Goeie tourmotor voor beginner

japiedebaap

MF'er
4 jul 2009
100
0
Utrecht
Hey toerders,

Ik ben op dit moment nog bezig met mijn A rijbewijs, dus ik heb nog maar weinig ervaring.
Ik zit erover te denken om straks (als ik mijn nieuwe roze kaartje in handen heb) gelijk een tourmotor aan te schaffen. Ik heb al een aantal vrienden (met motors :P) gevraagd wat zij daarvan vinden, maar dat leverde me bar weinig op. Verder heb ik heel veel websites afgestruind en uitgebreid zitten lezen (ook dit forum) en daar werd mijn vermoeden bevestigt: namelijk dat toermotors nou niet echt de beste beginnersmotoren zijn.
Hoe deken jullie hierover? raden jullie mss eerder tourmotors af voor beginners, of denken jullie dat het wel moet kunnen?

Waar ik de motor voor nodig heb:
Woon-werk verkeer (half uurtje enkele reis)
In weekenden ga ik vaker naar limburg (vanuit utrecht; opgeteld doe je dan zo'n 400km in een weekend)
ik moet er mee op vacantie kunnen (2000-3000 km moetie wel aankunnen zonder panne :p)
daar bovenop heb ik een budget van 3000 euro. (jaja, arme student :P)
en hij zal haast altijd wel buiten staan (of onder hoes), want k'heb geen garage of afdakje. Ik kan dus ook amper eraan sleutelen als er wat simpels mee is.

Nou ben ik op diverse websites vaker Deauville's (NT650V uit 98/99) tegengekomen. En idd: dan heb je een tourmotor binnen het budget.
andere kandidaten zijn dan nog Kawasaki GTR 1000 en BMW RT's (over het algemeen 10 jaar oud, binnen die prijsklasse)

En welke van deze motoren kunnen jullie aanbevelen? wat zijn de voordelen van de een over de ander? als je een van de drie (of mss nog een andere) goed kent, wat vind je er dan van en wat vind je er slecht aan? Of zouden jullie toch zeggen dat je dr met 3000 euro niet komt, en dat ik mss toch maar 1000 eurotjes extra los moet maken?

Alvast heel erg bedankt, als je deze hele lap tekst uberhaupt hebt gelezen :D
Maarten
 
ps ben ik nou zo'n sukkel die zn thread in het verkeerde subforum heeft gezet?
zoja: sorry, ik ben een computer-noob. Zou een mod het zonodig willen verplaatsen? O-)
 
Hey toerders,

Ik ben op dit moment nog bezig met mijn A rijbewijs, dus ik heb nog maar weinig ervaring.
Ik zit erover te denken om straks (als ik mijn nieuwe roze kaartje in handen heb) gelijk een tourmotor aan te schaffen. Ik heb al een aantal vrienden (met motors :P) gevraagd wat zij daarvan vinden, maar dat leverde me bar weinig op. Verder heb ik heel veel websites afgestruind en uitgebreid zitten lezen (ook dit forum) en daar werd mijn vermoeden bevestigt: namelijk dat toermotors nou niet echt de beste beginnersmotoren zijn.
Hoe deken jullie hierover? raden jullie mss eerder tourmotors af voor beginners, of denken jullie dat het wel moet kunnen?

Waar ik de motor voor nodig heb:
Woon-werk verkeer (half uurtje enkele reis)
In weekenden ga ik vaker naar limburg (vanuit utrecht; opgeteld doe je dan zo'n 400km in een weekend)
ik moet er mee op vacantie kunnen (2000-3000 km moetie wel aankunnen zonder panne :p)
daar bovenop heb ik een budget van 3000 euro. (jaja, arme student :P)
en hij zal haast altijd wel buiten staan (of onder hoes), want k'heb geen garage of afdakje. Ik kan dus ook amper eraan sleutelen als er wat simpels mee is.

Nou ben ik op diverse websites vaker Deauville's (NT650V uit 98/99) tegengekomen. En idd: dan heb je een tourmotor binnen het budget.
andere kandidaten zijn dan nog Kawasaki GTR 1000 en BMW RT's (over het algemeen 10 jaar oud, binnen die prijsklasse)

En welke van deze motoren kunnen jullie aanbevelen? wat zijn de voordelen van de een over de ander? als je een van de drie (of mss nog een andere) goed kent, wat vind je er dan van en wat vind je er slecht aan? Of zouden jullie toch zeggen dat je dr met 3000 euro niet komt, en dat ik mss toch maar 1000 eurotjes extra los moet maken?

Alvast heel erg bedankt, als je deze hele lap tekst uberhaupt hebt gelezen :D
Maarten

:? ,wie zegt dat dan?moet kunnen vlgs mij,je noemt al een paar motorfietsen maar hangt ook een beetje van lichaamsbouw e.d af(denk aan gewicht/grote van motor)

Je kunt denken aan de K-serie en R-serie van BMW,
XJ diverison /TDM/XTZ van Yamaha,NTV/VFR/Deauville Honda, idd die Kawa GTR om maar een paar te noemen .

Kijk eens op ;

http://www.motoport.nl/content/homepage/items_detail.cfm?id=2 (MotoPort - Motoren - Motorkleding - Motorhelmen - Motor accessoires - Motor huren - Motor dealer - Motor occasions - Motorfietsen)
daar kun je ruim onder je budget nog sjoppen voor een toermotor ;)
Suc6 :W
 
Ik zou voor een leuke Deauville gaan. Of bv een diversion/bandit 600. Fietsen waar je van alles mee kan. Vooral voor woon-werkverkeer zijn de lichtere motoren een verademing wanneer je tussen de files door rijdt.

De andere jongens zijn nogal aan de zware kant om mee t beginnen (qua gewicht heb ik het dan over) en bij een voutje (bij lagere snelheden bv) zijn die wal lastiger te corrigeren (denk aan schade aan ego en edele kuipdelen bv). Maar goed, dat is mijn advies.

Maar je kunt verwachten dan straks mensen je een ZZR1100 oid aanbevelen want dat kan mákkelijk....
 
Diversion *O* Rij zelf een 600 en daar tijdens mijn vakantie 7000 km mee gereden, ik rij 1 keer per week 130 km enkele reis naar familie en elke dag een half uurtje naar werk. Heeft ze niet zoveel van en met een Givi rek is het een aardige tourbuffel, rustige motor om mee te beginnen. Als je het wat te weinig vermogen vind zou je naar een 900 kunnen kijken, beiden moeten wel te vinden zijn voor jou budget, zelf de mijne uit 97 gekocht voor 1400 euro en doet het nog steeds goed. Ze heeft mij pas 1 keer laten staan in de ochtend maar dat bleek een draadbreukje.
Mijn broer heeft een 900, deze heeft cardan (dus geen geklooi met ketting spannen/ smeren) en is wat beter voor echt lange afstanden.
Maar er zullen vast wel wat meer mensen met een div reageren ;)
 
Als je die 1000 euro extra kan losmaken, is een Suzuki DL650 V-Strom een optie (bj 2004-2005). Dat is een leuke all round toermotor, met voldoende mogelijkheden...
 
:^
Een frisse diversion900 is een prima toermotor, robuust en gaat nooit kapot. Eerlijke mechaniek met carburateurs ipv injectie en weinig electronica.
Beetje banaal uiterlijk, maar das dan weer ideaal als diefstalbeveiliging (wie heeft ooit al gehoord van een gestolen xj900s.
90 pk en 90Nm is meer dan voldoende. En de cardan ipv ketting is ook mooi meegenomen
Enige nadeel voor een beginner is zijn wat hoge gewicht van 270kilo volgetankt.
Met 3000€ budget vind je zeker al een goede XJ900S, van een jaar of 10 oud en 50.000km
(die dingen gaan probleemloos 100K km en meer mee), veelal met koffers inbegrepen.

De kleinere broer de XJ600S is in een ideale beginners(budget)motor, met ketting en met voldoende pit (maar niet om 2 mensen met bagage over de alpen te sleuren)
 
Laatst bewerkt:
:^
Een frisse diversion900 is een prima toermotor, robuust en gaat nooit kapot. Eerlijke mechaniek met carburateurs ipv injectie en weinig electronica.
Beetje banaal uiterlijk, maar das dan weer ideaal als diefstalbeveiliging (wie heeft ooit al gehoord van een gestolen xj900s.
90 pk en 90Nm is meer dan voldoende. En de cardan ipv ketting is ook mooi meegenomen
Enige nadeel voor een beginner is zijn wat hoge gewicht van 270kilo volgetankt.
Met 3000€ budget vind je zeker al een goede XJ900S, van een jaar of 10 oud en 50.000km
(die dingen gaan probleemloos 100K km en meer mee), veelal met koffers inbegrepen.

De kleinere broer de XJ600S is in een ideale beginners(budget)motor, met ketting en met voldoende pit (maar niet om 2 mensen met bagage over de alpen te sleuren)
helemaal mee eens :) :Y :^

maar een GTR1000 (die heeft mijn vriend) is dan weer een tikkeltje zwaarder. Ik rijd er niet graag op! 2 keer gedaan geloof ik, maar vond hem te zwaar :N

Div900 houd je ook niet als hij écht omvalt, maargoed, moet je maar zorgen dat je dat niet doet :+ of een reservetopkuip kopen O-)

Op een 600 kom je wel met 1 iets zwaarder persoon en veel bagage Schotland door :+ maar als je regelmatig iemand achterop wenst mee te nemen zou ik voor de 900 gaan :Y
 
Laatst bewerkt:
Als je die 1000 euro extra kan losmaken, is een Suzuki DL650 V-Strom een optie (bj 2004-2005). Dat is een leuke all round toermotor, met voldoende mogelijkheden...


hier dacht ik nou ook aan
prijs/kwaliteit verhouding is dit een topper
stuurt als een mes , veel bagagemogelijkheid , relaxte zithouding enz...
 
wat dacht je van een triumph trophy?
met het typische 3 cillinder 4 takt geluid.
een merk met karakter en geschiedenis,betroouwbaar en veel mogenlijkheden..

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//motoren.marktplaats.nl/motoren-triumph/264954362-te-koop-triumph-sprint-executive-in-nieuwstaat.html
 
wat dacht je van een triumph trophy?
met het typische 3 cillinder 4 takt geluid.
een merk met karakter en geschiedenis,betroouwbaar en veel mogenlijkheden..

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//motoren.marktplaats.nl/motoren-triumph/264954362-te-koop-triumph-sprint-executive-in-nieuwstaat.html
en je hebt er ook een iets sterkere 4 cilinder versie van, de trophy 4 (1200cc) heerlijke motor voor langere afstanden, touren & woon-werk verkeer.
valt in dezelfde categorie als de GTR.
 
een 4 cilinder triumph :N sorry.... ;)
maar denk dat de 900 iets beter hanteerbaar is en al ruim voldoende pk's en koppel levert om flink te buffellen
 
Laatst bewerkt:
GTR1000 ... ook ooit op begonnen
heb er nog steeds eentje staan :)

vergevingsgezind, aardig wat vermogen + koppel.... je hebt dat beetje extra op de snelweg

Als je kunt, koop een <93'er (iets verbeterd) met de carb-deksels van een pre-93 er, voor wat meer vermogen. EN een rvs-uitlaatsysteem.

Op sich, ik rij met het eerste model rond, word zwaar onderschat door supersportrijders
Regelmatig je olie checken, voorderest gaan ze niet echt stuk.
bandenmaat is wat "lastig"... setje lasertecs van Metzeler ben je 200 euro kwijt en rijden toch best lekker...

andere voorvering en de supersportjes krijgen het moeilijk in de bergen :+

nog een pluspunt: beetje oubollig model... laat iedereen dus staan, zijn niet interessant voor de handel in gestolen waar.

als je meer wilt weten, pm me :+
 
:? ,wie zegt dat dan?moet kunnen vlgs mij,je noemt al een paar motorfietsen maar hangt ook een beetje van lichaamsbouw e.d af(denk aan gewicht/grote van motor)

Dat zeiden twee vrienden van me, plus me rijinstructeur. het grootste argument van die lui was dat zon motor gewoon zwaar is en dus moeilijker overeind te houden bij lage snelheden. zeker met belading.
Ben zelf niet klein (1,95 m), maar ben ook niet bijzonder sterk. ;(
Ik vind het trouwens wel fijn als je er rechtop op kan zitten

De kleinere broer de XJ600S is in een ideale beginners(budget)motor, met ketting en met voldoende pit (maar niet om 2 mensen met bagage over de alpen te sleuren)
Jammer dat ze het kleinere model dan een ketting geven. Maar 'k denk zeker een goeie kandidaat, aangezien ik denk ik toch niet vaak iemand achterop mee zal nemen.

En als een vrouw erop kan rijden dan zeker een beginner toch O-) :P
Moet je maar eens bij me rijschool langskomen. dan zul je versteld staan _O-

wat dacht je van een triumph trophy?
met het typische 3 cillinder 4 takt geluid.
een merk met karakter en geschiedenis,betroouwbaar en veel mogenlijkheden..
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//motoren.marktplaats.nl/motoren-triumph/264954362-te-koop-triumph-sprint-executive-in-nieuwstaat.html
Probeer je gelijk je ouwe motor te slijten? *D :P
Die is helaas wel wat duurder dan me eigelijke budget ;(

vergevingsgezind, aardig wat vermogen + koppel.... je hebt dat beetje extra op de snelweg

Als je kunt, koop een <93'er (iets verbeterd) met de carb-deksels van een pre-93 er, voor wat meer vermogen. EN een rvs-uitlaatsysteem.

Op sich, ik rij met het eerste model rond, word zwaar onderschat door supersportrijders
Regelmatig je olie checken, voorderest gaan ze niet echt stuk.
bandenmaat is wat "lastig"... setje lasertecs van Metzeler ben je 200 euro kwijt en rijden toch best lekker...

andere voorvering en de supersportjes krijgen het moeilijk in de bergen :+

nog een pluspunt: beetje oubollig model... laat iedereen dus staan, zijn niet interessant voor de handel in gestolen waar.
klinkt wel goed
je bedoelt een >93er? dus post-93 met <93er (pre-93er) carbs? wat is er zo goed aan die RVS uitlaat? meer lawaai ben ik niet echt naar op zoek (anders kan ik mezelf niet meer horen zingen in de helm :+ )
wat bedoel je precies met die voorvering? inde bergen zijn de GTR veren beter dan die van een supersport?
En goed datie niet zo snel gejat zal worden. Heb bij mij in de straat namelijk wel eens last van mensen die daar ongevragd rondstruinen.

Nog ff alle modellen die genoemd zijn op een rijtje:
BMW
-K serie (K 75 RT: oerlelijk, dus zal niet gejat worden *D )
-R serie
Yamaha
-XJ diversion (gaat nooit stuk; 900 met cardan)
-TDM
-XTZ
Honda
-NTV
-Deauville (las datie zuinig is)
-VFR (zit je daar wel rechtop?)
Kawasaki
-GTR 1000 (gaat nooit stuk, wel op olie letten; orelelijk, dus zal niet gejat worden *D )
Suzuki
-DL650 V-Strom (duurder; relaxte zithouding)
Triumph
-Trophy (duurder & ketting :/ )
 
Laatst bewerkt:
euhhh is niet mijn motor....ook niet van kennis ofzo hoor.....
ik spreek uit ervaring met mijn fiets: ik heb zelf een naar speed triple omgebouwde daytona 900.
zelf ben ik 1.76 en 75 kg.
Niet bijzonder sterk ofzo.
Om even aan te geven dat deze motor ook voor jouw als beginner geschikt is......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan