Goede toermotor voor een beginneling

mslik

MF'er
13 mrt 2008
72
0
Amsterdam
Hoi allen,

Ik ben nog echt een beginneling want ik ben nog druk bezig met het behalen van mijn rijbewijs. Maar zoals altijd wil ik graag van tevoren al een beetje weten wat ik wil kopen als ik dat roze plasticje (is toch minder charming dan het roze papiertje :) ) straks mag gaan ophalen. Ik ben opzoek naar een toermotor om verschillende redenen. Ik wil van de zomer als alles goed gaat op vakantie met de motor. Ik heb snel last van mijn rug en de meeste toermotoren kunnen gemakkelijk koffers kwijt wat ik handig vindt.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op verschillende types en die wil ik aan jullie voorleggen. Als jullie alternatieven hebben hoor ik het graag. Ik hou van strakogende en snelle machines. Nu weet ik dat als beginneling het vaak onverstandig is om gelijk een beest te kopen maar aangezien ik waarschijnlijk een nieuwe ga kopen en daar de eerste 10 jaar oid op wil rijden wil ik gelijk iets kopen waar ik wat aan heb. Ik hou niet van open motorblokken dus een kuip is graag wat ik wil.

Hier mijn keuzes.
Honda CBR1100XX super blackbird. Is mijn vaforiete qua uiterlijk etc. maar ik heb nog nergens gelezen dat dit echt een tourmotor is. Honda noemt het zelf een sport tourder maar hoe zit het met de druk op de polsen en de stand van je rug. Ik heb het idee dat je niet echt rechtop zit maar ergens tussen tour en supersport in (Supersport = slecht voor mijn rug) klopt dat?

Honda VFR 800 FI. Is mijn tweede keus tot nu toe. Wel wat prijzig maar een mooie machine met genoeg vermogen en ziet er nog strak uit met koffers. Heeft iemand ervaring met dit type?

Suzuki 1250sa GT Bandit. Lijkt me ook een mooie machine maar wat zwaar. Is een stuk goedkoper als een nieuwe VFR en helemaal compleet voor die prijs. Ik ben bang dat ik een stuk power ga missen op den duur zeker als je veel in de bergen rijdt. Heeft iemand ervaring met deze.

Yamaha FZ1 GT. Lijkt me een mooie motor maar als ik dat zadel zie lijkt het me wat oncomfortable of ligt dat aan mij. Zit tussen de Bandit en de VFR in qua prijs en het lijkt me een prima machine. Ik heb alleen geen idee waar ik deze live kan zien rondom amsterdam.

Als laatste noem ik de Suzuki GSX 650 F. Een lichte tourmotor maar volgens mij wel een fijne machine. Ben alleen bang dat ik vermogen ga missen (hou van snelheid) maar kan weinig vinden over deze motor qua acceleratie en topsnelheid e.d. Is een mooie goedkope fiets die je met koffers etc. onder de 7000,- euro besteld. Nu is geld niet een grote rol maar tja geld is geld.

Ik hoor graag van jullie adviezen en eventuele alternatieven. Ik hoop dat mijn eisen duidelijk zijn op deze manier. Snel, mooi, nieuw (of btw motor) en interessant genoeg voor de komende jaren.

Vriendelijk groetend,

Michiel Slik
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen,
...

... maar aangezien ik waarschijnlijk een nieuwe ga kopen en daar de eerste 10 jaar oid op wil rijden wil ik gelijk iets kopen waar ik wat aan heb. ...

Honda CBR1100XX super blackbird. Ik heb het idee dat je niet echt rechtop zit maar ergens tussen tour en supersport in (Supersport = slecht voor mijn rug) klopt dat?

Honda VFR 800 FI. Is mijn tweede keus tot nu toe. Wel wat prijzig maar een mooie machine met genoeg vermogen en ziet er nog strak uit met koffers. Heeft iemand ervaring met dit type?

Suzuki 1250sa GT Bandit. Lijkt me ook een mooie machine maar wat zwaar. Is een stuk goedkoper als een nieuwe VFR en helemaal compleet voor die prijs.

Yamaha FZ1 GT. Lijkt me een mooie motor maar als ik dat zadel zie lijkt het me wat oncomfortable of ligt dat aan mij.

Als laatste noem ik de Suzuki GSX 650 F. Een lichte tourmotor maar volgens mij wel een fijne machine. Ben alleen bang dat ik vermogen ga missen (hou van snelheid) maar kan weinig vinden over deze motor .

Ik hoor graag van jullie adviezen en eventuele alternatieven. Ik hoop dat mijn eisen duidelijk zijn op deze manier. Snel, mooi, nieuw (of btw motor) en interessant genoeg voor de komende jaren.

Vriendelijk groetend,

Michiel Slik

Weet dat de gemiddelde motorrijder na 1 a 2 jaar uitgekeken is op zijn eerste motor.
Dus dit is sowieso een slecht begin.

De motoren die jij noemt zijn nogal divers van soort/type.

Honda CBR1100XX is inderdaad een sport-tour, leuke fiets, maar echt niet wat jij nodig hebt. Je zit redelijk voorover, hoeft niet erg te zijn voor je rug, maar kan wel.

Honda VFR 800 FI. 800cc is op zich wat makkelijker te handelen. verder wat houding betreft wat sportiever dan de cbr, dus meer voorover zitten.

Suzuki 1250sa GT Bandit heeft te weinig kuip.

Yamaha FZ1 GT: motornet.be -&nbspThis website is for sale! -&nbspmotornet Resources and Information.

Suzuki GSX 650 F, is een leuk apparaat.

Vermogen missen?
Op geen enkele van deze motoren!
Allemaal power zat voor wat jij wilt.

Op al deze motoren kun je rustig 180+/200+ over de autobahn.
En al deze motoren kunnen rustig mee op vakantie.

Het is wel de vraag of je dergelijke motoren wilt verfraaien met koffers.

Staar je niet blind op het vermogen en de cylinderinhoud.
Zegt niet zoveel, met dat vermogen doe je de eerste tijd toch niets...


De hoofdzaak wat jij moet doen: Proefzitten.
En als je je rijbewijs hebt: proefrijden.


Andere suggesties die wellicht beter zijn voor je rug:

BMW F800ST
BMW K1200GT (of de 1100)
BMW K1200S
BMW R1200RT
Kawasaki ZX9R
Kawasaki ZZR1200
Kawasaki GTR 1400
 
Weet dat de gemiddelde motorrijder na 1 a 2 jaar uitgekeken is op zijn eerste motor.
Dus dit is sowieso een slecht begin.

De motoren die jij noemt zijn nogal divers van soort/type.

Honda CBR1100XX is inderdaad een sport-tour, leuke fiets, maar echt niet wat jij nodig hebt. Je zit redelijk voorover, hoeft niet erg te zijn voor je rug, maar kan wel.

Honda VFR 800 FI. 800cc is op zich wat makkelijker te handelen. verder wat houding betreft wat sportiever dan de cbr, dus meer voorover zitten.

Suzuki 1250sa GT Bandit heeft te weinig kuip.

Yamaha FZ1 GT: motornet.be -&nbspThis website is for sale! -&nbspmotornet Resources and Information.

Suzuki GSX 650 F, is een leuk apparaat.

Vermogen missen?
Op geen enkele van deze motoren!
Allemaal power zat voor wat jij wilt.

Op al deze motoren kun je rustig 180+/200+ over de autobahn.
En al deze motoren kunnen rustig mee op vakantie.

Het is wel de vraag of je dergelijke motoren wilt verfraaien met koffers.

Staar je niet blind op het vermogen en de cylinderinhoud.
Zegt niet zoveel, met dat vermogen doe je de eerste tijd toch niets...


De hoofdzaak wat jij moet doen: Proefzitten.
En als je je rijbewijs hebt: proefrijden.


Andere suggesties die wellicht beter zijn voor je rug:

BMW F800ST
BMW K1200GT (of de 1100)
BMW K1200S
BMW R1200RT
Kawasaki ZX9R
Kawasaki ZZR1200
Kawasaki GTR 1400

Hoi,

Bedankt voor de info en ik heb gelijk even gekeken naar die motoren die jij noemt. BMW vind ik doorgaans niet mooi. Die zzr1200 (nu 1400) vindt ik ook een mooie fiets dus die neem ik zeker op in mijn lijstje. Ander vraagje ik had begrepen dat de VFR een minder voorovergebogen zit heeft dan de CBR1100 maar dat moet ik maar eens ervaren.

En waarom is die cbr1100 niets voor mij?

Michiel
 
Hoi,

Bedankt voor de info en ik heb gelijk even gekeken naar die motoren die jij noemt. BMW vind ik doorgaans niet mooi. Die zzr1200 (nu 1400) vindt ik ook een mooie fiets dus die neem ik zeker op in mijn lijstje. Ander vraagje ik had begrepen dat de VFR een minder voorovergebogen zit heeft dan de CBR1100 maar dat moet ik maar eens ervaren.

En waarom is die cbr1100 niets voor mij?

Michiel

Je vraagt om een toermotor voor een beginneling. Dat laatste gaat nergens over met de motoren die genoemd worden.
(Nog los van een mening of je moet beginnen op een lichte motor)

De CBR1100 lijkt me niet geschikt. Vrij log, geen echte toermotor maar meer een "autobahn-GT". Je kunt koffers monteren, maar het is toch een aardig sportieve zithouding. Ook vraagt het blok om meer toeren dan een "echte" toermotor, en met een hoog verbruik ben ik niet tevreden met de actieradius.
 
Laatst bewerkt:
ik neem aan dat je gelijk zwaar mag rijden gezien de keuze voor onder andere de cbr1100?

ik ben zelf gelijk begonnen op een pan european, 1100. Prima uit te houden dus misschien ook iets om naar te kijken.

Daarnaast zitten nagenoeg alle motoren wel iets voorover. Proefzitten wat je lekker vind zitten is het enige wat goed is. Daarna ga stukjes rijden en je merkt het vanzelf.
 
Je vraagt om een toermotor voor een beginneling. Dat laatste gaat nergens over met de motoren die genoemd worden.
(Nog los van een mening of je moet beginnen op een lichte motor)

De CBR1100 lijkt me niet geschikt. Vrij log, geen echte toermotor maar meer een "autobahn-GT". Je kunt koffers monteren, maar het is toch een aardig sportieve zithouding. Ook vraagt het blok om meer toeren dan een "echte" toermotor, en met een hoog verbruik ben ik niet tevreden met de actieradius.

Dat dus :P

Met je eigen bouwjaar 1979 heb je in elk geval geen last van 25kW, dus dat scheelt alweer.
Maar dan nog, je wilt echt na een paar jaar een andere motor.
Dus waarom meteen zo'n groot geval met meer vermogen dan je in die paar jaar kunt handelen?

Houd ook wat te wensen over.
Zeker als je niet zeker weet hoe je rug het gaat houden!
 
Andere suggesties die wellicht beter zijn voor je rug:

BMW F800ST
BMW K1200GT (of de 1100)
BMW K1200S
BMW R1200RT
Kawasaki ZX9R
Kawasaki ZZR1200
Kawasaki GTR 1400

In dit lijstje ontbreekt de FJR 1300 (enigszins bevooroordeeld, toegegeven) stuurt strak, surplus aan power en een zeer relaxte zit-, stuurhouding..........
full
 
'Tis natuurlik altijd wel dezelfde reactie, maare
Zijn een zzr1200 of een fjr1300, of de kawa 1400gtr
verdorie wel fietsen voor een zelfverklaarde beginneling?

~[/quote]
Ik ben nog echt een beginneling want ik ben nog druk bezig met het behalen van mijn rijbewijs.
~
Om nu effe een realistische tip te geven:
Een Yamaha Diversion XJ900S is een prima toerfiets, die ook nog es prima te rijden is door een beginnende rijder. Cardan, rechtopzit, halve kuip, 90pk = zat genoeg, 24liter tank waar je 400a450km ver mee komt, en waar tal van standaard koffers op kunnen.
Je kan al heel goede okkazies vinden voor 3000 a 4000E.
Eens de leerjaren achter de rug brengt ie nog wat op en kun je nog dikkere fietsen kopen als je dat per se wil.

Om nu direct als beginner met dure pk monsters te willen rijen :N
 
'Tis natuurlik altijd wel dezelfde reactie, maare
Zijn een zzr1200 of een fjr1300, of de kawa 1400gtr
verdorie wel fietsen voor een zelfverklaarde beginneling?

\
Ik ben nog echt een beginneling want ik ben nog druk bezig met het behalen van mijn rijbewijs.
\
Om nu effe een realistische tip te geven:
Een Yamaha Diversion XJ900S is een prima toerfiets, die ook nog es prima te rijden is door een beginnende rijder. Cardan, rechtopzit, halve kuip, 90pk = zat genoeg, 24liter tank waar je 400a450km ver mee komt, en waar tal van standaard koffers op kunnen.
Je kan al heel goede okkazies vinden voor 3000 a 4000E.
Eens de leerjaren achter de rug brengt ie nog wat op en kun je nog dikkere fietsen kopen als je dat per se wil.

Om nu direct als beginner met dure pk monsters te willen rijen :N

@ Wullebolle

Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant rijd z0'n ding wel erg gemakkelijk, het wat imposantere uiterlijk verdwijnt zo gauw je opstapt en persoonlijk heb je dan wel een erg koersvaste fiets onder je. Een goede communicatie met je rechterhand doet de rest.................
 
@Dutchsuper
Tgaat hem niet zozeer om de pk's (het gevaar daarin zit inderdaad tussen je oren) maar wel om het dure.
Iemand die pas begint te rijden heeft zoveel meer kans om de fiets op de grond te leggen. Veel meer jammer als dit met een frisse kawa1400gtr gebeurd dan met een wat doffere diversion.
Maar tis niet mijn portemonee natuurlijk ;)
 
Weer zo'n topic...

Als mede rugpatient kan ik je zeggen dat je pas echt een keus kan gaan maken als je verschillende soorten motoren hebt geprobeerd kwa zithouding. En dan niet een proefritje van een half uur, maar meer een paar uur. Zo heb ik een naked gekocht ivm mn rug, maar in tegenstelling tot wat mijn persoonlijke logica me zei blijkt nu dat ik waarschijnlijk beter iets met een wat sportievere houding had kunnen kopen, waar ik nu dus ook voor aan het rondkijken ben.
Verder laat je geheid je eerste motor minstens een keer omvallen of je gaat er mee op je plaat dus met een gloenieuwe fiets beginnen is imo geen strak plan.

Just my 2 cents.
 
Ik heb zelf zo'n 3 jaar geleden m'n rbw gehaald en inmiddels zo'n 25000 km gereden, spreek dus uit recente ervaring:
Als je net je papiertje hebt, dan rijdt elke motor lekker. Pas na enkele duizenden kms kom je er achter wat je mist in het karakter van de fiets die je hebt gekozen.
En zoals eerder gezegd: de kans is groot dat je hem een keer neerlegt. Ook al denk je van je zelf dat je een rustige, defensieve rijder bent.
En wat betreft je rug: je kunt overwegen eerst eens een aantal verschillende motoren te huren voor een dag, om zo met een lange rit te ervaren welke zithouding het beste bij je past. Daarmee verklein je je zoekgebied aanzienlijk.
Nog een paar suggesties voor een rechtop zit:

Suzuki V-Strom (650cc en 1000cc)
Kawasaki Versys (650cc)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn CBR weggedaan omdat ik ook last van mijn polsen en rug kreeg op langere afstanden '(

Op een aantal fietsen proefgereden en ik ga nu zo goed als zeker voor de CBF1000 van Honda. (mijn vrouwtje rijd al op een CBF600)

Heerlijke fiets, alleen minder vermogen idd, maar volgens mij hoort hij ook op je lijstje.

Goede fiets voor een beginner ook vwb de prijs en ABS
 
Ach ja, Honda CBR1100XX Super Blackbird, eerst de meest waanzinnige, krachtige motor die Honda ooit op de weg gebracht heeft, en nu een beginnersfietsie. Zo devalueert alles...
Om ook nog iets zinnigs bij te dragen: ga proefrijden, huur verschillende typen motoren.
Have fun :]
 
Hoi,

Bedankt voor alle reacties ik heb vrijdag met het lijstje van motoren even langs 2 dealers gefietst om eens te kijken naar wat goede suggesties waren. Een heleboel vielen meteen af (ik heb een aparte smaak) maar 3 suggesties staan nu echt boven aan mijn lijst aangevoerd door de ZZR1200 (of zijn opvolger de ZZR1400) waar ik echt subliem op zat. En de Yamaha FZ1-A Fazer die wel standaard naked is maar je kan er een kuip op bestellen. De beste motor was de 1200s van BMW maar met een prijskaartje van 20.000,- euro is dat net te gortig helaas.

En over nieuw of tweede hands. Ik kan die motor hoogstwaarschijnlijk via mijn bedrijf kopen dus dan zal het of een nieuwe worden of een BTW motor maar die laatste catagorie zijn zeer zeer schaars. Ik weet dat ik waarschijnlijk in het begin hem wel eens zal laten vallen of een schuiver maak maarja dat is het risico wat ik wil nemen want of ik nou prive er eentje koop 2e hands of een nieuwe van de zaak met 3 jaar garantie erop maakt voor mij veel uit.

En ook even een reactie op de pk's. Tuurlijk is het leuk als je in het begin meteen veel hebt maar, ik denk dat ik in het begin wel voorzichtig genoeg rijd om daar goed mee om te gaan. Immers je schijt bagger als je bijv. zo'n zzr voor het eerst opentrekt denk ik dus dat zal niet heel erg snel gebeuren.

In ieder geval bedankt voor alle reacties heb een paar goede suggesties erbij gekregen en er zijn ook een hoop eigen ideeen afgevallen :D Mijn keuze gaat nu als eerste uit naar een ZZR, dan de VFR en dan de ZF1. 3 verschillende motoren in mijn ogen maar ik denk dat ik na wat proefrijden wel een goede keuze kan maken.

Hartelijk dank!
 
eehr... graag gedaan. Wel goed dat je gaat proefrijden. Da's met rugklachten het beste wat je kan doen. Ikzelf heb een hernia maar godzijdank heb ik daar geen last van als ik motor rijd... In de auto wel, dat lukt me echt niet zonder op den duur klachten te krijgen -O-
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden zou gewoon op doktersadvies moeten bij rug/heup-klachten.
Als ik wat last heb in die regio dan is het op de motor zo over merk ik vaak.

Je zit blijkbaar goed en je beweegt alles goed met het rijden. Zitten op een stoel is daarintegen gewoon funest.
 
Tsja, zelf ben ik overgestapt van een cb750 naar een FJR1300 en dat was een dusdanige grote stap dat ik in het begin best wel eens een beetje bang was van al die pekaas.
Ik zou niet op een dergelijke fiets beginnen, dus ook geen Blackbird of iets met 1400.
Waarom zou je?
 
Jack,

Simpel omdat ik de eerste komende 10 jaar met die fiets wil doen. En niet na 3 jaar een andere fiets wil kopen omdat ik wat meer pk's of betere rij eigenschappen wil hebben. Als ik hem via de zaak kan kopen dan wil ik gelijk een goede hebben. Niet dat de andere niet goed zijn maar voor lange afstanden is wat vermogen lijkt mij dan gewoon gewenst. Ook rijden tourmotoren veel rustiger dan de supersporters wat ik tot nu toe heb begrepen. En diegene die ik echt mooi vind hebben nou eenmaal een wat grotere cilinder inhoudt.

Daarbij komt natuurlijk ook nog dat ik zelf niet een van de kleinste ben qua bouw. Heb op zo'n Suzuki GSF650Z gezeten en die motor viel compleet weg onder mijn niet al te slanke lichaam. Ik wil graag gewoon een "motor" om mij heen hebben :) om het zo maar even uit te drukken.

Michiel
 
Volgens mij is er ook wel een verschil tussen vermogen en cilinderinhoud. Je kan 1500 cc hebben en 65 pk, of 600cc en 200pk.

Dus aantal cc's zegt weinig. Heb je meer CC's dan kun je denk ik wel stellen dat je wat lagere toeren maakt en vaak wat rustiger kan rijden.
mijn eerste motor was ook een 1500cc (kawa vulcan).

Dus een zwaardere motor (qua gewicht en cc's) is helemaal nog niet zo slecht.
En als je wat meer gewicht hebt is wat meer pk's ook wel fijn (kijk naar de bmw R1200RT, zo'n 110 pk bij pakweg 260 kilo).

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat je belangrijkste eisen zijn.
Wat je al zegt, volledige kuip (+ windscherm), koffers. Moet comfortabel zitten voor lange afstanden. En een beetje passen qua gewicht bij jouw bouw.
Dat laatste is gewoon uitproberen denk ik, elke motor voelt anders aan.

Waarom zie ik trouwens geen bmw R1xxxRT of Kxxxx in je lijstje? ;)
edit: ik zie net dat je ze doorgaans niet mooi vind. Maar misschien moet je toch gewoon een keertje gaan proefrijden daar op, dat kan je nogal van gedachte veranderen. Het gaat toch voornamelijk om het rijplezier lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Nou ik vind die boxer motoren zo lelijk daarom vind ik de 1200s wel heel erg mooi maar duur :)

Michiel
 
Terug
Bovenaan Onderaan