Goldwing draadboom expert gezocht

aequitas

MF'er
7 sep 2003
129
0
Arnhem
Hoi allen,

terwijl ik druk ben met mijn nx en gsx heeft me pa ook weer motorproblemen. Hij heeft een canadese goldwing 1500/6. Hij had al wat electronicaproblemen toen ie hem kocht maar toen leken ze nog niet zo erg. Na verloop van tijd is het echter erger geworden en hebben we hem maar uit elkaar gehaald. De feiten:

-Bij de aankoop werkte de neutraallamp niet. Is nu getest lampje werkt wel maar de achterliggende electro niet.

-Na verloop van tijd is de voorverlichting kapot gegaan en de reverse is opgehouden met werken. Startmotor werkt nog wel.

-Nu we heb uit elkaar helaald hebben bleek een zekering telkens door te branden. Nummer 8 als ik me goed herinner. In een andere houder (nummer 4 head?) zat een 25A ipv een 15A !!.

En dan nu het echte probleem. In de rechterbos van de kabelboom naar voren is een groene draad (met witte blokjes) gesmolten. Koperdraad is intact maar de isolatie is gesmolten. Als ik hem meet meet ik zowel verbinding met de ground als verbinding met de +12v (via de 5A zekering bovenin).

Ik heb het vermoeden dat het probleem erger is dan alleen die gesmolten draad op die plek en zoek iemand die ervaring met goldwings heeft en die eventueel wat tips kan geven wat hiermee te doen valt.

Het probleem is ook dat ik de groen met wit geblokte draad niet in het bedradingscircuit kan terugvinden. En voor ik de hele motor uit elkaar haal om de draad te vinden leek het me verstandig een expert erbij te halen.

Is iemand of kent iemand een goldwing know-all die ons uit de brand kan helpen.

Liefst in de buurt (zevenaar, bij arnhem)
 
Goldwing expert lijkt me niet nodig,iemand met enige kennis/ervaring spaghetti wel.

Als je zelf een beetje begrijp hoe elektriek werkt is het mbv een bedradingsschema ook heel goed te doen.
Dit klinkt in ijn ogen wel als een kortsluiting in je bedrading.
Toevallig bij het balhoofd ?
 
Ik ben zelf electromonteur en heb het schema goed bekeken. Maar het is gewoon lastig om er zonder ervaring van de motor aan te beginnen. Het is makkelijker als je iemand hebt die weet wat en waar alleen een beetje zit en hoe het hoort te werken.
 
Als je echt op verschillende plekken sluiting hebt in je kabelboom dan zou ik er voor kiezen om een andere te gaan zoeken.
Of anders eens beginnen met open snijden en alle gesmolten bedrading vervangen. Ook even alle connetors los trekken en dan meten waar de storing zit. (de connectors meteen even schoonmaken en voorzien van wat vaseline, vaak krijg je daarin warmteontwikkeling door overgangsweerstand)
 
Als het echt meerdere kabels zijn die doorbranden dan zou ik ook de gelijkrichter na (laten) meten.
Doorbranden doet ie alleen met sluiting of teveel stoom lijkt me en bij meerdere punten van doorbranden lijkt me teveel stroom redelijk logisch.
Even ter verduidelijking, ik ben geen stroomkenner dus kijk me er niet op aan als er op of aanmerkingen komen op deze post *D
 
hmmzz....klinkt als een oude BMW K-serie. Lijkt me dat je eerst de hele kabelboom eens door moet lopen om alle stekkerverbindingen te reinigen en alle massa aansluitingen op het blok en het frame. Meet dan alles nog eens weer, de vreemdste problemen onstaan door oxidatie. Ik zou voor dit soort problemen niet te snel naar een zaak toegaan, die moeten hetzelfde doen als jij doet om sluiting te vinden, en dat zijn dure uren die je dan betaalt.
 
Kijk dat is een antwoord waar ik wat aan heb. Het leuke is dat ik die massa ook aan de plus meet van een van de zekeringen. Dus dat wordt een feest. De kerstboomverlichting is er grotendeels vanaf. En inderdaad was het een heel gepruts van de vorige eigenaar.

Nu moeten we het draadje nog maar een zien te vinden aan de andere kant.
 
Als het echt een zootje is.......

Alles eraf en beginnen om de hoofddraadboom in perfecte staat te herstellen met de originele stekkers.

Dan de rest volgens het bedradingsschema stuk voor stuk aansluiten,liefst alles met originele stekkers.......klinkt simpel en dat is het ook,alleen praat je denk ik wel over een paar dagen werk.
 
Het is gelukkig geen echt zooitje. Anders had ik dat misschien wel gedaan.

Er is iig een draai behoorlijk verschroeid en ik ben bang dat ie nog op andere plaatsen contact maakt dan waar ik het nu kan zien. Maar ik weet niet of je wel eens de draadboom van een goldwing gezien heb. Dat is geen lekkere spagatti meer.

Ik wil nu iig op zoek naar het andere uiteinde van de draad en kijken of ik die los kan koppelen zodat ik kan meter of ik echt kortsluiting heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan