Goedkoopste manier van motorrijden

Maar daar in tegen is onze verzekering weer goedkoper. Voor de XJ betaal ik iets van 1.69 per maand aan WA premie (met 4000 km) dus dan zit ik aan de 144 per jaar aan belasting en verzekering. Onze belgische vriend aan het dubbele. Al zou ik naar de 25.000 km doorrekenen kom ik op 4,20 per maand dus bijna 170 per jaar.
 
Zelf net een nieuwe Honda NSS300 Forza C-abs motorscooter gekocht, vanuit zo'n beetje de zelfde overwegingen als de TS.

Goed comfort en droog door de file's heen ;) (Givi Air-Flow scherm)
Veel bergruimte
All-Risk verzekering all-in €30,00 p.maand (KNMV)
Verbruik 1:30
Top zo'n 130km/u (echte) en redelijk vlot op de 120km/u
Onderhoud om de 12.000Km (de helft of zelfs minder bij andere motorscooters)
Honda motorscooter schrijven erg laag af
 
Ik schrik/lach e rot wat mensen voor een motor/onderhoud betalen en dat dan 'goedkoop' vinden..
Wel goed voor de economie denk ik..
 
Zelf net een nieuwe Honda NSS300 Forza C-abs motorscooter gekocht, vanuit zo'n beetje de zelfde overwegingen als de TS.

Goed comfort en droog door de file's heen ;) (Givi Air-Flow scherm)
Veel bergruimte
All-Risk verzekering all-in €30,00 p.maand (KNMV)
Verbruik 1:30
Top zo'n 130km/u (echte) en redelijk vlot op de 120km/u
Onderhoud om de 12.000Km (de helft of zelfs minder bij andere motorscooters)
Honda motorscooter schrijven erg laag af

Verzekering: Jouw maandbedrag is bijna mijn jaarbedrag.
Voor het verschil gooi ik iedere maand een keer de tank vol.

MRB: Sinds vorig jaar gedwongen toch weer 1 kwartaal te moeten betalen. Toch boos hierover, was daarvoor helemaal vrijgesteld! Kost toch weer een tank benzine. :(
Maar goed jullie betalen 4 kwartalen!

Afschrijving: Bij mij niets meer. Het is meer hoe die er uit ziet. (tzt)

Verbruik: Nee, dat ga ik niet van je winnen. Maar ik kan wel makkelijk het gewone verkeer bijhouden zonder plat over mijn stuur te hoeven liggen.

Comfort: Daarvoor heb je geen motor. En als het regent zit ik thuis of droog in de auto.
 
Verzekering: Jouw maandbedrag is bijna mijn jaarbedrag.
Voor het verschil gooi ik iedere maand een keer de tank vol.

MRB: Sinds vorig jaar gedwongen toch weer 1 kwartaal te moeten betalen. Toch boos hierover, was daarvoor helemaal vrijgesteld! Kost toch weer een tank benzine. :(
Maar goed jullie betalen 4 kwartalen!

Afschrijving: Bij mij niets meer. Het is meer hoe die er uit ziet. (tzt)

Verbruik: Nee, dat ga ik niet van je winnen. Maar ik kan wel makkelijk het gewone verkeer bijhouden zonder plat over mijn stuur te hoeven liggen.

Comfort: Daarvoor heb je geen motor. En als het regent zit ik thuis of droog in de auto.

Appels & Peren..........
 
Alleen met je rijtaks, verzekering en 2 bandensets per jaar zit je al op 3 cent per kilometer. je olie, ketting en tandwielen, kleppenstellen, brandstofilter, oliefilter etc kosten allemaal niks? Je motor schrijft niet af met 25.000km per jaar?

Helm, kleding e.d. gaan eeuwig mee in je berekening.

Je rijdt wel spotgoedkoop maar niet voor 9 cent per kilometer. Voorzichtige berekening gaat eerder richting de 12 cent en dat is vooral omdat je amper afschrijving hebt. Dat is meestal de hoogste kostenpost :)
Maar toch: Het kan blijkbaar wel.

In NL betaal je voor een liter euro 95 momenteel 20 cent meer en de motorrijtuigenbelasting voor mijn motorfiets kost me al 120 euro per jaar dus daar liggen de verhoudingen sowieso al iets anders.
Voor auto's is het helemaal dramatisch met torenhoge MRB :(
Ik kom niet aan twee bandensets per jaar.
Zoals ik liet weten, ik doe ongeveer 25.000km op een jaar. Mijn banden (huidige zijn Michelin Pilot Road 3 banden), gaan al ongeveer 21.000km mee en zijn nog niet versleten.
Oke, moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik die van mijn vorige motor heb geplukt, want die waren nog niet versleten.
Ook komen er nog wel wat onderdelen van mijn vorige motor.
Dus je hebt wel gelijk, een voorzichtige berekening zou eerder op ongeveer 12€-cent per km komen, maar dat is nog heel mooi he.
Wat olie, filters, bougies en whatever betreft, kijk altijd uit naar acties, ik koop het dan wel ver voor ik het nodig heb, maar bespaar toch dikwijls grofweg geschat 30 tot 40%.

Kleppen stellen is gratis ... tenzij ik mijzelf moet betalen.
Banden monteren doe ik ook zelf.
Uitbalanceren doe ik niet, heb daar het gerief niet voor en heb daar nog nooit problemen door gehad dus vind het onnodig ...
jaja ... laat de kritiek daarover maar komen ... of nee liever niet, is off topic hier ...

O ja, en de brandstoffen zijn weer gedaald, EN heb weer een nieuw record bereikt, 505,5 km op 1 tank :]
 
Ik heb net even de kosten van mijn GT550 doorgerekend, als ik de volgende 12000 gewoon het reguliere onderhoud doe, en een euro of 50/75 opzij houd voor onvoorziene dingen zit ik op 12ct/km.

Ervan uitgaande dat de banden 12000 km meegaan trouwens.
 
Ik heb net even de kosten van mijn GT550 doorgerekend, als ik de volgende 12000 gewoon het reguliere onderhoud doe, en een euro of 50/75 opzij houd voor onvoorziene dingen zit ik op 12ct/km.

Ervan uitgaande dat de banden 12000 km meegaan trouwens.
Mijn huidige banden staan er bijna 22.000km op nu, nog niet op. Denk er nog ruim 3000 mee te kunnen rijden.
De MPR4's die ik heb klaarliggen zouden dus ook vlotjes de 25.000km moeten kunnen halen, en aan 228€ betekent het dat de banden zelfs maar 0,912€cent per km kosten. Nog niet één cent dus.
Ik ben nog aan het wachten op een teruggave van 30€ door Michelin, maar laat nog steeds op zich wachten. Als ze het wel terugbetalen betekent het dat mijn setje 198€ gekost heeft, en geeft aan 25.000km een kostprijs van slechts 0,795€cent/km.
Natuurlijk is het van veel afhankelijk, maar ik doe vooral woon werk, dan gaan banden langer mee.
 
Dat zijn flink wat kilometers. MPR4's dus?

De GT had bij aanschaf redelijk nieuwe Metzeler Lasertecs, ik heb totaal geen ervaring met de levensduur, dus heb het maar even op 12k gegokt.
 
rij al jaren op motorscooter , nu op een burgman 400 uit 2009

klein onderhoud zo als olie , snaar wissel , koppeling er rolletjes voer ik zelf uit.
Enig wat ik niet kan zijn kleppen stellen en dat is ook meteen het duurste in onderhoud.
hier is een totale kosten plaatje van mijn vorige scooter:

Gebruikerstest: Suzuki SIXteen 125/150 (2013)


nu op de Burgman 400:

-bandjes kosten rond de 60 € per stuk en ze gaan circa 20.000 km mee
-olie om de 6000k .. 1. 5 liter gebruik ik max ( rond 20€ met filter om de 6000k dus)
-ik rij altijd volgas mee ( 130/140 op snelweg en veel optrekken en remmen in de file ) gemiddeld verbruik is 1 op 23.

-rond de 24000km zal ik het weg moeten brengen voor kleppen stellen ( zal wel mimimaal 3 uur arbeidsloon worden door alle kappen )

-waarschijnlijk rond de 24000km zal ik de volledige aandrijfpakket vervangen ( snaar rond 100€ , rolletjes rond de 20€ en een nieuwe koppeling tussen de 150€ en 300 € afhankelijk de type die ik wil kopen )
 
TS start een topic met vragen en vervolgens zie je hem niet meer, raar. :?
 
TS start een topic met vragen en vervolgens zie je hem niet meer, raar. :?
Kom je toch meer tegen op MF :')

Kijk bijvoorbeeld maar eens in de gebruikerslijst, hoeveel profielen zelfs zonder ook maar één bericht ...
 
Dat zijn flink wat kilometers. MPR4's dus?

De GT had bij aanschaf redelijk nieuwe Metzeler Lasertecs, ik heb totaal geen ervaring met de levensduur, dus heb het maar even op 12k gegokt.
Mijn huidige banden zijn nog de MPR3'S. Volgens Michelin gaan de MPR4'S een stuk langer mee, tot wel 20% als ik me goed herinner, de toekomst zal het uitwijzen.
Die MPR3's komen nog van mijn vorige motor. Heb ze op deze gezet exact op het moment dat deze 30.000km had. Morgen bereik ik de 40.000km en op mijn vorige motor hadden ze reeds 12.xxx km gereden.

Omdat ik merkte bij mijn twee vorige MPR3 setjes dat de voorband gevoelig sneller op is dan de achterste, ben ik mijn remwijze gaan aanpassen. Vroeger remde ik praktisch enkel op de voorremmen. Nu, voor gewone vertragingen gebruik ik enkel de achterrem. Maar wanneer er brutere remkracht vereist is spring ik bij met de voorrem.

Vroeger, minder dan 10.000km met een setje voorremblokken a 64€ voor de vier blokken.
Nu, achterremblokken zijn ook nieuw geplaaatst op 30.000km, en zijn zelfs nog niet halfweg, en is 28€ voor de twee blokken.
Ook lopen de remzuigers achteraan niet meer zo snel vast omdat die regelmatig in gebruik zijn, iets waar dit model motor best wel eens last mee had.
 
De goedkoopste manier van motorrijden is de aanschaf van een goedkoop boodschappen autootje.

Ik heb nog geen een motor gezien die "zo goedkoop mogelijk" gereden wordt en wel technisch 100% is. Ketting-sets die aan vellen zijn, gare banden, ruimte op ieder lager, beun elektra, etc. Nederlanders nemen een "wie is de grootste krent" uitdaging altijd extreem serieus, zelfs als ze zichzelf en anderen daarmee in gevaar brengen ;)
 
Ik vind het anders wel leuk om te kijken hoe goedkoop ik kan rijden, zonder te besparen op onderhoud. Motor moet technisch gewoon netjes in orde zijn met goede onderdelen, dan gaat het ook het langst mee.

Maar, ik kan me goed voorstellen dat je vanalles aan beunhazerij ziet van mensen die hun motor maar (net aan) op de weg houden.
 
Laatst bewerkt:
De goedkoopste manier van motorrijden is de aanschaf van een goedkoop boodschappen autootje.

Ik heb nog geen een motor gezien die "zo goedkoop mogelijk" gereden wordt en wel technisch 100% is. Ketting-sets die aan vellen zijn, gare banden, ruimte op ieder lager, beun elektra, etc. Nederlanders nemen een "wie is de grootste krent" uitdaging altijd extreem serieus, zelfs als ze zichzelf en anderen daarmee in gevaar brengen ;)
Als ik het zo ver zou laten komen kan ik nog goedkoper rijden uiteraard, maar maak je geen zorgen, dat doe ik niet.
Maar goedkoop rijden EN 100% in orde, het kan zeker! Zeker ivm woon-werk rijden.
 
Als ik het zo ver zou laten komen kan ik nog goedkoper rijden uiteraard, maar maak je geen zorgen, dat doe ik niet.
Maar goedkoop rijden EN 100% in orde, het kan zeker! Zeker ivm woon-werk rijden.

Jahoor, motorscooter. onderdelen zijn gewoon goedkoper dan een motorfiets vaak
 
Terug
Bovenaan Onderaan