Goede motor voor beginners ?

Als je een jonge hond bent die houdt van idioot veel gasgeven, zo hard mogelijk door de bocht, en alles moet zo snel snel snel mogelijk...... dan zou ik niet op dat soort motoren beginnen :) Ben je gewoon een rustige gast die echt wel weet waar hij mee bezig is, ga vooral je gang :)
:Y
 
In z'n algemeenheid kun je zeggen dat geen enkele 600 een goede beginnersmotor is. Met uitzondering van een XJ600 ofzo dan. Ook de CBR en de Thundercat niet en eigenlijk ook Fazers en Bandits niet.

Uitzonderingen zijn er altijd, maar dat weet je pas als je een tijdje gereden hebt.
 
He MF-ers.

Ik had de volgende vraag :

Zodra ik me rijbewijs heb wil ik natuurlijk ook een motor maar...
Is de Kawasaki zx6r een beetje een goede beginners motor? Eigenlijk heb ik een lijstje gemaakt van drie motoren nu wilde ik graag van jullie weten met welke ik dan het beste zou kunnen beginnen. Hier komt tie !

1 Kawasaki Zx6r vanaf bj 98
2 Yamaha R6
3 Yamaha yzf 600 r thundercat

Nou ik hoor het wel !!! :] :} :]

Suzuki GS500E/F/Slingshot
Honda CB500/CB500S/CBF500
Yamaha Diversion 600
Kawasaki ER-5/GPZ500

Mwoah, denk dat ik zo alle goeie motoren om mee te beginnen wel genoemd heb ;) :+

Nee hoor, gewoon proefrijden en kijken wat je het lekkerste vind rijden. Altijd een motor kopen die bij je past en waarop je gewoon lekker zit en het lekkerst mee rijdt... Proefrijden dus ;) :]
 
Niet te hard niet te zacht.
Niet te snel niet te langzaam
Niet te zwaar niet te licht
Niet te bling niet te bleargh
Niet te toer niet te sport
etc. etc.

Van alles wat voor iedereen:

VFR!

(wel te duur overigens)
 
Ik heb een Suzuki GSX 750 als eerste motor. Gaat inderdaad loeihard, maar je hebt zelf de gashandel vast toch? 8-) .
 
Inderdaad. Ook als je die een keer in een panieksituatie veel te ver opendraait.

In normale omstandigheden kun je als kersverse rijbewijs a bezitter natuurlijk best rijden op een R1. Beetje beheersen, beetje de motor leren kennen. Goed je aandacht bij de motor houden natuurlijk. Het verkeer is bijzaak tenslotte.
 
Inderdaad. Dan nog, wil je leren rijden dan kun je het beste op wat gematigders beginnen. Anders leer je het nooit óf je doet er veel langer over.

In het algemeen natuurlijk. Dat geld natuurlijk niet voor degenen die dit lezen.
 
In z'n algemeenheid kun je zeggen dat geen enkele 600 een goede beginnersmotor is. Met uitzondering van een XJ600 ofzo dan. Ook de CBR en de Thundercat niet en eigenlijk ook Fazers en Bandits niet.


Nu maak je me nieuwsgierig...
Slechte ervaringen met 600er?
 
Nee hoor. 't Zijn fantastische dingen. Punt is dat je er veel langer over doet om de grenzen van zo'n ding te leren kennen. Ze waarschuwen heel laat en heel kort.

Iets als een ER-5 gaat veel eerder dweilen zodat je weet dat je richting de grens gaat, wat je weer tijd geeft om de waarschuwingssignalen te leren kennen.

Leer je die grenzen en waarschuwingen niet kennen dan loop je dikke kans dat je nooit fatsoenlijk een bocht leert nemen óf dat wel kan maar geen benul hebt van hoe ver je nu precies gaat. Uitzonderingen en natuurtalenten (dat is iedereen natuurlijk) daargelaten.

De snelste en veiligste rijders die ik ken zijn op zwabbers begonnen.
 
al nagedacht over een 400? ZXR-400, VFR-400, FZR-400, allemaal leuke motoren, met nog een leuke snelheid erin, 220 moet mogelijk zijn dacht ik.

en met een zeker poser gehalte ook nog aanwezig natuurlijk 8-)
 
de suzuki hayabusa,

leuke starter, zou ik daarna een goldwing nemen...

zou je niet eerst eens leren rijden???
24 en wild = boom = auw = lang plezier van je auw.

lees eens een paar posts door, misschien dat je daar wijzer van wordt
persoonlijk zou ik lekker op een 600 tour/sportieve beginnen, r6 of cbr 600
of een naked zijn gelijk heel aggressief, zeker als je van een duffe lesbrommer afkomt die compleet gaar is...
leer eerst sturen ipv van vauwen (dan voor namelijk om een boom)
veel 600/750 brommers bezitten al een aardig vermogen dus daar kun je mee leren rijden, het maakt echt een hoop verschil of je op een toer of een racefiets stapt.

maar niet om negetief te doen...
rijbewijs halen is één maar beheersen is twee... :Y :Y :Y

in ieder geval veel plezant met rijden en lessen en alvast succes natuurlijk :Y :Y :Y
 
Laatst bewerkt:
Als je de topictitel leest weet je al precies wat voor draadje het zal gaan worden. Je rechterpols kan een CB500 veel gevaarlijker maken dan een R1.

Ik ken je niet persoonlijk, maar als je jezelf een beetje in de hand kunt houden en je niet op laat fokken in het verkeer is elke motor prima om op te beginnen.

Of een dweil goed is om op te beginnen weet ik niet, ik ben zelf op een Blade uit 2000 begonnen en heb daar heerlijk op gereden en veel geleerd. Dat die supersport fietsen een kleiner grijs gebied hebben dat klopt wel. Ik zou zeggen, ga het circuit op als je een paar maandjes op straat hebt gereden. Heb ik zelf ook gedaan en qua supersportbeheersing heb ik daar meer geleerd in één dag dan in 6 maanden kloten op straat.
 
Als je de topictitel leest weet je al precies wat voor draadje het zal gaan worden. Je rechterpols kan een CB500 veel gevaarlijker maken dan een R1.
Klopt.
Ik ken je niet persoonlijk, maar als je jezelf een beetje in de hand kunt houden en je niet op laat fokken in het verkeer is elke motor prima om op te beginnen.
Dat is dus niet helemaal waar, want je bent niet altijd 100% geconcentreerd. Je moet de tijd nemen om 'spiergeheugen' te ontwikkelen. Na ervaring opgebouwd te hebben 'weten' je handen hoe ver ze aan het gas moeten draaien of hoe hard ze in de remmen moeten knijpen. De kans dat het dan op een onverwacht moment mis gaat word dan veel kleiner.
Of een dweil goed is om op te beginnen weet ik niet, ik ben zelf op een Blade uit 2000 begonnen en heb daar heerlijk op gereden en veel geleerd. Dat die supersport fietsen een kleiner grijs gebied hebben dat klopt wel. Ik zou zeggen, ga het circuit op als je een paar maandjes op straat hebt gereden. Heb ik zelf ook gedaan en qua supersportbeheersing heb ik daar meer geleerd in één dag dan in 6 maanden kloten op straat.
Een goede vro cursus helpt natuurlijk wel. Maar waarschijnlijk had je net zo lekker gereden en net zoveel geleerd (of meer) als je een tijdje op een 500 twinnetje begonnen was. Dat 'dweil' bedoelde ik natuurlijk relatief. Je hoeft niet perse op een jaren 70 brik te beginnen met fietspompen als schokdempers en een bamboeframe.

Ik ben 20 jaar geleden begonnen op een GSX400 en het duurt zelfs met net even 40 pk wel even voor je die echt kunt gebruiken. Ja, op de snelweg en tijdens het optrekken kun je dat al na een dag ofzo maar ik kom zo vaak supersport rijders tegen op de binnenwegen hier die echt niet meer dan een pk of 30 gebruiken (behalve op de rechte stukken) dat het me niet verwonderd dat ik nu nog steeds net zoveel pret heb op dat 20 jaar oude motortje (jep, heb ik nog steeds) als op m'n veel nieuwere, veel duurdere en veel sterkere hooligan BMW.
 
Dit is zo'n topic waarbij je al beslist hebt waarmee jij begint.
Als je op een R6 begint is dat jouw beginnersmotor.

Goede beginnersmotoren zijn CB500, GS500, NTV650, Div600, ER5 etc.

JUIST!
Een GS 500 is een goede beginners motor ;)
Staat er hier vast wel 1 te koop
 
In z'n algemeenheid kun je zeggen dat geen enkele 600 een goede beginnersmotor is. Met uitzondering van een XJ600 ofzo dan. Ook de CBR en de Thundercat niet en eigenlijk ook Fazers en Bandits niet.

Uitzonderingen zijn er altijd, maar dat weet je pas als je een tijdje gereden hebt.

Ben ik niet helemaal met je eens...ik heb zelfs gelest op een 600 (Bandit).

Ik zelf ben van mening dat bv een CBR best geschikt is. Maar dit is mijn mening. Dit blijft een onderwerp waar de meningen sterk uit een lopen. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaringen goed zijn. Eigenlijk is het altijd moeilijk om voor een ander te spreken.

Ik heb bv destijds ook met mijn rijleraar overlegt wat hij ervan vondt. Hij kende mijn rijden inmiddels en heeft me ook geadviseerd. Misschien is dat ook een optie ?

Ik heb toen ik me ging orienteren op een motor ook op MF gezocht en kwam er helemaal niet meer uit. De 1 zegt dit en de ander zegt dat. Dat bracht alleen maar meer verwarring. Dus vandaar dat ik mn rijleraar maar gevraagd heb.

Overigens is een CBR400 ook leuk :)
 
Laatst bewerkt:
Ben ik niet helemaal met je eens...ik heb zelfs gelest op een 600 (Bandit).

Ik zelf ben van mening dat bv een CBR best geschikt is. Maar dit is mijn mening. Dit blijft een onderwerp waar de meningen sterk uit een lopen. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaringen goed zijn. Eigenlijk is het altijd moeilijk om voor een ander te spreken.
Daarom stel ik ook in het algemeen. En het is niet alleen een mening. Er zijn wel degelijk feiten op te noemen, zoals ik al gedaan heb. Misschien kun je nu achteraf stellen dat een cbr voor jou geschikt was. Zeker als je veel met anderen rijdt kun je een hoop leren in korte tijd, al moet je dan weer oppassen dat je niet de verkeerde dingen leert natuurlijk.
Ik heb bv destijds ook met mijn rijleraar overlegt wat hij ervan vondt. Hij kende mijn rijden inmiddels en heeft me ook geadviseerd. Misschien is dat ook een optie ?
Verstandig. Een beetje instructeur kan z'n pupillen aardig inschatten. Waar je in ieder geval als beginnende motorrijder (en dat ben je de eerste jaren, zeg maar de eerste 30000km) je niet moet laten opjutten door wheelie/kneedown/stoppieverhalen zoals je ook wel op MF ziet. Allemaal heel leuk natuurlijk, maar het is ook belangrijk om te onthouden dat een lichtere motor zoals de genoemde 500 twinnetjes , in het begin waarschijnlijk veel meer plezier opleveren.

Sterker nog, ik loop er serieus aan te denken om iets als een honda cb450s of een kawa er-5 te kopen, puur voor de lol die zo'n ding oplevert. Ik vind het echt véél leuker om een 45 pk motortje op de binnenwegen rond te vegen dan met alles wat tussen een GSXR1100 en een GL1500 zit (dat zijn de extremen die ik ken) op dergelijke wegen te bieden heeft.

En er achter komen dat je op dergelijke wegen steeds opgehouden wordt door een clubje ss rijders is veel beter voor het ego dan posen op een R6 en in de bochten ingehaald worden door een zwabberend brik.
O-)
 
En er achter komen dat je op dergelijke wegen steeds opgehouden wordt door een clubje ss rijders is veel beter voor het ego dan posen op een R6 en in de bochten ingehaald worden door een zwabberend brik.
O-)

Nee, die sukkelaars die zo nodig bijna stilstaand de bocht door moeten en me bij het uitkomen van de bocht weer zo nodig moeten inhalen vind ik helemaal niet leuk. Bij de volgende bocht kom ik ze met een beetje pech namelijk weer tegen.

Vanmorgen zat er weer een of andere Yamaha sportfiets voor me ... je hoeft niet persé af te remmen voor de bochten, wist je dat?

En dan ga ik (serieus) nog helemaal niet snel door de bochten; een zekere KvL op zijn Smurfin rijdt me moeiteloos los :)

Edit: als mijn zwabberfiets moeiteloos met 80 km/u een bocht kan pakken moet een moderne sportfiets dat zeker kunnen! Als op rails zelfs, terwijl ik de motor onder me voel stuiteren.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, ik loop er serieus aan te denken om iets als een honda cb450s of een kawa er-5 te kopen, puur voor de lol die zo'n ding oplevert. Ik vind het echt véél leuker om een 45 pk motortje op de binnenwegen rond te vegen dan met alles wat tussen een GSXR1100 en een GL1500 zit (dat zijn de extremen die ik ken) op dergelijke wegen te bieden heeft.

Ik ben bang dat ik een veel grotere kans zou lopen om mezelf dood te rijden op een GSXR1100 dan op mijn CX500. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet goed genoeg rij om op een GSXR binnen mijn grenzen te blijven. Ik weet zelfs niet of ik ooit goed genoeg leer rijden om dat wel te kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan