goedkope en eenvoudige motor

gieli0

MF'er
16 nov 2012
216
182
amersfoort
hallo,
Alweer een eerste motor topic. iedereen heeft net even wat andere wensen aan zijn of haar motor.
Voor mij zijn er 2 dingen belangrijk, ik wil graag voor minder dan 1000 euro een motor kopen, daarbij wil ik graag eenvoudige techniek zodat ik het onderhoud deels zelf kan doen.
Nu is het aanbod van motor fietsen onder de 1000 euro best groot, alleen heb ik geen idee de desbetreffende motor fietsen ook 1000 waard zijn.
Ik zoek dus naar een type motor fietsen (merk en model) welke kwa techniek niet te ingewikkeld zijn en er reeel voor minder dan 1000 te vinden zijn. het liefst koop ik een fiets waar niks aan gedaan hoeft te worden en ik alleen het onderhoud aan moet doen, ik heb wat ervarig met 2 takt brommers. (honda mt/mb).
graag wil ik ook weten waarom het model geschikt is. Ook heb ik het liefst een zo onderhouds vriendelijke motor.
aangezien in volgende maand pas ga beginnen met lessen heb ik nog tijd genoeg om deze zoektocht uit te voeren en heb ik hopelijk van de zomer een leuke motor tot mijn beschikking.
Verder ben ik 1,88 lang mocht dat van belang zijn en weet ik niet of ik een mooi weer rijder ben of dat ik ook woonwerk ga rijden, korte of lange ritten.
verder ga ik voor het halen van mijn A rijbewijs dus het vermogen maakt niet uit.
alvast bedankt voor de tips
 
Laatst bewerkt:
Voor 1000 neem ik aan dat je niet teveel wensen / eisen hebt?

Maar iets moet je toch wel weten? Leeftijd en kilometerstand bijvoorbeeld.

Ik denk dat iedereen wel een beetje zijn eigen motor gaat aanprijzen als ze in dit prijs segment rijden.

Ik denk gelijk aan mijn eigen motor die je knap onder de 1000eu koopt en oerdegelijk is. Honda NTV. Niet spectaculair, wel simpel onderhoud, alles goed bereikbaar vooronderhoud en erg degelijk.

Anders Diversion 600 of Diversion 900 wellicht? Ook degelijke motoren in een laag prijssegment. 900 iets degelijker volgens mijn beperkte kennis, en die heeft net als de NTV een onderhoudsvrije Cardan. De 600 niet
 
die heb ik natuurlijk gezien maar wat maakt deze motor geschikt voor mij, behalve de prijs en de goede staat?
Ik besteed zelf mijn onderhoud uit dus kan je het fijne niet vertellen, maar over het algemeen is een oudere motor veel gemakkelijker te onderhouden in verband met elektronica, carbs waar je nog zelf aan kunt werken e.d.. Beetje onder het mom van aan oude auto's kun je zelf sleutelen, nieuwe kun je nog geen accu meer vervangen zonder protocol :+..

Verder is €1000,- geen groot bedrag en verwacht ik niet dat je voor deze prijs iets gaat vinden in die staat. Wellicht wel een 400 of 500CC motor, maar 750CC word al moeilijker. Daarbij heeft Clank er nog een hoop onderdelen bij (dacht ik) waardoor de aankomende beurtjes al duidelijk zijn wat er aan gedaan moet worden.

ik weet overigens wel zeker dat er genoeg zijn op het forum die het veel beter uit kunnen leggen dan ik.
 
die heb ik natuurlijk gezien maar wat maakt deze motor geschikt voor mij, behalve de prijs en de goede staat?
Goedkoop: check.
Hoeft niks aan gedaan te worden: check.
Eenvoudig te onderhouden: Ja ook wel, is eigenlijk alles, maar met een 4 in lijn kun je vaak makkelijk overal bij, t is een jappaner, dat is ook een pre voor velen.
En je vraagt je af of een motor 1000 euro waard is: 1000 euro is niks voor een motor die het doet,dus als ie t doet dan is ie t waard, voor dat geld mag je bijna geen nette motor verwachten, en die kun je hier wel krijgen.
 
En wat vind je mooier een twin of een 4 cilinder. Voor een Twin zou ik een suzuki vx800 nemen of een Honda Vt650.
Zelf heb ik een vx voor 450euro opgeknapt, let wel op de voorvork er wil wel eens roest op de binnenpoten zitten dan lekken de seals. En als je meteen wilt rijden de leeftijd van de banden.
Ik heb er nog één van 200 € maar die rijd nog niet, tijd gaat nog ff in de verhuizing en opknap van het te verkopen huis zitten.
 
Wat ook belangrijk is je leeftijd en welk rijbewijs haal je ivm vermogen van je motor

ik ben 33 en ga voor mijn A rijbewijs.
Goedkoop: check.
Hoeft niks aan gedaan te worden: check.
Eenvoudig te onderhouden: Ja ook wel, is eigenlijk alles, maar met een 4 in lijn kun je vaak makkelijk overal bij, t is een jappaner, dat is ook een pre voor velen.
En je vraagt je af of een motor 1000 euro waard is: 1000 euro is niks voor een motor die het doet,dus als ie t doet dan is ie t waard, voor dat geld mag je bijna geen nette motor verwachten, en die kun je hier wel krijgen.
stel je voor dat ik nu nog geen motor wil kopen maar over een paar maanden en dat deze motor dan al verkocht is.
de informatie van een inline 4 en dus beter een carburateur is dan nuttig.
Ook erken ik het feit dat een motor vinden voor 1000 euro of minder moeilijk is, maar niet onmogelijk, daarom vraag ik me af wanneer het realistisch is dat een motor 1000 of minder kost.

maar is een 2 cilinder makkerlijker in onderhoud dan een 4 inline?
Voor 1000 neem ik aan dat je niet teveel wensen / eisen hebt?

Maar iets moet je toch wel weten? Leeftijd en kilometerstand bijvoorbeeld.

Ik denk dat iedereen wel een beetje zijn eigen motor gaat aanprijzen als ze in dit prijs segment rijden.

Ik denk gelijk aan mijn eigen motor die je knap onder de 1000eu koopt en oerdegelijk is. Honda NTV. Niet spectaculair, wel simpel onderhoud, alles goed bereikbaar vooronderhoud en erg degelijk.

Anders Diversion 600 of Diversion 900 wellicht? Ook degelijke motoren in een laag prijssegment. 900 iets degelijker volgens mijn beperkte kennis, en die heeft net als de NTV een onderhoudsvrije Cardan. De 600 niet
bedankt voor het advies is een cardan aan te raden?
 
ik ben 33 en ga voor mijn A rijbewijs.

stel je voor dat ik nu nog geen motor wil kopen maar over een paar maanden en dat deze motor dan al verkocht is.
de informatie van een inline 4 en dus beter een carburateur is dan nuttig.
Ook erken ik het feit dat een motor vinden voor 1000 euro of minder moeilijk is, maar niet onmogelijk, daarom vraag ik me af wanneer het realistisch is dat een motor 1000 of minder kost.

maar is een 2 cilinder makkerlijker in onderhoud dan een 4 inline?

bedankt voor het advies is een cardan aan te raden?
Niet een must en beperkt je keuze nogal. Zijn niet heel veel Cradan fietsen. Ik vind het wel heerlijk om de ketting niet te hoeven smeren (en vervangen) aangezien ik er woonwerk mee rijd (reed ivm thuiswerken nu) , maar was ook maar toevallig dat de NTV als mijn eerste motor op mijn pad kwam.

Zou er zeker niet op selecteren, 90% van de wereld rijd met een ketting, dus die zijn ook veel meer te vinden.

Neemt niet weg dat ik wel voorstander ben door het gemak 8-)

En of een 2 cilinder makkelijker is qua onderhoud? Niet noemenswaardig. Als je een fiets hebt die goed loopt en gewoon standaard onderhoud moet doen, maakt het weinig uit, Olie verversen, luchtfiltertje, remmelarij etc is allemaal hetzelfde.
 
Verder ben ik 1,88 lang mocht dat van belang zijn en weet ik niet of ik een mooi weer rijder ben of dat ik ook woonwerk ga rijden, korte of lange ritten.
Je kan met een 125cc motor het hele jaar door rijden en er mee op vakantie kan ook. Dat kan zelfs met een Honda Dax, je moet het maar net willen. Met een dikke motor bijvoorbeeld een FJR1100 is het toeren zalig, stilstaand manoevreren wellicht wat minder.

Met een een middle of the road motor (Clank`s motor, of Zot`s voorstel of mijn alternatief een Suzuki Bandit600 ) kan het allemaal. Waar moet een motor goed in zijn om een goede motor voor jou te zijn?
 
de informatie van een inline 4 en dus beter een carburateur is dan nuttig.
Ook erken ik het feit dat een motor vinden voor 1000 euro of minder moeilijk is, maar niet onmogelijk, daarom vraag ik me af wanneer het realistisch is dat een motor 1000 of minder kost.

maar is een 2 cilinder makkerlijker in onderhoud dan een 4 inline?

bedankt voor het advies is een cardan aan te raden?
Een carburateur is niet typisch makkelijker qua onderhoud, want met injectie hoef je vaak ook niks te doen. Je gaat alleen geen injectiefiets vinden voor onder de 1000 euro.
Verder is een luchtgekoelde motor vaak makkelijker dan een vloeistofgekoelde motor, omdat je daar geen koelvloeistof kan knoeien.
Een lijn motor heeft als voordeel dat alles lekker naast elkaar ligt, dat kan iets werk schelen.
Minder cilinders is minder onderdelen, kleppenstellenbijvoorbeel wordt er niet perse makkelijker van, maar het zijn wel minder kleppen die je moet meten.Bij een cardan hoef je de ketting niet te vervangen, maar je moet wel soms je cardan smeren.
Een motor met volledige kuip is iets meer werk, want die kuip moet er eerst af, maarja dat is niet moeilijk.

Dus eigenlijk maakt dit het niet zozeer moeilijker, maar soms gewoon iets meer werk. In alle gevallen kan je het prima leren als je handig bent.

het belangrijkste is dat je een motor koopt om mee te rijden, leg daar je prioriteiten, je hebt al weinig te kiezen.
 
Even hier reageren, ik wordt genoemd haha.
hallo,
Alweer een eerste motor topic. iedereen heeft net even wat andere wensen aan zijn of haar motor.
Voor mij zijn er 2 dingen belangrijk, ik wil graag voor minder dan 1000 euro een motor kopen, daarbij wil ik graag eenvoudige techniek zodat ik het onderhoud deels zelf kan doen.
Nu is het aanbod van motor fietsen onder de 1000 euro best groot, alleen heb ik geen idee de desbetreffende motor fietsen ook 1000 waard zijn.
Ik zoek dus naar een type motor fietsen (merk en model) welke kwa techniek niet te ingewikkeld zijn en er reeel voor minder dan 1000 te vinden zijn. het liefst koop ik een fiets waar niks aan gedaan hoeft te worden en ik alleen het onderhoud aan moet doen, ik heb wat ervarig met 2 takt brommers. (honda mt/mb).
graag wil ik ook weten waarom het model geschikt is. Ook heb ik het liefst een zo onderhouds vriendelijke motor.
aangezien in volgende maand pas ga beginnen met lessen heb ik nog tijd genoeg om deze zoektocht uit te voeren en heb ik hopelijk van de zomer een leuke motor tot mijn beschikking.
Verder ben ik 1,88 lang mocht dat van belang zijn en weet ik niet of ik een mooi weer rijder ben of dat ik ook woonwerk ga rijden, korte of lange ritten.

alvast bedankt voor de tips
Onderhoudsvriendelijke motor:
Spul wat al wat langer rond rijdt. Daar is goed zelf aan te sleutelen en heb je niet heel veel speciaal gereedschap nodig. Ik kom dr later op terug.

@Clank heeft een mooi exemplaar te koop staan! Kawasaki GPX 750 R uit 1988
Lees de beschrijving even van de advertentie, ik denk dat dit precies is wat je zoekt.
Leuk dat je aan mij denkt. Afhankelijk van wat TS precies zoekt kan het kloppen. Maar: vergis je niet dat zo'n 750cc best hard kan lopen. Zolang je weet dat je een beetje jezelf in toom kan houden komt het wel goed, maar ondanks dat de paardjes al wat ouder zijn, willen de meeste nog wel mee doen.
Neemt niet weg dat een 750cc onderin ook al genoeg vermogen heeft om rustig te kunnen toeren. Dat is ook de reden dat ik die heb gehouden in plaats van de Thundercat. Daarbij is de vraagprijs 1000 euro en kun je er meteen op wegrijden zonder te hoeven klussen.

Dit onderschrijf ik. Voor 1000 euro kun je geen netter onderhouden en behandelde motor kopen.
Danku :)

die heb ik natuurlijk gezien maar wat maakt deze motor geschikt voor mij, behalve de prijs en de goede staat?
Is gewoon een keimooi ding. En je past er met je 1.88 gewoon goed op.

Voor 1000 neem ik aan dat je niet teveel wensen / eisen hebt?

Maar iets moet je toch wel weten? Leeftijd en kilometerstand bijvoorbeeld.

Ik denk dat iedereen wel een beetje zijn eigen motor gaat aanprijzen als ze in dit prijs segment rijden.

Ik denk gelijk aan mijn eigen motor die je knap onder de 1000eu koopt en oerdegelijk is. Honda NTV. Niet spectaculair, wel simpel onderhoud, alles goed bereikbaar vooronderhoud en erg degelijk.

Anders Diversion 600 of Diversion 900 wellicht? Ook degelijke motoren in een laag prijssegment. 900 iets degelijker volgens mijn beperkte kennis, en die heeft net als de NTV een onderhoudsvrije Cardan. De 600 niet
^ deze suggesties zijn ook allemaal goede. Als vermogen je geen zak uitmaakt kun je ook kijken naar een GS500, misschien wil @Carburateur die van hem nog wel kwijt? Is qua sleutelen nog simpeler. 12 kleppen en 2 cilinders minder. EN geen koelsysteem wat misschien ooit onderhoud nodig heeft.

Ik besteed zelf mijn onderhoud uit dus kan je het fijne niet vertellen, maar over het algemeen is een oudere motor veel gemakkelijker te onderhouden in verband met elektronica, carbs waar je nog zelf aan kunt werken e.d.. Beetje onder het mom van aan oude auto's kun je zelf sleutelen, nieuwe kun je nog geen accu meer vervangen zonder protocol :+..

Verder is €1000,- geen groot bedrag en verwacht ik niet dat je voor deze prijs iets gaat vinden in die staat. Wellicht wel een 400 of 500CC motor, maar 750CC word al moeilijker. Daarbij heeft Clank er nog een hoop onderdelen bij (dacht ik) waardoor de aankomende beurtjes al duidelijk zijn wat er aan gedaan moet worden.

ik weet overigens wel zeker dat er genoeg zijn op het forum die het veel beter uit kunnen leggen dan ik.
Een hoop onderdelen heb ik niet, wel nog een setje bobines. De onderdelen die ik had liggen waren voor de onderhoudsbeurt. Die heb ik ergens eind november zelf nog gedaan.
Dat is ook een leuke suggestie.

En wat vind je mooier een twin of een 4 cilinder. Voor een Twin zou ik een suzuki vx800 nemen of een Honda Vt650.
Zelf heb ik een vx voor 450euro opgeknapt, let wel op de voorvork er wil wel eens roest op de binnenpoten zitten dan lekken de seals. En als je meteen wilt rijden de leeftijd van de banden.
Ik heb er nog één van 200 € maar die rijd nog niet, tijd gaat nog ff in de verhuizing en opknap van het te verkopen huis zitten.
450 euro gaat je niet lukken zonder zelf te sleutelen. 500 euro challenge is voor vele ook echt een challenge.

ik ben 33 en ga voor mijn A rijbewijs.

stel je voor dat ik nu nog geen motor wil kopen maar over een paar maanden en dat deze motor dan al verkocht is.
de informatie van een inline 4 en dus beter een carburateur is dan nuttig.
Ook erken ik het feit dat een motor vinden voor 1000 euro of minder moeilijk is, maar niet onmogelijk, daarom vraag ik me af wanneer het realistisch is dat een motor 1000 of minder kost.

maar is een 2 cilinder makkerlijker in onderhoud dan een 4 inline?

bedankt voor het advies is een cardan aan te raden?
Als die van mij weg is; zou ik eens hier het te koop deel in de gaten houden. Er komt wel vaker wat leuks voorbij.

Voor 1000 euro ga je geen injectiefiets krijgen, dus hoe dan ook carburateurs. 2 cilinders zijn wel wat goedkoper en makkelijker in onderhoud. Minder bougies, minder kleppen om te stellen, dat soort dingen. Maar het is niet zo schrikbarend dat je daarvoor 4 cilinders moet laten liggen.

Cardan is fijn ja. Maar, voor je budget zou ik niet al te veel eisen stellen, maar gewoon kijken wat er te koop is in goede staat. Want vooral goede staat is belangrijk. Een afgeleefde fiets van 1000 euro kost vele malen meer in onderhoud dan een nette wat oudere voor hetzelfde geld.



Je mag overigens altijd een keer langskomen voor een kop (oplos)koffie of een bak thee. Kun je in elk geval de kawa een keer bekijken om te orienteren.
 
Even hier reageren, ik wordt genoemd haha.

Onderhoudsvriendelijke motor:
Spul wat al wat langer rond rijdt. Daar is goed zelf aan te sleutelen en heb je niet heel veel speciaal gereedschap nodig. Ik kom dr later op terug.


Leuk dat je aan mij denkt. Afhankelijk van wat TS precies zoekt kan het kloppen. Maar: vergis je niet dat zo'n 750cc best hard kan lopen. Zolang je weet dat je een beetje jezelf in toom kan houden komt het wel goed, maar ondanks dat de paardjes al wat ouder zijn, willen de meeste nog wel mee doen.
Neemt niet weg dat een 750cc onderin ook al genoeg vermogen heeft om rustig te kunnen toeren. Dat is ook de reden dat ik die heb gehouden in plaats van de Thundercat. Daarbij is de vraagprijs 1000 euro en kun je er meteen op wegrijden zonder te hoeven klussen.


Danku :)


Is gewoon een keimooi ding. En je past er met je 1.88 gewoon goed op.


^ deze suggesties zijn ook allemaal goede. Als vermogen je geen zak uitmaakt kun je ook kijken naar een GS500, misschien wil @Carburateur die van hem nog wel kwijt? Is qua sleutelen nog simpeler. 12 kleppen en 2 cilinders minder. EN geen koelsysteem wat misschien ooit onderhoud nodig heeft.


Een hoop onderdelen heb ik niet, wel nog een setje bobines. De onderdelen die ik had liggen waren voor de onderhoudsbeurt. Die heb ik ergens eind november zelf nog gedaan.

Dat is ook een leuke suggestie.


450 euro gaat je niet lukken zonder zelf te sleutelen. 500 euro challenge is voor vele ook echt een challenge.


Als die van mij weg is; zou ik eens hier het te koop deel in de gaten houden. Er komt wel vaker wat leuks voorbij.

Voor 1000 euro ga je geen injectiefiets krijgen, dus hoe dan ook carburateurs. 2 cilinders zijn wel wat goedkoper en makkelijker in onderhoud. Minder bougies, minder kleppen om te stellen, dat soort dingen. Maar het is niet zo schrikbarend dat je daarvoor 4 cilinders moet laten liggen.

Cardan is fijn ja. Maar, voor je budget zou ik niet al te veel eisen stellen, maar gewoon kijken wat er te koop is in goede staat. Want vooral goede staat is belangrijk. Een afgeleefde fiets van 1000 euro kost vele malen meer in onderhoud dan een nette wat oudere voor hetzelfde geld.



Je mag overigens altijd een keer langskomen voor een kop (oplos)koffie of een bak thee. Kun je in elk geval de kawa een keer bekijken om te orienteren.
(oplos)koffie, hahaha. Als ik langs zou komen zou ik je dan willen vragen of mijn eigen koffie in een thermoskan mee zou mogen nemen! Maar toch, vriendelijk van je om het wat te drinken aan te bieden,. Dat dan wel weer.
 
(oplos)koffie, hahaha. Als ik langs zou komen zou ik je dan willen vragen of mijn eigen koffie in een thermoskan mee zou mogen nemen! Maar toch, vriendelijk van je om het wat te drinken aan te bieden,. Dat dan wel weer.
Eigen koffie mag ook natuurlijk.

Maar ik drink zelf geen koffie, dus vind een apparaat aanschaffen een beetje overkill.
 
De nodige ervaring met opknappen van brikken door oa 500 Euro challenge. Dus durf hier te reageren.

Een motor van 1000 Euro die goed onderhouden is daar moet je geluk mee hebben. Sowieso iemand meenemen die redelijk thuis is in onderhoud van motoren als je gaat kijken naar een mogelijke motor. Verder zal je als je niet boven de 1000 Euro wil komen niet al te kieskeurig moeten zijn.
Want bedenk als jij er 1 of 2 jaar op gereden heb en je hebt de motor niet mishandeld/onderuit geschoven en je verkoopt de motor je weinig afschrijving zal hebben. Zeker niet als je bij de aanschaf meer het verstand dan de emotie hebt laten gelden.

Verder als je je budget iets ophoogt kom je in een andere categorie motoren. Bijvoorbeeld zoals Zot aangeeft. FZS600 koop je voor ergens tegen de 1500 Euro en dan heb je zeker minder kans op "een kat in de zak". Ook wordt het aanbod een stuk uitgebreider.

Verder geldt dat een km-stand in dit budget niet heel veel zegt. Beter een motor die regelmatig gebruikt is en bewijsbaar fatsoenlijk onderhouden dan een lage km-stand en geen onderhoudsgegevens. Want grote kans dat je het nodige onderhoud naderhand mag inhalen (en dan ben je meestal meer euro's kwijt dan iets duurdere aanschaf met bewijsbaar onderhoud).

Bij motoren van deze prijscategorie adviseer ik je naar de leeftijd van de banden te kijken. Want bij oude banden (vanaf 5-6 jaar) geldt het advies gelijk vervangen (en dat zijn weer kosten, reken op iets van 250-300 Euro).

Dus mijn advies: concretiseer je eisen zodat je gerichter kan gaan zoeken.

En als je nog goedkopere motoren gaat bekijken, mijn ervaring is dat het zelf opknappen van een motor met het nodige acherstallig onderhoud (meestal banden, keerringen, olie, accu, bougies, filters, kettingset) zomaar richting 600-700 Euro (buiten de aanschaf van het brik) gaat en dan moet je alles zelf doen (en kunnen).

Succes met je puzzel.

PS Het is dat de garage vol staat maar degene die @Clank in de aanbieding heeft een sterke aantrekkingskracht ;)
 
PS Het is dat de garage vol staat maar degene die @Clank in de aanbieding heeft een sterke aantrekkingskracht ;)
Je hebt er 6 staan. Een 7e kan er makkelijk bij.

Je punt over banden is wel een interessante trouwens: dat is vaak het eerste wat vergeten wordt door iemand die zo min mogelijk onderhoud wil doen.
Maar, onderhoud: verwacht geen volledig ingevulde boekjes. Die ben ik bij iets oudere motoren eigenlijk nooit meer tegengekomen. Er zijn wel andere aanwijzingen: kleur van remvloeistof, staat van remleidingen en hoe stom het ook klinkt: hoe schoon de hele handel is.
 
Bewijsbaar onderhoud is wat mij betreft geen afgestempeld boekje. Meer fysiek controleerbare punten. Oude remleidingen, enigszins vette voorvorkpoten, droge ketting. Zeer zwarte motorolie (en punten die Clank aangaf.

En 7 past echt, moet nu al motoren buiten zetten om sommige spullen te komen 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan