Goede motor voor beginners ?

Wat ik bij dit soort type topics altijd als ondertoon hoor is:
"als ik niet mag beginnen op een supersport type "dit en die" dan hoeft het hele motorrijden van mij niet meer".

Klinkt mij in de oren als een tijdelijke bevlieging, een motorfiets die na een aantal jaar onder een bed geschoven wordt, of op de zolder gezet kan worden om daar stof te vergaren.

Op naar het volgende project...
 
Wat ik bij dit soort type topics altijd als ondertoon hoor is:
"als ik niet mag beginnen op een supersport type "dit en die" dan hoeft het hele motorrijden van mij niet meer".

Klinkt mij in de oren als een tijdelijke bevlieging, een motorfiets die na een aantal jaar onder een bed geschoven wordt, of op de zolder gezet kan worden om daar stof te vergaren.
Zelf denk ik dat het meer een kwestie is van 'er niet bij horen' als je niet direct een SS gaat rijden.....
 
ik ben +/- 11 jaar geleden begonnen op een honda XL 600 R (off the road) met wegbanden,en heb daar geen moment spijt van gehad!
deze fiets met ong. 40 pk was zeer vergevings gezind
als je een keer in de fout ging was dit meestal zeer eenvoudig te corrigeren.
en een fun die je met zo'n ding kunt hebben ,soort super motard idee zeg maar :)
op het moment dat ik een kawa zx6r "los" reed ben ik gaan denken over iets snellers ,in mijn geval een FZR 600
moraal van het verhaal begin op een motor waarvan jij de baas bent!
je leert er echt beter motorrijden van :Y
 
ik zou voor een kawa zx7R gaan!!

Heerlijke snelle stuurfiets. Maar goed in bedwang te houden.

Goh laat ik er nou net eentje te koop hebben staan bij gezocht en gevonden!! _O-
 
of een brik, net als mij *O*

maar zonder grappen, er zijn GENOEG leuke fietsen voor lage prijzen, neem bv een Kawa GPZ 400, niet te veel tupperware, redelijke windbescherming (zoek maar op marktplaats) 4 cilinder in lijn, dus een mooi geluid, 10.500 toeren, en ik dacht te lezen rond de 55 pk

en das nog maar een voorbeeld, je moet je niet blind staren op alleen een supersport, ga gewoon een keer testrijden, en kijk wat je nou echt LEKKER vind RIJDEN.

geloof me ik vind een CBR600RR, R6, CBR600F enz ook echt fantastische motors (ik heb ook al een hele mooie 600F gezien bij de plaatselijke Honda dealer), maar ik weet gewoon dat ik meer bezig ben met die fiets onder controle te houden, dan dat ik leer rijden en me koppie bij het verkeer heb.

en dat laatste lijkt mij het belangrijkste...



just my 2 cents :W
 
Waarom ga je dan eerst twee jaar als een natte krant rijden? :?

Wat heb je nou aan een supersport als je er niet normaal mee durft/kunt rijden?


denk gewoon lekker rijden op het geen wat je zelf mooi vindt..... en over 2 jaar als ik wat meer rijervaring heb geen nieuwe motor hoeven te kopen

zou zeggen ga lekker kopen wat je mooi vindt (heb ik ook 6 maanden geleden gedaan) en veel rij plezier :] ps het krantje wordt na 6 maanden al wat droger
 
denk gewoon lekker rijden op het geen wat je zelf mooi vindt

Niet op de motor waarop je het beste leert rijden? Of die het beste past bij waar je hem voor wilt gebruiken?

vind ik persoonlijk allemaal veel belangrijker dan het uiterlijk.

Als je nou toch een sportievere fiets wilt, waarom dan niet bijvoorbeeld een gpz500?
 
Laatst bewerkt:
ik ben met een pegaso (olraod) begonnen moest eerst al erg wennen aan de trekkracht. maar is wel makkelijk te handteren alleen remt die heel erg op de motor af. maar kwa sturen zijn er geen makkelijkere fietsen.
en is veeel meer motor dan cb 500
 
Niet op de motor waarop je het beste leert rijden? Of die het beste past bij waar je hem voor wilt gebruiken?

vind ik persoonlijk allemaal veel belangrijker dan het uiterlijk.

Als je nou toch een sportievere fiets wilt, waarom dan niet bijvoorbeeld een gpz500?

om er maar even op terug te komen.. iedereen doet wat hij/zei leuk vind.. daar is motor rijden toch voor???? en als je heeel erg eerlijk ben is het je zelf dood rijden op een motor heel erg makkelijk. ofdat je nu als een krant rijd op een "brommer of op een ss" dat maakt geen flikker uit... alleen persoonlijk lijkt het mij beter om gelijk iets te kopen wat je zelf overziet.. en dat kan dan ss zijn (ook al haal je er niet alles uit) de ervaring die je op een ss opdoet kan niemand je meer afnemen...
 
Wat is er nou belangrijk aan een beginnersfiets?
Goed sturen, niet teveel kilogrammen, niet teveel PK's maar wel een beetje koppel, handelbaarheid, vergevingsgezind, goed remmen, plezier.

tsja, dan denk ik toch aan een Monstertje (600 dan hè, voor een beginner)

Maar ja, ik ben bevooroordeeld...
:+
 
Ben zelf begonnen op een oude Kawa ZX10 uit '89. Heerlijk, 137 pk :]
Je moet dan alleen wel weten wat je doet. Was toch even :X toen ik bij mijn proefritje opeens de 200 km/h voorbij ging :9
 
Wat is er nou belangrijk aan een beginnersfiets?
Goed sturen, niet teveel kilogrammen, niet teveel PK's maar wel een beetje koppel, handelbaarheid, vergevingsgezind, goed remmen, plezier.

Een beginnersmotor moet je de kans geven om goed te leren motorrijden. De "motorfiets van je dromen" kan er altijd nog komen.

Een goede beginnersmotor laat je voelen wat er gebeurt (duidelijke feedback) en is inderdaad vergevingsgezind. Dat geldt zowel voor het frame als voor het blok. Bovendien is het mooi wanneer het niet teveel geld kost als je een keer onderuit gaat of de motor laat omvallen.
 
en als je heeel erg eerlijk ben is het je zelf dood rijden op een motor heel erg makkelijk. ofdat je nu als een krant rijd op een "brommer of op een ss" dat maakt geen flikker uit...

Tja, met zo'n passief veiligheidsbesef maakt het inderdaad weinig uit waar je op rijdt, vrees ik.

Je bent grotendeels verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, tenminste in mijn beleving. Alle aandacht die je aan het beheersen van je motor/rechterhand/remmen moet besteden is verloren voor je beoordeling van de weg en het verkeer. In kritieke gevallen kan dat het verschil zijn tussen 'net niet' en 'net wel'.

Waarom rij ik met twee jaar rijervaring (auto heb ik vanaf 1986, maar aan autoervaring heb je weinig op de motor) een stuk minder snel dan iemand met 20+ jaar ervaring? Dat heeft voornamelijk te maken met de verwerkingssnelheid; ik heb veel meer tijd nodig om het verkeersbeeld en de weg te beoordelen omdat dat minder ingesleten is. Wanneer een flink stuk van je verwerkingscapaciteit ook nogeens wordt opgegeten door het feit dat je je motor in bedwang moet houden blijft er nog minder ruimte over om veilig maar toch snel te rijden.

Bovendien is het automatiseren van de motorbeheersing veel makkelijker wanneer je duidelijke feedback krijgt. En leren is toch voor een groot deel automatiseren (of internaliseren, als je dat liever hoort). Daarom vind ik een vergevingsgezinde motorfiets die duidelijk aangeeft wat er gebeurt zo geschikt om op te leren motorrijden.

Edit: maar je hebt gelijk; uiteindelijk bepaal je zelf op wat voor motor je begint, en niet iemand anders :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan