Goedkopere eerste motor alvorens voor favoriet te gaan?

pilfton

MF'er
31 jan 2020
63
15
Ghent, Belgium
Ik heb me door een aantal mensen (verkeerd of niet dat wacht ik af) laten wijsmaken dat je eerste motor best niet al te duur is sinds je ermee gaat vallen, en sinds je er dingen gaat mee uitsteken die je misschien beter niet doet op je lievelingsmotor to be.
Echter twijfel ik nu, sinds ik wel wat budget opzij kan zetten om direct een motor te kiezen die ik wel wil, en die ik wel mooi vindt, in plaats van eerst 2 jaar rond te rijden op iets wat misschien niet per se mijn ding is.
Wat denken jullie?
 
Gewoon de motor kopen die je wilt.. geen idee wat het is, maar 2 jaar rondrijden op een motor die je "eigenlijk niet wil" is ook niet leuk.
Desnoods zet valbeugels / valbescherming op de nieuwe motor, mocht je hem dan onverhoopt een keer om laten vallen is er nog niets aan de hand.
Het is niet zo dat je na 2 jaar ineens minder kans hebt om te vallen ofzoiets.. externe factoren spelen ook een rol waar jij geen invloed op hebt.
 
Doe wat je wil , hier vragen heeft geen zin ; zoveel meningen, slaapverwekkend gewoon :Z
en dat is ook logisch, iedereen denkt daar weer anders over
 
Eerst een standaardmotor kopen, en daarmee leren rijden.
Daarna weet je ook heel veel beter wat je nu echt wil hebben in/aan een motorfiets.
Gelijk jouw lievelingsmotor (uit de blaadjes) kopen kan helemaal de verkeerde keuze zijn.
 
Dat je een keer aan de beurt ben die kans is altijd aanwezig,ervaren of onervaren het blijven maar 2 wielen en dat hoeft niet
aan je zelf te liggen, oa de factoren waar je zelf geen invloed op heb zijn koekblikkers die niet opletten en een gladde weg,
rij vooral zeer defensief,anticiperend en rustig dan kom je nog een heel eind zonder te vallen,verder als je een duurdere motor wil zorg dat
je goed verzekerd ben.Wat betreft verkeerde keuzes ,die maak ik na 40 jaar motorrijden ook nog steeds,en dan verkocht ik die gewoon weer. :Y
 
MT07 is een naked ;).
Cafe racer is wss met clipons? Of bedoel je retro? Test even of je er wel mee kan rijden. (kniehoek, polsen etc)

Koop gewoon wat je kan betalen, als je er zin in hebt.
 
Ik stond destijds ook voor die keuze, en ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de motor die ik graag wilde en niet voor een oud barrel. Gewoon lekker gaan toeren en nooit onderuit gegaan. De redenatie dat iedere motorrijder in de eerste paar jaar onderuit gaat is onzin. Veel heb je zelf in de hand, en de factoren die je niet in de hand hebt kan je net zo goed tegenkomen met 20 jaar ervaring.
 
Ik stond destijds ook voor die keuze, en ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de motor die ik graag wilde en niet voor een oud barrel. Gewoon lekker gaan toeren en nooit onderuit gegaan. De redenatie dat iedere motorrijder in de eerste paar jaar onderuit gaat is onzin. Veel heb je zelf in de hand, en de factoren die je niet in de hand hebt kan je net zo goed tegenkomen met 20 jaar ervaring.
Ja maar niet iedereen heeft de zelfbeheersing om met een motor geen gekke dingen te doen,ik heb daar meer dan genoeg voorbeelden van,
sommige zelfs met dodelijke afloop,onervaren rijders zullen dan meer risico lopen.
 
Ja maar niet iedereen heeft de zelfbeheersing om met een motor geen gekke dingen te doen,ik heb daar meer dan genoeg voorbeelden van,
sommige zelfs met dodelijke afloop.
Hoe zou een goedkopere motor iemand beperken in gekke dingen doen? Als je gelijk een idioot gaat rijden doe je dat toch op eender welke motor?
 
En denk je dan dat de info hier daaraan zal helpen ?
 
Koop wat je leuk vindt.
Maar hou er ook rekening mee dat je compleet de verkeerde keuze maakt en over een jaar weer in de showroom staat voor wat anders :Y
 
Hoe zou een goedkopere motor iemand beperken in gekke dingen doen? Als je gelijk een idioot gaat rijden doe je dat toch op eender welke motor?
Dit heeft niks met de keuze van oud of nieuwe motor te maken,wel met zelfbeheersing,al zijn nieuwere motoren met abs wel meer huftergedrag proof.
 
De kans dat je iets doms doet met je eerste motor, is iets groter dan dat je iets doms doet met meer ervaring. Volgens mij moet de vraag vooral zijn: hoe erg vind jij het, als je je MT07 beschadigt, en is dat zó erg dat je dan liever met iets anders begint?

Als jij nu wil genieten van je droommotor en het risico wil lopen dat je 'm beschadigt, dan doe je dat. Denk jij dat je als een malle wheelies gaat lopen trekken en 5000+ km per jaar gaat maken, en dat je het jezelf niet zou vergeven als je je motor sloopt, dan koop je iets anders.

Voor elke MF'er met advies, is er ook één die je iets anders adviseert.
 
je eigen mening en karakter is belangrijk ,de rest niet zo
Inderdaad,en zo tussen de regels doorlezend wil de TS het liefst wat nieuwers,dus doe gewoon wat je zelf wil.
Een oud barrel zal je mischien niet veel kosten als je valt,maar kan je wel genoeg kosten om die rijdend te houden of te maken,
en dan is de vraag hoe betrouwbaar zo,n motor is,als je onderweg ben met het idee in je achterhoofd hopelijk blijft hij het doen
dan is dat ook geen fijn gevoel.
 
De kans dat je iets doms doet met je eerste motor, is iets groter dan dat je iets doms doet met meer ervaring. Volgens mij moet de vraag vooral zijn: hoe erg vind jij het, als je je MT07 beschadigt, en is dat zó erg dat je dan liever met iets anders begint?

Als jij nu wil genieten van je droommotor en het risico wil lopen dat je 'm beschadigt, dan doe je dat. Denk jij dat je als een malle wheelies gaat lopen trekken en 5000+ km per jaar gaat maken, en dat je het jezelf niet zou vergeven als je je motor sloopt, dan koop je iets anders.

Voor elke MF'er met advies, is er ook één die je iets anders adviseert.
Bedankt hiervoor! heel goed antwoord, ik kan verder met mijn denkoefening.
 
Mijn tip 1: Koop de motor met je hart. Motorrijden heeft namelijk alles met emotie te maken
Mijn tip 2: Koop geen nieuwe of dure motor. Je laat hem minimaal 1 keer uit je handen vallen.

Samenvattend, koop de motor die je wil maar niet de nieuwste en/of duurste versie. Zo vond ik het bij mijn eerste motor wel fijn dat er al gebruikssporen en krassen op zaten. Daarmee had ik niet zelf de pijn van de eerste kras ...
 
Het wisselt nogal vaak sinds ik veel aan het ontdekken ben, op de rijschool hier in Belgie rijden we met Yama MT-07 en ik rij er ongelofelijk graag mee! daartegenover ben ik zelf fan van naked bikes/cafe racer types

Beste meneer, heeft u een momentje om het te hebben over het woord van onze lieve heer en redder, de Yamaha XSR 700?

Scorpion%20RYA103SYSTEO%20Yamaha%20XSR700.jpg


Zelfde blok als een MT-07, maar ziet er pakembeet 12.3 keer zo cool uit want cafe/retro smoelwerk.

Anywa, @twonha zei het al het best. Persoonlijk denk ik, als een duurdere/nieuwere motor jouw meer plezier oplevert (en je het je kan veroorloven als er iets mee gebeurt), dan gewoon daarvoor gaan.
 
Mijn tip 1: Koop de motor met je hart. Motorrijden heeft namelijk alles met emotie te maken
Mijn tip 2: Koop geen nieuwe of dure motor. Je laat hem minimaal 1 keer uit je handen vallen.

Samenvattend, koop de motor die je wil maar niet de nieuwste en/of duurste versie. Zo vond ik het bij mijn eerste motor wel fijn dat er al gebruikssporen en krassen op zaten. Daarmee had ik niet zelf de pijn van de eerste kras ...
Dan vraag ik me af, is een duurdere motor laten vallen veel erger dan een goedkope? Sinds je sowieso kosten gaat moeten maken om die te herstellen, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan