Goeie tourmotor voor beginner

Ben zelf enkele maanden geleden begonnen op een K100LT. Een paar ervaringen. Doe er je voordeel mee.

1. Handelbaarheid: voldoende, maar kan beter. Je moet wat harder werken om te sturen, maar je bent redelijk wendbaar. Een K75 is wat lichter en heeft een kortere wielbasis. Moet geweldig sturen, maar heb er nog geen ervaring mee.
Ik heb overigens mijn K100 een keer laten omlazeren in stilstand. Ik kreeg hem met gemak weer rechtop ondanks mijn 1,65 meter.
2. Toeren: zeldzaam relaxed, met name op de snelweg. Als een K100 iets goed kan, is het heel hard rechtdoor rijden. De officiele bijnaam is dan ook Vliegende Baksteen.:) Je bent goed beschermd tegen de elementen met een RT/LT kuip. Een nadeel is dat je wat gevoeliger bent voor zijwind.
3. Jatvrij: bij mij in de wijk hebben ze wel de motorhoes gejat, maar de motor hebben ze laten staan.
4. Betrouwbaarheid / duurzaamheid: Dik 185000 mee op de teller en hij loopt als een naaimachientje. Weinig onderhoud nodig aan het blok. Ik heb pas op ibmw een exemplaar ontdekt met 600000 mijlen, wat op ongeveer een miljoen kilometer neerkomt.
5. Prijs: als je goed zoekt, vind je een goede en gave K75/100/1100 voor minder dan 2000 euro. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar, zowel nieuw als gebruikt.
6. Woon-werkverkeer. Ondanks de grootte een goede fiets. Mensen zien je minder snel over het hoofd. Filerijden is soms lastig, maar meestal krijg ik een Mozes-gevoel, omdat automagisch een brede baan voor mij wordt vrijgemaakt. Zou het schelen dat de overheid deze fietsen massaal heeft ingezet? Ik weet het niet, maar het is een aantrekkelijke gedachte.

Het is misschien niet de meest sexy toermotor, en er zijn vast argumenten te bedenken waarom je niet als beginner op een K100 moet gaan rijden, maar ik heb er de laatste tijd met veel plezier en nul problemen op gereden.
 
Heb een K75s gehad en een K100LT. Sturen is betrekkelijk, vond de K75s wat beter sturen maar was ook een iets 'sportievere' uitvoering (lees: kleiner sport stuurtje en kuip). Allebei weinig problemen, alleen ging er bij de K100LT de CDI kapot (170K) en bij de K75S had de cardan (te veel) speling (110K). Blok was in beide gevallen nog super.

De zithouding is geweldig, eigenlijk beter dan de 1000F die ik nu heb (maar deze is geen motor die je moeten overwegen als je beginner bent)
 
Bedankt voor al jullie tips en info.

met alles wat ik nu weet denk ik dat ik mij vooral op BMW K75 RT's ga richten. Naar wat ik gezien/gehoord/gelezen heb krijg je daar gewoon wat meer voor je geld (zelfs oude modellen hebben bijv. vaak abs)
Maar daarnaast lijken me de Honda Deauville en de Kawasaki GTR 1000 ook wel geschikte kandidaten.

BTW: vandaag theoriecertificaatje gehaald :) Na de vacantie nog examen 1 en 2.
 
Proficiat! Je hebt je meest rotte examen achter de rug.

Mijn vader heeft enkele weken geleden een kale K75 gekocht voor weinig met 70000 op de teller en ABS. Moet geweldig rijden. Ik heb hem nog niet getest (eerst mijn nieuwe Beemer ophalen), dus kan er nog niet van meepraten.
 
Gefeliciteerd Japie! K75's zijn prima dingen hoor mocht je nog tips willen tzt mbt dingen waar je op moet letten laat maar ff weten! GTR zou ik echt niet aanraden, is een mastodont, en leuk voor ná de K75.

Succes met de rest!
 
Bedankt voor al jullie tips en info.

met alles wat ik nu weet denk ik dat ik mij vooral op BMW K75 RT's ga richten. Naar wat ik gezien/gehoord/gelezen heb krijg je daar gewoon wat meer voor je geld (zelfs oude modellen hebben bijv. vaak abs)
Maar daarnaast lijken me de Honda Deauville en de Kawasaki GTR 1000 ook wel geschikte kandidaten.

BTW: vandaag theoriecertificaatje gehaald :) Na de vacantie nog examen 1 en 2.


Ik ben zelf ook zo'n 1.93 en woog rond de 70kg toen ik mijn R1150RT kocht. is prima te handelen, van het gewicht merk je niet veel als je eenmaal rijd. Zithouding is ook erg goed, al heb ik er wel een hogere ruit op gezet vanwege de windturbulentie die anders tegen je helm aan knalt.

Je zou ook eens naar een GS kunnen kijken, die zijn qua onderhoud makkelijker dan een rt (vanwege de kuipen die er bij een grote beurt steeds af moeten). Worden ook veel als w-w fietsen gebruikt.
 
Voordeel van wat lichter beginnen is dat het allemaal wat makkelijker beheersbaar is...
Je zult je dus wat zekerder voelen en niet last hebben van overdreven voorzichtig zijn..

Ja, mee eens ... alleen is de Deauville wat kilo's betreft niet zo heel erg licht. Maar hij is inderdaad uitstekend handelbaar, en hij zal je niet verrassen.
 
Heb zelf nog geen jaar mijn A, (oktober 2008) en liep een maand later tegen een TDM aan.
Na een proefrit (!!) was ik snel overstag. Heb er inmiddels ruim 10K mee gereden, en met veel plezier. T'is een tweecilinder, met de eigenaardigheden die daarbij horen, maar wel een prettige motor om het rijden mee te gaan "leren". Ik vind het persoonlijk wel prettig dat je het gevoel hebt de machine onder controle te hebben, qua vermogen.

Allerbelangrijkste is volgens mij: proefrijden. "Pas" gewoon eens een aantal motoren, en misschien val je wel voor iets totaal anders, dat goed bij je past, en waar je je prettig op voelt.

Veel succes met je verdere examens, en veel motorplezier.

Groet John
 
Laatst bewerkt:
Beginnersfiets maken mensen er zelf van. Als je je aanpast aan de ervaring die je hebt en de motor die je hebt is er naar mijn mening niks aan de hand met welke fiets je ook begint. Daarbij bepaald drooggewicht minder dan vermogen. Iets met beheersing van rechterhand. Om laten vallen kan de beste gebeuren.

Oudere BMW modellen zijn alle prima fietsen K of R. Een iets hogere KM stand hoeft ook geen probleem te zijn dat kunnen ze prima hebben. Iedere 2ehands fiets rond een budget van 3000e heeft een risico dat ie niet perfect blijkt te zijn. Je moet ook een beetje mazzel hebben. Ik rij zelf met 1.70m en 63kg een 1100RT en dat gaat prima. Moet wel zeggen dat het niet mijn eerste motor is.

Als je inderdaad woon-werk wilt rijden en een lange vakantie dan zou ik wel voor cardan kiezen. De deauville heeft wel het voordeel dat deze jonger zijn te vinden dan BMW of andere grotere tour machines. Ze zijn dus ook moderner en lichter.

Succes met zoeken en kiezen. Maar vooral veel proefrijden!!!!!
 
Ja hoor gewoon de K75 rt nemen ik heb er net weer 3 weken probleemloos mee door Schotland getourd 3000 km bj 95 de teller staat nu op 104.000km en verderop bij mij in de straat staat er 1 die al 185.000 op de teller heeft en nog steeds gaat als een banaan.
Let wel bij de aankoop dat je geen omgebouwde overheidsfiets koopt daar hebben vaak te veel verschillende personen op gereden met al hun eigenaardigheden.
Danny :W :]
 
GTR 1000, wat men ook zegt. Het enige nadeel aan die fiets is dat ie een beetje zwaar met de kg's is.

Is mijn beginnersfiets geweest en heb er nog steeds eentje staan. Ben zelf 1.75 en 60kg.
nooit problemen mee gehad wat dat betreft.
km-vreter bij uitstek en technisch bijna net zo makkelijk als een brommertje.

ze lijken wat gedateerd, worden ze ook niet gejat :)
 
heu japie, ik heb sinds een weekend een fazer 600 uit 2000. Met goed zoeken koop je een mooie onder de 2500 euries, met weinig km. Hij is licht, genoeg vermogen om niet snel zat te worden, blok staat als zeer betrouwbaar bekend en niet te klein. bandit is qua frame wat kleiner, net als de honda cbf 600 bijv. Ik ben 1.95 en zit prima op de fazer. Dus qua budget een goede startmotor. Relatief hoog stuur, dus niet een te lage zit. succes met je zoektocht!!!
 
Bedankt voor al jullie tips en info.

met alles wat ik nu weet denk ik dat ik mij vooral op BMW K75 RT's ga richten. Naar wat ik gezien/gehoord/gelezen heb krijg je daar gewoon wat meer voor je geld (zelfs oude modellen hebben bijv. vaak abs)
Maar daarnaast lijken me de Honda Deauville en de Kawasaki GTR 1000 ook wel geschikte kandidaten.

BTW: vandaag theoriecertificaatje gehaald :) Na de vacantie nog examen 1 en 2.


Tip: Heb je al eens een Honda NTV-650 (de voorganger van de Deauville) gezien en/of erop gereden?

1.) Groot voordeel is de prijs (ligt tussen de € 1.800,= en € 2.800,=)
2.) De fiets heeft cardan en is óók onverslijtbaar.

m.i. Een ideale, probleemloze beginners en her-starters machine. Ik zou het wel weten wanneer m'n budget een knelpunt was.
 
Laatst bewerkt:
Tip: Heb je al eens een Honda NTV-650 (de voorganger van de Deauville) gezien en/of erop gereden?

1.) Groot voordeel is de prijs (ligt tussen de € 1.800,= en € 2.800,=)
2.) De fiets heeft cardan en is óók onverslijtbaar.

m.i. Een ideale, probleemloze beginners en her-starters machine. Ik zou het wel weten wanneer m'n budget een knelpunt was.
:^
en er rijden nog legio van ook, dus onderdelen
al rij ik zelf, als gezegd, de opvolger, de Deauville.
 
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Oudere motoren zijn zeker niet slecht, maar ik wil toch wel erg graag ABS erin hebben zitten, dus dat beperkt de keuzen gelijk behoorlijk.

Heb vanochtend trouwens me tweede rijexamen gehaald, dus vanaf volgende week kan ik met het nieuwe roze kaartje in me zak beginnen her en der wat proef te rijden.
 
Om de verwarring nog groter te maken...
Ga voor een Honda cb sevenfifty, waarschijnlijk de degelijkste motor die er ooit gemaakt is, een omgekeerde Ducati dus itacuD zeg maar. Hydraulische klepstoters (of zo) dus nevernooitniet kleppuh stelluh. Luchtkoeling, dus geen gezeik met pompjes, slangetjes en verder zo meer van dat alles etc etc.
Komt bij: Ziet er goed uit (laten we eerlijk zijn... beter dan dan een Divje of Bandit) en heeft toch nog 73 paardjes.
En ruim aanbod voor lage prijzen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan