Goedkope betrouwbare toerbuffel

Picobello BV

eigen tekst
22 nov 2017
1.349
1.278
Leiden
Hoi allemaal :W

Binnenkort mag ik voor mijn A rijbewijs gaan! Ik zit al volop rond te kijken naar een opvolger van mijn huidige brommers (KLE500 en XT500). Omdat A2 motoren gewoon te weinig vermogen hebben om lange stukken met pak hem beet 140 over de snelweg te rijden(althans zonder een loeiende motor).

Een toermotor lijkt mij de beste optie omdat ik regelmatig heen en weer moet tussen Groningen en de randstad en ongeveer 36.000 km per jaar rijd.
Het liefst heb ik natuurlijk zes versnelingen en alle opties zoals cruise control, ingebouwde handvatverwarming en een automatisch verstelbaar windscherm(of met een hendeltje, gaat het ook niet kapot *O* ). BMW lijkt voor de hand liggend met bovenstaande wensen maar helaas zijn goed onderhouden tweedehands BMW'tjes met een beetje een lage kilometerstand niet goedkoop.
Trouwens, ik ben niet op zoek naar een slagschip van Goldwing-formaat, ik wil een zeer comfortabele, betrouwbare en sportief sturende fiets die niet te breed is om voor te dringen bij een rij koektrommels. Iemand leuke suggesties voor een bedrag tot 4000 euro?
 
Met 36000 km per jaar wil je waarschijnlijk niet op een al te oude motor rijden - is zomaar een veronderstelling - en met een budget van 4k€ vallen de zware toerbuffels om die reden al snel af. Als ik jou was zou ik eens rond gaan kijken voor een Suzuki Bandit 650 S(A) of een Honda CBF 600 S(A): beide doorgaans betrouwbaar, tophalf kuipje en ruimschoots voldoende vermogen om er van alles mee te doen. Zeker v.w.b. die Bandit geldt dat je af en toe pareltjes tegen komt (als in: nagenoeg nieuw voor weinig geld).

Handvatverwarming, en eventueel een kettingsmeersysteem, kost niet de hele wereld en kun je er zelf op (laten) monteren, als een vorige eigenaar dat al niet deed.
 
Honda ST1100? Daarvan staan er diverse te koop tussen 2K en 3k euro. Dan heb je een oudere fiets met ongeveer een ton op de teller. Maar het valt binnen je budget, is qua comfort vergelijkbaar met een BMW en die motoren staan erom bekend dat ze veel km aankunnen.
 
Laatst bewerkt:
Met 36000 km per jaar wil je waarschijnlijk niet op een al te oude motor rijden - is zomaar een veronderstelling - en met een budget van 4k€ vallen de zware toerbuffels om die reden al snel af. Als ik jou was zou ik eens rond gaan kijken voor een Suzuki Bandit 650 S(A) of een Honda CBF 600 S(A): beide doorgaans betrouwbaar, tophalf kuipje en ruimschoots voldoende vermogen om er van alles mee te doen. Zeker v.w.b. die Bandit geldt dat je af en toe pareltjes tegen komt (als in: nagenoeg nieuw voor weinig geld).

Handvatverwarming, en eventueel een kettingsmeersysteem, kost niet de hele wereld en kun je er zelf op (laten) monteren, als een vorige eigenaar dat al niet deed.

Bedankt voor de suggesties! Ik vind die bandit en cbf er toch wat te 'open' uit zien, ik heb het liefst iets met een volledige kuip zoals dit:
Voor wat betreft bouwjaar heb ik idd liever nieuwer dan ouder maar belangrijker vind ik de staat van onderhoud.
 
Honda ST1100? Daarvan staan er diverse te koop tussen 2K en 3k euro. Dan heb je een oudere fiets met ongeveer een ton op de teller. Maar het valt binnen je budget, is qua comfort vergelijkbaar met een BMW en die motoren staan erom bekend dat ze veel km aankunnen.

Wauw dat zijn best mooie motoren, heb je er zelf een? Hoe is ie in de bochten?
 
Wauw dat zijn best mooie motoren, heb je er zelf een? Hoe is ie in de bochten?

Voor mijn werk mee gereden.
ST1100 is in deze prijsklasse een geweldige motor, snel, relaxte zit, best wendbaar en niet te dorstig en als je er 1 vind met niet teveel km kun je er nog heel lang mee vooruit.
 
Voor mijn werk mee gereden.
ST1100 is in deze prijsklasse een geweldige motor, snel, relaxte zit, best wendbaar en niet te dorstig en als je er 1 vind met niet teveel km kun je er nog heel lang mee vooruit.

Klinkt goed, weet jij wat het snelwegverbruik in de praktijk is?
 
Voor mijn werk mee gereden.
ST1100 is in deze prijsklasse een geweldige motor, snel, relaxte zit, best wendbaar en niet te dorstig en als je er 1 vind met niet teveel km kun je er nog heel lang mee vooruit.

MBM, is that you? :W

09209.JPG
 
Yamaha FJR vind ik persoonlijk een briljante motor O-) maar er is een reden dat ik die niet suggereerde: met een budget van 4k€ koop je een oud ding met niet zelden 100k of meer op de klok. Nou zijn die dingen best betrouwbaar, maar bij dergelijke km standen kun je behoorlijk leeglopen op de kosten van (al dan niet achterstallig) onderhoud. Zeker als je er zelf ook nog eens 36000 km per jaar mee gaat rijden. Als je zo'n fiets overweegt, dan zou ik wat meer budget reserveren, bijvoorbeeld het dubbele.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed, weet jij wat het snelwegverbruik in de praktijk is?

Voor mijn werkzaamheden was verbruik geen factor om rekening mee te houden :+ Tankpas erbij. Maar hoe dan ook, de manier van berijden, je rechterhand dus, heeft veruit het meeste invloed op het verbruik ;)

Voor het gebruik waar jij een motor voor zoekt....bijna 40.000km/jaar en toch speels te berijden... zou dit voor mij nr 1 zijn.
Een BMWK1200 zou ik ook aanbevelen, maar die heeft toch weer een rijder nodig die er wel van houdt een beetje te stoeien met de motor, voelt een stuk zwaarder maar zit ergonomisch ook erg goed in elkaar.


MBM, is that you? :W

[afbeelding]

Da's die andere die hier ook nog wel eens rondhangt, Baksteen.
 
Laatst bewerkt:
Met een ST1100 kan je dat prima doen, die blokken zijn oersterk ze hebben echter wel een paar puntjes
Zeker in de leeftijdscategorie waarin je zal moeten zoeken.

- achterbrug
- uitlaat
- is de distributieriem al vervangen.

Mocht je serieus naar een st1100 willen kijken zou ik... (sorry MF) naar st1100-1300.eu gaan en daar proberen een te scoren. Daar zit heel veel hulp en kennis over zowel de 1100 als de 1300.

Ik heb een 1100, en die gaat pas weg wanneer hij niet meer op te lappen is. Vroeger switchte ik om het jaar van motor maar sinds de 1100.. niet meer. Ik ben nu opzoek voor een motor erbij voor de lol
 
De dingen die je noemt zijn zeker iets voor ts om rekening mee te houden. Allemaal te repareren/vervangen maar dan moet er wel genoeg ruimte zijn tussen aanschafprijs en budget.

Cardan is handig maar ketting is met Scottoiler, OSCO oid ook niet zo'n punt
 
Die cardan houdt het wel, beter dan de K75 (zijspan) die ik ooit had.

Maar goed elke motor op leeftijd heeft zijn eigen puntjes. Honda is gewoon vergeten om het achterspatbord tot voorbij de achterbrug te laten lopen. Dat los je dan op met de "Manus" spatlap.
Ofwel een stuk droogloopmat op maat te knippen en er tussen te zetten.

Nooit meer last van een doorrottende achterbrug. (hoop je ;))
 
Of je zoekt een super nette Diversion 900. Dan hou je geld over en heb je een onverslijtbaar vervoersmiddel
 
Laatst bewerkt:
Ja Div900 ook een goede optie rijdt mijn collega op. Wel iets minder windbescherming maar zeker een prima fiets en relatief makkelijk in onderhoud.
Ergens nog even een tourkuip erbij ritselen en je bent dan helemaal goedkoper klaar
 
Hoi allen,

Ik lift even mee op dit topic.
Wat budget en eisen betreft komt het behoorlijk overeen.


Zijn er nog meer mogelijkheden?

Bij de honda lees ik nu problemen met achterbrug (corrosie?) Distributie (hoeveel km moet deze vervangen worden?) en de uitlaat.


Bij de FJR wordt geschreven over al dan niet achterstallig onderhoud. Waar denk je dan aan en wat kost dat globaal?

Gedachte over de BMW's? Er zijn nogal wat modellen.

Alvast bedankt voor de toelichtingen.
 

Ja de FJR vind ik prachtig, vooral die tweetonige blauw-zilver. Deze blijft zeker hoog op mijn verlanglijstje *D
images




Met een ST1100 kan je dat prima doen, die blokken zijn oersterk ze hebben echter wel een paar puntjes
Zeker in de leeftijdscategorie waarin je zal moeten zoeken.

- achterbrug
- uitlaat
- is de distributieriem al vervangen.

Mocht je serieus naar een st1100 willen kijken zou ik... (sorry MF) naar st1100-1300.eu gaan en daar proberen een te scoren. Daar zit heel veel hulp en kennis over zowel de 1100 als de 1300.

Ik heb een 1100, en die gaat pas weg wanneer hij niet meer op te lappen is. Vroeger switchte ik om het jaar van motor maar sinds de 1100.. niet meer. Ik ben nu opzoek voor een motor erbij voor de lol

En een st1300? Ik zie daar ook wel een aantal exemplaren van op marktplaats binnen mijn budget. Voordeel is dat hij net wat beter in de bochten schijnt te zijn en voorzien is van een injectiesysteem, waarmee hij ook zuiniger is lijkt mij.

edit: de st1300 heeft trouwens een distributieketting, ben ik ook meteen vandie riem vervangen af.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen,

Ik lift even mee op dit topic.
Wat budget en eisen betreft komt het behoorlijk overeen.


Zijn er nog meer mogelijkheden?

Bij de honda lees ik nu problemen met achterbrug (corrosie?) Distributie (hoeveel km moet deze vervangen worden?) en de uitlaat.

Het achterspatbord van de 1100 is te kort dus gooit het achterwiel modder en troep op de achterbrug, (collector) uiteindelijk kan dit gaan rotten, dus op zoek naar een die hier geen last van heeft en het spatbord verlengen, is zo gedaan.

De distributie moet vervangen wroden bij 150 k geloof ik, ik heb hem vervangen omdat het een riem is die al 20 jaar oud was. Kostten daarvan via een groeps inkoop ca 175-200 euro incl installatie op een techniek dag. Laten doen is veel duurder. Het is niet eens echt lastig maar veel werk.
 
Ja de FJR vind ik prachtig, vooral die tweetonige blauw-zilver. Deze blijft zeker hoog op mijn verlanglijstje *D
[afbeelding]En een st1300? Ik zie daar ook wel een aantal exemplaren van op marktplaats binnen mijn budget. Voordeel is dat hij net wat beter in de bochten schijnt te zijn en voorzien is van een injectiesysteem, waarmee hij ook zuiniger is lijkt mij.
Ga er niet op voorhand vanuit dat injectie zuiniger is in de brandstof dan carburateur. Er zijn genoeg voorbeelden van injectiefietsen die juist duurder lopen dan hun voorgangers met carburateur. Het beste kun je per type motorfiets achterhalen wat het brandstofverbruik is en niet in algemeenheden denken als het om injectie/carburateur gaat.
 
Ga er niet op voorhand vanuit dat injectie zuiniger is in de brandstof dan carburateur. Er zijn genoeg voorbeelden van injectiefietsen die juist duurder lopen dan hun voorgangers met carburateur. Het beste kun je per type motorfiets achterhalen wat het brandstofverbruik is en niet in algemeenheden denken als het om injectie/carburateur gaat.

Dat is waar, heb het even nagezocht en de st1300 rijdt 2,7 km verder per liter. Best aanzienlijk.
 
Met een ST1100 kan je dat prima doen, die blokken zijn oersterk ze hebben echter wel een paar puntjes
Zeker in de leeftijdscategorie waarin je zal moeten zoeken.

- achterbrug
- uitlaat
- is de distributieriem al vervangen.

Mocht je serieus naar een st1100 willen kijken zou ik... (sorry MF) naar st1100-1300.eu gaan en daar proberen een te scoren. Daar zit heel veel hulp en kennis over zowel de 1100 als de 1300.

Ik heb een 1100, en die gaat pas weg wanneer hij niet meer op te lappen is. Vroeger switchte ik om het jaar van motor maar sinds de 1100.. niet meer. Ik ben nu opzoek voor een motor erbij voor de lol

Het mooie van de 1100 is dat deze punten idd voorkomen. Maar...dan wel bij machines die meestal al een 100.000 erop hebben staan, dus bij kilometerstanden waar veel anderen allang de pijp aan maarten hebben gegeven ;) Dat zegt toch ook weer wat.
Bij welke motor zul je nog met de originele uitlaat rond rijden bij die kilometerstand ? Bij een 100.000km is een gemiddelde motor economisch total loss als ie een nieuwe uitlaat nodig heeft, bij een ST1100 vervang je die wel en rij je nog eens 100.000km :)



Ja de FJR vind ik prachtig, vooral die tweetonige blauw-zilver. Deze blijft zeker hoog op mijn verlanglijstje *D
[afbeelding]En een st1300? Ik zie daar ook wel een aantal exemplaren van op marktplaats binnen mijn budget. Voordeel is dat hij net wat beter in de bochten schijnt te zijn en voorzien is van een injectiesysteem, waarmee hij ook zuiniger is lijkt mij.

edit: de st1300 heeft trouwens een distributieketting, ben ik ook meteen vandie riem vervangen af.

De ST1300 heb ik ook als dienstmotor gehad. Ik zou voor de 1100 gaan.

De 1300 zou ik kiezen als ik 3 x per week naar Marseille heen en weer zou moeten, niet als ik er woon-werk en plezierritjes mee wilde maken. Kost meer en rijdt/voelt veel lomper en minder.... tja, kweet niet...minder flitsend toch wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan