Goedkopere eerste motor alvorens voor favoriet te gaan?

Beste meneer, heeft u een momentje om het te hebben over het woord van onze lieve heer en redder, de Yamaha XSR 700?

Scorpion%20RYA103SYSTEO%20Yamaha%20XSR700.jpg


Zelfde blok als een MT-07, maar ziet er pakembeet 12.3 keer zo cool uit want cafe/retro smoelwerk.

Anywa, @twonha zei het al het best. Persoonlijk denk ik, als een duurdere/nieuwere motor jouw meer plezier oplevert (en je het je kan veroorloven als er iets mee gebeurt), dan gewoon daarvoor gaan.
Zitten er nu drie benzinetanks boven elkaar? Wat een achterlijk hobbelpaard zeg!
 
Tja, het wel of niet geschikt zijn van een motor als eerste motor heeft niet alleen met leeftijd en prijs te maken. Een MT-07 lijkt me, zeker als je er ook op lest- best een fijne motor als eerste motor. Als je nu heel graag een Hayabusa of 1000cc supersport had genoemd zou ik denk ik een andere keuze maken. Een gloednieuwe MT-07 zou ik trouwens niet kopen, gewone een nette tweedehands, al dan niet met nog wat garantie.

Een echte oude caferacer lijkt leuk, maar het zijn toch vaak oude en aangepaste motoren waarbij de kans dat hij wat vaker niet of niet lekker loopt net wat groter is dan bij een moderne Yamaha (of ander regulier merk). Je moet daar wel tegen kunnen...
 
Ik stond een jaar of 13 geleden voor hetzelfde vraagstuk...

Ik ben een groot fanaat van (super)sport motoren. Bloedgeile supersnelle buikschuivers. Niet de verstandigste keuze voor je eerste motor. Dus gezocht naar een compromis. In het voorjaar van 2007 werd dat de 1999 SV650S. Geen originele keuze maar wel een verdraaid goeie keuze. Comfortabel, superbetrouwbaar en je kunt er prima hard mee de bochten in smijten. Precies wat ik leuk vind.

Deze motor heb ik een jaar of twee later volgens geheel eigen schuld en geheel onnodig onder de vangrail gegooid in een domme, domme actie de dag na een dagje circuit Zandvoort.

Ook heb ik hem een keer laten vallen terwijl ik hem naar de garage duwde. En met de koplampkuip tegen een lampenvoet aan laten vallen. Allemaal ongelukjes die met de jaren niet meer voorkomen naarmate je behendiger wordt met motoren.

Als dergelijke stommiteiten met mijn huidige Superduke zou gebeuren zou het mij tot tranen reduceren. Gelukkig is de kans op dergelijke stommiteiten een heel stuk lager na een aantal jaren ervaring.

Als je de MT 07 zo lekker vind, dan kun je altijd hiermee beginnen... Dan moet je ook voor lief nemen dat je hem per ongeluk beschadigt. Een valbeugel of valdoppen kunnen dat een heel stuk minder pijnlijk maken.
 
Ik stond een jaar of 13 geleden voor hetzelfde vraagstuk...

Ik ben een groot fanaat van (super)sport motoren. Bloedgeile supersnelle buikschuivers. Niet de verstandigste keuze voor je eerste motor. Dus gezocht naar een compromis. In het voorjaar van 2007 werd dat de 1999 SV650S. Geen originele keuze maar wel een verdraaid goeie keuze. Comfortabel, superbetrouwbaar en je kunt er prima hard mee de bochten in smijten. Precies wat ik leuk vind.

Deze motor heb ik een jaar of twee later volgens geheel eigen schuld en geheel onnodig onder de vangrail gegooid in een domme, domme actie de dag na een dagje circuit Zandvoort.

Ook heb ik hem een keer laten vallen terwijl ik hem naar de garage duwde. En met de koplampkuip tegen een lampenvoet aan laten vallen. Allemaal ongelukjes die met de jaren niet meer voorkomen naarmate je behendiger wordt met motoren.

Als dergelijke stommiteiten met mijn huidige Superduke zou gebeuren zou het mij tot tranen reduceren. Gelukkig is de kans op dergelijke stommiteiten een heel stuk lager na een aantal jaren ervaring.

Als je de MT 07 zo lekker vind, dan kun je altijd hiermee beginnen... Dan moet je ook voor lief nemen dat je hem per ongeluk beschadigt. Een valbeugel of valdoppen kunnen dat een heel stuk minder pijnlijk maken.
Kan je met behulp van een valbeugel en valdoppen de 'domme ongelukjes' voorkomen, zoals laten vallen tijdens het duwen? Indien ja lijkt me dat wel een goede optie, net zoals een dure iphone kopen en er een stevige hoes rond te doen.
 
Kan je met behulp van een valbeugel en valdoppen de 'domme ongelukjes' voorkomen, zoals laten vallen tijdens het duwen? Indien ja lijkt me dat wel een goede optie, net zoals een dure iphone kopen en er een stevige hoes rond te doen.

Sowieso verstandig, maar ze voorkomen niet alle schade.
 
Valbeugels en doppen zijn bedoeld om de gevolgen van een foutje te minimaliseren. Voorkomen van foutjes is aan jou... en dat komt met de jaren :]
 
Dan vraag ik me af, is een duurdere motor laten vallen veel erger dan een goedkope? Sinds je sowieso kosten gaat moeten maken om die te herstellen, toch?
Bij een nieuwe motor moet je zorgen dat je goed verzekerd ben,dat is het enigste wat helpt.
Ik ben zowel met oude als nieuwe motoren wel een keer onderuit gegaan,bij de oude moet je zelf dokken,bij een nieuwe word het dan vergoed,
dat laatste voelt heel wat plezieriger.Vind je de premie te hoog koop dan een oud barrel want dan doet het heel wat minder zeer in je beurs.
 
Bij een nieuwe motor moet je zorgen dat je goed verzekerd ben,dat is het enigste wat helpt.
Ik ben zowel met oude als nieuwe motoren wel een keer onderuit gegaan,bij de oude moet je zelf dokken,bij een nieuwe word het dan vergoed,
dat laatste voelt heel wat plezieriger.Vind je de premie te hoog koop dan een oud barrel want dan doet het heel wat minder zeer in je beurs.
Bedoel je een omnium verzekering dan? die ook valschade dekt?
Nieuw zou ik een moto niet snel kopen, een jonge tweedehands lijkt me wel interessant.
 
Kan je met behulp van een valbeugel en valdoppen de 'domme ongelukjes' voorkomen, zoals laten vallen tijdens het duwen? Indien ja lijkt me dat wel een goede optie, net zoals een dure iphone kopen en er een stevige hoes rond te doen.

Ik heb op al mijn nieuwe motoren op één na direct valbeugels gemonteerd, en ze zijn allemaal al een keer omgevallen (te slordig met de zijstaander geweest of onhandig bij het verplaatsen aan de hand). Ik was iedere keer toch wel blij dat die valbeugels er opstonden en ik er afkwam met een beetje poetsen of een tikje verf met een kwastje om alles terug netjes te maken ipv een gekraste tank of motorzijdeksels ...

Nu ik er aan denk: bij één (mijn RE) staat die valbeugel er NIET op (en dis is ook nog niet gevallen .... ik zal me maar haasten).
 
Bedoel je een omnium verzekering dan? die ook valschade dekt?
Nieuw zou ik een moto niet snel kopen, een jonge tweedehands lijkt me wel interessant.
Ik bedoel een all risk verzekering,zal wel het zelfde zijn als dat omnium.
 
Het wisselt nogal vaak sinds ik veel aan het ontdekken ben, op de rijschool hier in Belgie rijden we met Yama MT-07 en ik rij er ongelofelijk graag mee! daartegenover ben ik zelf fan van naked bikes/cafe racer types

Ik ben eerder fan van naked bitches.
 
Dan vraag ik me af, is een duurdere motor laten vallen veel erger dan een goedkope? Sinds je sowieso kosten gaat moeten maken om die te herstellen, toch?

Vraag je je ook af wat je vervelender vind om te verliezen: drie bb 20Euro of een bb 500 Euro ?

Sinds je sowieso een bb kwijtraakt, toch ?

bb = bankbiljet.
"Briefje van .."
 
Zeiden ze ook tegen mij, en je hoort het in elk filmpje op YouTube: ‘ga niet gelijk voor die supersport, of een andere te dure motor, bla bla bla’.

Motor is gevoel. Ik had nog nooit een supersport gereden, maar ik wist na m’n examen dat ik die wilde en niks anders. Ik zag mezelf er altijd al op rijden. En toen ik eenmaal de juiste zag was ik ook direct verliefd. Een beetje bang weliswaar, zelfs tijdens de proefrit, maar na de eerste bocht was ik om. Gevalletje love on first ride. En ja, ze is omgevallen een keer daarna, maar een motor is altijd te fixen. Ik ben namelijk helemaal verliefd op haar, en het kan me geen fluit schelen wat het kost.
Ik zou gewoon gaan voor wat je gevoel zegt. Meestal weet je het allang al zelf, dus stop met bevestiging vragen ;)

Enne, wees ervan bewust dat direct je droom motor kopen niet voor iedereen weggelegd is. Soms zit er ook wel een beetje venijn onder.
 
Het leven gaat zoals het gaat... Ik begon dus ook op een wat oudere tweedehands motor. Ik vond het niks, maar gevallen ben ik er nooit mee. Daarna volgden er nog een paar. Geleidelijk schoof ik op naar een hoger segment. Ik heb wel wat kleine dingetjes gehad maar nooit serieuze schade. Behalve eentje, met inmiddels 24 jaar rijervaring ging ik best wel onderuit in de Dolemieten. Met mijn nieuwe motor (een maand oud) Er stond net 1500 km op de teller. Ik reed 60-70 km/uur en opeens gleed het voorwiel weg. Man man wat een schade... Wat ik zeggen wil kies waar je zin an hebt. En het is zeker niet zo dat iedereen meteen grote schade rijdt. Ik had er ook 24 jaar voor nodig. En ik ben geen weekend warrior. Ik reed jarenlang 20 k km/jaar en soms wel 50k/km en deed allerlei trainingen.
 
Meer meningen is toch betere en meer gespreide informatie? Sinds ik nu slechts 2 meningen heb uit een vriendenkring
Je vrienden zeggen het zoals ik het zelf ook ervaren heb.
Ik heb mijn Hondaatje met koffers twee keer laten vallen bij de benzinepomp en een keer met ijzel op de weg.
Nagenoeg geen schade. 8)7 _O- Dus zijkoffers i.c.m. een volle kuip is een gouden combi.
Met deze ervaring tientallen motorfietsen gekocht, gereden en verkocht.
En nooit meer de (achteraf stomme) acties uit het begin gehad. :')
 
Ik ben gaan motorrijden voor het motorrijden, en niet omdat ik een bepaalde motor in mijn hoofd had.
Toen ik eenmaal ging rijden wilde ik ook steeds wat anders.
De eerste motor drie maanden gehad, de tweede een maand, de derde zes maanden.
Dus de kans bestaat dat je smaak kan veranderen - of positief nieuwsgierig bent naar wat anders na het werkelijke rijden met je nieuwe aanwinst. ;)
 
Veel motorrijscholen lessen met een Yamaha MT07. Dan zal het wel een gemakkelijk te bereiden motor zijn. Ik heb deze ook eens gereden, ik vond het een zeer gemakkelijk te berijden motor. Het lijkt me een prima keuze als 1e motor. Je kent jezelf het beste, gebruik je verstand. Kies er 1 met abs zou ik adviseren. Wel zou ik je een voortgezette rijopleiding adviseren, daarmee koop je in 1 dag heel wat rijervaring.
 
Ach je kan mensen nog zoveel adviezen geven, wat voor type motor je ook kiest het gaat voornamelijk om zelfbeheersing, anticiperen en defensief rijden
en hopen dat je niet een keer aangerand word door een niet oplettende koekblikker of zand en dieselsporen tegenkomt in en bocht,
en laat je niet verleiden om wel eens even te laten zien hoe goed je kan rijden door meer ervaren motorrijders proberen bij te houden.
Blijf je er van bewust dat je maar op 2 wielen rijd zonder kreukelzone en dus kwetsbaar ben,wat je ook kan verzinnen ik heb het wel een keer
meegemaakt in de 40jaar dat ik motorrijd,gelukkig ben ik daar nog redelijk goed vanaf gekomen,maar ken er genoeg die minder geluk hadden.
Maar ondanks alles blijft motorrijden iets wat ik nog steeds graag doe en hopelijk nog vele jaren kan blijven doen,en dat laatste hoop ik ook
voor iedere beginner.
 
Dat “je eerste motor laat je vallen” gedoe is volstrekte onzin. Ik heb mijn eerste en mijn tweede motor nog nooit laten vallen.

Ben het er wel mee eens dat je niet een hele dure motor nodig hebt voor ontzettend veel plezier. Maar dat is misschien persoonlijk.
 
Dat “je eerste motor laat je vallen” gedoe is volstrekte onzin. Ik heb mijn eerste en mijn tweede motor nog nooit laten vallen.

Ben het er wel mee eens dat je niet een hele dure motor nodig hebt voor ontzettend veel plezier. Maar dat is misschien persoonlijk.

Daarbij betekent een klein ongeval/valpartijtje niet meteen het einde van je motor. Wellicht is de enige schade het stuurgewicht, valbeugel & schakelpookje, en is de motor herstelt voor minder dan 100€
 
Terug
Bovenaan Onderaan