Goldwing GL1200 mist vermogen bovenin

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.599
6.765
Helmond
De motor:
GL1200 uit 1984

De voorgeschiedenis:
Ik heb deze motor gekocht nadat hij 8 jaar stil heeft gestaan. Met een aanhanger opgehaald en ben nu bezig om hem weer goed de weg op te krijgen. Ik heb al gedaan voor ik achter dit probleem kwam:

- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Carburateurs ultrasoon laten reinigen, terug in elkaar gezet met een revisiesetje
- Nieuwe brandstof, nieuw brandstoffilter
- Nieuwe luchtfilter
- Stukje mee gereden
- Nieuwe distributieriemen
- Nieuwe koelvloeistof

Het probleem:
Veel harder dan 100 wil ie niet en boven de 4000 tot 4500 toeren kakt hij in. Met minder gas geven pakt hij iets beter op en lukt het na lang klooien wel 120 te halen, maar zo hoort het niet natuurlijk.

Wat heb ik vervolgens gecheckt?
- Of hij genoeg benzine krijgt, maar de pomp gooit het er volgens mij harder doorheen dan een carburateur kan handelen.
- Carburateur membranen, eentje ervan is een beetje beschadigd, maar lijkt nog dicht te zitten. Hier ga ik sowieso een nieuwe voor bestellen.

Ik hoor daarbij veel over dat de GL1200's:
- niet genoeg power in de dynamo hebben om het op hoge toeren bij te houden, dus dat wil ik dit weekend nog controleren.
- problemen hebben met vervuiling op de krukassensor voor de timing, alleen schijnt dit alleen te zijn als die bij de distributieriemen op de voorkant zit, maar bij de vroege (die van mij) zit hij op de achterkant.

Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie?
 
Voor de liefhebber. @rensoo en @midlifecrisis gaan zeer waarschijnlijk door voor de koelkast.

Gisteren weer begonnen aan het ding, dynamo is goed met een andere spanningsregelaar, maar de riem naar de rechtse cilinders ligt er niet lekker op. Precies een tandje er naast. Hij moet met het bovenste puntje op het tandwiel gelijk zitten met het streepje op het blok. Gaan we zo regelen dus.

WhatsApp Image 2023-07-28 at 20.03.43.jpeg
 
Voor de liefhebber. @rensoo en @midlifecrisis gaan zeer waarschijnlijk door voor de koelkast.

Gisteren weer begonnen aan het ding, dynamo is goed met een andere spanningsregelaar, maar de riem naar de rechtse cilinders ligt er niet lekker op. Precies een tandje er naast. Hij moet met het bovenste puntje op het tandwiel gelijk zitten met het streepje op het blok. Gaan we zo regelen dus.

Bekijk bijlage 1907737
En en?
 
Die olielekkage is opgelost, inhouden nog niet. Hoog in de toeren voelt het nog steeds niet aan zoals ik had verwacht. Hij loopt nu wel een stuk beter na die riem goed gelegd te hebben, maar ik had verwacht in de 4e versnelling makkelijk langs de 120 te gaan.

Iemand suggesties?
 
Komt de choke wel goed terug en hoe zien de bougies er uit?
Choke komt goed terug, bougies is wel vrij vreemd:
WhatsApp Image 2023-10-12 at 18.45.10.jpeg

Ze liggen hier in de rijrichting gesorteerd. Er zit wat zooi op van iets te veel keramisch vet, maar wat opvalt: voorste bougies hebben aanslag, sommige stukken echt zwart, de achterste allebei niet. Rechts achter is zelfs extreem schoon.

Uitlaat heb ik los gehaald (is een bekend ding dat die bochten nog wel eens in willen klappen, even checken na de reactie van @tomruig). De vorm ziet er goed uit, maar de kleur aan de binnenkant is gek:

WhatsApp Image 2023-10-12 at 18.45.11 (1).jpeg

Linksvoor
WhatsApp Image 2023-10-12 at 18.45.11.jpeg

Rechtsvoor
WhatsApp Image 2023-10-12 at 18.45.11 (3).jpeg

Rechtsvoor
WhatsApp Image 2023-10-12 at 18.45.11 (2).jpeg

Linksvoor

Ik zou haast zeggen als ik naar de bougies kijk dat de achterste cilinders lekker lopen, maar dat de voorste een knap lullige vonk hebben. Toeval wil dat de voorste cilinders een andere bobine gebruiken:
1697129561819.png

Dus ik zou haast roepen dat de linker bobine die voor de achterste cilinders is dus brak is. OF dat hij te weinig spanning krijgt op hoge toeren. Dat schijnt vaker een probleem te zijn.

Secundaire winding heb ik net meteen even doorgemeten, die lijkt goed te zijn. Ik ga binnenkort weer een bult kappen eraf halen om ze allebei degelijk door te meten. Als ze dan nog goed zijn, ga ik eens kijken naar de mod die hier staat beschreven:
Wiring in a relay to the coils?
 
maar als ik zo naar de bougies kijk zou je zeggen voorste iets te rijk achterste veel te arm.
Dacht ik in eerste instantie ook, maar bougies zijn nog praktisch nieuw. Buiten wat stationair draaien en 1 of 2 ritjes ben ik niet veel verder gekomen. En het komt niet lekker over op de foto, maar de voorste zit wel echt roetaanslag op. Erger dan ik na een jaar rijden gewend ben. Vandaar dat ik de voorkant verdenk.
 
Ik heb wederom een potentiele reden waarom hij het niet zo goed deed.

Sterker nog, ik begin het gevoel te krijgen dat @Zeroground gelijk had en er 2 bougies schoon gespoeld worden. Die bobine zag er namelijk zo uit:
WhatsApp Image 2023-10-21 at 19.33.04.jpeg


En na doormeten leek het er op alsof de primaire winding helemaal niks deed.
|(


Dus: nieuwe besteld en van de week monteren. Als blijkt dat het ding echt op 2 cilinders liep de hele tijd: petje af naar de engineers van Honda. Ding liep gewoon soepel en tot 100km/h trok het nog wel best door.
En als dat betekend dat ik nu ineens 2x de hoeveelheid cilinders krijg dan ehm.. Is het ding pittig snel.
En dan ga ik me knap incompetent voelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan