Goedkoopste manier van motorrijden

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Fijne motorvrienden.

Ik heb momenteel voor woonwerk verkeer een licht scootertje. Bevalt prima op het huidige traject met maximaal 80km/u wegen. Maar ik overweeg te verhuizen waardoor de kortste weg naar het werk over de snelweg is.

Mijn vraag is of er iemand wel eens heeft uitgerekend wat in de regel de goedkoopste manier van rijden is? Hierbij in overweging nemende dat ik buiten een kleine beurt geen technisch wonder ben.

Op hoop van zegen een oude motor kopen en erop gokken dat hij het nog een paar jaartjes volhoud.
Zo nieuw mogelijk en hopen dat de afschrijving wordt gecompenseerd door het ontbreken van groot onderhoud/reparaties.

Cardan? geen ketting, maar als het stuk gaat = dure grap

Scooter, over het algemeen meer onderhoud door kleinere blokjes en vreet banden (die overigens wel goedkoper zijn) Wellicht wel zuiniger alhoewel ik niet zeker weet.

Wie o Wie heeft hier iets slims op te zeggen op deze stralende vrijdag?
 
goedkoop op lange termijn of moet aanschaf ook goedkoop zijn? en op wat voor afstand is de nieuwe woning van je werk. en hoeveel % daarvan kan je over de snelweg?
 
Kan je niet onder de snelweg in plaats van erover? Het zou wel eens kunnen dat eronder minder benzine verbruikt dan erover, maar dat hangt allemaal af van de helling van de brug tov de helling van de tunnel.
 
Voor paar duizend euro kun je een aardige motor kopen.

Neem hier evt iemand met kennis voor mee.

Vervolgens zelf (leren) sleutelen, evt met hulp van een vriend/kennis of een doe het zelf garage.

En internet afstruinen als je onderdelen nodig hebt, evt 2de hands.
 
Fijne motorvrienden.

Ik heb momenteel voor woonwerk verkeer een licht scootertje. Bevalt prima op het huidige traject met maximaal 80km/u wegen. Maar ik overweeg te verhuizen waardoor de kortste weg naar het werk over de snelweg is.

Mijn vraag is of er iemand wel eens heeft uitgerekend wat in de regel de goedkoopste manier van rijden is? Hierbij in overweging nemende dat ik buiten een kleine beurt geen technisch wonder ben.

Op hoop van zegen een oude motor kopen en erop gokken dat hij het nog een paar jaartjes volhoud.
Zo nieuw mogelijk en hopen dat de afschrijving wordt gecompenseerd door het ontbreken van groot onderhoud/reparaties.

Cardan? geen ketting, maar als het stuk gaat = dure grap

Scooter, over het algemeen meer onderhoud door kleinere blokjes en vreet banden (die overigens wel goedkoper zijn) Wellicht wel zuiniger alhoewel ik niet zeker weet.

Wie o Wie heeft hier iets slims op te zeggen op deze stralende vrijdag?
De goedkoopste rijdende 250-500cc kopen, en daarmee blijven rijden totdat er echt iets stuk is of kats-versleten. Dan verkopen voor de helft van de aanschafwaarde en andere halen.

Dat zal de ene keer sneller zijn, de andere keer zou het best eens kunnen duren.

Als je voor 500 euro een oud beessie koopt, en daar dan 250 op toe geeft, ben je doorgaans toch nog goedkoper uit dat onderhoud doen. zeker als je er een jaar mee vooruit kan.
 
als je het geld ervoor hebt en je werk is dichtbij genoeg zou ik voor een elektrische motor gaan. lekker goedkoop tanken en een stuk minder onderhoud. En ze zijn nog rap ook.

elektrische scooter kan natuurlijk ook.

en anders wat martell zei.
 
Laatst bewerkt:
125cc 4 takt, Gn250, Gn400, GS450; Van zuinigst naar 1 op 24~25. Allemaal goedkoop in aanschaf. Onderhoud moet je zelf doen om het goedkoop te houden. Ketting van de GS450 ging 50k km mee, dus die 120 euro aan tandielen + ketting haal je er wel uit. Gewoon elke twee tankbeurten even een rondje om de motor, ketting schoonmaken + smeren, oliepeil even checken... klaar.

Wat Fenrir zei is ook een goede optie als je niet zover hoeft. Heb zelf ook een motor gekocht sinds ik hier geen OV heb. Zit net zolang op de motor naar de eindbestemming als dat het duurde om op de fiets naar de bushalte te komen...
 
Kan je niet onder de snelweg in plaats van erover? Het zou wel eens kunnen dat eronder minder benzine verbruikt dan erover, maar dat hangt allemaal af van de helling van de brug tov de helling van de tunnel.
Welnee, gewoon een crosser kopen en dan naast de snelweg gaan rijden, is ook nog eens leuker :+
 
Zwaarder scootertje kopen?
Is dan wel geen motor maar wel handig en zuinig (voor zover ik het steeds lees) voor w\w.

Ik weet niet hoe lang het stuk snelweg is maar met een beetje scooter moet je toch wel een stukje snelweg kunnen pakken voordat het akelig wordt.
 
Ik zou gewoon voor een niet al te zware japanse motor gaan die nieuw genoeg is om nog jaren mee te kunnen, maar wel zodanig over zijn uiterste houdbaarheid dat ie niet al teveel meer hoeft te kosten tweedehands.

Voor pakweg 3000 EUR koop je pakweg een Diversion of Fazer die niet al te dorstig hoeft te zijn en waarmee je in principe nog jaren mee voorruit kan zonder grote kosten. Wees creatief met de dure delen (tweedehands shoppen op ebay). Van een ketting die pakweg 30.000 km mee kan gaan hoef je neit al te hard te schrikken. Met een beetje mazzel koop je een apparaat dat juist een nieuwe ketting heeft.
 
Echt veel te veel variabelen en onduidelijkheden om hier echt iets zinnigs over te zeggen. Natuurlijk weten we allemaal dat een tweedehands Bandit/GSXF etc. goedkoper is om te rijden dan een nieuwe Panigale. Zelf heb ik het ook wel eens uit proberen te zoeken en op een rijtje te zetten. Maar uiteindelijk kom je er gewoon op uit dat het een keuze is van hoe krakkemikkig wil ik rijden en ook het risico lopen onderweg stil te staan? Want met (te)goedkoop rijden kom je gewoon in die regionen terecht en dat is denk ik niet wat je wil. Daarnaast wilde ik ook wel dat het leuk bleef en niet alleen een noodzaak is.
 
De goedkoopste rijdende 250-500cc kopen, en daarmee blijven rijden totdat er echt iets stuk is of kats-versleten. Dan verkopen voor de helft van de aanschafwaarde en andere halen.

Dat zal de ene keer sneller zijn, de andere keer zou het best eens kunnen duren.

Als je voor 500 euro een oud beessie koopt, en daar dan 250 op toe geeft, ben je doorgaans toch nog goedkoper uit dat onderhoud doen. zeker als je er een jaar mee vooruit kan.


zie hier de reden waarom motor-APK er toch gaat komen.........
 
zie hier de reden waarom motor-APK er toch gaat komen.........
Dit is iig een argument. :Y

De echte reden is natuurlijk regeldrang en inkomsten voor de branche.

Ik heb klanten bij die echt een achterband hebben die op is, maar het geld er niet aan willen uitgeven. Die rijden er nog een paar weken op.... :/
 
Echt veel te veel variabelen en onduidelijkheden om hier echt iets zinnigs over te zeggen. Natuurlijk weten we allemaal dat een tweedehands Bandit/GSXF etc. goedkoper is om te rijden dan een nieuwe Panigale. Zelf heb ik het ook wel eens uit proberen te zoeken en op een rijtje te zetten. Maar uiteindelijk kom je er gewoon op uit dat het een keuze is van hoe krakkemikkig wil ik rijden en ook het risico lopen onderweg stil te staan? Want met (te)goedkoop rijden kom je gewoon in die regionen terecht en dat is denk ik niet wat je wil. Daarnaast wilde ik ook wel dat het leuk bleef en niet alleen een noodzaak is.
Wat ook scheelt, is een motor pakken die waarde-vast is. Of enigszins waardevast.

Verder zal een een kwestie zijn van mazzel hebben, of heel goed zoeken voor aanschaf. Liever een motor met net nieuwe banden, kettingset en vorkkeeringen, dan een afgetrapte...

Van alle motoren waar ik mee heb gereden, is voor mij een ER-5 het goedkoopste uitgepakt. Met name omdat ik toen van mijn werkgever 28 cent de km vergoeding kreeg.
Ik reed meer dan gratis, incl onderhoud. Ik had de motor erg goedkoop kunnen kopen, en ondanks de vele extra km's voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen. Mazzel en omstandigheden.

Los van km vergoeding is Een Sportster bij mij uiteindelijk netto het goedkoopste per km/jaar. Waardevast, zit al op de bodem. Rijdt 1 op 22 ongeveer. Nauwelijks onderhoud. Heerlijk.
 
Wat ook scheelt, is een motor pakken die waarde-vast is. Of enigszins waardevast.

Verder zal een een kwestie zijn van mazzel hebben, of heel goed zoeken voor aanschaf. Liever een motor met net nieuwe banden, kettingset en vorkkeeringen, dan een afgetrapte...

Van alle motoren waar ik mee heb gereden, is voor mij een ER-5 het goedkoopste uitgepakt. Met name omdat ik toen van mijn werkgever 28 cent de km vergoeding kreeg.
Ik reed meer dan gratis, incl onderhoud. Ik had de motor erg goedkoop kunnen kopen, en ondanks de vele extra km's voor hetzelfde bedrag kunnen verkopen. Mazzel en omstandigheden.

Los van km vergoeding is Een Sportster bij mij uiteindelijk netto het goedkoopste per km/jaar. Waardevast, zit al op de bodem. Rijdt 1 op 22 ongeveer. Nauwelijks onderhoud. Heerlijk.


Dat is dus waar het op neer gaat komen, tot op een bepaalde hoogte kun je beredeneren/berekenen dat de ene motor goedkoper is te rijden dan de ander. Daarna kom je in een schemergebied terecht waarin je mazzel en geluk moet hebben.
 
Diversion 600 lijkt me.

Te koop voor een appel en een ei (tussen de 4 en 700 euro)

Heeeeeeeeeeeeel veel reserveonderdelen voor te krijgen, inclusief slijtageonderdelen.

En zelfs voor de sleuteln00b goed te behappen. Je kan overal goed bij, geen digitale ellende.
Rijdt fijn en zeer betrouwbaar, zeker als je er een beetje zuinig op bent.

≥ Vind diversion 600 in Motoren | Yamaha op Marktplaats.nl

Heb je een wat ruimer budget, ga dan voor de 900. Heeft een cardan, een blok dat makkelijk 2 ton loopt, fijne zit en nog steeds sleutelvriendelijk
 
Laatst bewerkt:
Fijne motorvrienden.

Ik heb momenteel voor woonwerk verkeer een licht scootertje. Bevalt prima op het huidige traject met maximaal 80km/u wegen. Maar ik overweeg te verhuizen waardoor de kortste weg naar het werk over de snelweg is.

Mijn vraag is of er iemand wel eens heeft uitgerekend wat in de regel de goedkoopste manier van rijden is? Hierbij in overweging nemende dat ik buiten een kleine beurt geen technisch wonder ben.

Op hoop van zegen een oude motor kopen en erop gokken dat hij het nog een paar jaartjes volhoud.
Zo nieuw mogelijk en hopen dat de afschrijving wordt gecompenseerd door het ontbreken van groot onderhoud/reparaties.

Cardan? geen ketting, maar als het stuk gaat = dure grap

Scooter, over het algemeen meer onderhoud door kleinere blokjes en vreet banden (die overigens wel goedkoper zijn) Wellicht wel zuiniger alhoewel ik niet zeker weet.

Wie o Wie heeft hier iets slims op te zeggen op deze stralende vrijdag?

Eerste vraag is "wat is goedkoop" in jouw ogen ?

Een Porsche liefhebber die een 2 jaar oude Porsche rijdt zal 1000 euro voor een beurtje goedkoop vinden.
Iemand met een Suzuki Alto van 20 jaar oud zal 300 euro voor een beurtje duur vinden.

Wat wil je voor de aanschaf uittrekken en hoe lang wil je dan met die motor doen ?

Wij kochten jaren geleden een FZR voor 225 euro als wintermotor. Die heeft het 3 jaar prima gedaan, zonder cent aan onderhoudt, in het kader van "zolang ie t doet, doet ie 't"
Staat tegenover dat onderhoud eruit bestaat door regelmatig de gaatjes in de uitlaat dicht boetseren en dingen weer functioneel maken ipv repareren op zo'n manier dat t weer zo goed als nieuw is. Goedkoop, maar kost tijd en werk.
Voor 1000 euro meer koop je iets waar je alleen normaal onderhoud aan hoeft te doen en die er redelijk uitziet.

Goedkoop rijden: Honda CB500, Yamaha Diversion, Suzuki Bandit 600 ofzo halen. Niets spannends aan, goedkoop in aanschaf en onderhoud maar wel op de motor van A naar B komen.

In de goedkope prijsklasse cardan ... Kawasaki Z550GT / Z750GT.
Gaat een cardan kapot ? Ja, kan maar die kans is niet zo groot, tenzij je een BMW K-serie gaat rijden met km stand rond de 100.000.
 
Laatst bewerkt:
Ter indicatie een kostenoverzicht bij aanschaf nieuwe motorscooter en 8000km per jaar.

Vespa GTS 300 Super Sport in 2013 nieuw gekocht en nu ruim 15000 km gereden.

Aanschaf:
- 6700,- euro (inclusief accessoires)

Afschrijving:
- 2700,- euro (bij 15000km beurt navraag gedaan)

Onderhoud bij dealer:
- 1000km: 90,- euro
- 5000km: 35,- euro
- 7000km: 70,- euro (nieuwe achterband)
- 10000km: 280,- euro
- 15000km: 140,- euro (inclusief nieuwe remblokken achter)
- Na de zomer komen er nog twee nieuwe banden op: 150,- euro

Verzekering:
- All risk ongeveer 60,- euro per maand

Verbruik:
- 1 op 25 over 15000km is ongeveer 1000,- euro

Gr.
 
Laatst bewerkt:
Ter indicatie een kostenoverzicht bij aanschaf nieuwe motorscooter en 8000km per jaar.

Vespa GTS 300 Super Sport in 2013 nieuw gekocht en nu ruim 15000 km gereden.

Ik heb een tijdje met een Honda Dylan gereden. 150 cc, iets van 12 dooie paardjes.

Dat rijdt niet snel (110 max) maar het rijdt zuinig en het is goedkoop. Ik kwam qua kosten net iets boven de helft van de kosten van de GS500 en de BMW K75.

Let wel: Afschrijving niet meegerekend, al het onderhoud in eigen beheer en 70% no claim op de verzekering. - Gekocht voor bijna 2000,- euro, na vier jaaar verkocht voor 1250,- euro.

Voor het bekende filelaveren is een lichte motorscooter ideaal. Nooit de verkeerde versnelling, smal, snel, wendbaar. Voor het met 130 km/uur scheurende snelwegverkeer van 's morgens 05:00 uur is een 150 cc scooter te licht. Dan zal een Italiaanse wesp beter voldoen.
 
Dit is iig een argument. :Y

De echte reden is natuurlijk regeldrang en inkomsten voor de branche.

Ik heb klanten bij die echt een achterband hebben die op is, maar het geld er niet aan willen uitgeven. Die rijden er nog een paar weken op.... :/


Tot de 20ste van de maand zeker? Pay day!

Inderdaad, zoals al gezegd, als je zo motor moet rijden, neem dan de bus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan