Goede zonnebril?

Oma heeft nu zeer been

Ik was gisteren op brillenjacht...

Bij outdoorwinkel vroeg de verkoper waar ik hem voor nodig heb O-)
"Motor meneer."

Klasse 3 kon ik dan maar beter in het rek laten, want die mogen in Nederland niet gedragen worden op motor en in auto.
Mocht je een ongeluk krijgen en ze zouden erachter komen dat je zo'n klasse 3 op je neus had, dan kon je weleens flink de pineut zijn. Voor zover je het al niet was natuurlijk. De glazen zijn veel te donker.

Van vizieren had ik het weleens gelezen hier op het forum. Dat het dan voor een zonnebril ook geldt, is een logisch vervolg.

Maar wie heeft er nou weleens echt mee te maken gehad?!? Dat ie geen geld kreeg uitgekeerd of een boete omdat ie een klasse 3 op de neus had staan.

Ik heb alle klasses in het rek gelaten trouwens. >€95 voor een (motor)zonnebril ben ik niet waard O-)
Ga wel naar de HEMA.


klopt niet. cat 3 mag wel, cat 4 niet. cat 4 is voor gletchers etc en daar mag je niet mee rijden. ik heb er wel eens mee gereden maar van schaduw wordt je niet echt blij. als je slim bent kijk je naar verwisselbare glazen (staat ook een aantal keer in dit topic) mijn julbo magic(85 euor) heeft er drie: cat 3, cat 4 en oranje.
 
klopt niet. cat 3 mag wel, cat 4 niet. cat 4 is voor gletchers etc en daar mag je niet mee rijden. ik heb er wel eens mee gereden maar van schaduw wordt je niet echt blij. als je slim bent kijk je naar verwisselbare glazen (staat ook een aantal keer in dit topic) mijn julbo magic(85 euor) heeft er drie: cat 3, cat 4 en oranje.
Dan heb ik het verkeerd onthouden ;)

Kwam die gozer ook nog mee ja. Verwisselbare glazen. Ik geloof dat ik hem wat gek aankeek en zei, wisselen gaat een beetje lastig op de motor heh.
Daar had hij wel een oplossing voor. Moest ik maar ff stoppen :}
Maar was helemaal goed volgens hem...overdag donkere glazen erin en met donker lichte...en verder ging zijn verkooppraatje...

Nee bedankt, doe mij maar gewoon een simpele zonnebril.

En een bril van €85 ben ik niet waard en heb het er niet voor over en hoef geen 3 soorten glaswerk.
 
Dan heb ik het verkeerd onthouden ;)

Kwam die gozer ook nog mee ja. Verwisselbare glazen. Ik geloof dat ik hem wat gek aankeek en zei, wisselen gaat een beetje lastig op de motor heh.
Daar had hij wel een oplossing voor. Moest ik maar ff stoppen :}
Maar was helemaal goed volgens hem...overdag donkere glazen erin en met donker lichte...en verder ging zijn verkooppraatje...

Nee bedankt, doe mij maar gewoon een simpele zonnebril.

En een bril van €85 ben ik niet waard en heb het er niet voor over en hoef geen 3 soorten glaswerk.

is wel handig om goed te onthouden want t is idd lastig in een tunnel ;)
ik doe alles met die bril (bergsport, skien& motorrijden) en ik heb hem nu al 3 jaar. voor mij juist nooit meer zo'n goedkoop stukje gekleurd glas.
 
is wel handig om goed te onthouden want t is idd lastig in een tunnel ;)
ik doe alles met die bril (bergsport, skien& motorrijden) en ik heb hem nu al 3 jaar. voor mij juist nooit meer zo'n goedkoop stukje gekleurd glas.

Nooit last mee gehad.
En als ik het te donker vindt, dan zet ik me vizier ff open, druk me bril voor ogen weg, vizier dicht en klaar.
Bergsport ook gewoon met goedkoop brilletje.

Aangezien ik op ze minst 2 brillen per jaar verslijt, komt er nooit meer 1 van +€15
 
Zondag was ik bij de HEMA

Hadden ze een zeer Fraaie Design Ski bril A la OAKLEY voor € 17,95.
Zitten pootjes bij die je kan wisselen met een elastische band.
En echt cool!!! (Cker de prijs)
 
ik heb de Adidas a126 wat eigenlijk een wielrenbril is maar ook perfect is voor het motorrijden en skieën door de verwisselbare glazen. koste wel ongeveer €170, maar het was het geld dubbel en dwars waard!
 
Heb een zonnebril van SInner, niet al te gekke prijzen (lees gewoon betaalbaar) heel stevig, is voor mij zeer belangrijk omdat ik er nog wel eens op wil gaan staan/zitten. en hij zit super lekker!
 
Verwisselbare glazen ben ik ook niet altijd over te spreken. Die glazen zijn nogal gevoelig zeg maar, dus je moet niet denken dat het handig is om elke dag je glazen te gaan verwisselen ofzo, want dan gaan ze simpelweg niet lang mee.
:+

Kheb een Rudy Project (Skeey?) fietsbril, en die bevalt ook op de motor prima. Je kan vrij lang je vizier open houden tijdens het rijden. Geen goedkope bril trouwens (wel goekoper dan Oakley, en net zo goed naar mijn idee), maar wel goed 8-) .
 
[me]Donderaas draagt alleen oakley
[/me]


van bijna alle andere merklen krijg ik hoofdpijn
voor op de motor heb ik een "monster dog". 125 euries maar dan heb je ook wat
 
ik lach me rot hier, de ene zweert het bij het ene merk en de ander bij een ander merk. Is maar goed dat we meerdere merken zonnebrillen hebben.
Op wintersport/ zomervakantie heb ik heel wat zonnebrillen versleten .
Tijdens z`on zomervakatie was ik met een groep die geen zonnebrillen droegen ,en toen ik vroeg : hebben jullie geen last van de zon zo zonder bril ? , nee zeiden ze ,nergens last van... Ik liep te knijpen met mijn ogen ,niet nrmaal !
conclusie : je hebt helemaal geen zonnebril nodig.
daarom draag ik die dingen ook niet meer.
ik draag wel een skibril tegen de poeder, maar dat is er zoeen :

full
 
ik heb een Serengeti
ik heb verschilende brillen gehad maar deze is echt fijn
naar mijn mening het is zoizo fijn om bruin/oranje glas te hebben dit is namelijk kontrast verhogend
full
 
Waar heb je dat nou weer gehoord ,kan je dat fabeltje onderbouwen ?

Anders dat moet je toch maar eens vragen aan airline-piloten , ik denk dat zij er anders over denken.
Sterker nog , een bril met polariserende glazen is the only way. Dat haalt alle schittering van opzij weg. Poducenten polariserende glazen :Ray-Ban (pilotenbril) of Polariod, deze heb ik zelf. Is niet duur, voor 20 euro heb je er al eentje bij V&D.

Ik ben zweefvlieger en motorrijder en in heb ooit een Polaroid bril gehad (wordt ook onder andere namen verkocht) :r
Zeer slechte ervaringen daarmee want:
1. Ik kreeg vreemde effecten door de schitteringen op het vizier als ik met de bril op door het vizier keek.
2. Schitteringen op putdeksels zagen er helemaal vreemd uit. Ik kon het deksel niet eens zien hierdoor
3. Mede zweefvliegers zag ik nauwelijks want vliegtuigen worden meestal wit gespoten waardoor ze nauwelijks waarneembaar zijn tegen een witte lucht. Je hebt juist de schitteringen nodig om ze te ontdekken.

Kortom: redenen genoeg om geen polariserende glazen meer te nemen. Ze zijn wel handig voor de watersport als je in het water wilt kunnen kijken.

[ter aanvulling] De Ray Ban die ik heb heeft geen poraliserende coatings en zover ik weet heeft geen enkele Ray Ban dat. Verder wordt UV licht perfect door plastic weggefilterd, dus is het een verkoopfabeltje dat een kunstofbril nog extra UV filers zou moeten hebben. Brillen van glas hebben dat wel nodig omdat glas wat minder goed UV filtert.
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag (ehm gezien de tijd gister) een zonnebrilletje gekocht voor de wintersport, maar heb mn helm meegenomen om te passen. Vond de adidasjes en oakleys toch twee tikkeltjes te duur. Had 20% korting uiteindelijk 60 eu.
Weet dus nog niet hoe die bevalt, heeft iig wel 100% UV-bescherming
full


Ow ja het is een Julbo Amazon silver met blauwe glazen (de onderste op de foto)
 
ben ik de enige met het probleem dat ik de pootjes van mijn zonnebril niet tussen mijn helm en mijn hoofd krijg?? :?
heb een aantal zonnebrillen geprobeerd, maar krijg ze er met geen mogelijkheid in zonder de pootjes te buigen of een snee in mijn hoofd te krijgen.
ik las dat er een aantal hier Oakley brillen tijdens het rijden opheeft, ik heb dus zelf ook een oakley (a wire) maar zelfs die past niet '(
 
heb gister ook twee brilln aangeschaft [waarvan een een rayban]op sterkte,en kreeg er een tweede bril op sterkte met zonwerend en uv werend coating erbij[betaal je ook wel voor maar oke]was weer ff 320 pleurie.
Maar vraag me toch af of het straks allemaal wel lekker zit op de motor.
Ik heb zo dun mogelijke pootjes genomen icm zo flexibel mogelijk.
Als het goed is ,rijd ik dus straks veiliger op de weg,omdat ik dan simpelweg ook meer zie.
En voor de veiligheid toch maar die kunststof glazen genomen,breken niet zo snel.
 
3. Mede zweefvliegers zag ik nauwelijks want vliegtuigen worden meestal wit gespoten waardoor ze nauwelijks waarneembaar zijn tegen een witte lucht. Je hebt juist de schitteringen nodig om ze te ontdekken.

punt 3 zou ik je gelijkgeven gaat het hier helaas om motorrijden. *D

[ter aanvulling] De Ray Ban die ik heb heeft geen poraliserende coatings en zover ik weet heeft geen enkele Ray Ban dat.

zover jij weet ja. :9 ray-ban maakt zeker wel gebruik van deze gepolarizerende glazen. Lees maar : http://www.visioncareproducts.com/05/lenses_polarized.html

Gepolarizerende glazen of niet : You love it or hate it.
 
Misschien al ergens geoppert, maar ik heb na verschillende zonnebrillen uiteindelijk eens een simpele veiligheidsbril van 5 euro opgezet en ervaren dat dat verreweg de beste oplossing is. Die dingen heb je blank, geel en donker. Sluiten perfect aan en scheelt een stuk in tocht.

Redelijk opmerkelijk dat zo'n goedkoop ding het beter doet dan de ray-ban en een italiaans merk (specifiek voor motorrijders zo vertelde de webstek) hiervoor.
 
3. Mede zweefvliegers zag ik nauwelijks want vliegtuigen worden meestal wit gespoten waardoor ze nauwelijks waarneembaar zijn tegen een witte lucht. Je hebt juist de schitteringen nodig om ze te ontdekken.

punt 3 zou ik je gelijkgeven gaat het hier helaas om motorrijden.


Gepolarizerende glazen of niet : You love it or hate it.

Voor motorrijden zijn zonnebrillen met gepolariseerde glazen in ieder geval niet zo geschikt. De warmtewerende autoruiten krijgen een blauwige olieachtige film met vlekken. Je kunt dus de bestuurder niet zien waardoor je geen oogcontact kan maken en je dus niet weet of ie je gezien heeft. Met name bij tegemoetkomend linksafslaand verkeer is dat ronduit gevaarlijk.
Als je door je vizier of windscherm kijkt krijg je ook allerlei rare vertekeningen. Digitale meters, bv snelheidsmeters of de GPS, zijn veel moeilijker af te lezen. Natte putdeksels of opgevroren weggedeeltes die je normaal gesproken door de schittering kunt ontdekken zie je pas veel later. En ja, ik heb twee gepolariseerde zonnebrillen; een hele goede (Nikon; van de bekende camera en lenzenfabrikant) en een goede H2optix (lenzen van Serengeti). Beide brillen zijn geweldig voor een dag op het water of een fototocht door de natuur (gras wordt weer echt groen ipv een witte schittering!), maar als ik ga motorrijden laat ik ze mooi thuis.

F-six
 
Laatst bewerkt:
Misschien al ergens geoppert, maar ik heb na verschillende zonnebrillen uiteindelijk eens een simpele veiligheidsbril van 5 euro opgezet en ervaren dat dat verreweg de beste oplossing is. Die dingen heb je blank, geel en donker. Sluiten perfect aan en scheelt een stuk in tocht.

Redelijk opmerkelijk dat zo'n goedkoop ding het beter doet dan de ray-ban en een italiaans merk (specifiek voor motorrijders zo vertelde de webstek) hiervoor.

Ben het met je eens dat die blanke en gele veiligheidsbrillen op donkere dagen prima zijn. Ook als het regent heb ik liever zo'n bril op, dan een vizier waar ik door moet kijken. Maar aan zo'n donkere veiligheids bril heb je alleen maar een donker windscherm :) Minder tocht OK, maar ga me nou niet vertellen dat die 5 euro dingetjes het qua kijken beter doen dan een Ray Ban, Serengeti of iedere andere kwaliteitszonnebril. Je verliest gewoon de helft van wat je kunt zien. De truc is nou juist dat je in de (felle) zon evenveel kunt zien zonder dat je ogen vermoeid raken.

OK, OK, OK, ik geef het toe; sinds dat ik heb ontdekt dat je via Ebay toch relatief goedkoop goeie zonnebrillen in de VS kunt kopen ben ik een zonnebrillenfetisjist geworden ;)

F-six
 
M'n punt is juist dat het opmerkelijk weinig scheelt. Het grote voordeel van en kwaliteitsbril is de levensduur, het tegenhouden van UV en de polariserende werking. Die laatste twee zijn dus de grootste minpunten van zo'n goedkoop ding.

Al moet ik toegeven dat ik meestal zonder zonnebril rijd
 
een goeiendag allemaal.
nou.hier heb ik dan ook nog een vraag.helaas geen foto als voorbeeld.
ik heb echt alles al afgezocht en niets gevonden.
het gaat hier om een type zonnebril dat al zo oud is dat ze misschien niet eens meer bestaan maar fijnere brillen voor op de motor bestaan volgens mij niet.
wellicht weet iemand hier waar dan ik wel moet zijn.
ik heb het over de compleet zwarte en zeer donkere recht model zonnebril die werkelijk perfect aansluit op het gezicht en waarvan de glazen per stuk met 2 schroeven aan de bovenkant zitten vastgeschroefd op het montuur.
deze bril is helemaal van plastic en je kon ze vroeger voor zeer weinig geld kopen.
5 euro of zo.
deze bril zit zelfs onder een goed passende integraalhelm compleet niet in de weg.
wie o wie weet welke bril ik bedoel en waar ik die moet zoeken.
ik hoop dat iemand deze jongen vooruit kan helpen.
groeten
 
Voor motorrijden zijn zonnebrillen met gepolariseerde glazen in ieder geval niet zo geschikt. De warmtewerende autoruiten krijgen een blauwige olieachtige film met vlekken. Je kunt dus de bestuurder niet zien waardoor je geen oogcontact kan maken en je dus niet weet of ie je gezien heeft. Met name bij tegemoetkomend linksafslaand verkeer is dat ronduit gevaarlijk.
Als je door je vizier of windscherm kijkt krijg je ook allerlei rare vertekeningen. Digitale meters, bv snelheidsmeters of de GPS, zijn veel moeilijker af te lezen. Natte putdeksels of opgevroren weggedeeltes die je normaal gesproken door de schittering kunt ontdekken zie je pas veel later. En ja, ik heb twee gepolariseerde zonnebrillen; een hele goede (Nikon; van de bekende camera en lenzenfabrikant) en een goede H2optix (lenzen van Serengeti). Beide brillen zijn geweldig voor een dag op het water of een fototocht door de natuur (gras wordt weer echt groen ipv een witte schittering!), maar als ik ga motorrijden laat ik ze mooi thuis.

F-six

Kan toch al niet met een zonnebril op...

Overigens vind ik de polaroid nog steeds lekker kijken. :)

Toch weer even reageren ook al weet ik dat TS allang een zonnebril heeft.
:+
 
bij die polaroids schiteren die lijmsporen en teer/olieplekken allemaal
erg op , zodat het je bijna verblind.
vind ik niet fijn , daarom heb ik nu een Ray-ban.
 
even een heel oud topic naar boven halen....
zo te pakken
[me="bertjuhh"]blaast het stof er vanaf....[/me]

rijden er ook mensen met een zonnebril op sterkte?
ben wezen kijken voor een adidas, maar wil zo'n inklem brilletje een beetje werken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan