Goedkope Sportsbike Betrouwbaar?

COCO01

Rookie
23 mrt 2017
7
0
Hii,

Ik ben van plan een sportsbike/naked bike/Sport Touring te kopen, de budget die ik voor mezelf heb gezet is tussen de 1500-2500 euro, natuurlijk betaal ik zo min mogelijk maar kun je een betrouwbare motor kopen met dit bedrag?

Ik snap dat hoe de motor is onderhouden veel invloed hierop heeft, maar kan je over het algemeen iets fatsoenlijks kopen met dit bedrag of moet je echt geluk hebben om een goede motor te vinden rond dit bedrag?

Als jullie nog wat tips hebben voor bekende betrouwbare merken, modellen etc. let me know!

BTW:
1. Dit wordt mijn 1st motor.
2. Dit budget gaat alleen over de motor, hou geen rekening met kleding,helm etc etc. dat komt wel goed


Thanks!
 
Ik zou €500 aftrekken van je budget en dat opzij zetten om direct na aankoop dat ding een rondje onderhoud te geven, gewoon in de serie 'alles wat moet gebeuren'. Te vaak kopen mensen een gebruikte motorfiets in die prijsklasse en daarna is het geld op. Onderhoud kost min of meer hetzelfde, of die fiets nou €1000 of €10.000 heeft gekost. Daarnaast heb je in die prijsklasse voor €500 meer een hele andere fiets dus zijn mensen snel geneigd het maximaal haalbare te kopen voor hun budget en dan is het geld op.

Afgezien van bovenstaande, neem, als je iemand kent, een motorfietskenner mee. En een kenner heeft wat meer vaardigheden dan alleen olie verversen en een ketting spannen.
 
Voor dat geld kan je best een leuke en goede motor kopen.

Een voorbeeld :
full


Als je geduld hebt met zoeken, een beetje durft te onderhandelen en het niet erg vind om een motor in Maastricht of Groningen op te halen dan is er genoeg te koop.
 
Ik denk dat je in die prijsklasse kunt kiezen uit een hele kudde FireBlades, en die staan toch wel bekend als erg betrouwbaar. Met een beetje geluk kun je zelfs een 929 uit 2000 of 2001 binnen je budget vinden. Het is absoluut verstandig om, zoals MasterTommy al zegt, wat geld te reserveren voor het eerste onderhoud. Zaken als banden, remmen en ketting zijn natuurlijk te controleren en je kunt inschatten of die binnenkort aan vervanging toe zijn, of dat je er nog wel de zomer mee door komt. Maar even een beurtje met verse olie/remvloeistof en wat algemeen onderhoud is zeker aan te raden.

Overigens, ook een CBR600F is helemaal niet verkeerd als eerste motor, en die zijn ook bij bosjes te vinden binnen jouw budget.
 
... Het is absoluut verstandig om, zoals MasterTommy al zegt, wat geld te reserveren voor het eerste onderhoud.
:^
En misschien ook een beetje opzij houden voor motorkleding? Of is dat ook al gezegd?
Ik moet beter lezen, TS heeft wellicht een afzonderlijk budget voor motorkleding :P

Verder is het niet echt een probleem om in jouw budget een nog goede motor te vinden. Alleen niet verwachten dat hij ook in nieuwstaat verkeert en jezelf voorhouden dat de technische conditie belangrijker is :Y

De tweedehands markt is verzadigd waardoor de ietwat oudere motoren sowieso voor weinig geld weg gaan.

De meeste van mijn motoren hebben zelfs gevoelig minder gekost dan jou budget, en op eentje na waren die allemaal goed.

@TS, mijn huidige motor heb ik gekocht voor 1200€ 8-)
Eerste wat ik moest doen is een nieuwe achterband en remblokken achteraan. Dat had ik gezien toen ik ze ging bekijken. Dat heeft mij 120€ gekost. Verder heb ik de facturen van de laatste twee onderhoudsbeurten erbij gekregen, en kon ik aan de staat van de motor, de houding van de verkoper, en de inhoud van zijn garage zien dat niet fake was ;)
Intussen rijd ik er al bijna een jaar mee en bijna 30.000km verder.
Je kan er veel geluk mee hebben, maar ook pech.
Iemand meenemen in/op je zoektocht die wat voldoende technisch inzicht heeft om een motor te beoordelen is ook een goed gegeven ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Honda CBR 600 F, VTR Firestorm, oude Blade, Yamaha Thundercat of Thunderace, Suzuki GSX-R SRAD... Meer dan genoeg keuze in die prijsklasse.

Uiteindelijk moet je ook een klein beetje mazzel hebben. Die mazzel kan je wel helpen door de tijd te nemen om rustig te zoeken naar een nette fiets van een eigenaar die zuinig is geweest op zijn of haar speelgoed.

Succes!
 
Ik zou €500 aftrekken van je budget en dat opzij zetten om direct na aankoop dat ding een rondje onderhoud te geven, gewoon in de serie 'alles wat moet gebeuren'. Te vaak kopen mensen een gebruikte motorfiets in die prijsklasse en daarna is het geld op. Onderhoud kost min of meer hetzelfde, of die fiets nou €1000 of €10.000 heeft gekost. Daarnaast heb je in die prijsklasse voor €500 meer een hele andere fiets dus zijn mensen snel geneigd het maximaal haalbare te kopen voor hun budget en dan is het geld op.

Afgezien van bovenstaande, neem, als je iemand kent, een motorfietskenner mee. En een kenner heeft wat meer vaardigheden dan alleen olie verversen en een ketting spannen.

++
 
Terug
Bovenaan Onderaan