goedkope en eenvoudige motor

Een goede thundercat zal niet onder de 1000 weg gaan. ZZR600 heb je van het D model nog wel een aantal goede onder de 1000 euro. Zijn ook erg fijne motoren.
Soms moet je wat geluk hebben :9

M'n broer heeft hartstikke lang lopen leuren met een nette Thundercat (wel 65k gelopen), weet niet meer precies wat die er voor kreeg maar het kwam al in de buurt van €1000. Eentje met wat minder fris kuipwerk moet wel lukken voor 1000 lijkt mij.
 
Soms moet je wat geluk hebben :9

M'n broer heeft hartstikke lang lopen leuren met een nette Thundercat (wel 65k gelopen), weet niet meer precies wat die er voor kreeg maar het kwam al in de buurt van €1000. Eentje met wat minder fris kuipwerk moet wel lukken voor 1000 lijkt mij.
Je moet wel geluk hebben. Heel veel geluk. Dat je er eentje treft, die nog okay is, zonder een 2e versnelling die er bijna uit ligt en dan moet je ook nog maar leven met beschadigd kuipwerk.

Dan zou ik mijn Kawa kopen :+ Of een andere motor in de categorie onbekend is onbemind.

Of zoiets als een gs500 natuurlijk. Daar kun je nooit mis mee gaan.


Voor nu moet TS gewoon gaan lessen en zn rijbewijs halen. Anders is dit alleen maar een theoretische bezigheid.
 
Als het je niets kan schelen zou ik inderdaad voor een K75 of een K100 gaan. Injectie, kardan. Een nieuw brandstoffilter er in je wat klein frobelwerk en je hebt er geen omkijken naar. Anders de FJ dingen van Yamaha. Maar dan heb je carburateurs, ik kan een hele tirade afsteken maar ik heb de pleuris aan carburateurs, helemaal als het er vier zijn en ze zitten tussen je frame. Als je een beetje oplet kan je ook een vierkleps boxer kopen voor 1000 euro.
Als je een carburateur fiets koopt: alleen premium benzine tanken en minstens elke maand een tank leegrijden.
 
Als het je niets kan schelen zou ik inderdaad voor een K75 of een K100 gaan. Injectie, kardan. Een nieuw brandstoffilter er in je wat klein frobelwerk en je hebt er geen omkijken naar. Anders de FJ dingen van Yamaha. Maar dan heb je carburateurs, ik kan een hele tirade afsteken maar ik heb de pleuris aan carburateurs, helemaal als het er vier zijn en ze zitten tussen je frame. Als je een beetje oplet kan je ook een vierkleps boxer kopen voor 1000 euro.
Als je een carburateur fiets koopt: alleen premium benzine tanken en minstens elke maand een tank leegrijden.
Dat is overdreven...
 

1610489034911.jpeg


Bij Yamaha begint het met Diversions, probeer dan een 900 zonder rotte uitlaat te vinden.
bij honda veel CB500's , zoek op youtube op Schaaf, scheelt mij weer uitleggen.

bij Suzuki en Kawasaki kan in onder de 1000 niks vinden wat me leuk lijkt.
 
Denk dat er eerst een roze pasje "gescoord" moet gaan worden ;)

Maar mijn advies zou zijn, als je een FZS600 kan vinden voor rond de 1000 Euro, niet verder zoeken. Ze zijn multifunctioneel bruikbaar, met regulier onderhoud en regelmatig gebruik gaan ze gewoon heel lang mee (mijn exemplaar nu 135 dkm zonder bijzonder onderhoud). En daarbij zijn relatief nog zuinig (gem. 1 op 20 zonder als een krant te hoeven rijden). Maar ik geef toe, ik ben bevooroordeeld :+:Y
 
zou dit een leuk project zijn en wat is dan een goede prijs?

https://www.facebook.com/marketplace/item/755286941899852/
een start motor vervangen of her bouwen lijkt een klus die goed te doen is (staan tutorials op youtube)
er onbreken wel wat onderdelen zie ik op de foto zo als vliegwielkap en kettingkast. zit roest op de tank. maar alle kappen en een andere tank zitten er wel bij.
Dat is rommel kopen, niet echt aan te raden als begin


Die Fazers zijn goede keuzes, heel allround. Wil er zelf waarschijnlijk ook weer eentje voor met name de motorvakantie's, maar dan naked van maken (die kuip was voor mij te lawaaiig) en verder nog wat kleine dingen aanpassen. :)
 
@Clank heeft een mooi exemplaar te koop staan! Kawasaki GPX 750 R uit 1988
Lees de beschrijving even van de advertentie, ik denk dat dit precies is wat je zoekt.
als ik 1000 euro had was dit zeker de motor die ik had gekocht,.

Ik ben nu mijn suzuki gs aan het opknappen, maar de materiaal kosten van het opknappen is nu al 600 euro ofzo,. :P dus achteraf gezien was de GPX een betere keus geweest,.
 
Flauwekul, ik heb een carburateurmotor die jaren in de tuin heeft geslapen volgegooid en ben er 1600km mee gaan rijden. Carburateurs niet aangeraakt als er gele drab in zat is het onderweg opgestookt, nergens last van gehad. Ding rijd nog steeds.
Wel de kleppen gesteld en nieuwe olie en filter. Ding ging als de brandweer.
 
zou dit een leuk project zijn en wat is dan een goede prijs?

https://www.facebook.com/marketplace/item/755286941899852/
een start motor vervangen of her bouwen lijkt een klus die goed te doen is (staan tutorials op youtube)
er onbreken wel wat onderdelen zie ik op de foto zo als vliegwielkap en kettingkast. zit roest op de tank. maar alle kappen en een andere tank zitten er wel bij.
Als je zoiets leuk vindt, spaar dan nog even door en ga voor een K100 of K75 caféracer, bv zoiets.
https://link.marktplaats.nl/m1645175260
 
Ik heb weleens een GSX600f uit 99 gekocht via dit forum voor 300 euro. Na reinigen van de carburateur reed ie weer als een raket.
Daarna wel banden, remleidingen en kettingset vervangen, maar zat nog ruim onder de 1000 euro.
De kuipdelen waren rood maar door de zon eerder roze geworden.
Via marktplaats een GSX750f uit 2001 op de kop getikt voor 150€ en de kappenset omgewisseld. Die 750 bleek achteraf alleen een nieuwe bobine nodig te hebben en één bougiegat was kapot gedraaid.
Met een nieuw bobine en draadbusje er in heeft mijn broer ondertussen al meer dan 15k km op dat ding gereden.

Als ik één motor mag aanraden is het dat model GSXF wel. Super simpele en bulletproof techniek. Zelfde ervaringen lees ik in het GSXF forum hier.
 
ik zal het beeld even iets verduidelijke waarom ik opzoek ben naar een technisch eenvoudige motor, ik begrijp dat ik voor 1000 euro een oudere motorfiets koop. daar hoort ook sleutelen bij, want er gaat wel eens wat kapot. daarom zoek ik iets dat goed zelf te doen is.
ik bedoel niet dat ik geen onderhoud wil doen, maar ik wil niet iets kopen waarin dus die 700 euro aan kwijt ben boven op de 1000.
Als je op budget koopt reken dan op onderhoud, nee laat ik het anders zeggen DOE onderhoud! Je zit zelf bovenop de machine, controleer alles goed en vervang dit als het nodig is, zeker omdat het je eerste motor is wil je niet dat stemmetje in je achterhoofd hebben welke je verteld dat iets misschien niet goed is.
Als je een motor koopt welke ouder is en ervaring heeft zorg dan dat je een budget hebt om zaken aan te pakken waar nodig, als je budget 1000 is trek dan nog minstens 300 uit voor een beurtje ( als je alles zelf doet)
Voorbeeld: mijn eerste motor, een xj600s 1992 kosten aanschaf €500,-
Alles nagekeken en gecontroleerd, koste eigen tijd maar een garage had ik moeten betalen.
Aanschaf tbv een beurt ( luchtfilter/ bougies/ nieuwe olie en oliefilter etc) €150,-
Spulletjes voor de Kuip (rvs boutjes moertjes), kettingspray, spul om te ontroesten etc. €100,-
Banden en remblokken etc waren goed.
Ik had nog geen meter gereden ( nee echt niet had nog geen rijbewijs) en de motor kosten al €250,- meer. Samen met kleinspul en het 1 en ander wat ik vergeten ben zeker 300,- meer. Motor koste nu dus al 800, 1.5 mnd later verkocht voor €550,-
Gekocht st1100 1992 voor €850.( hier op het forum <3 )
Wederom zelf een grote beurt just to be sure maar ook een Achterbrug vervangen etc. Uiteindelijk komt de motor nu een paar maanden later alles bij elkaar op €1300,- exclusief aangeschaft gereedschap en deze motor was echt niet slecht onderhouden.
hou er rekening mee dat een “goedkope” maar bovenal oudere motor geld kost, infact elke motor kost meer geld dtv kortere onderhoud-intervallen, slijtage etc.
Het is prachtig echt waar maar als €1000,- je uiterlijke budget is...weet dan goed waar je aan begint, ga het zeker niet uit de weg, het sleutelen en uitzoeken van van alles is bijna net zo leuk het rijden maar rijden is waar het om gaat...
 
Laatst bewerkt:
Gok dat ik niet de eerste zal zijn die met dit advies komt: 1000 euro uitgeven aan een motor is een ding, maar als je vervolgens 500 euro uit moet geven aan onderdelen die je moet vervangen dan is het niet zo handig meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan