een schedelbasisfractuur oploopt is niet zo heel groot. Daarnaast is een schedelbasisfractuur ook ook in de meeste gevallen niet dodelijk.

Waar je aan overlijdt is het hersentrauma veroorzaakt doordat je hersenen met een klap je schedel raken. Feitelijk een extreme hersenschudding.
 
Maar ook de lidl helm die je nu hebt voldoet gewoon aan de e-keur norm wat eigenlijk zoveel wil zeggen als de minimale eisen die de staat heeft gesteld waar een helm aan moet voldoen...

En waar een papieren zak met vijf verstevigingen ook aan zou voldoen.
 
Helmen op zich zijn allemaal het zelfde hoor qua veiligheid boven 50km met je hoofd vallen op de grond levert bij elke helm een schedelbasis op en in de meeste gevallen merk je daar dan niets meer van

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit de Schuberts zijn het stilste, maar dan koop ik liever een systeemhelm van rond de 100,- en een paar goede oordoppen zelfde effect en je houdt 200,- euro over

Hmmm.... Dus ik én meerdere mensen zouden een schedelbasis (fractuur) op hebben moeten lopen doordat ze met méér dan 50Km/h 't asfalt hebben mogen "kussen"...

Meest domme reactie die ik sinds tijden gezien heb hier.

Nou rijd ik natuurlijk geen motor-scooter, dus kán zijn dat 50Km/h op zo'n ding anders aanvoelt als je op 't asfalt terecht komt, maar toch.

@ TS: Loop even bij een motorzaak binnen en ga een aantal helmen passen door er gewoon een tijdje (kwartier/half uur) mee door de zaak rond te lopen. De helm die je het lekkerst zit is de beste voor je... Maar váák ziet 't personeel dat ook wel na dat je die helm opgezet hebt.

Én als je 't netjes vraagt mág je er vaak ook wel even mee gaan rijden zodat je voelt hoe 'ie zich gedraagt tijdens een rit zodat je 't geluidsniveau ervaart.

Maar ... Ik rijd nog ná een aanraking met (véél) meer dan 50 Km/h met 't asfalt ... dus spoor niet meer, schijnbaar..... Ik heb een hersenbeschadiging die niet te voorkomen was :)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm.... Dus ik én meerdere mensen zouden een schedelbasis (fractuur) op hebben moeten lopen doordat ze met méér dan 50Km/h 't asvalt hebben mogen "kussen"...

Het is een beetje een klokenklepelverhaal wat hier werd verteld. Als je met een snelheid van 50km/h met je hoofd een obstakel raakt dan ben je dood, ook als je de beste helm draagt die er is. Je hoofd vertraagt gewoon te snel en je hersenen slaan eigenlijk te pletter op je hersenpan (wat dus niets met een schedelbasisfractuur te maken heeft). Maar dan moet je het obstakel dus vol raken niet schampen of iets dergelijks.

Gelukkig gebeurt dat bij de meeste valpartijen niet, raak je uberhaupt geen obstakel met je hoofd, of ben je al een tijd aan het glijden voordat het obstakel raakt.

Maar met flinke pech is een ongeluk met een snelheid van 50km/h voldoende om dodelijk te zijn, ook met de beste helm die er is op je knar.
 
Mike dat bedoel ik er ook mee te zeggen alleen een meer sarcastische manier

de meeste val partijen zijn glijers of je komt eerst met andere lichaamsdelen op de grond die de val breken

Maar echt verschil in helmen zit er niet qua veiligheid alleen comfort, afwerking en merk waar je voor betaald
 
Dan had je je eerste post in dit topic wat duidelijker moeten opstellen en al helemaal niet over merken als "schubert" moeten beginnen... vandaar m'n reactie, dus ;)
 
Maar echt verschil in helmen zit er niet qua veiligheid alleen comfort, afwerking en merk waar je voor betaald

Dat verschil zit er toch wel degelijk in. De wettelijke eisen zijn zo belachelijk laag dat je daar heel eenvoudig aan kunt voldoen. Er zijn betere testen en een aantal fabrikanten probeert hun helmen door die testen te krijgen. Dat zijn dus wel degelijk veiligere helmen dan de goedkope Lidl helmen. Het vervelende is alleen dat jij als consument dat kaf niet van het koren kan scheiden. Welke helm is alleen maar duurder en niet veiliger en welke helm is ook daadwerkelijk veiliger, je kunt het gewoon niet achterhalen bij gebrek aan goede wettelijke eisen.
 
Wimmel ik zeg toch alleen maar dat de Schubert de stilste is want dat is die zo'n beetje wel, ik zeg er alleen bij dat ik het er niet voor over heb
 
Óók daar kan ik over in conclaaf gaan doordat een niet goed passende "schubert" méér ruis zal veroorzaken dan een "goedkope" shark .... bijvoorbeeld.

Maar: Ik hoop dat TS met deze "discussie" in iedergeval zélf tot de conclusie gaat komen dat 'ie z'n helm zélf moet gaan uitzoeken bij een zaak.

Helm van de Lidl: Voldoet aan bepaalde (statische) test's én krijgt een keurmerk, voor de rest heeft 't ding géén waarde.
 
Laatst bewerkt:
een helm uit een deel

dus geen helm uit twee schalen ( ook deze hebben een e-keur)
tevens een paar zachte op maat gegegoten oordopen
helpen

maar tegen een hersen trauma mischien een grote luchtbalon om je helm
 
Een helm is gekeurd en voldoet aan een aantal eisen. Meer eisen dan deze wettelijke zijn er niet en de helmen op de Nederlandse markt voldoen daar allemaal aan. Het is dan ook moeilijk om te bepalen welk merk nu het beste is. Wat je wel kan bepalen is hoe een helm aansluit op je hoofd, al dan niet irriteerd, een goed zichtveld oplevert. Kijk dan ook naar een helm die voor jou goed zit.
En de prijs? Ja dat kan wel veel verschil in zitten maar een helm koop je voor 5 jaar. En 5 jaar een lekkere helm op je hoofd is beter dan een koopjes helm die niet lekker zit. Dus ga passen en keuren in de winkel.
 
Een helm is gekeurd en voldoet aan een aantal eisen. Meer eisen dan deze wettelijke zijn er niet en de helmen op de Nederlandse markt voldoen daar allemaal aan. Het is dan ook moeilijk om te bepalen welk merk nu het beste is. Wat je wel kan bepalen is hoe een helm aansluit op je hoofd, al dan niet irriteerd, een goed zichtveld oplevert. Kijk dan ook naar een helm die voor jou goed zit.
En de prijs? Ja dat kan wel veel verschil in zitten maar een helm koop je voor 5 jaar. En 5 jaar een lekkere helm op je hoofd is beter dan een koopjes helm die niet lekker zit. Dus ga passen en keuren in de winkel.

Wat een onzin, er zijn wel degelijk zwaardere testen/eisen waar helmen aan kunnen voldoen, deze zijn alleen niet verplicht voor bijvoorbeeld Nederlands straatgebruik.
 
Afijn, voldoende meningen, op onderstaande site wat feiten. :)

http://sharp.direct.gov.uk/ (SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME)

suc6
 
Helmen op zich zijn allemaal het zelfde hoor qua veiligheid boven 50km met je hoofd vallen op de grond levert bij elke helm een schedelbasis op en in de meeste gevallen merk je daar dan niets meer van

Het verschil zit hem meer in de kwaliteit de Schuberts zijn het stilste, maar dan koop ik liever een systeemhelm van rond de 100,- en een paar goede oordoppen zelfde effect en je houdt 200,- euro over

misschien als je een watermeloen als hoofd hebt en een helm van papier maché.

heb genoeg HARDE crashes gezien op het circuit (en enkele op de openbare weg) waarbij een goede helm het koppie wel gered heeft.

voor de TS: let er bij het kopen van een helm (vooral in het buitenland, via internet, of 2ehands) goed op of de helm een E-keur heeft.
Dit houdt in dat de helm gekeurd en geschikt is bevonden volgens Europese veiligheids richtlijnen.

Het is verplicht om een E-keur helm te dragen in Nederland, zo niet, riskeer je niet alleen je eigen veiligheid maar ook een boete.

De richtlijn voor Amerika is DOT, deze zijn ook gekeurd maar niet perse legaal in Nederland. Dit mede doordat de richtlijnen/standaard voor het keuren onderling verschilt tussen E-keur en DOT.

TNO doet hier in NL de keuringen voor het verstrekken van de E-keur. De helmen die daar gebracht worden worden op verschillende onderdelen getest, o.a. flexibiliteit, hardheid, hoeveel stress (spanning) de schaal kan houden etc.

Er zijn op internet wel crashtesten voor helmen te vinden, maar op zich is alles wat je bij een goede dealer koopt E-keur en dus volgens TNO geschikt bevonden.


Andere dingen om op te letten bij aanschaf van een helm:


Geluidsdemping
Ventilatie
Type sluiting
Uitneembaar en wasbare binnenvoering
Vizier krasvrij en/ of anti condens
etc..

Succes!


PS) Verder heb je ook nog een keurmerk voor Azië, maar die kom je bijna nooit tegen.
 
Laatst bewerkt:
als je eenmaal een schubert c3 gewend bent, wil je niet anders meer.

Ik heb er een, draag hem nooit meer, hij beslaat al vanaf het aller eerste begin, nieuw vizier gekregen, same problem. En stilste? Ach beetje nutteloze sellingpoint, je draagt toch oordoppen. Mijn C3 suist trouwens beduidend meer dan mijn J1.
Heb nu een Nolan N43 Air, lekker multifunctioneel en vizier beslaat nooit.
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin, er zijn wel degelijk zwaardere testen/eisen waar helmen aan kunnen voldoen, deze zijn alleen niet verplicht voor bijvoorbeeld Nederlands straatgebruik.

Dat is geen onzin, er zijn weliswaar zwaardere testen maar je kunt als consument slecht achterhalen welke helm welke testen heeft gehad en wat daar het resultaat van is. Het enige waar je op kunt vertrouwen is het E keurmerk aangezien dat verplicht is en de daaraan verbonden eisen zijn weer zo laag dat je er niks aan hebt.
 
Wil je niet teveel besteden ,maar toch een goede helm kopen zou ik eens naar een dealer gaan die Lazer verdeeld,mag het ietsje meer zijn dan komt Shoei ook op de lijst.Hun basishelm is erg goed, en nog betaalbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan