Goedkope Sportieve motor voor “erbij”

Status
Niet open voor verdere reacties.

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
32.386
19.293
Als je koppel en een 4 cilinder wil,een Hayabusa of ZX12R, :9 vallen alleen buiten het budget;(
GSX-R1100 is overigens ook een koppelmonster,of wat meer toergericht de Blackbird.
Ook leuk,
 
Laatst bewerkt:

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.405
380
Noord-Holland
Die raptor is wel heel vet, dikke klappen met het TL1000/SV1000 blok

Heb net proefgereden op een triumph daytona 955i

Lekkere motor met een mooi geluidje als je het gas opentrekt WEEEEEUM WOOOMMMMM :]

Maar, veel te soepel. 4 cil achtig met wat meer bottom power

Ik ga me richten op een zware sportieve twin!
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.405
380
Noord-Holland
Ik zei eerder een vtr firestorm niks te vinden maar ik heb me vergist, had een andere motor voor me in gedachten. Fireblade, sorry goedemorgen.

VTR1000 is dus ook zeker een optie
 

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.405
380
Noord-Holland
Die ducati st2 is wel leuk maar vind die kappen echt niet mooi, ik weet dat ik geen eisen mag hebben voor weinig maar ik zou dan meteen het kuipwerk eraf schroeven
 

JBi

MF veteraan
Donateur
24 jan 2012
5.904
2.523
Drenthe
Er gaat niks boven een zware twin :Y

Heb ook wel verschillende 3 cilinders testgereden maar idd te soepel, testrit op een KTM en ik was gelijk om. Lekker veel power bij nog niet hele hoge snelheden (je wil tenslotte niet gelijk met 150+ geklokt worden op een 60 als je gek doet.. :+)
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
13.598
4.605
Driebergen
Facebook
Ik zei eerder een vtr firestorm niks te vinden maar ik heb me vergist, had een andere motor voor me in gedachten. Fireblade, sorry goedemorgen.

VTR1000 is dus ook zeker een optie
Vergeleken met een TL1000S of R is een Firestorm een vrij soft ding, soort tweecilinder VFR.
De 1997 TL1000S is het meest harcore, ik mis de mijne nog steeds. :9
 

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.795
1.042
Nijmegen
R1 uit '99, en zeker geen R1 van 2002/2003.
Zx10R van 2004/2005
beide gehad en zeer fijne motoren.
En heb nu een Cb1000R, model van 2008t/m 2016, onwijs fijne stuurfiets, rijdt zo makkelijk.

Waarom niet?

De motoren die je aanraadt zijn bekend om hun woeste karakter?
Waarom zou je deze aanrijden voor erbij?

Heb zelf de R1 2002/2003 gehad, en de zx10r 2006-2007 en de leuzen 'tam' en 'liniair' zijn heel relatief.
Het zijn gewoon motoren met een typisch 4 cilinder karakter: zeer sterk onderin en vanaf 6-7 k rpm krijg je een raket in de anus.
 

Motor-Meester

MF veteraan
11 mrt 2010
1.447
25
Drenthe
Waarom niet?

De motoren die je aanraadt zijn bekend om hun woeste karakter?
Waarom zou je deze aanrijden voor erbij?

Heb zelf de R1 2002/2003 gehad, en de zx10r 2006-2007 en de leuzen 'tam' en 'liniair' zijn heel relatief.
Het zijn gewoon motoren met een typisch 4 cilinder karakter: zeer sterk onderin en vanaf 6-7 k rpm krijg je een raket in de anus.

Dat laatste klopt, vanaf 6-7k gaat het serieus hard, maar daar onder zijn ze gewoon niet 'zeer sterk'. Ik kan mij herinneren ooit samen met een maat op een Fireblade de Stelvio gereden te hebben. In vergelijking met mijn oudere SV met 'maar' 120pk kwam hij niet omhoog op normaal toerental. Als vervanger voor de SV een 1000sx gereden, zelfde verhaal.
Als je koppel wilt, geen 4-in-lijn nemen. (Hayabusa uitgezonderd, wát een blok is dat!)
 

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.405
380
Noord-Holland
Heb een XJR 1200 gehad, daar was men van onder de indruk . Zozo een 1200, heftig!!

Vond er geen zak aan

Bwoaaa.. bwoaaa “100 kmu”

Hij stuurde wel zeer goed dankzij de zeer goede schokbrekers

Ik geniet wel van dat racy 4 cil gejank in de verte hoor , maar waar ik echt een strakke plasser van krijg is die bommenwerper sound :]
 

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.795
1.042
Nijmegen
Je vergeet even te vermelden dat die zx10r uit 2006 166km/h in de eerste versnelling gaat. Erg lang gegeared.

Daarentegen stopt die sv al vrij snel, maw die raket in de anus is slechts een beetje peper. Tis maar wat je wil.

Mijn punt was echter meer: waarom zou je een fiets aanraden die bekend staat om de meest giftige vermogensafgifte aan iemand die een sportieve fiets voor erbij zoekt?

Daarentegen 2, is al gezegd: koppel ligt aan cilinderinhoud, niet aan aantal zuigers. Afgifte koppel ligt bij een 2-silinder slechts op een lager toerental. Absolute koppel is gelijk.
 

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.795
1.042
Nijmegen
Dat laatste klopt, vanaf 6-7k gaat het serieus hard, maar daar onder zijn ze gewoon niet 'zeer sterk'. Ik kan mij herinneren ooit samen met een maat op een Fireblade de Stelvio gereden te hebben. In vergelijking met mijn oudere SV met 'maar' 120pk kwam hij niet omhoog op normaal toerental. Als vervanger voor de SV een 1000sx gereden, zelfde verhaal.
Als je koppel wilt, geen 4-in-lijn nemen. (Hayabusa uitgezonderd, wát een blok is dat!)

En daarnaast nog iets.

Ik reageer op de r1 98 vs 2003
en zx10 2004 versus 2006-2007

Ik vergelijk niet een 2 cilinder met de zx10r 2006 of r1 2003.

Het zijn 2 verschillende karakters, dus daar zit verschil in ja.

Maar om nou een zx10 onderin niet sterk te noemen, gaat wel erg ver. Zeker als je ook nog in acht neemt dat een 2 cilinder weer in de absolute lage toerentallen (<3500) als een zatte drol loopt

Die maat met die blade had een versnelling lager gemoeten, dan waren de rollen minstens gelijk.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
32.386
19.293
ZX10R is de best sturende 4cilinder die je kan kopen uit die tijd,maar die vind je niet voor onder de 2000,-,
Firestorm zou ik nog maar eens goed over nadenken,het zijn niet de betrouwbaarste motoren,daarom zijn ze ook zo goedkoop.
Wat de Duc betreft een Monster900 is ook leuk.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
32.386
19.293
Laatst bewerkt:

Motor-Meester

MF veteraan
11 mrt 2010
1.447
25
Drenthe
En daarnaast nog iets.

Ik reageer op de r1 98 vs 2003
en zx10 2004 versus 2006-2007

Ik vergelijk niet een 2 cilinder met de zx10r 2006 of r1 2003.

Het zijn 2 verschillende karakters, dus daar zit verschil in ja.

Maar om nou een zx10 onderin niet sterk te noemen, gaat wel erg ver. Zeker als je ook nog in acht neemt dat een 2 cilinder weer in de absolute lage toerentallen (<3500) als een zatte drol loopt

Die maat met die blade had een versnelling lager gemoeten, dan waren de rollen minstens gelijk.
Je hebt gelijk hoor, elke 1000-fiets gaat snel genoeg. Ik reageerde vooral op het stukje 'zeer sterk onderin', wat ik zelf gewoon niet zo ervaar. Op absoluut koppel scheelt het inderdaad weinig, cc's genereren koppel en niets anders. Alleen de mannier waarop is wel enorm verschillend, het is inderdaad maar net wat je wil.

Daarom mijn tip: neem geen 1000cc 4-cilinder 'voor erbij' om lekker open te trekken. Zo'n fiets komt gewoon niet tot zijn recht dan. Mijn eerste motor was een 500cc, daar heb ik regelmatig alles uit de kast getrokken. Een 600cc supersport is een betere keus als je houdt van flink janken. Maar TS zegt ook graag koppel te willen, dan is een 600cc zo'n beetje het slechtste advies :)
 

Chriskras

MF veteraan
29 aug 2011
1.165
56
Leusden
Als het ook veel koppel moet hebben is een ZX12R misschien een optie? Wel aan de zware kant qua gewicht t.o.v. een blade/rsv.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
32.386
19.293
Wat koppel betreft is niet zozeer de totale hoeveelheid van belang ,maar waar in het toerengebied het zit,met
een twin voel je het gewoon goed bij lage en midden toeren bij een 4 cilinder is het meer uitgesmeerd over het toerenbereik
en dat voelt minder spectaculair aan.
 

Ulgi

Die hard MF'er
6 jul 2005
687
1.007
Den Helder
Wat koppel betreft is niet zozeer de totale hoeveelheid van belang ,maar waar in het toerengebied het zit,met
een twin voel je het gewoon goed bij lage en midden toeren bij een 4 cilinder is het meer uitgesmeerd over het toerenbereik
en dat voelt minder spectaculair aan.
Hangt ook af van de boring x slag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan