Goede rijschool/spoedopleiding Amsterdam?

LegalWheels

Rookie
17 mei 2016
2
0
Dames en heren, ik zit met het volgende. Ik ben enige tijd geleden begonnen met motorlessen, aangezien ik o.a. met mijn oud-studiegenoot Michiel (van G&G Shop, de sponsor hier) wil kunnen toeren.

Nu ben ik begonnen met rijschool Stip in Amsterdam. Eerst bij CBR statistieken bekeken: veel examens en hoge percentages, dus dacht: dat komt wel goed... Maar helaas!

Instructeur viel eerste les om met mij achterop op de CB-500 ('sorry, heb al tijd niemand achterop gehad'). Overige lessen ging hij in een afgetrapte auto zonder L teken erop achter mij aan.... Duidelijk geen fanatieke motorrijder...

Lessen waren zover ik in kon schatten OK, tot dat de man na inkoop van een urenpakket erg onbetrouwbaar was geworden: 4 lessen afgezegd, waarvan 3 op de dag zelf en 1 volledig vergeten... Stond ik daar voor niets te wachten op Sloterdijk!

Wat een drama... Zit nu alweer paar weken zonder lessen, en de maat is vol. Heb inmiddels al mijn theorie, 10 uur lessen gehad, motorpak en zelfs al een motor... Ik wil gewoon door.

Vandaar dat ik naar een -betrouwbare- rijschool zoek in Amsterdam. Ik zit zelf bij de RAI.

Omdat ik nu ook een paar weken achter loop, en komende weken relatief veel vrijheid heb om te lessen overweeg ik een spoedcursus. Iemand hier een mening over?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gelest bij Frans & Keiko van Hippe op de Ceintuurbaan. :Y
Frans geeft les op en met motor en heeft mij in een keer naar mijn A rijbewijs gelest. :]
Hij heeft wel de mogelijkheid voor spoedcursussen maar is daar geen fan van. :N
Succes Danny :W :]
 
Ik heb helaas geen ervaring met rijscholen in Amsterdam maar ben persoonlijk niet zo'n fan van spoedcursussen. Rijlessen volgen is al redelijk stressvol (vond ik zelf dan :P ) en als je dan ook nog een tijdsdruk hebt om het te halen binnen X dagen zou voor mij helemaal funest zijn.
 
Ik heb helaas geen ervaring met rijscholen in Amsterdam maar ben persoonlijk niet zo'n fan van spoedcursussen. Rijlessen volgen is al redelijk stressvol (vond ik zelf dan :P ) en als je dan ook nog een tijdsdruk hebt om het te halen binnen X dagen zou voor mij helemaal funest zijn.

:^ Was voor mij ook funest met rbw A (edit: ik bedoel B, auto dus). Patsboem 8 uur per dag lessen 8 werkdagen achter elkaar (met 1 weekend ertussen) en dan op de negende dag het eerste examen... Geen doen, was er totaal niet klaar voor en heb daardoor het eerste examen enorm verneukt, waar ik niet binnen een paar dagen overheen was en toen verneukte ik het tweede examen ook maar meteen... Toen even een paar weken rust genomen, nog twee lesjes, en toen op mijn sloffen gehaald. Maar goed, ik heb ook genoeg mensen gesproken die het juist prima is bevallen dus wie weet.

Ik heb persoonlijk voor de motor gelest bij de ANWB, bij Neelen en bij RSA (Rijschool Amsterdam). De eerste twee waren enorm op de gefixeerde planning en lesroosters (behoorlijk van "we gaan nu X lessen AVB doen, waarbij les 1 en 2 oefening A en B zijn, en les 3 en 4 oefening C en D, of je A en B nou goed door had of niet"), waarbij RSA een veel natuurlijkere manier van doen aanhing wat meer wat voor mij was. Maar goed, er zijn zo veel rijscholen...

/edit: overigens reden bij Neelen en RSA de instructeurs 9 van de 10 keer wel zelf ook met de motor, wat ik inderdaad ook wel fijner vind dan in de auto. Hoewel je bij het examen dan wel weer fijn je examinator zoek kunt rijden :)

Verhaal van TS is ook wel heel erg negatief, weer zo'n gevalletje "aanmelden op MF om een zaak tot op de veters af te fikken", beetje jammer. Zal wel weer met het argument "ik wil mensen waarschuwen" zijn, maar ik vraag me af of TS zo eerlijk is geweest om op z'n minst ook even een linkje naar dit topic naar Stip op te sturen. Maar goed, als 't inderdaad zo is gelopen als TS zegt is dat ook niet goed te praten natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
:^ Was voor mij ook funest met rbw A. Patsboem 8 uur per dag lessen 8 werkdagen achter elkaar (met 1 weekend ertussen) en dan op de negende dag het eerste examen... Geen doen, was er totaal niet klaar voor en heb daardoor het eerste examen enorm verneukt, waar ik niet binnen een paar dagen overheen was en toen verneukte ik het tweede examen ook maar meteen... Toen even een paar weken rust genomen, nog twee lesjes, en toen op mijn sloffen gehaald. Maar goed, ik heb ook genoeg mensen gesproken die het juist prima is bevallen dus wie weet.

Ik heb persoonlijk voor de motor gelest bij de ANWB, bij Neelen en bij RSA (Rijschool Amsterdam). De eerste twee waren enorm op de gefixeerde planning en lesroosters (behoorlijk van "we gaan nu X lessen AVB doen, waarbij les 1 en 2 oefening A en B zijn, en les 3 en 4 oefening C en D, of je A en B nou goed door had of niet"), waarbij RSA een veel natuurlijkere manier van doen aanhing wat meer wat voor mij was. Maar goed, er zijn zo veel rijscholen...

/edit: overigens reden bij Neelen en RSA de instructeurs 9 van de 10 keer wel zelf ook met de motor, wat ik inderdaad ook wel fijner vind dan in de auto. Hoewel je bij het examen dan wel weer fijn je examinator zoek kunt rijden :)

Verhaal van TS is ook wel heel erg negatief, weer zo'n gevalletje "aanmelden op MF om een zaak tot op de veters af te fikken", beetje jammer. Zal wel weer met het argument "ik wil mensen waarschuwen" zijn, maar ik vraag me af of TS zo eerlijk is geweest om op z'n minst ook even een linkje naar dit topic naar Stip op te sturen. Maar goed, als 't inderdaad zo is gelopen als TS zegt is dat ook niet goed te praten natuurlijk.

Crisis...64 lesuren en dan nog zakken? -O-
 
Niks mis met een korte intensieve rijtraining. Heb destijds (2001) een 2-daagse rijopleiding gevolgd bij Hoekstra in Alkmaar: Hoekstra opleidingen In Alkmaar

Was niet echt een spoedopleiding, na de intake les werd bepaald of je extra lessen nodig had en vervolgens werd examen aangevraagd bij het CBR.

Lesdagen waren de 2 dagen voor het examen en de ochtend van het examen.

Reed er destijds graag voor van Amsterdam naar Alkmaar.
Prijs was goed (1500 harde guldens incl. examen) en diverse kennissen hadden dit traject al met succes afgelegd.

Ook mijn mede lessers en ik zijn alle drie de eerste keer geslaagd.

Weet niet of ze dit product nog steeds aanbieden, vond het wel een fijne lesmethode.

Edit: Was dus geen spoedopleiding vanwege de lange wachttijden bij het CBR. Intake les in mei en examen in september. Overigens ben ik ook zo'n eikel die alvast een motor koopt en dan pas gaat nadenken over een rijbewijs, verzekering uiteraard wel geregeld. Gelukkig was het een allroadje zodat een beetje klooien in Westelijk havengebied en IJmuiden (De Kuil) wel mogelijk was na een trailertje scoren :+

Met een racer zou je circuitdagen op Zandvoort of Assen kunnen doen tot je legaal de weg op mag.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, sowieso, dat was het punt juist... De eerste vier, vijf dagen heb ik veel geleerd maar die laatste paar dagen zat ik er zo doorheen dat ik die net zo goed niet had kunnen doen, pure tijdverspilling. Ik sliep er ook slecht van waardoor ik de volgende dag weer minder lekker zat, etc..
 
Wel even kwartiertje fietsen, maar RVV bij Haarlemmerplein is erg goed! Ik had mijn eerste lessen bij een grote bekende toko in Amsterdam west gedaan, waar ik niet zo vrolijk van werd. Daarom toen veel onderzoek gedaan naar goede rijscholen. Daar kwam voor mij RVV er als beste uit.

Heb gelest bij Vincent van RVV. Heel relaxte kerel, neemt de tijd tijdens het lessen en na elke les ook nog even 10 minuten nabespreken. Onder zijn begeleiding in relatief korte tijd (zonder rbw B) zowel mijn AVB en AVD in 1 keer gehaald. Grote aanrader! :)
 
Niks mis met een korte intensieve rijtraining. Heb destijds (2001) een 2-daagse rijopleiding gevolgd bij Hoekstra in Alkmaar: Hoekstra opleidingen In Alkmaar

Was niet echt een spoedopleiding, na de intake les werd bepaald of je extra lessen nodig had en vervolgens werd examen aangevraagd bij het CBR.

Lesdagen waren de 2 dagen voor het examen en de ochtend van het examen.

Reed er destijds graag voor van Amsterdam naar Alkmaar.
Prijs was goed (1500 harde guldens incl. examen) en diverse kennissen hadden dit traject al met succes afgelegd.

Ook mijn mede lessers en ik zijn alle drie de eerste keer geslaagd.

Weet niet of ze dit product nog steeds aanbieden, vond het wel een fijne lesmethode.
Het is niet meer net als vroeger. Zo had ik mijn autorijbewijs in 2007 behaald in 18 lesuurtjes. Was in totaal 850 euro ongeveer kwijt. Mocht ook iedere week 1 uurtje rijden.

Tegenwoordig gaat het dus anders. In 2012 mijn motorrijbewijs behaald. Mocht gelijk 42 lesuurtjes nemen want ja ik zou het net niet goed doen. O wee als ik vroeg wanneer ik mocht afrijden want dan kreeg ik de vraag of ik dacht dat ik met deze rijstijl zou slagen.
Dan werd mij een theoriecursus aangesmeerd en een tussentijdse toets. Met beide ging ik niet akkoord. Ik kreeg wel een scheef gezicht want ja slagingspercentage dient hoog gehouden te worden.

Theorie had ik uit een boek geleerd in 2 avondjes en met 1 fout geslaagd.
Ik moest 2 uur per keer rijden want 1 uur zou niet genoeg zijn.
Ik was de eerste keer ongelukkig gezakt. Zie mijn allereerste post. Vervolgens 3 weken later mocht ik weer afrijden. O wee als ik mijn 2 blokuren wilden cancelen. "Afrijden kost je meer dan deze uurtjes".

Mijn zusje heeft vorig jaar haar rijbewijs behaald. Ook die kreeg een theoriecursus aangesmeerd van 100 euro en een tussentijdse toets. Die moest ook opeens 2 uurtjes rijden.

Het CBR was vroeger in Haarlem naast de ijsbaan. Dat was echt 5 km verderop achter de stad. Waarbij 1 lesuur voorheen genoeg zou zijn is het nu te kort. Nu is het cbr letterlijk 150 meter verderop en zou je minimaal 2 uur moeten rijden want er zou geen tijd zijn om de route af te rijden.

Het is niet meer als vroeger waarbij de rijschool zijn best deed om je te laten slagen. Waarschijnlijk komt het door de concurrentie dat ze per student meer moeten verdienen ofzo. Ook dat onzin genaamd "slagingspercentage". Hoe hoger het percentage, des te langer je zal moeten rijden. Dat percentage zal op een of andere manier hoog gehouden moeten worden.
 
Het is niet meer net als vroeger. Zo had ik mijn autorijbewijs in 2007 behaald in 18 lesuurtjes. Was in totaal 850 euro ongeveer kwijt. Mocht ook iedere week 1 uurtje rijden.

Tegenwoordig gaat het dus anders. In 2012 mijn motorrijbewijs behaald. Mocht gelijk 42 lesuurtjes nemen want ja ik zou het net niet goed doen. O wee als ik vroeg wanneer ik mocht afrijden want dan kreeg ik de vraag of ik dacht dat ik met deze rijstijl zou slagen.
Dan werd mij een theoriecursus aangesmeerd en een tussentijdse toets. Met beide ging ik niet akkoord. Ik kreeg wel een scheef gezicht want ja slagingspercentage dient hoog gehouden te worden.

Theorie had ik uit een boek geleerd in 2 avondjes en met 1 fout geslaagd.
Ik moest 2 uur per keer rijden want 1 uur zou niet genoeg zijn.
Ik was de eerste keer ongelukkig gezakt. Zie mijn allereerste post. Vervolgens 3 weken later mocht ik weer afrijden. O wee als ik mijn 2 blokuren wilden cancelen. "Afrijden kost je meer dan deze uurtjes".

Mijn zusje heeft vorig jaar haar rijbewijs behaald. Ook die kreeg een theoriecursus aangesmeerd van 100 euro en een tussentijdse toets. Die moest ook opeens 2 uurtjes rijden.

Het CBR was vroeger in Haarlem naast de ijsbaan. Dat was echt 5 km verderop achter de stad. Waarbij 1 lesuur voorheen genoeg zou zijn is het nu te kort. Nu is het cbr letterlijk 150 meter verderop en zou je minimaal 2 uur moeten rijden want er zou geen tijd zijn om de route af te rijden.

Het is niet meer als vroeger waarbij de rijschool zijn best deed om je te laten slagen. Waarschijnlijk komt het door de concurrentie dat ze per student meer moeten verdienen ofzo. Ook dat onzin genaamd "slagingspercentage". Hoe hoger het percentage, des te langer je zal moeten rijden. Dat percentage zal op een of andere manier hoog gehouden moeten worden.

Ik heb eenzelfde ervaring!

Meer dan 50 uren gelest, want ook ik was er telkens nog niet klaar voor. Ik had inmiddels al een motor en mijn ervaring leerde dat ik daar al maanden prima mee kon rijden.

Ik mocht toen examen doen en was ook vol van het zelfvetrouwen. Ik ging als een speer, maar maakte 1 cruciale fout waardoor een auto moest afremmen.

Gezakt. -O-

Die week er na meteen weer examen doen en kwam ik daar s'morgens aan, staat diezelfde examinator op mij te wachten. :(

Daardoor een stuk meer zenuwen, maar wel geslaagd.

Aan het einde van de rit geeft die kerel mij een hand en zegt, "Je bent geslaagd, maar ik vond dat je vorige week veel beter reed".

Ik was enorm blij en tegelijkertijd enorm pissig. B|

Ik denk dat ik niet beter reed dan een maand of 2 er voor. Dag zijn toch veel uren geweest.
 
Laatst bewerkt:
Hi!

Ik weet niet of je persé in Amsterdam wil lessen...? Ik les bij Rijschool Preeker in Purmerend, bij Eddy. Hij is echt erg goed. Super relaxed, en hij kijkt echt naar wat jij nodig hebt qua lessen en aanpak. Hij is geen prijsvechter ofzo, maar het gaat er ook om dat je gewoon goed leert motor rijden, toch?
 
Tja,

Ik heb gelest in Avenhorn bij Hoek Bouma, redelijk dicht bij de A7. Goede rijschool. Instructeur Alfred. Heeft bij mij en mijn vrouw geen extra lessen ingelast om de kas te spekken ofzo. Hij is reëel en kijkt goed. Geeft goede adviezen. Ik ben geslaagd in ongeveer 17 uur en mijn vrouw in iets van 25 uur. Goeie instructeur. ALTIJD op de motor erachter (behalve bij examen dan...). Zeer tevreden! Maximaal 2 cursisten per wegles. Soms ook privé-les. Lest ook op zaterdag.

Heb op internet gezocht naar slagingspercentages van rijscholen. Die in de buurt van Amsterdam hebben allemaal een behoorlijk laag slagingspercentage. Waar dat door komt?? Maar Hoek Bouma heeft gewoon de hoogste score; 95-100%. Tot tweemaal toe een goede ervaring. Daar zou ik een half uurtje over de A7 wel voor over hebben (mijn vrouw ook, die ging heen en weer vanuit Assendelft). Een les is anderhalf uur.
 
Hoek Bouma heeft inderdaad een heel goede reputatie, maar of dat vanuit A'dam nu handig is?
1e criterium bij een rijschool is dat de instructeur ook op de motor rijdt. Van dat wachten op een volger in een koekblik leer je nu niet echt motor rijden. Bovendien zegt het wat over de instelling van de instructeur.
 
Dat is waar hoor, een half uur is veel. Maar in de buurt van Amsterdam is het slagingspercentage vrij laag. Bij Hoek Bouma is de instructeur ook KNMV instructeur. Ik vind dat wel pluspunten. Een opleiding kost al genoeg, dus dan kun je het maar beter goed doen. Mogelijk dat er dichter in de buurt ook nog rijscholen zijn.
 
dat een instructeur op de motor achter je rijdt, zou vanzelfsprekend moeten zijn. een motor-instructeur die in een auto achter je aan rijdt geeft mij toch een gevoel van des-interesse. bovendien kan de instructeur dan niet zo snel zeggen: 'ik rij wel even voorop, volg maar'.

vaak kan je aan de website van de rijschool al wat aflezen. de site van mijn instructeur loopt over van motorrij-enthousiasme: www.motojon.nl . wellicht is Hilversum wat (te) ver voor je. lespakketten doet hij niet aan, omdat: 'elke leerling is weer anders en je kweekt toch een soort van (valse) verwachting'.

algemeen: spoedexamen bij een rijschool is natuurlijk afhankelijk van de werksnelheid van het CBR. en die is traaaaaggg...
 
Er is iemand op het forum, wie zijn rijbewijs bijzonder snel gehaald had bij "motor versnel" in Diemen.
Motor Versnel | Specialisten in motorrijles en rijvaardigheidstraining
Je kan even een kijkje nemen, wellicht is het wel iets voor je.
Succes verder bij het lessen :)
Ik was ontslagen en had naast het solliciteren thuis naar een nieuwe baan een zee van tijd. Hier op MF gekeken wie hoog staat aangeschreven (qua beoordelingen en slagingspercentages) en in de MFA Amsterdam topic kwam Motor Versnel in Diemen naar voren. Vervolgens een proefles gehad: Hier moet ik zijn!!! :}

In 6 weken tijd (22 lessen a 1,5u) heb ik mijn motorrijbewijs behaald en ik ben er tot op de dag van vandaag heel blij mij: Elke bocht neem ik met vertrouwen, want "CBR-eisen" kennen ze daar niet in Diemen...het moet allemaal zo keurig en strak mogelijk gaan op de weg. In communicatie en ontwikkeling zijn ze uitstekend en als ik bij AVB niet bleef hangen had ik misschien mijn rijbewijs wel in een maand behaald. Motoren worden goed onderhouden bij de buurman, alleen met oefenexamens stapt de instructeur in een auto (zo realistisch mogelijk maken), planning gaat altijd keurig in overleg.

Ik zou zeggen...plan een proefles in. Als het niets is, mag je een krat bier bij mij ophalen.
 
Wel even kwartiertje fietsen, maar RVV bij Haarlemmerplein is erg goed! Ik had mijn eerste lessen bij een grote bekende toko in Amsterdam west gedaan, waar ik niet zo vrolijk van werd. Daarom toen veel onderzoek gedaan naar goede rijscholen. Daar kwam voor mij RVV er als beste uit.

Heb gelest bij Vincent van RVV. Heel relaxte kerel, neemt de tijd tijdens het lessen en na elke les ook nog even 10 minuten nabespreken. Onder zijn begeleiding in relatief korte tijd (zonder rbw B) zowel mijn AVB en AVD in 1 keer gehaald. Grote aanrader! :)


Wat HeeroYuy zegt. Ik heb ook bij RVV gelest, begonnen bij Marcel en daarna geswitcht naar Vincent. Ik heb uiteindelijk 10 lessen gehad en had mijn rijbewijs op zak. Ik vind Vincent zijn aanpak top, geen voorgedefinieerd boekje afwerken maar kijken hoe het gaan en als het goed gaat lekker doorpakken. Vincent geeft daarnaast ook nog off-road en circuit lessen, ik had het idee dat dit lekker terug kwam tijdens de lessen.

Mijn voordelen:
- Instructeur op meerdere vlakken
- Heel makkelijk zelf je lessen online inplannen
- Nooit afgezegd, mocht dat onverhoopt gebeuren kan je vast wel bij een ander lessen
- Geen mooie verhalen of gouden bergen, gewoon een duidelijk verhaal van waar je staat. Ook als je het een les niet goed deed!

voor de azijnpissers, nee ik heb geen aandelen, gewoon een blije EX leerling dus erg goed geholpen is en nu lekker mag rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Verhaal van TS is ook wel heel erg negatief, weer zo'n gevalletje "aanmelden op MF om een zaak tot op de veters af te fikken", beetje jammer. Zal wel weer met het argument "ik wil mensen waarschuwen" zijn, maar ik vraag me af of TS zo eerlijk is geweest om op z'n minst ook even een linkje naar dit topic naar Stip op te sturen. Maar goed, als 't inderdaad zo is gelopen als TS zegt is dat ook niet goed te praten natuurlijk.

Hi, geloof maar dat STIP op de hoogte van het geschil is. Ik heb een poging gedaan deze zaak in der minne te schikken met ze. Ik heb een groot dossier op weten te bouwen, en een flinke mailwisseling met ze gehad. Indien iemand er interesse in heeft, kan ik ze volledig om te hoogte brengen van de hele gang van zaken. Inderdaad valt er weinig goed te praten. De volgende stap is dan ook naar de rechter.

En het blijkt trouwens dat ik niet de enige ben met deze ervaringen bij deze rijschool. Na dit bericht hier en op Facebook kreeg ik berichten van verschillende andere slachtoffers waarbij het allemaal hetzelfde is gegaan, met dezelfde instructeur. Ik weet niet of het allemaal zo slecht is bij de andere afdelingen van STIP, maar in Amsterdam blijkt dit zeker het geval te zijn. Ik zie trouwens op http://www.snizoo.nl/rijschool/rijswijk/verkeersschool-stip ook niet al te beste verhalen. Maar wat ik hier schrijf zijn gewoon mijn eigen ervaringen (lessen continue last-minute afzeggen of gewoon helemaal vergeten, met auto meerijden, instructeur die opvalt met de motor, etc.)

Het is gewoon triest dan men zo te werk gaat.

Zo zonde van mijn tijd! Dus ja, inderdaad... Mensen let op...! Ga eerst gewoon proeflessen bij meerdere rijscholen nemen, ga rondvragen naar ervaringen.

Zou ook voor een KGI instructeur gaan, die zijn in Amsterdam nog best schaars (KNMV-motorrijinstructeur - KNMV).

PS, ben wel nieuw op het forum, maar here to stay (samen met het motorrijden) ;).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan