Goldwing topic

Ik las hier ergens: "het is net een auto..." dit roep ik nog steeds als mijn vrouw met haar 1200 Aspencade op pad gaat: "makkelijk, zo`n camper..".

Toch moet ik het nageven: het rijdt verschrikkelijk fijn! Hij kan redelijk plat door de bocht en stuurt ondanks het hoge gewicht erg goed. Zelf rijd ik een Suzuki TL 1000 R dus heel iets anders en ik zou zelf nooit een Wing aanschaffen maar het is zeker niet verkeerd.
 
Nu pas voor het eerst zit ik het GoldWing forum te lezen. Ik kwam de vraag tegen van
d.j. verhulst (januari 2009) over het verbruik en dergelijke.
Als (helaas) ex-GL eigenaar kan ik het volgende vertellen:
benzine verbruik: 1 op 13 > autobahn in Duitsland
1 op 15> A-wegen in Nederland
1 op 16> stadsverkeer
1 op 18> toeristisch tempo in Nederland
1 op 20> toeristisch tempo in Oostenrijk en Zweden
olieverbruik: nihil
bandenslijtage: 26.000 kilometer per set banden (laatste jaren Bridgestone).
motorslijtage: niet te meten.

Dit zijn wat cijfers over mijn '93 GL1500 Interstate. Ik kocht hem in '96 met 2.369 mijl en
ruilde hem 12 jaar later in op 93.700 mijl.
In die 12 jaar is de accu drie keer vervangen (één keer wegens kortsluiting in de accu) en is de hellingshoeksensor kapot gegaan; deze had bij de vorige eigenaar vervangen moeten zijn door een terugroepactie.
Voor de rest; geen enkel mankement. De laatste twee jaar nam wel de wegligging af en heeft de toenmalige dealer dit niet kunnen verhelpen.
Reden waarom hij dan toch ingeruild is; ik wilde een jongere motor; de GL1800 viel af omdat hij niet in mijn budget paste. Wat heb ik nu? Een R1150 RT uit 2004 die in anderhalf jaar tijd al vier keer is opgehaald wegens storing(en).
Allen veel plezier met de GL.
 
Nu pas voor het eerst zit ik het GoldWing forum te lezen. Ik kwam de vraag tegen van
d.j. verhulst (januari 2009) over het verbruik en dergelijke.
Als (helaas) ex-GL eigenaar kan ik het volgende vertellen:
benzine verbruik: 1 op 13 > autobahn in Duitsland
1 op 15> A-wegen in Nederland
1 op 16> stadsverkeer
1 op 18> toeristisch tempo in Nederland
1 op 20> toeristisch tempo in Oostenrijk en Zweden
olieverbruik: nihil
bandenslijtage: 26.000 kilometer per set banden (laatste jaren Bridgestone).
motorslijtage: niet te meten.

Dit zijn wat cijfers over mijn '93 GL1500 Interstate. Ik kocht hem in '96 met 2.369 mijl en
ruilde hem 12 jaar later in op 93.700 mijl.
In die 12 jaar is de accu drie keer vervangen (één keer wegens kortsluiting in de accu) en is de hellingshoeksensor kapot gegaan; deze had bij de vorige eigenaar vervangen moeten zijn door een terugroepactie.
Voor de rest; geen enkel mankement. De laatste twee jaar nam wel de wegligging af en heeft de toenmalige dealer dit niet kunnen verhelpen.
Reden waarom hij dan toch ingeruild is; ik wilde een jongere motor; de GL1800 viel af omdat hij niet in mijn budget paste. Wat heb ik nu? Een R1150 RT uit 2004 die in anderhalf jaar tijd al vier keer is opgehaald wegens storing(en).
Allen veel plezier met de GL.

:] :] Wings :] :]
Een betere zal je niet vinden toch.
zelf een 1200 nog nooit geen last mee gehad
banden doe er wel 40.000 A 50.000 mee.
Benziene verbruik nog veel minder dan wat je omschrijft
Maar goed snap ook wel 1500

He maar zoek er nog eentje een wing.
Dan heb ik er een te Koop staan
Een 1200 int.

Klik Hier

Succ met de R1150 RT
 
Dank je, ik zal het succes nodig hebben. Echt, de rt rijdt goed, daarmee wint hij wel wat terug. Maar de GL-tijden waren wat dat betreft veel beter. Voor de GL1500 heb ik vier jaar een PanEuropean gehad, was een prima motor, maar geen GL.
De PanEuropean is weer voorafgegaan door achtereenvolgens 2 maal K1, 1 maal K3 en 1 maal een GL1100. Deze laatste heb ik ook 12 jaar gehad. Die 12 jaar zal de RT niet vol maken, ondanks mijn toevoegingen (stuurverhogers, chromen kleppendeksels, chromen ruitbevestiging van de LT).
Zo als ik schreef had de GL1500 de laatste 2 jaar wegligging probleempjes. Ik ging er toen vanuit dat mijn toenmalige dealer wist waar hij mee bezig was. Ik had het helemaal niet vreemd gevonden als na tien jaar en meer dan 100.000kilometer de achterschokbreker niet zo best meer zou zijn, maar volgens de techneuten was alles nog prima in orde.
Ik weet nog wel dat mijn GL na de inruil vorig jaar in drie weken tijd verkocht was, ondanks zijn kilometerstand.
 
Ben zelf geen Goldwing rijder maar vond het wel leuk om onderstaande foto te plaatsen.
Deze fan heeft er wel erg veel werk van gemaakt.

full
 
onderstaand bericht hoort erbij

Motorgek mag Bijs Pennings wel genoemd worden. Samen met zijn vrouw reisde hij half Europa door met de motor en ook reed hij Route 66 in Amerika. Zijn kinderen werden zo ongeveer opgevoed in de zijspan. Wie het over Bijs (die maandag 50 jaar werd) heeft, heeft het ook over hout. Twintig jaar zit hij al in de houthandel en daarvoor was hij werkzaam als timmerman. “In het verleden heb ik onder andere kasten, bedden en keukens van hout gemaakt. Het was een uit de hand gelopen hobby, maar dat zocht ik op een gegeven moment niet meer. Vorig jaar was ik met mijn vrouw op vakantie en kocht ik bij een benzinestation een motorblad. Daar stond een man in die een motor van hout had nagebouwd. De wielen bijvoorbeeld waren alleen wel vierkant. Ik zei tegen mijn vrouw dat het leuk was om ook zoiets te doen. Ik ben aan het denken gegaan en besloot de motor van mijn vrouw, een GoldWing GL 1100, na te maken.”

Gepiept
Het namaken van een motor die 2.16 meter lang is en 1.10 meter breed, is geen klusje dat zo gepiept is. In totaal stak Pennings er tussen de 250 en 300 uur in. “Ik heb overal op internet gezocht, maar ik zag nergens een voorbeeld. Een tekening had ik niet, alleen het voorbeeld stond voor mijn neus. Visueel had ik het wel in mijn kop tijdens het bouwen. 85 procent van de hele motor ging direct goed.” De houten GoldWing staat sinds vorige week in de woonkamer van Pennings. Binnenkort gaat de creatie tijdelijk naar een GoldWing-zaak in Oss, die het graag als eyecatcher wil gebruiken.
 
Hallo Oma!

Zo te zien zijn GoldWingers meer bezig met rijden en pimpen dan op een forum rondhanden :P Ik zit de laatste tijd steeds vaker te kijken voor een GoldWing 1500 maar ik vraag me een beetjeaf wat het verbruik is van zo'n 6 cilinder.
Dus met als je met zo'n machine beetje vlot onderweg bent, hoeveel km's haal je dan uit een liter?

Greetz
Naba
 
Mijn 1200 doet met moeite en normaal rijden 1:13,5
Weet dat de 1500 van mijn vader dat nauwelijks red (rijdt wel 90% met duopassagier). Dus een gemiddelde auto is voordeliger, daar moet je geen gw voor kopen.
 
Laatst bewerkt:
Een GW is geen auto op 2 wielen. Het is een bankstel op wielen. Voorzien van zo ontzettend veel comfort. Sinds juli vorig jaar rijden wij op onze droom. Een witte SE uit 1990. Nu voor voorzien van progressieve veren, achter een zwaardere veer laten plaatsen en ook laten voorzien van een 4graden triggerwheel.
Hij stuurt en rijdt geweldig.
 
Hallo Oma!

Zo te zien zijn GoldWingers meer bezig met rijden en pimpen dan op een forum rondhanden :P Ik zit de laatste tijd steeds vaker te kijken voor een GoldWing 1500 maar ik vraag me een beetjeaf wat het verbruik is van zo'n 6 cilinder.
Dus met als je met zo'n machine beetje vlot onderweg bent, hoeveel km's haal je dan uit een liter?

Greetz
Naba

Dat hangt toch van veel factoren af.
Als ik woon-werk rij waarbij de GW nauwelijks op bedrijfstemp komt, met wat filerijden en wat stoppen/optrekken.
swinters 1:11
szomers 1:13

Bij grotere afstanden en lekker doorpoken 1:13 1:14

Bij rustig rijden 1:17

Tussen verschillende GW's kunnen er behoorlijke verschillen optreden.

Maar zuinig zal de GW nooit worden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oma!

Zo te zien zijn GoldWingers meer bezig met rijden en pimpen dan op een forum rondhanden :P Ik zit de laatste tijd steeds vaker te kijken voor een GoldWing 1500 maar ik vraag me een beetjeaf wat het verbruik is van zo'n 6 cilinder.
Dus met als je met zo'n machine beetje vlot onderweg bent, hoeveel km's haal je dan uit een liter?

Greetz
Naba

Hai Naba: heb een GL1800: verbruik zo'n beetje 1 - 15 denk ik.
Ga m'n Schotland reis overigens niet met de GL maken maar met m'n oldtimer XS750SE: durf niet met de GL :$ : hoe gaat het met de overtocht (zit nog geen krasje op); kan ik haar altijd binnenzetten etc.: dus: gewoon met de oldie :)

Overigens: als je een keer met de GL hebt gereden en je hebt er geen principiele antigevoelens over: wouw :)

groet,

Willem (van de komende Schotlandtrip)
 
Ik word wel nieuwsgierig hoe een GL rijd.

jammerlijk is dat geen enkele dealer er een demo van heeft.
 
Hallo,

Waarschijnlijk al eens eerder gevraagd, maar heeft iemand een digitaal werkplaats boek van een GL1100?

Alvast vriendelijk bedankt.

Groeten,

Ruud
 
hallo jongens ik ben nieuw hier en ik zoek eigenlijk dingen om mijn GL1800 uit 2001 te verfraaien (bling bling).
heeft iemand hier spullen over of weet goedkope mooie onderdelen te vinden. nieuw is namelijk zo schreeuwend duur!!

alvast bedankt!!
 
Hallo heren (en dames)

Ik zal me ook eens melden hier in het toppic voor GoldWingers.
Rij sinds september vorig jaar ook op een wing al is die waarschijnlijk compleet anders dan wat jullie ervan verwachten.
Het is een old-timer uit 1983 GL1100 maar dan net een beetje aangepast.

Zoals je kan zien heb ik er een stuur van 110cm breed op zitten. Alle klokje en meters en overbodige luxe zijn eraf gehaald ik heb alleen nog een snelheidsmeter en LEDS voor knippers, grootlicht en vrij erop zitten. Deze zitten in de 'tank'

IMAG0026.jpg


Voor de rest zit er een zelf gemaakt zadel op, andere lichten, treeplanken en geen standaard uitlaten. Ook een heel-toe schakeling toegevoegd.
Zoals je kan zien is er nog zat werk om een nette motor ervan te maken maar het is work-in-progress en komt zeker goed.
To-do-list is:
Keringen vervangen
Cardanolie vervangen
Carbs reinigen en eventueel opnieuw afstellen
Weer andere knipperlichten erop
12V aansluiting maken in de 'tank'

IMAG0028.jpg
 
hallo jongens ik ben nieuw hier en ik zoek eigenlijk dingen om mijn GL1800 uit 2001 te verfraaien (bling bling).
heeft iemand hier spullen over of weet goedkope mooie onderdelen te vinden. nieuw is namelijk zo schreeuwend duur!!

alvast bedankt!!

Hallo Mackdriver
ben een goldwing 1500SE Rijder
ben je ook lid van de goldwingclub Holland
daar staan soms wel artikelen in en op hun website kom je ook mooie dingen tegen
grt
Harry de Goldwingman
 
Hallo heren (en dames)

Ik zal me ook eens melden hier in het toppic voor GoldWingers.
Rij sinds september vorig jaar ook op een wing al is die waarschijnlijk compleet anders dan wat jullie ervan verwachten.
Het is een old-timer uit 1983 GL1100 maar dan net een beetje aangepast.

Zoals je kan zien heb ik er een stuur van 110cm breed op zitten. Alle klokje en meters en overbodige luxe zijn eraf gehaald ik heb alleen nog een snelheidsmeter en LEDS voor knippers, grootlicht en vrij erop zitten. Deze zitten in de 'tank'

[afbeelding]

Voor de rest zit er een zelf gemaakt zadel op, andere lichten, treeplanken en geen standaard uitlaten. Ook een heel-toe schakeling toegevoegd.
Zoals je kan zien is er nog zat werk om een nette motor ervan te maken maar het is work-in-progress en komt zeker goed.
To-do-list is:
Keringen vervangen
Cardanolie vervangen
Carbs reinigen en eventueel opnieuw afstellen
Weer andere knipperlichten erop
12V aansluiting maken in de 'tank'

[afbeelding]


Hoi Deadolon
zet je ook een foto wanneer dit projekt af is
grt
Harry De Goldwingman
 
Wij hebben ook 2 goldwings , een gl 1500 van het bouwjaar 2000 en een gl 1200 van 84 .
Prima motoren en eigenlijk willen we niets anders meer.
Als we samen gaan rijden rijdt ik altijd op de 1200 en mijn man op de 1500 maar als ik alleen wegga dan gaat zeker de 1500 mee , die rijdt toch weer een stuk beter.
Het gebruik van de goldwing vinden wij meevallen . vorig jaar naar het treffen in wanroij gebruikte de 1500 met aanhanger erachter 1:18,3 , vindt dat zelf netjes, mogen dus niet klagen.

Om goldwing te rijden moet je gewoon een liefhebber zijn, de 1 vindt het niets , de ander wel mooi maar durft het gewicht en grote niet aan en een ander die wil niets anders .
gelukkig mogen we allemaal zelf kiezen en kiezen we wat ons het beste lijkt.
Voor ons is dat dus de wing.

Sinds 2007 hebben wij hier in het noorden een forum , www.wingers-uut-grunn.nl ( eerst website en daarna doorklikken voor het forum , aanmelden en even voorstellen) .
Hier komen alle goldwing rijders en liefhebbers samen en het grootste aantal komt uit de 3 noordelijke provincies, daardoor komen we geregeld samen op clubavonden ( in noordhorn) en gaan we vaak samen rijden .
Lijkt het je wat ben je natuurlijk altijd welkom om mee te kletsen.

gr sylvia
 
*D *D
Wij hebben ook 2 goldwings , een gl 1500 van het bouwjaar 2000 en een gl 1200 van 84 .
Prima motoren en eigenlijk willen we niets anders meer.
Als we samen gaan rijden rijdt ik altijd op de 1200 en mijn man op de 1500 maar als ik alleen wegga dan gaat zeker de 1500 mee , die rijdt toch weer een stuk beter.
Het gebruik van de goldwing vinden wij meevallen . vorig jaar naar het treffen in wanroij gebruikte de 1500 met aanhanger erachter 1:18,3 , vindt dat zelf netjes, mogen dus niet klagen.

Om goldwing te rijden moet je gewoon een liefhebber zijn, de 1 vindt het niets , de ander wel mooi maar durft het gewicht en grote niet aan en een ander die wil niets anders .
gelukkig mogen we allemaal zelf kiezen en kiezen we wat ons het beste lijkt.
Voor ons is dat dus de wing.

Sinds 2007 hebben wij hier in het noorden een forum , www.wingers-uut-grunn.nl ( eerst website en daarna doorklikken voor het forum , aanmelden en even voorstellen) .
Hier komen alle goldwing rijders en liefhebbers samen en het grootste aantal komt uit de 3 noordelijke provincies, daardoor komen we geregeld samen op clubavonden ( in noordhorn) en gaan we vaak samen rijden .
Lijkt het je wat ben je natuurlijk altijd welkom om mee te kletsen.

gr sylvia


:P O-) Kon het niet beter vertelen ,sylvia :} *O*
 
*D *D:P O-) Kon het niet beter vertelen ,sylvia :} *O*


zo is het toch altijd,, ik heb een K75,, sommige willen er niet dood naast gevonden worden, terwijl ik het een toch erg leuk rijdende motor vind.

iemand die van off road machines houd zal helemaal niks hebben met een vette chopper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan