Goede Lijm voor Topkuip

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
44.268
14.189
Twente
Ik heb vorig jaar tijdens het maneuvreren mijn voorste knipperlicht vd VFR vtec kapot gereden tegen een paaltje. De knipperlicht is heel maar de steunen waarop hij vastgeschroefd is zijn ermee afgebroken. Het een hangt een beetje bij zegmaar….

Weet iemand de juiste lijmsoort voor de Honda topkuip…… :? Want ik heb met superlijm het ff geprobeerd maar bij de minste of geringste kracht knapte hij. Beter is om het geheel helemaal te demonteren en gelijk goed aan te pakken.

Vandaag toch slecht weer dus ik ga ermee aan de gang.
 
Vorig jaar in huis gehaald maar nog niet gebruikt, stond als artikel in "Het motor-rijwiel".....

:+
 
Ik vind het echt fantastisch dat mensen enorm veel energie besteden aan het onderzoeken van de toepassing van spullen/materialen die totaal niet bedoeld zijn om ze te gebruiken voor wat ze ermee willen doen, terwijl hetgeen wat er speciaal voor gemaakt is overal verkrijgbaar is en geen drol kost.

Zijn de hiervoor gemaakte producten nou stervensduur of nergens te krijgen en ga je dan lopen McGuyveren met wat je wel hebt liggen dan begrijp ik dat.

Maar om plastic aan elkaar te lijmen? MEK wat er totaal niet voor gemaakt is en lang niet overal te koop is? Bakpoeder? Lego blokjes?

Je kan een ijzersterke ABS lijm op iedere hoek van de straat kopen. Dat heb ik sneller in huis dan die MEK troep die ook nog eens weken nadampt zodat er blazen in je spuitwerk komen.

Hele topics over hoe je spuitwerk moet ontvetten: terpentine, wasbenzine, aceton, ammoniak, ochtend-urine van je schoonmoeder welke bij volle maan is afgetapt..... wel eens aan een busje ontvetter/siliconenverwijderaar gedacht wat bij iedere automaterialenzaak ligt voor een 8 a 9 euro?

Hele topics over hoe je glasvezel onderdelen moet lossen uit een mal: (k)aarsvet, siliconenspray, bakboter, margarine, kogellagervet.... wel eens aan gewone lossingswas gedacht wat je voor een paar euro kunt kopen en wat er niet geheel toevallig speciaal voor gemaakt is?

ABS lijm je met ABS lijm. Of je smelt het want het is een thermoplast. Simpel.....
 
En waar te krijgen want in bouwmarkten kom ik niet verder, en modelbouwzaak moet ik op wachten…. _O-

En ik ga geen drugs mee produceren….. _O- :+

Nouja, lijm heb ik gehaald dus daar ik het mee proberen.

Thinner werkt ook goed hoor. Maar inderdaad wat FZRene zegt. Abs lijm werkt en smelten met abs (dat laatste heb ik regelmatig gedaan en werkt prima)

En ja.....thinner duurt een eeuwigheid voor het is uitgedampt (helaas ook ervaring mee, inclusief lak die verziekt was). Dus met die thinner, mek, aceton heb ik wel geleerd (om dat nooit meer te gebruiken).
 
Laatst bewerkt:
Toen ik dit topic begon te lezen dacht ik eerst aan een andere reparatie-methode.
Verder lezend zag ik al dat dit mss deze keer niet goed toepasbaar is. Succes met de lijm-actie!

Enkele jaren terug heeft een oude baas mij frontaal van de weg gereden.
Althans dat ik op laatste moment zelf maar de bosjes ben ingedoken.
Sindsdien had ik scheuren in de topkuip. Mag niet klagen want verzekering heeft ruim vergoed.
Onlangs heb ik deze gerepareerd, want de scheuren gingen steeds verder.
Mbv een plastic-lasapparaat mbv nietjes krijg je de kuip weer goed aan elkaar. Ook sterk!
De nietjes inbranden in de kuip. Nadien met polyester afwerken en de spuitbus.
Ik ben tevreden (voorlopig?) met het resultaat.
zie: lasapparaat
 
Toen ik dit topic begon te lezen dacht ik eerst aan een andere reparatie-methode.
Verder lezend zag ik al dat dit mss deze keer niet goed toepasbaar is. Succes met de lijm-actie!

Enkele jaren terug heeft een oude baas mij frontaal van de weg gereden.
Althans dat ik op laatste moment zelf maar de bosjes ben ingedoken.
Sindsdien had ik scheuren in de topkuip. Mag niet klagen want verzekering heeft ruim vergoed.
Onlangs heb ik deze gerepareerd, want de scheuren gingen steeds verder.
Mbv een plastic-lasapparaat mbv nietjes krijg je de kuip weer goed aan elkaar. Ook sterk!
De nietjes inbranden in de kuip. Nadien met polyester afwerken en de spuitbus.
Ik ben tevreden (voorlopig?) met het resultaat.
zie: lasapparaat
Is al dagen geleden al gelukt, gewoon bij de Hubo 2k ABS lijm voor 11,89 gekocht en toegepast..

En knipperlicht zit nog steeds vast na het lijmen… :+
 
plastieken kuipen eigenlijk nooit met polyester afwerken. hebben een andere uitzettingscoefficient en komt de plooibaarheid niet ten goede waarbij het polyester algauw los komt
Het zijn geen plakkaten !
Net rondom de nietjes heb je wat stulping van het verhitte kunststof en op een enkele plek iets een kiertje.
Die smeer je aan en na schuren zijn die dan dicht.
Spuitbus erover, want inbrand-nieten zijn vlgs mij niet roestbestendig.
 
Ik vind het echt fantastisch dat (...) ABS lijm je met ABS lijm. Of je smelt het want het is een thermoplast. Simpel.....

Met smelten heb ik de ervaring dat het bros wordt. En dit was nota-bene met een speciale adapter op een (instelbare) verfbrander. Verlijmen d.m.v. MEK werkte bij mij wel goed maar dat was wel een ongelakt onderdeel.

lijmen heb ik nooit echt als serieuze optie overwoge puur omdat ik legio "gerepareerde" kuipen voorbij heb zien komen. Vaak was dit echter wel d.m.v. glasvezel en epoxy gedaan en het resultaat sprak mij niet echt aan.

Misschien dat we het een keer over de schutting moeten gooien bij het Project Farm youtube kanaal ofzo.
 
Ik heb vorig jaar tijdens het maneuvreren mijn voorste knipperlicht vd VFR vtec kapot gereden tegen een paaltje. De knipperlicht is heel maar de steunen waarop hij vastgeschroefd is zijn ermee afgebroken. Het een hangt een beetje bij zegmaar….

Weet iemand de juiste lijmsoort voor de Honda topkuip…… :? Want ik heb met superlijm het ff geprobeerd maar bij de minste of geringste kracht knapte hij. Beter is om het geheel helemaal te demonteren en gelijk goed aan te pakken.

Vandaag toch slecht weer dus ik ga ermee aan de gang.
Loctite maakt goede lijm, 2 componenten lijm is meestal goede lijm.
De lijm moet wel bij de kunststof passen!
 
Met smelten heb ik de ervaring dat het bros wordt. En dit was nota-bene met een speciale adapter op een (instelbare) verfbrander. Verlijmen d.m.v. MEK werkte bij mij wel goed maar dat was wel een ongelakt onderdeel.

lijmen heb ik nooit echt als serieuze optie overwoge puur omdat ik legio "gerepareerde" kuipen voorbij heb zien komen. Vaak was dit echter wel d.m.v. glasvezel en epoxy gedaan en het resultaat sprak mij niet echt aan.

Misschien dat we het een keer over de schutting moeten gooien bij het Project Farm youtube kanaal ofzo.

Als het met smelten bros is geworden is het verbrand, veel te heet geworden. ABS heeft niet veel temperatuur nodig.

En "lijmen" van een thermoplast met glasvezel en epoxy, tsja....

Ik zie het ook veel, het wordt hier op dit forum door mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben zelfs geadviseerd, ik heb het honderden keren op mijn werktafel gehad en verbaas me iedere keer weer, zóveel onkunde.

Als dat je referentie is dan heb je gelijk dat je niet aan lijmen denkt, maar je weet toch ook wel dat glasvezel/epoxy/polyester totaal niet matchen met ABS?

De basiskennis van plastics is dat je begint met 2 groepen, thermoharders en thermoplasten. Als men die 2 totaal onverenigbare soorten al gaat mengen dat weet men echt niet wat ze aan het doen zijn.

Maar dat ligt niet aan de materialen, maar aan de onkunde van de toepasser.
 
Als het met smelten bros is geworden is het verbrand, veel te heet geworden. ABS heeft niet veel temperatuur nodig.

En "lijmen" van een thermoplast met glasvezel en epoxy, tsja....

Ik zie het ook veel, het wordt hier op dit forum door mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben zelfs geadviseerd, ik heb het honderden keren op mijn werktafel gehad en verbaas me iedere keer weer, zóveel onkunde.

Als dat je referentie is dan heb je gelijk dat je niet aan lijmen denkt, maar je weet toch ook wel dat glasvezel/epoxy/polyester totaal niet matchen met ABS?

De basiskennis van plastics is dat je begint met 2 groepen, thermoharders en thermoplasten. Als men die 2 totaal onverenigbare soorten al gaat mengen dat weet men echt niet wat ze aan het doen zijn.

Maar dat ligt niet aan de materialen, maar aan de onkunde van de toepasser.
Ach, ik heb het simpel gehouden…..2k lijm bij de Hubo gekocht waarop ABS gedrukt staat. Beter kan niet….
 
Omdat ik tegenwoordig een 3D printer heb en daarmee aan het spelen ben leer ik ook veel op het onderwerp van smelttemperaturen van de diverse filamenten, en dat geeft aardig wat info over bij welke temperaturen plastics als PLA en ABS al beginnen te smelten. En dat is echt niet veel. Dus verbranden met een hete-lucht verfstripper is echt zo gebeurd omdat zo'n ding al gauw veel heter wordt dan benodigd.
 
Is al dagen geleden al gelukt, gewoon bij de Hubo 2k ABS lijm voor 11,89 gekocht en toegepast..

En knipperlicht zit nog steeds vast na het lijmen… :+
Jammer dat je meteen abs lijm hebt gekocht. Ik had graag gezien hoe je met bakpoeder en superlijm aan de gang was gegaan. (werkt super trouwens en ik had het in huis);)
 
Terug
Bovenaan Onderaan