Goede instelbare bandenwarmers?

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Hoi,

Ik heb afgelopen voorjaar voor een circuitevenement een setje instelbare bandnwarmers geleend van en maatje van me.
Dat waren al wat oudere warmers, met een kastje waarop je met + en - knopjes voor zowel de voor- als de achterdand individueel de temperatuur kan instellen. De 'werkelijke' temperatuur van elke band wordt ook in rode LED cijfers op het kastje weergegeven. Ik ben even het merk vergeten, maar dat kan ik na het weekend nog wel navragen.

Ik overweeg nu om zelf ook en setje warmers aan te schaffen.

Als ik het goed heb begrepen moeten regenbanden op een lagere temperatuur worden gehouden dan droogweerbanden.
Verder is me wel eens verteld dat instelbare bandnwarmers snel kapot gaan, dus dat ik die juist niet moet nemen.

Nu komt ie: Wat is er waar van de uitsprak dat je geen instelbare warmers moet kopen?
En als ik die wel zou kunnen aanschaffen, Welke bandenwarmers adviseren jullie?
Ter info: Ik koop liever in een keer gelijk iets goeds waar ik op kan vertrouwen dan dat ik uit budgetoverweging voor een mindere optie kies...
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik geen Bihr zou willen of zo (ik heb nog heel weinig ervaring met bandenwarmers), maar heeft iemand wellich andere goede of misschien zelfs betere alternatieven voor de EVO2 van Bihr?
Gewoon uit belangstelling...

Je hoort/leest wel eens wat over de gelijkmatigheid van de warmteverdeling en/of dat sommige warmers te hete plekken hebben waardoor de banden daar zouden kunnen 'verbranden' (wat dat betekent weet ik nog niet).

Alvast bedankt.
 
Als je net begint zou ik zekers geen regenbanden in warmers doen.

Je begin-temperatuur van regenbanden is dan hoger dan na een paar rondjes rijden als een beginner.......zonder je te willen beledigen.

Bij slicks is het al belangrijk om een hoge basis-snelheid te hebben en dus de warmte er door hardrijden er in te houden.........bij regenbanden is dat nog belangrijker.

Ik zou niet weten waarom je geen instelbare bandenwarmers zou moeten kopen.
Behalve dat instelbare warmers, duurder zijn dan niet instelbare. (en dan wel appels met appels vergelijken)

Zijn diverse goede merken die ook instelbare warmers verkopen (de betere merken zijn TTSL, KLS, Bandit Colts, Capits, Chickenhawk )
 
Laatst bewerkt:
Als je net begint zou ik zekers geen regenbanden in warmers doen.

Je begin-temperatuur van regenbanden is dan hoger dan na een paar rondjes rijden als een beginner.......zonder je te willen beledigen.

Bij slicks is het al belangrijk om een hoge basis-snelheid te hebben en dus de warmte er door hardrijden er in te houden.........bij regenbanden is dat nog belangrijker.
)

Dank voor je reactie.

Begrjp ik je goed dat je zegt dat ik risico loop om onderuit te gaan doordat de regenbanden in het begin meer grip hebben dan na een paar rondjes rijden?
 
Niemand rijd gelijk met warme regenbanden op de grens. Kortom, ook als beginner is het nooit verkeerd om met warme banden te beginnen want koude regenbanden hebben geen grip. Ze kunnen beter wat te warm zijn in het begin dan steen koud. Dat is 100% veiliger. Zelfde verhaal met slicks. Ook warm beginnen.

Ik vind het een heel raar advies dat met warme regenbanden starten gevaarlijk is. Dit verhaal neemt ieder van elkaar over.
 
Dat is duidelijke praat.
Ik snap wat je bedoelt.

Dan kan ik me voorstellen dat je de regenbanden net zo heet stookt als je ze zelf kunt/wilt houden.

Dus dan zjn instelbare bandenwarmers wel gerechtvaardigd lijkt me.
 
Niemand rijd gelijk met warme regenbanden op de grens. Kortom, ook als beginner is het nooit verkeerd om met warme banden te beginnen want koude regenbanden hebben geen grip. Ze kunnen beter wat te warm zijn in het begin dan steen koud. Dat is 100% veiliger. Zelfde verhaal met slicks. Ook warm beginnen.

Ik vind het een heel raar advies dat met warme regenbanden starten gevaarlijk is. Dit verhaal neemt ieder van elkaar over.

Niemand heeft het over gelijk op de grens.........maar niet-voorverwarmde regenbanden vond ik prettiger dan afnemende grip bij warme regenbanden.
Grip in de regen is al zoeken......vertrouwen wordt er dan niet beter van.

Paar keer geprobeerd en niet bevallen........daarna lekker gelaten voor wat het was.
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar weer hoe persoonlijk dit soort zaken zijn...

Misschien dat ik het gewoon eens voorzichtig ga uitproberen. Bijvoorbeld de ene sessie helemaal koud starten en de volgende sessie een beetje opwarmen, zeg 40 grafen of zo...

Goed idee?
 
Zo zie je maar weer hoe persoonlijk dit soort zaken zijn...

Misschien dat ik het gewoon eens voorzichtig ga uitproberen. Bijvoorbeld de ene sessie helemaal koud starten en de volgende sessie een beetje opwarmen, zeg 40 grafen of zo...

Goed idee?
Gewoon advies van de fabrikant opvolgen :) vraag VRacing voor de banden en bijbehorend goed advies.
 
VRacing n Ridderkerk... Zit lekker dichtbij, zou op zich wel een zaakje voor mij kunnen zijn.
Het assortiment op hun website is nog klein, zijn ze net begonnen?
 
VRacing n Ridderkerk... Zit lekker dichtbij, zou op zich wel een zaakje voor mij kunnen zijn.
Het assortiment op hun website is nog klein, zijn ze net begonnen?
5jaar nu maar ze hebben veel en meer als de site aan kan ;) Ze weten veel van de race en officeel Pirelli race verkooppunt. Kortom ze kunnen altijd snel leveren en staan ook bij veel circuitdagen van Racecracks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan