Goldwing topic

Met alle respect voor de goldwing, maar dan kom je toch niet de juiste mensen op sportmotoren tegen... O-)
Of niet de juiste op de GL,ik weet heus wel wat je met een sportmotor kan,en wat een GL kan ook,
op de openbare weg hard rijden is heel wat anders dan op een circuit waar je natuurlijk het haasje ben met een GL.;)
 
Grappig dat je dit soort verplasdiscussies in alle topics van de verschillende motortypes tegen blijft komen.

Het is allemaal heel erg relatief.
Hoofdzaak is dat je op elk type veel rijplezier kan beleven en uiteraard zit er onderscheid in elke motor en is de een beter geschikt dan de ander.
Je kan met een Goldwing ook prima door een zandpad raggen, maar met een enduro fiets gaat t nu eenmaal makkelijker.
En natuurlijk kan je met een Goldwing heel sportief sturen, maar met een sportfiets gaat het onder bepaalde omstandigheden makkelijker.
Vast niet altijd.
Ik denk zelf dat een sportieve naked of een SM achtig fiets de ideale stuurfiets is vanwege de zitpositie, maar dan knal je weer niet zo makkelijk keihard vanwege gebrek aan wind bescherming.
Een sportieve toerfiets is dus nog niet eens zo'n heel erg slechte keuze.
Wat dat betreft is van mijn lijstje de Duc ST4 de beste compromissen fiets.
Toert comfortabel met 150-160 de autobahn af en stuurt erg goed terwijl je nog steeds redelijk normaal actief zit.
De fireblade met sb stuur gooit en smijt veel makkelijker, maar door het net iets meer recht op zitten is t op de verbindingsroutes wel minder relaxed vlot cruisen

Eind conclusie: als je met een dikke GL een beetje je kop gebruikt kan je heel veel lol hebben 😉
 
Het voegt ook niks toe.

Het is een compleet andere dimensie

Ik vind dat ze niet zo heel erg veel met elkaar te maken hebben.
De enige overeenkomst is dat je op beide nat wordt als t regent... ;)
 
Altijd veel lol mee gehad.
 

Bijlagen

  • IM000103.JPG
    IM000103.JPG
    301,2 KB · Weergaven: 20
241864135_1659395874265480_4986637663851806904_n (2).jpg


oh, ik heb ook altijd enorm veel lol hoor; ik hoop niet dat ik met bovenstaande reactie het verkeerde beeld heb opgeroepen, maar ik geniet zowel op 2 als 3 wielen met volle teugen!

ik vind alleen dat je zijspanrijden echt haast niet kan vergelijken met solo motor rijden; vandaar dat je het er gewoon naast moet doen en zeker geen concessies moet willen doen door zomaar een bakje naast een solo te knopen.
de mensen die dat doen stoppen zodra het zijspan niet perse meer nodig is voor bv de kinderen zsm.
 
oh, ik heb ook altijd enorm veel lol hoor; ik hoop niet dat ik met bovenstaande reactie het verkeerde beeld heb opgeroepen, maar ik geniet zowel op 2 als 3 wielen met volle teugen!

ik vind alleen dat je zijspanrijden echt haast niet kan vergelijken met solo motor rijden; vandaar dat je het er gewoon naast moet doen en zeker geen concessies moet willen doen door zomaar een bakje naast een solo te knopen.
de mensen die dat doen stoppen zodra het zijspan niet perse meer nodig is voor bv de kinderen zsm.
Ik heb ooit eens een poging gewaagd met een zijspan te rijden,dat rijd compleet anders dan solo,
na een paar bochten ben ik gauw terug gereden vond het maar eng rijden;),het is echt iets wat je moet leren.
We hadden een klant die jaren zijspan gereden heeft,op een gegeven ogenblik moest er wat aan z,n bak gerepareerd worden
dus hij dacht ff solo rijden in de tussentijd,bij het eerste stoplicht viel hij om omdat hij zo aan z,n span gewend was dat hij vergat
z,n benen op de grond te zetten:+
 
dat klopt echt helemaal; je moet er echt een heel rijtje aan reflexen bij leren om soepel met een asymmetrisch voertuig overweg te kunnen.

en het wordt pas echt gevaarlijk zodra je denkt dat je het snapt/kunt; dan komt namelijk het moment van overschatting....

inmiddels rij ik 12 jaar zijspan naast de solo en durf nu wel te stellen dat ik het aardig onder de knie heb.
na een paar jaar zelf oefenen heb ik op Lelystad een VRO plus cursus gedaan en daarna werd het nog leuker en veel soepeler
 
Over 3 wielers gesproken,ik heb wel eens op een trike gereden,dat rijd wel veel makkelijker dan een zijspan,
alleen moet je ook rekening houden met dat je achter veel breder ben dan een gewone motor,dus iedere bocht
extra ruim nemen,maar ja bij terugkomst op m,n werk zag ik een mobieltje op de grond liggen,dus dacht pik die ff op
tijdens het langsrijden,toen vergat ik ff de breedte en klapte met het achterwiel tegen een aanhanger die daar geparkeerd stond,
m,n baas was niet blijB|,spatbord stuk wat er net nieuw op zat😬 ,de eigenaar van het mobieltje was wel blij:)
 
een trike is een symmetrisch voertuig, dus dat rijdt idd veel logischer.

om te zorgen dat we hier niet off topic raken:
ik zou ooit ook nog wel eens een super lage brede en ook korte trike willen bouwen op basis van een Goldwing.
en dan niet zo'n EML schip, maar meer chopper achtig waar je als het ware voor twee van die brede sloffen komt te zitten.
dat ding wat Full Custom garage al eens heeft gebouwd komt aardig in de buurt. maar is weer net iets te kort
Screen Shot 2020-10-24 at 10.31.38 AM.png



in dit aanzicht is die echt super bruut!
 
5843C6DF-1F98-4AC1-8794-E7C682E6D630.jpeg


Mijn vrouw rijdt een 1500 met een Hannigan bak. Heb wel eens voorzichtig een stukje gereden, maar ben toch meer een solorijder. Die bak is redelijk gemakkelijk af te koppelen, maar in de praktijk gebeurt dit niet. We overwegen nu om er toch een schommelvork in te zetten.
 
je zal merken dat het rijden met een schommel het rijden veel leuker maakt en ook makkelijker.

ik ben destijds begonnen met een GL1000 die zowel solo als met bak kon rijden; heb m 1x weer afgekoppeld gehad, maar daarna nooit weer.
ben toen stapje voor stapje gaan optimaliseren en er ook een schommel voor gemaakt; daar een paar jaar mee gereden.
totdat iemand zich melde die heel graag wilde dat ik voor hem ook zo'n zelfde schommel ging maken. Ik had echter niet veel tijd, dus vroeg een beetje belachelijk veel geld voor de mijne en toen had ik geen schommel meer....
was onderhand wel heel anders gaan zijspan rijden en ging toen noodgedwongen weer met conventionele poten naar het AET toe en heb toen eenmaal thuis besloten dat ik dit echt nooit weer ging doen... vond het zwaar onverantwoord...

liep vlak daarna toevallig tegen een EML setje aan voor juist heel erg weinig geld en ben toen weer heel snel terug naar een schommelvork gegaan.

inmiddels rij ik al weer een paar jaar met een EZS schommel
 
Ik heb een aanbod van Roger van Enigma. Hij kan een schommelvork maken voor dit span en we hebben min of meer besloten hierop in te gaan.

Overigens ben ik van plan voor het eerst naar het AET te gaan - als het door gaat - maar dan op een solo CX500.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
oh ja; in t AET topic ben ik je ook tegen gekomen

Roger kan daar een prima schommel voor maken idd.
ik zie de laatste tijd niet heel veel van hem voorbij komen; kreeg een beetje de indruk dat hij het een tandje rustiger aan doet tegenwoordig met de zijspannen?
 
Baggers kan je ook mee racen,is alleen nog voorbehouden aan twins,
maar wel gaaf om te zien,je moet het maar durven met zo,n zwaar gevaarte.
 
Ik vind t concept gaaf om te zien, maar her zijn geen echte baggers in mijn ogen.
Het zijn "sportieve" zwaar gewichten waar ze een batwing en een paar koffertjes zo hoog mogelijk aan geplakt hebben.

Ik vind een bagger juist zo mooi als die een mooie lage slepende lijn in zich heeft.
Daarom heb ik op mijn GL span de koffers ook een stukje lager naast de motor gehangen en zelfs de Rickman wat naar voren gekanteld.
Op een solo rij je dan de koffers nog eerder aan de grond, maar daarom heb ik die look ook juist op mijn zijspan toegepast 😁
Eigenlijk zou het nog wel iets extremer mogen met koffer die doorlopen naar onderen zodat se uitlaten door de koffers lijken te gaan, maar je moet ook wat te wensen overhouden natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan