Goede motor voor beginners ?

Daarom stel ik ook in het algemeen. En het is niet alleen een mening. Er zijn wel degelijk feiten op te noemen, zoals ik al gedaan heb. Misschien kun je nu achteraf stellen dat een cbr voor jou geschikt was. Zeker als je veel met anderen rijdt kun je een hoop leren in korte tijd, al moet je dan weer oppassen dat je niet de verkeerde dingen leert natuurlijk.Verstandig. Een beetje instructeur kan z'n pupillen aardig inschatten. Waar je in ieder geval als beginnende motorrijder (en dat ben je de eerste jaren, zeg maar de eerste 30000km) je niet moet laten opjutten door wheelie/kneedown/stoppieverhalen zoals je ook wel op MF ziet. Allemaal heel leuk natuurlijk, maar het is ook belangrijk om te onthouden dat een lichtere motor zoals de genoemde 500 twinnetjes , in het begin waarschijnlijk veel meer plezier opleveren.

Ik werd toendertijd door mijn instructeur gewaarschuwd dat ik binnen een half jaar uitgekeken zou zijn op een CB500 (en zeker op een ouwe CX). Ik begrijp nog steeds niet goed waarom. Voor mijn gevoel heb ik de grenzen van mijn CX nog steeds niet bereikt. Dus je moet ook op je eigen gevoel afgaan, en je geen dingen aan laten praten door je instructeur.
 
Nee, die sukkelaars die zo nodig bijna stilstaand de bocht door moeten en me bij het uitkomen van de bocht weer zo nodig moeten inhalen vind ik helemaal niet leuk. Bij de volgende bocht kom ik ze met een beetje pech namelijk weer tegen.
Mja, 't valt me elke keer weer op als ik ontspannen met de oudste koter achterop de binnenwegen alhier afschuim hoe langzaam je moet rijden om niet bij elke bocht gehinderd te worden door supersporters. Natuurlijk zijn er ook die ik met geen mogelijkheid bij hou, maar tot nogtoe is dat een minderheid.

En dan ben ik maar een gemiddelde rijder eigenlijk.

En dan ga ik (serieus) nog helemaal niet snel door de bochten; een zekere KvL op zijn Smurfin rijdt me moeiteloos los :) .

Maar je rijdt wel de voetsteunen aan de grond toch?
 
Laatst bewerkt:
Maar je rijdt wel de voetsteunen aan de grond toch?

Ja en?

Alleen in bepaalde bochten en bij droog weer trouwens; bij regen ben ik een schijterd. Toen ik met Kees reed heb ik volgens mij een of twee keer een steuntje aangetikt, zeker niet vaker. De verkeersdrukte en het overzicht waren sowieso een belemmering voor mij (zondagmiddag, veel wandelaars); Kees heeft daar met zijn 20+ jaren rijervaring iets minder last van.
 
Laatst bewerkt:
Teken dat je de capaciteiten van je motor heel aardig gebruikt.

Hoeft niet. Kan ook gebrek aan bochtentechniek zijn.

Edit: net zoals je banden rondrijden, dat hoeft niet te betekenen dat je de bochten goed neemt.

Lukt mij niet trouwens. De cilinderkoppen zitten in de weg :)

Als ik de cilinderkoppen aan de grond rij is er iets mis :+
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet. Kan ook gebrek aan bochtentechniek zijn.

Edit: net zoals je banden rondrijden, dat hoeft niet te betekenen dat je de bochten goed neemt.Als ik de cilinderkoppen aan de grond rij is er iets mis :+

tis een boxer motor... :9 :9 :9
toch???
dus horizontale cylinder/zuigers 180° tegenover elkaar.
dus uitsteeksels, zie je ook weleens hoe ze bij die boxer cup op hun giechel glijden...dikke pret...maar minder als je een privateer bent B| B| B|
 
Ik ben bang dat ik een veel grotere kans zou lopen om mezelf dood te rijden op een GSXR1100 dan op mijn CX500. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet goed genoeg rij om op een GSXR binnen mijn grenzen te blijven. Ik weet zelfs niet of ik ooit goed genoeg leer rijden om dat wel te kunnen.

Ik ben zelf ook begonnen op een dikke SS.. ik heb nu 6 maanden me papiertje en nog geen moment last gehad van, oooh had ik maar een andere bike gehad met minder vermogen :] :] het zal mij een worst zijn dat ik niet zo snel door een bocht kan als iemand die al een paar jaar ervaring heeft.. _O- _O- dat lukt vanzelf wel, en dat leren rijden moet je ook op een "brommer motor" dus... ik zou zeggen koop dat je mooi vind, alleen doe het zo dat je het overziet.. en ook al rij je de eerste 2 jaar als een krant.. kan jouw het schelen, er komt een tijd dat je het ook kan *O* *O*
 
en ook al rij je de eerste 2 jaar als een krant.. kan jouw het schelen,

Wat jammer!

Ik zou geen twee jaar lol weg willen gooien. Overigens heb ik zo'n twee jaar rijervaring (zo'n 20k km), en ik realiseer me dat ik nog een heleboel te leren heb. Ik denk ook dat ik mezelf geen dienst zou bewijzen door nu op een supersport te gaan stappen.

tis een boxer motor...
toch???
dus horizontale cylinder/zuigers 180° tegenover elkaar.

Die van mij niet 8-)
 
Laatst bewerkt:
Wat jammer!

Ik zou geen twee jaar lol weg willen gooien. Overigens heb ik zo'n twee jaar rijervaring (zo'n 20k km), en ik realiseer me dat ik nog een heleboel te leren heb. Ik denk ook dat ik mezelf geen dienst zou bewijzen door nu op een supersport te gaan stappen.Die van mij niet 8-)

Hoezo??? dat is helemaal geen lol weg gooien omdat je met een SS ook normaal door bochten kan *O* *O* .. en er komt er ook nog eens bij, dat ik een SS model gewoon veeel mooier vindt :9~
 
en ook al rij je de eerste 2 jaar als een krant.. kan jouw het schelen


Hoezo??? dat is helemaal geen lol weg gooien omdat je met een SS ook normaal door bochten kan *O* *O* ..

Waarom ga je dan eerst twee jaar als een natte krant rijden? :?

Wat heb je nou aan een supersport als je er niet normaal mee durft/kunt rijden?
 
Laatst bewerkt:
Nou, ok dan. Hier mijn mening ;)

Ik ben ook een beginner. Ik heb sinds een week of 4 mijn eerste motor. Ik ben trouwens 27 jaar (tering, dat is bijna 30 :X ... ;) )

Ik herken je smaak wel een beetje: ik vind de R6 en de Thundercat allebei erg mooi. Het mooiste? De R6, want ik vind SuperSport motoren qua uiterlijk gewoon cooler/mooier ogen.

Maar dan... Heb je al gereden op beide motoren? Ik wel omdat ik twijfelde tussen de motoren. Vrijwel direct na het verschil te hebben ervaren koos ik voor de THUNDERCAT als eerste motor. Waarom? Simpel: het zit VEEL relaxter en hoe je het ook wendt of keert: je bent beginner en moet simpelweg nog leren 'rijden'. En ik merkte direct dat de houding PLUS vermogen van een R6 gaaf is: maar veel minder vergevingsgezind. De Thundercat heeft een behoorlijk vermogen, ik denk vergelijkbaar met een R6 maar zit echt veel beter en straft kleine foutjes niet meteen af.

Moraal van 't verhaal: een Thundercat is de betere beginnersfiets naar mijn mening. Supersport komt als een logische volgende stap denk ik...

Uiteindelijk: doe wat je zelf wilt, maar ga niet alleen af op uiterlijk!
 
Waarom ga je dan eerst twee jaar als een natte krant rijden? :?

Wat heb je nou aan een supersport als je er niet normaal mee durft/kunt rijden?

omdat ik gewoon niet op een brommer wil rijden _O- _O- .. maar ik kan je wel een aantal reden geven hooor. :
1 model (looks)
2 geluid
3 acceleratie
4 fun factor van het rijden is hoger omdat je lekker met je tourmaten kan dollen, en ze zo veel mogelijk probeert te leren (op je eigen tempo).

maar goed dit is persoonlijk, en ik vind alle motoren mooi hooor... alleen sommige vind ik net iets mooier :z
 
omdat ik gewoon niet op een brommer wil rijden _O- _O- .. maar ik kan je wel een aantal reden geven hooor. :
1 model (looks)
2 geluid
3 acceleratie
4 fun factor van het rijden is hoger omdat je lekker me je tourmaten kan dollen, en ze zo veel mogelijk na probeert te doen (op je eigen tempo).

Je gaat dus voor de looks in plaats van voor leren rijden ...
 
omdat ik gewoon niet op een brommer wil rijden _O- _O- .. maar ik kan je wel een aantal reden geven hooor. :
1 model (looks)
2 geluid
3 acceleratie
4 fun factor van het rijden is hoger omdat je lekker met je tourmaten kan dollen, en ze zo veel mogelijk probeert te leren (op je eigen tempo).

maar goed dit is persoonlijk, en ik vind alle motoren mooi hooor... alleen sommige vind ik net iets mooier :z

Mja en je bent van plan zo kort te rijden dat je dat allemaal meteen in je eerste motor wilt hebben?

Punt 4 vind ik een beetje in tegenspraak met zichzelf. Dollen met je toermaten, in je eigen tempo? Dan rij je of boven je kunnen of ze zijn ook op een supersport begonnen en zijn nog steeds niet vooruit te branden O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan