Goldwing topic

Zo... Die koffiemolen staat er naast..
 

Bijlagen

  • IMG_3459.jpg
    IMG_3459.jpg
    148 KB · Weergaven: 26
  • IMG_3460.jpg
    IMG_3460.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 24
  • IMG_3461.jpg
    IMG_3461.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 25
Zaterdag bezig geweest m,n wiellagers te vervangen,een klote klus want je kan niet tussen de wiellagers en afstandbus komen,
ik kreeg het niet voor elkaar heb toen het wiel meegenomen naar de lokale motorzaak,na flink wat pogingen uiteindelijk toch
de lagers er uit gekregen,toen ik het wiel van het cardan haalde zag ik dat de spiebanen geroest waren,ik dacht hoe kan dat
want ik had ze ingevet met Molikote vet toen ik de achterband verving zo,n 4000km geleden,het vet lag in poedervorm
onderin de plaat die om het cardan zit ,het was dus blijkbaar totaal vermalen tot poeder😬,dus zoeken naar een ander soort vet,
op het Amerikaanse Goldwing forum raadde ze Honda LM77 vet aan speciaal voor die toepassing,maar dat is heel moeilijk te verkrijgen,
maar ik dacht BMW motoren hebben ook een cardan,BMW raad aan om Kluber Staburags NBU30 vet te gebruiken ,dus dat bij de BMW motor dealer gehaald,dat spul is net lijm dus zal er niet makkelijk meer afgeslingerd worden.Kortom zorg dat je het juiste vet gebruikt en
vergeet vooral niet elke bandenwissel alle spiebanen in te vetten ook die in de cardantunnel zitten niet vergeten,doe je het niet
vreten de spiebanen in en krijg je een heel dure reparatie voor je kiezen,plus dat je met een beetje pech ineens onderweg zonder aandrijving
kan komen te zitten😧ook moet bij de GL1500 niet alleen de spiebanen ingevet worden maar ook de binnenkant van de drager die in het
wiel zit,dat is bij de versie met 5 bevestigingspoten,er is ook een versie met 6 poten daar moet je juist niet de binnenkant van de adapter invetten.
Zo dus invetten bij de 5 poten flens,
1654522380318.png

Als het er eenmaal zo uitziet heb je een probleem,
1654522572579.png

1654522713738.png
 
Laatst bewerkt:
Je kunt bijna nergens tussen het wiellager en de bus komen, er zijn merken die denken wel na en hebben een sleufje aan het einde van de bus de meeste niks.
Heb al van alles geprobeerd en gekocht niks werkt behalve een ding en dat is geweld.
Dus wat doe ik , met een stalen pen of drijver met een 5 kilo vuistje net na het wiellager tegen de bus aan slaan, een klap is genoeg dan zit hij scheef en kun je het wiel omdraaien en dan heb je vlees om het lager er uit te tikken.
Nadietijd ff bijwerken de bus met de slijptol en klaar is het.
 
Bij de GL1000 kan ik de tussenbus zo iets opzij drukken
Dan tik je het lager er zo uit
 
Je kunt bijna nergens tussen het wiellager en de bus komen, er zijn merken die denken wel na en hebben een sleufje aan het einde van de bus de meeste niks.
Heb al van alles geprobeerd en gekocht niks werkt behalve een ding en dat is geweld.
Dus wat doe ik , met een stalen pen of drijver met een 5 kilo vuistje net na het wiellager tegen de bus aan slaan, een klap is genoeg dan zit hij scheef en kun je het wiel omdraaien en dan heb je vlees om het lager er uit te tikken.
Nadietijd ff bijwerken de bus met de slijptol en klaar is het.
Ja was dat maar zo,bij mij zat de bus gewoon klem tussen de lagers,monteur is zo,n 20 minuten bezig geweest op een heel klein randje,
na veel proberen met een stalen pen kwam er uiteindelijk beweging in en toen ging het snel,het is inderdaad onbegrijpelijk dat
ze niet iets in die afstandbus hebben gemaakt om het makkelijker te maken,maar goed het is gelukt en met verse lagertjes is de boel
weer spelingsvrij.*O*Overigens zat er behoorlijk wat speling op ,dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn dat het vet weggedrukt
is want het wiel zal wel op de vertanding van het cardan gedrukt hebben met zoveel speling,ik kon het wiel een aantal mm,s heen en weer bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Bij de GL1000 kan ik de tussenbus zo iets opzij drukken
Dan tik je het lager er zo uit
Tja lucky you,daar hoopte ik ook op maar helaas is dat bij een 1500 anders;)
Ik heb een setje All Balls Racing lagers gekocht,gemaakt in de USA ,mooie setjes want er zit ook de keerring bij en niet duur,nu afwachten of ze
ook zo,n 130000km meegaan,op het USA Goldwing forum zijn ze er positief over.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Vroeger waren de mannen van staal en de motoren van hout8-),nu zijn de motoren van staal en de mannen van hout🤭;)
vroeger💪,
1654602316227.jpeg

Nu,🤏
1654602376582.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ja was dat maar zo,bij mij zat de bus gewoon klem tussen de lagers,monteur is zo,n 20 minuten bezig geweest op een heel klein randje,
na veel proberen met een stalen pen kwam er uiteindelijk beweging in en toen ging het snel,het is inderdaad onbegrijpelijk dat
ze niet iets in die afstandbus hebben gemaakt om het makkelijker te maken,maar goed het is gelukt en met verse lagertjes is de boel
weer spelingsvrij.*O*Overigens zat er behoorlijk wat speling op ,dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn dat het vet weggedrukt
is want het wiel zal wel op de vertanding van het cardan gedrukt hebben met zoveel speling,ik kon het wiel een aantal mm,s heen en weer bewegen.

De constructie met de tussenbus zit toch op bijna alle motoren zo?
In jouw geval zitten de lagers gewoon behoorlijk vast in de naaf.
Volgens mij is het de bedoeling om met een binnenlagertrekker (ik zou dan icm slagtrekker doen) het lager er naar buiten toe uit te trekken.
 
De constructie met de tussenbus zit toch op bijna alle motoren zo?
In jouw geval zitten de lagers gewoon behoorlijk vast in de naaf.
Volgens mij is het de bedoeling om met een binnenlagertrekker (ik zou dan icm slagtrekker doen) het lager er naar buiten toe uit te trekken.
Ja bij de meeste wel,alleen bij de GL1500 loopt de tussenbus ook nog door een gat in de naaf,je kan de bus
maar een heel klein stukje bewegen,met een lagertrekker heb je het zelfde probleem de rand van de trekker past er niet tussen.
Een oplossing zou kunnen zijn een bout lassen op de binnenring van het lager en dan met een slagtrekker er uit slaan,
dat was de monteur ook van plan maar deed nog een laatste poging,blijkbaar was het lager geschrokken van het vooruitzicht
van een hete las🥵😬 want hij ging eindelijk eruit🤗
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn gw1800 6cil onlangs ingewisseld voor een 750 X-adv omwille van het gewicht (ondertussen 70jr).ik heb er altijd met veel plezier mee gereden, koppel van hier tot ginder, winter en zomer 70km door alle weer, ik zie hem dagelijks passeren Want mijn buurman kocht hem.
Kan ik dus nog 7jaar voorruit met de GL;)
 
Ja bij de meeste wel,alleen bij de GL1500 loopt de tussenbus ook nog door een gat in de naaf,je kan de bus
maar een heel klein stukje bewegen,met een lagertrekker heb je het zelfde probleem de rand van de trekker past er niet tussen.
Een oplossing zou kunnen zijn een bout lassen op de binnenring van het lager en dan met een slagtrekker er uit slaan,
dat was de monteur ook van plan maar deed nog een laatste poging,blijkbaar was het lager geschrokken van het vooruitzicht
van een hete las🥵😬 want hij ging eindelijk eruit🤗

Ik zou zeggen dat zo'n model wel moet kunnen. Die grijpt aan in de radius van het lager en de kier die dan ontstaat tussen lager en bus.
Maar lassen zal ook goed gaan.
Screenshot_20220607-202321-877.png
 
Deze hoef je niet te kopen, ik zei het al alles al geprobeerd en ja deze hangt dus ook aan het rek bij mij ....
Het gaat je niet lukken en het is jammer van je geld niet bij de 1500, enigste oplossing is die ik beschreef of inderdaad bout op lager lassen en eruit trekken.
 
Maakt voor mij niet meer uit ,nieuwe lagers zitten er in en hij stuurt weer als vanouds:]
 
zo'n moderne voorkant zal vast beter sturen en remmen, maar doordat die poten zoveel korter zijn heb je nu nog minder grondspeling in de bochten dan origineel en zelfs dat houdt al niet echt over...
 
Dat zal inderdaad beter remmen,maar je koopt zo,n ding toch niet om hard mee te rijden,vind met name dat moderne voorspatbord er niet bij passen,de originele vork zit er wel bij dus terugbouwen kan,er staat bieden vanaf 3000,-,ik denk dat als deze voor rond de 3000,- kan kopen
je er geen slechte koop aan heb.
 
Maar je wilt toch wel lekker kunnen zwieren en zwaaien?
En dat is toch echt een stuk minder leuk als je steeds alles aan de grond rijdt.
Standaard kan je er best wel beheerst sportief mee toeren vind ik zelf, alleen lieten de remmen me dan nog wel eens schrikken, dus een paar andere klauwen op een niet te korte voorvork zou ik prima kunnen snappen, maar al die super korte SB swaps schieten hun doel voorbij, tenzij je alleen maar "cool" langs de terrasjes wilt toeren
 
Maar je wilt toch wel lekker kunnen zwieren en zwaaien?
En dat is toch echt een stuk minder leuk als je steeds alles aan de grond rijdt.
Standaard kan je er best wel beheerst sportief mee toeren vind ik zelf, alleen lieten de remmen me dan nog wel eens schrikken, dus een paar andere klauwen op een niet te korte voorvork zou ik prima kunnen snappen, maar al die super korte SB swaps schieten hun doel voorbij, tenzij je alleen maar "cool" langs de terrasjes wilt toeren
Is dat niet het doel van een GL dan ;)8-)
Ik ken mensen die dat doen(zie onderstaande foto) :+;)
1655113446335.png
 
Ik rij de voetstepjes van deze idd echt nooit aan de grond...

Ook hier zit trouwens geen enkele originele GL rem meer op hoor.
Voor 2x 4zuiger nissin van een blade, achter een ouderwetse brembo die ooit op een 750 sport zat.
Toch wel fijn dat die wat harder remt met zoveel extra kilo's
 
Terug
Bovenaan Onderaan