Goedkope beginnermoto?

haveau

Rookie
23 nov 2008
16
0
Kan iemand mij een klein lijstje, of een paar sportmotos opnoemen die
vrij goedkoop zijn en geschikt voor beginners (vanaf 18j)

Een voorbeeld, zodat jullie weten in welk genre ik ongeveer zoek:
Kawasaki Ninja 250R

Ik ken zelf niet veel van motos, maar ik dacht dat die ninja 250R toch niet te duur is + geschikt voor beginners?

Als er andere topics zijn die hierover gaan, gelieve mij dan door te verwijzen! :)


Alvast bedankt!
 
Link?
Heb gezocht, maar kan jammer genoeg geen recent topic vinden dat hierover gaat :)
 
Ik zeg Suzuki GSF bandit 400. Ben ik ook op begonnen. Niet te duur, betrouwbaar en toch sportief snel. Uiterst goed in het bochtenwerk. Leuke bijkomstigheid is dat je ze niet elke dag ziet.

Suc6
 
Waarom zo klein? Niet dat het echt uitmaakt, en bovendien zijn er voor het geld dat een 250R moet kosten ook hele mooie tweedehandsjes te koop waar je denk ik meer motor voor terugkrijgt. Bovendien is het dan na 2 jaar mogelijk om de 25KW te verwijderen en nog even lekker op dezelfde motor rond te blijven rijden. Als je zometeen na 2 jaar snakt naar wat meer vermogen (en dat doe je na 2 jaar...) dan zit je met een 250R die gewoon niet meer in huis heeft.

het is absoluut een mooie motor en geschikt voor beginners, maar als je en sportieve motor zoekt dan heb je denk ik uit begrensde motoren meer keuze, en de mogelijheid om met dezelfde fiets door te groeien. Die motoren hoeven ook absoluut niet minder geschikt te zijn dan de 250R.

Maar als je echt klein wil beginnen dan lijkt me een RS125 een waardig alternatief, of een ZXR400. Dit zijn dan wel echte supersports.

In de categorie Bandit 400 is een aardige tegenstrever de Honda CB1 met 400cc, een sportieve naked die hier in NL wel rondzwerven via grijze import. Al is de stap naar een CB500 dan ook niet zo groot (minder sportieve tweecilinder naked) en is daar wat meer aanbod in. Net zo goed als dat de Bandit 600 ook niet echt heftiger is dan de 400 volgens mij, met veel meer keuze.

Just my 2 cents. :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom wil je "klein" beginnen met een 250 ipv de gemiddelde 600?
Wat is je budget? Voor de motor EN voor een goed pak+uitrusting?
Waarom wil je precies een koers motor, en geen toer, naked, enduro of chopper ?
Ben je 18j (omdat je vroeg vanaf 18j)?
Heb je een auto? Hoeveel autokilometers ervaring heb je?
Ben je een rustig kalm type of eerder Young & Angry
Waarvoor wil je je motor gebruiken? dagdagelijks forensen, of gewoon toertjes maken in de omgeving, of wil je er ook met pak & zak mee naar de Alpen?
Of wil je gewoon een eerlijke motor om eerst een jaarke of 2 op te leren rijden vooraleer op het 'betere' werk over te schakelen?

Een goede allround motor (ook voor beginners) is een bandit600 met kopkuipje.
 
Een kawasaki gpx (500 / 600 / 750) van eind jaren '80

Een leuke fiets om mee te beginnen en ervaring op te doen.
De prijzen liggen gemiddeld tussen de 500 en 1000 euries.

Maar als ik jou was zou ik vandaag gewoon een dag achter de pc gaan zitten.
alle verkoop site's uitpluizen en googlen naar de diverse type's die je aanspreken.
Je komt dan vanzelf allerlei verslagen en tests tegen.
Veel sucses.


gr Michel.
 
Wat ook wel helpt is bij dealers in de buurt rond gaan en vragen als die nog wat hebben staan. Er zijn ook mensen die nu oude motors inruilen enzo. Deze staan eigenlijk nooit in de showroom. Ik was laatst bij een dealer en stond een toffe yamaha XJ 600 (stuur maar een PM als je wil weten waar) en die kon ik zo meenemen voor 350 euro. Alleen de uitlaat was lek, het was wel te lassen en dan moet die voor jou op 25kw voor een paar honderd euro is dat klaar. Het is natuurlijk waar je van houd, maar ik stel dealer safety wel op prijs en ja kan ook makkelijk terug.
 
Bedankt voor de reacties!

Wat bedoelen jullie precies met 'klein'?
Die ninja was maar om een voorbeeld te geven qua uiterlijk + prijscategorie.

@ Lankho09:
Die RS125 & ZXR400 zien er heel goed uit.
Hier ga ik alvast meer info over zoeken, bedankt :)

@ Wullebolle:
Waarom wil je "klein" beginnen met een 250 ipv de gemiddelde 600?
Ik kwam die ninja ergens tegen en zocht er meer info over op.
Het viel me op dat deze vrij goedkoop was (voor zover ik weet)
Van prestaties of dergelijke weet ik zelf niet echt veel. Wat is 'klein'?

Wat is je budget? Voor de motor EN voor een goed pak+uitrusting?
Pak + uitrusting komt meestal rond de 1000€, niet?
Mijn budget zou dan ongeveer rond de 5000 moeten liggen.
Ik veronderstel dat dit een goed, gemiddeld, budget is voor een beginner? Of niet?

Waarom wil je precies een koers motor, en geen toer, naked, enduro of chopper ?
Kwestie van uitzicht.
Naked / Chopper, ... zijn niet echt mijn 'ding' qua uiterlijk.
In andere topics heb ik al gelezen dat dit bij de meesten wel het geval was toen ze hun
eerste moto aanschafte. Nu ze ervaring hebben kijken ze meer naar de prestaties ipv het uiterlijk.
Misschien zal dit later bij mij ook zo zijn.

Ben je 18j (omdat je vroeg vanaf 18j)?
17. Ik heb noch ervaring met brommer/scooter noch met auto...

Ben je een rustig kalm type of eerder Young & Angry
Moeilijk te beoordelen. Dat zal ik ondervinden eens ik op een moto zit :)

Waarvoor wil je je motor gebruiken? dagdagelijks forensen, of gewoon toertjes maken in de omgeving, of wil je er ook met pak & zak mee naar de Alpen?
Ik wil er graag een hobby van maken, dus vooral in vrije tijd.
Of ik er mee naar het werk ga, dat zal de tijd uitwijzen

Of wil je gewoon een eerlijke motor om eerst een jaarke of 2 op te leren rijden vooraleer op het 'betere' werk over te schakelen?
Wat raad je me aan?
Ik heb nog geen ervaring, maar een moto kopen voor (slechts) 2 jaar lijkt me een beetje geldverlies, of ben ik verkeerd?


@ Michel:
Bedankt voor de tip! Daar ben ik nu ook volop mee bezig :)

@Hyper:
Zal ik zeker doen. Hier zijn wel enkele dealers in de buurt waar ik idd is een kijkje kan gaan nemen!


Ik zal dat andere topic dan ook maar es bekijken.
Al bedankt voor de hulp!

EDIT:
Nu ik dat andere topic bekijk zie ik dat 5000€ al zeer veel is.
Alles wat zich onder deze prijs bevindt is uiteraard ook welkom!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dus op zoek naar een 'supersport'
In dat andere topic kwam ik ook enkele interessante types tegen:

Suzuki GSX600R

Yamaha YZF600 Thundercat
 
Honda CBR 600 *O* *O* *O*

Imo de beste beginnersfiets







P.S. die van mij staat te koop :+
 
Je kunt natuurlijk ook een 600 kopen en hem af laten knijpen zodat ie geschikt is voor licht rbw.
Als je dan zwaar mag rijden haal je de begrenzing er weer af :Y

Hoef je ook niet apart weer een nwe fiets te kopen.....
 
Lekker belangrijk :? ervaring met schakelbrommers lijkt me wat relevanter


Ja jong,

Belangrijk niet nee, maar qua verkeersinzicht kan het meschien wel helpen.
Of ben jij er zo een die luidop verkondigd dat elke 20 jarige direct op een mvAgusta kan stappen, terwijl de 40 jarige met een miljoen kilometer wegervaring beter op de stoep blijft zen Deauvilleke doet blinken ...

Een snotaap die de straat enkel kent van zo stoned als een achterdeur met zessen naast mekaar te trapfietsen is meschien beter af met een iets zacxhtaardigere motor, terwijl een goed doorleefde opstapper die alle straten van europa gezien heeft en het verkeer al intuitief kan inschatten zich al es op wat straffer spul kan wagen.

Mij zal het aan men reet roesten.
De verplegers die door zelfoverschatting verhakkelde lichamen vanonder een vangrail moeten peuteren daarentegen ...
 
Laatst bewerkt:
Ja jong,

Belangrijk niet nee, maar qua verkeersinzicht kan het meschien wel helpen.
Of ben jij er zo een die luidop verkondigd dat elke 20 jarige direct op een mvAgusta kan stappen, terwijl de 40 jarige met een miljoen kilometer wegervaring beter op de stoep blijft zen Deauvilleke doet blinken ...

Een snotaap die de straat enkel kent van zo stoned als een achterdeur met zessen naast mekaar te trapfietsen is meschien beter af met een iets zacxhtaardigere motor, terwijl een goed doorleefde opstapper die alle straten van europa gezien heeft en het verkeer al intuitief kan inschatten zich al es op wat straffer spul kan wagen.

Mij zal het aan men reet roesten.
De verplegers die door zelfoverschatting verhakkelde lichamen vanonder een vangrail moeten peuteren daarentegen ...


TS is 17, zal dus wel meevallen met dat miljoen km wegervaring
 
TS is 17, zal dus wel meevallen met dat miljoen km wegervaring

Ondertussen is idd gebleken dat TS 17 is.
Probleem lost zichzelf op: 25kW max.

Advies is moeilijk te geven. hangt allemaal van persoonlijke voorkeuren af en van wat er op de markt te koop is.

Kan alleszins niet missen met iets in het genre als een bandit600, oid ...

Met het budget van de TS zit het wel snor. RUIMschoots voldoende met nog overschot.

Een motor kopen om er maar 2 jaar op te leren rijden is niet zo gek. Het zou veel gekker zijn om op je 18e er ene te kopen waar je 10 jaar mee wil doen.
Moest je een poll doen en vragen hoeveel mensen hun allereerste motor binnen de 2 jaar inruilden voor een andere, dan kom je waarschijnlijk wel aan 95% De andere 5% kopen er een 2e bij en houden de 1ste bij als pekelfiets.
 
Ja jong,

Belangrijk niet nee, maar qua verkeersinzicht kan het meschien wel helpen.
Of ben jij er zo een die luidop verkondigd dat elke 20 jarige direct op een mvAgusta kan stappen, terwijl de 40 jarige met een miljoen kilometer wegervaring beter op de stoep blijft zen Deauvilleke doet blinken ...

Een snotaap die de straat enkel kent van zo stoned als een achterdeur met zessen naast mekaar te trapfietsen is meschien beter af met een iets zacxhtaardigere motor, terwijl een goed doorleefde opstapper die alle straten van europa gezien heeft en het verkeer al intuitief kan inschatten zich al es op wat straffer spul kan wagen.

Mij zal het aan men reet roesten.
De verplegers die door zelfoverschatting verhakkelde lichamen vanonder een vangrail moeten peuteren daarentegen ...

Kennenlijk heb je nogal veel moeite met lezen. Ik zeg nergens dat je maarzo op een MV kan stappen. Ik roep alleen dat ik schakelbrommerervaring relevanter vind als auto. Als je sommige mensen hier hoort zou je je A-rijbewijs cadeau moeten krijgen na een ton met de auto...

Oh laat me raden, je had zelf vroeger sown damesbrommertje, een SCooTaH _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan