'goedkope' demper

ZZR-UK

Die hard MF'er
15 sep 2006
665
0
London
Even een korte uitleg. Ik woon sinds een paar maanden in London. Het beslissen hier langer als twee maanden te blijven en vervolgens allerlei dingen regelen koste meer tijd als verwacht. Maar na een geweldige zomer zonder motor hier gezeten te hebben was het een paar weken geleden dan zover, ik heb mijn ouwe trouwe ZZR over het kanaal hierheen gebracht. Samen zullen we mooie lange ritten door Engeland gaan maken.
Alleen, ik rij nogsteeds met een NL kenteken. Dat kan natiuurlijk niet eeuwig duren. Ik zal engelse platen moeten krijgen. Hoogstwaarschijnlijk wil de britse versie van de RDW hem dan ook wel even zien. Alleen ben ik bang dat ze hem dan afkeuren. Er zit namelijk een extra opening in mijn demper. Aan de zijkant. De vorige eigenaar had hem te dicht tegen de motor aan gemonteerd, met als gevolg dat als je er met zijn tweeen op zit, de demper de achterbrug raakt. En dat levert op den duur een gat op.
En, weet ik nog uit mijn theorieboekje, een uitlaat moet gasdicht zijn tot het einde (dus niet tot en met). Nou ga ik nog even in een regenachtig weekend (en die hebben ze hier genoeg ;) ) kijken of ik het kan repareren, en of ze dat goed genoeg vinden. Maar ik vrees dat het tijd word te investeren in een nieuwe demper.
Nou lees ik hier weleens verhalen van mensen die een demper van 500 euro's of meer willen aanschaffen, maar dat soort dingen valt ruim buiten mijn budget.
Kortom weet iemand of er ook goedkope/betaalbare dempers bestaan. Mijns inziens is het niet veel meer dan twee buizen in elkaar gescchoven, moet toch voor minder geproduceerd kunnen worden?

Mijn dank is vast groot.
 
In de UK hebben ze ook een jaarlijkse MOT (=APK) voor motoren.
Wat ik ervan gelezen heb, is dat die MOT redelijk streng is. Dus als je voor een uitlaat gaat shoppen, zorg er dan voor dat je er 1 met een E-keur koopt.
Verder zul je misschien om door de MOT te komen ook een andere koplamp moeten hebben. Maar dat weet ik niet zeker...
Waarschijnlijk kan je dat bij een MOT-keurstation wel navragen... Kan je gelijk kijken of ze misschien een oogje toe willen knijpen voor die uitlaat van je. Ik lees wel eens verhalen dat de ene keurmeester strenger is dan de andere...

Op eBay kan je trouwens ongetwijfeld voor weinig een gebruikte standaarduitlaat scoren... Misschien is dat wel de makkelijkste optie.
 
Goed, ik heb 0,0 verstand van dempers (vraag me ook niet hoe ik op dit topic terecht ben gekomen... :+ ), maar om nog even op het begin van je verhaaltje terug te komen:
Waarom moet ie UK kenteken krijgen? Ik weet niet hoelang jij wilt blijven daar, maar volgens mij mag je een behoorlijke tijd (1 of 2 jaar) op NL kenteken blijven rijden en gewoon een UK verzekering afsluiten. Misschien (maar dat weet ik niet eens zeker) zal deze verzekering wat duurder zijn, maar dan nog zal het goedkoper zijn dan je motor verbouwen...of zie ik dat nu helemaal verkeerd...??? :?
 
Ik heb niet zoveel verstand van verzekeren. Leek me logisch dat je een NL kenteken niet in de UK kan verzekeren, anders zou je je NL kenteken nu ook in Peru kunnen verzekeren, lekker cheap (neem ik aan). Maar ik zla eens informeren.
 
@Voodoo child

Is een demper niet altijd het eerste stuk bij een crash, of zouden mensen een niet gecrashte ZZR naar de sloop brengen, terwijl je er dan nog £2000 voor kan vangen? Kom niet zo vaak op slooperijen hoor, dus help me uit de droom als ik fout zit.

Wat is motorslooperij trouwens in het engels, ga ik even googlen
 
Motorcyle breaker, thanx. Ze hebben zelf een site met zo'n landelijke zoekmachine, heb ik in NL ook weleens gezien, heb ze meteen een mailtje getsuurt, en nou maar even afwachten.

Wellicht iemand nog bekend met schofterig goedkope nieuwe uitlaten?
 
``Is een demper niet altijd het eerste stuk bij een crash``

Na een vastloper(blok total loss) of frontaaltje kan het uitlaat systeem nog keurig zijn.
 
Ik ben 6 jaar geleden naar Engeland verhuisd. Je motor importeren is geen probleem, alleen als het een (bijna) nieuwe motor betreft moet je een factuur met VAT / BTW specificatie kunnen laten zien anders mag je die nog een keer ophoesten.

Als de motor ouder is dan 2 jaar zal-ie inderdaad door de MOT keuring moeten gaan. Dat kost momenteel rond de £23 (zo maar 10 pond duurder geworden in 1 jaar tijd). De uitlaat hoeft GEEN e-keur of wat dan ook te hebben maar mag inderdaad niet lekken. De max geluidsopbrengst is een beetje afhankelijk van de luimen van de MOT tester. Pas wel op dat wanneer de uitlaat de MOT passeert het nog niet wil zeggen dat de politie je er niet voor kunt aanhouden maar dat valt erg mee in de praktijk. Dit alles betekent dat je vrij veel keuze hebt. Kijk ook eens of de uitlaat nog te lassen is bij b.v. een maker van custom uitlaten (zoals Longlife). Kijk ook eens bij M&P, Wemoto of Busters voor een after-market uitlaat, of zoek op eBay.


Waar je ook mee te maken krijgt is de koplamp: die moet de goede kant opdippen. De kans dat je er met een Europese lamp doorheen komt is klein.

Tenslotte moet er een refelector in de achterlamp-lens zitten (of een apart reflectortje onder of boven de kenteken plaat). Ik was verrast te ontdekken dat op mijn Buell (die zelfde achterlicht geeft als Ducati Monster) dit niet het geval was dus controleer even.

Succes!
 
Dank, hele duidelijke info. Ik heb ondertussen een uitlaatsysteem bij een sloper gevonden voor £150. Veel geld, maar niet duur. Was afgelopen zaterdag even kijken, maar helaas werkte het openbaarvervoer niet echt mee. De motor had natuurlijk ook een optie geweest, maar omdat ik nog niet in alle buitenwijken van London de weg weet, dacht ik dat het openbaar vervoer sneller zou zijn, niet dus.
Volgende week weer een poging.
 
@ Bobbel

Zeg nog een vraagje over dat importeren. Weet je waar ik dat doe, en ga je daar op een mooie dag gewoon heen, of moet je je eerst schiftelijk aan melden in drievoud?
En moet je nog wat meenemen naast je rijbewijs, paspoort en kenteken papieren? En nu we het er toch over hebben, wat doe ik met mijn NL kenteklen. Ik heb laast mijn busje in NL verkocht, maar dat ging niet heel makkelijk bij de RDW. Ik was (van mijn busje dus) deel III kwijt, en dat kan je alleen hoogstperssonlijk opnieuw aanragen, niet echt makkelijk als je 500km verderop woont.
Hoe doe ik dat met mijn motorkenteken. Hier heb ik alle delen nog van, maar als ik hem eerst persoonlijk moet exporteren in NL, moet ik even heen en weer voor een papiertje B|
Wellicht was jij wat beter voorbereid met emigreren, ik ben het nu allemaal een beetje achteraf aan het uitzoeken en regelen.
 
@ Bobbel

Zeg nog een vraagje over dat importeren. Weet je waar ik dat doe, en ga je daar op een mooie dag gewoon heen, of moet je je eerst schiftelijk aan melden in drievoud?
En moet je nog wat meenemen naast je rijbewijs, paspoort en kenteken papieren? En nu we het er toch over hebben, wat doe ik met mijn NL kenteklen. Ik heb laast mijn busje in NL verkocht, maar dat ging niet heel makkelijk bij de RDW. Ik was (van mijn busje dus) deel III kwijt, en dat kan je alleen hoogstperssonlijk opnieuw aanragen, niet echt makkelijk als je 500km verderop woont.
Hoe doe ik dat met mijn motorkenteken. Hier heb ik alle delen nog van, maar als ik hem eerst persoonlijk moet exporteren in NL, moet ik even heen en weer voor een papiertje B|
Wellicht was jij wat beter voorbereid met emigreren, ik ben het nu allemaal een beetje achteraf aan het uitzoeken en regelen.
Ik heb zelf destijds nog een paar maanden doorgereden op NL kenteken en -verzekering. De import ging eenvoudig, behalve dat ik aan de douane moest uitleggen dat ik al BTW / VAT had betaald nadat ik een stevige aanslag hiervoor kreeg (goed afgelopen verder). Ook waren er wat kip-en-ei problemen met de UK verzekering die geen motor met NL kenteken wilde verzekeren en vice versa moeite met een UK kenteken krijgen voor een NL-verzekerde motor maar ik geloof dat dit nu wat meer "gestroomlijnd" is.

Kijk op http://www.dvla.gov.uk (www.dvla.gov.uk) (voor importeren / kenteken / belasting) en http://www.vosa.gov.uk/vosa/ (www.vosa.gov.uk/vosa/) (MOT keuring) voor meer info.

Als je een quote gaat vragen voor verzekering pas dan op dat ze je niet een fortuin rekenen vw het feit dat je "nieuw" uit NL komt. Ik kreeg quotes voor meer dan £1300 (alleen 3rd party!) voor mijn Buell. Uiteindelijk kwam ik uit bij Carole Nash (www.carolenash.com/) die een schappelijke £120 rekende voor WA/diefstal. Gewoon rondbellen / Googlen dus. Mocht je echter nog relatief jong zijn (ik was al 37 toen in de UK aankwam) dan kon je wel es onaangenaam schrikken voor wat ze hier rekenen voor een zware sportieve motor (de meeste hypersport rijders hier in de UK zijn OF erg rijk, of gevorderde 40-ers, of (zoals meestal) allebei :+ )
Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan