Gooiers naar de Eifel, nog een keer!

Gooiers naar de Eifel! Maar wanneer ?!

  • 1 - 4 juli

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8 - 11 juli

    Stemmen: 0 0,0%
  • 15 - 18 juli

    Stemmen: 0 0,0%
  • 22 - 25 juli

    Stemmen: 0 0,0%
  • 29 juli - 1 augustus

    Stemmen: 0 0,0%
  • 5 - 8 augustus

    Stemmen: 0 0,0%
  • 12 - 15 augustus

    Stemmen: 0 0,0%
  • 19 - 22 augustus

    Stemmen: 3 20,0%
  • 26 - 29 augustus

    Stemmen: 0 0,0%
  • 2 - 5 september

    Stemmen: 12 80,0%

  • Totaal aantal stemmers
    15
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lankho09

Tere ziel
27 mrt 2008
32.309
15.801
Almere
Aangezien het afgelopen weekendje Eifel iedereen zo goed bevallen is, hier vast een animopeiling voor een herhaling. Let wel, dit gaat over een weekend. Mochten er nog dagtripjes plaatsvinden dan kunnen die ook best in de OP. Gelieve even een weekend te noemen waar je voorkeur naar uit gaat. Kopiëren en datum en naam toevoegen zonder quotes svp. Alles geheel vrijblijvend natuurlijk. Heb er hieronder al een paar neergezet waarvan ik uit het huidige topic opmaakte dat ze dat weekend wouden, maar dat is puur om de aftrap maar even te geven. :)

24-26 Juni:
- Gillettino
- Thacutiboy
- Kato/Girl



Het volgende deel heb ik vast schaamteloos gekopieerd. Ere wie ere toekomt, e.d.
;)



Afspraken
  • Zorg dat je motor in orde is: in een weekend (nood)onderhoud regelen gaat niet werken. Liever een beurtje vantevoren, zorg voor goede remmen: we gaan immers wel de bergen in. Twijfel niet over je banden: monteer gewoon nieuwe. Als je huidige banden nog redelijk of zelfs goed zijn kun je die altijd bij thuiskomst nog terugleggen en in nederland oprijden.
  • De volgorde die bij het vertrek of na een stop ontstaat is de volgorde waarin we rijden, er wordt niet ingehaald, deze afspraak is kei- en keihard. Weet wie er voor je rijdt maar ook wie er achter je rijdt, wacht op ieder punt in de route waar twijfel kan zijn over de te volgen richting (kruisingen, splitsingen, rotondes) op de rijder achter je. Ga zó wachten dat je zeker weet dat degene die achter je rijdt jou ziet. Rij pas verder als je zeker weet dat je gezien bent. De rijder achter je zet zijn knipperlicht aan waardoor je weet dat hij ook die richting op gaat. Op deze manier raken we niemand kwijt.
  • Rij je eigen tempo. Laat je niet verleiden om de rijder voor je bij te sloffen, want voor je het weet rij je boven je kunnen en vlieg je eraf... Vertrouw erop dat men wel op je wacht.
  • Rij baksteensgewijs (behalve in bochten), maar let op de onderlinge afstand en ga niet op de wegbelijning rijden.




Met dank aan Fred: :}

(RIJ)TIPS, MET TEGENSTUREN,

VOOR BERG

BOOT

EN HET VLAKKE NEDERLAND

© Fred Schoenmakers

2010.09.19


BESPROKEN ONDERWERPEN:

1. ALGEMEEN

2. RIJDEN IN GROEPEN

3. RIJDEN DOOR TEGENSTUREN EN GASBEHEERSING

4. STOPPEN EN WEGRIJDEN IN DE BERGEN

5. PARKEREN IN DE BERGEN

6. DE BERG OP RIJDEN

7. DE BERG AF RIJDEN

8. REMMEN IN EEN BOCHT

9. HET WEER IN DE BERGEN

10. TUNNELS

11. SLECHT LOPENDE MOTOR IN DE BERGEN

12. AFSTANDEN IN HEUVELACHTIG TERREIN

13. MOTOR OP VEERBOOT


* 1. ALGEMEEN

1. Ga ontspanen op de motor zitten: voeten op de stepjes, hakken tegen de schertsplaat (die plaat van de motor bij je hakken), knieën tegen de tank gedrukt, handen aan het stuur, de armen licht gebogen en de schouders naar beneden..

1. Kijk altijd héél ver vooruit. Dus niet naar degene die voor je rijdt, maar een aantal voertuigen verder. Dat wat (vlak) voor je rijdt zie je toch wel. Concentreer je dus op de horizon.

2. Begin altijd aan de buitenkant van de bocht. Je hebt dan eerder oogcontact met je tegenligger en je kunt vaak de volgende bocht al zien.

3. Je moet in een bocht je ogen horizontaal houden (dus je hoofd kantelen).

4. Kun je niet goed zien hoe een weg of bocht loopt, kijk dan eens naar de rand van de weg naar hectometerpaaltjes of misschien staat er een bomenrij die de weg markeert, maar vertrouw dat nooit 100%!

5. Laat je uiteraard niet verleiden harder te gaan rijden dan voor jou comfortabel is, en probeer snellere rijders zoveel mogelijk te laten passeren..

6. Rijd dus NIET na elke bocht het rechte stuk zo hard mogelijk om van die achterop-plakker af te komen. RIJD JE EIGEN TEMPO! ! !

* 2. RIJDEN IN GROEPEN

1. Rijd op lange rechte stukken altijd baksteensgewijs en als dat niet kan, vergroot dan de afstand tot je voorligger. Zorg ervoor dat je binnen zichtafstand kunt stilstaan. In bochten trek je je van die baksteenformatie niets aan en rijd je je eigen lijnen. Houd er dus rekening mee dat je voorganger naar de buitenkant van de bocht zal uitwijken om de ideale lijn te rijden.

2. Kijk heel veel in je spiegels. Kijk of degenen die achter je zitten, daar nog steeds zitten. Is dat niet meer het geval, stop dan op een veilige plek! Dat kun je doen zodra je een daarvoor geschikte plek ziet, maar in ieder geval bij de eerstvolgende afslag in de route.

3. Houd voor de zekerheid altijd drie of vier mensen achter je in de gaten.
Als je weet dat iedereen dit doet, hoef je nooit bang te zijn dat je de rest kwijtraakt. Je kunt dus met een gerust hart stoppen om op de achterblijvers te wachten, want je weet dat je voorligger weer op jou wacht, en je de juiste route zal wijzen zodra jij en de achterblijvers er weer aankomen.

4. Maak de groepen niet te groot. Als je met een grote groep op weg bent, spreek dan op bepaalde plaatsen af waar iedereen elkaar weer ziet.

5. Laat een ervaren rijder voorop rijden. Hij leest de route en moet de achterliggers in de gaten houden. De eerste en de laatste rijder moeten de groep bij elkaar houden als men de belangrijke regel van het veelvuldig in de spiegel kijken of de achterliggende rijders nog volgen, vergeet.

6. Houd voldoende afstand. Zeker als je bij de voorrijder rijdt. Hij kan plotseling zien dat hij ergens moet afslaan en zou dus hard kunnen remmen als het een minder ervaren voorrijder is. Hij kan dan beter even doorrijden en omkeren.

7. Als je merkt dat je achterligger vaak voor jou moet remmen in de bochten, of bijna bovenop je zit, laat hem er dan voorbij. Ga even iets langzamer rijden en maak een handgebaar dat hij kan passeren. In alle andere gevallen blijft iedereen op dezelfde plaats in de groep rijden gedurende de rit/dag. Het is aan te bevelen dat de achterrijder een ervaren (groeps)rijder is. Hij is samen met de voorrijder de herdershond. Voor- en achterrijder houden in de gaten of alles goed gaat.

8. Rijd altijd je eigen tempo en neem je eigen verantwoordelijkheid: 100 kilometer door een woonerf: ga er niet achteraan. Is de voorrijder zo stom om door oranje te rijden: niet er achteraan gaan, maar stoppen. Bij inhaalacties: ga niet blind achter je voorganger aan, maar kijk zelf of het kan.

9. Als je in een groep rijdt, word je eerder moe dan normaal. Neem wat vaker een pauze.

* 3. RIJDEN DOOR TEGENSTUREN EN GASBEHEERSING

1. Tegensturen, oftewel 'inkantelen' of “countersteering”. Degenen die het beheersen kunnen niet meer zonder. Het is zonder meer de fijnste en veiligste manier om ontspannen een bocht te nemen.

2. De theorie: het klink vreemd: tegensturen, oftewel naar links sturen in een bocht naar rechts of naar rechts sturen in een bocht naar links. Wat we feitelijk doen is gebruik maken van de natuurlijke krachten die ontstaan bij het nemen van een bocht. Dat een motor naar links moet overhellen in een linkerbocht en naar rechts in een rechterbocht, is voor de meeste motorrijders wel duidelijk. Maar hoe je dat makkelijk voor elkaar kunt krijgen, is nu nog niet zo duidelijk.

3. Een eenvoudig voorbeeld van hoe het tegensturen kan helpen bij het inkantelen van je motor. Als je zittend in een auto een bocht naar links maakt, en je zou je spieren ontspannen, dan hangt je lichaam in de linkerbocht (juist!) naar rechts. Dit is een voorbeeld van de krachten die vanzelf optreden: actie = reactie.

4. Hoe doe ja dat dan? Zetten we dit voorbeeld over op de motor. Je komt bij een mooie doorlopende bocht naar links. Bij het begin van de bocht stuur je naar rechts, door licht tegen de binnenste (linker) stuurhelft te duwen. Doordat je dit doet, komt het voorwiel heel licht naar rechts te staan. Net als in de auto zorgt de reactie dat de motorfiets naar links gaat overhellen. En dat is precies wat we willen! Zolang als de bocht duurt, blijf je tegen de binnenste (linker) stuurhelft duwen. En je zult merken dat je nog nooit zo soepel en gemakkelijk een bocht hebt genomen.

5. Testen: je kunt dit een keer proberen. Oefen dit op een stille, liefst wat bredere weg (rustige autowegen zijn uitermate geschikt). De oefening gaat als volgt. Blijf rechtop op de motor zitten en duw vervolgens héél licht beurtelings tegen de linker en tegen de rechter stuurhelft. Dan voel je vanzelf het meest onlogische dat je ooit hebt kunnen bedenken: namelijk dat tegensturen echt werkt. Wanneer je dat gevoel hebt, druk dan eens iets harder. Let op: Hoe harder je drukt (tegenstuurt) hoe harder de motor de andere kant opgaat. Bouw het dus rustig op.

6. Voor de sportieve rijders: als je relatief echt hard tegen je stuurhelft drukt, zul je merken dat je motor opeens wel erg sterk de bocht in wil. Je kunt dan 2 dingen doen. De eerste is simpel, minder hard duwen, de tweede is iets leuker, namelijk gas erbij geven. Uiteindelijk neem je dan de bocht met een hogere snelheid.

7. Wanneer en waar gebruik je nu eigenlijk het tegensturen? Nou, om eens een paar voorbeelden te geven:
op mooie slingerde (dijk)weggetjes
in lange doorlopende bochten
in korte bochten
bij het rijden in de bergen
Wacht, nu ik er over nadenk: je gebruikt het altijd in alle bochten!!!

8. Degenen, die deze techniek ook bij relatief hogere snelheden willen gebruiken, dienen zich te realiseren, dat naast tegensturen ook technieken zoals gewichtsverplaatsing en belasten van het buitenstepje (en niet het binnenstepje, zoals velen doen) noodzakelijk zijn om een bocht echt perfect te nemen. Bovendien: als je de binnenstep belast en je gaat zo schuin dat je step de weg raakt, moet de step een beetje kunnen inklappen. Als je er met je (volle) gewicht op staat kan dat niet en is de afloop vaak vervelend.

9. Gasbeheersing: gas voor de bocht

De meeste bochten ga je in nadat je gas geminderd en geremd hebt. Het is aan te raden het gas niet helemaal dicht te draaien, maar de motor licht trekkend te houden en dan in de bocht met een vloeiende beweging het gas erop te zetten. Hoeveel gas hangt af van hoe scherp de bocht is, hoe goed je kunt rijden, je banden en je gezond verstand. Een motor draait als je het gas (bijna) dichtgedraaid hebt door de gewichtsverplaatsing naar het voorwiel en het intrekken van je vork. Een afremmende motor blijft in de bocht vallen. Door het gas verder open te draaien verplaatst het gewicht zich weer naar het achterwiel, de vork wordt langer en de motor zal de hellingshoek volgen of zich oprichten, afhankelijk van het feit hoeveel gas wordt gebruikt. Daarom kan het heel raar aanvoelen om je motor te sturen met vol gas terwijl de vork uitgerekt is en je in de achtervering duikt. Door het accelereren wordt de voorkant van je motor namelijk stabieler en minder wendbaar. Laat het gas los en je vork trekt samen en de motor wordt wendbaarder. Natuurlijk is het mogelijk met het gas open je motor de bocht in te sturen, maar het neemt meer tijd en ruimte in beslag om je gewenste apex te bereiken. Maak er dus een gewoonte van om bij het begin van een bocht je gas (bijna) dicht te draaien.

Sturen door gasbeheersing
Veel te vroeg of veel te laat gas geven in een bocht maakt dat je te wijd uitkomt of van de weg afraakt. Gas geven in een bocht is noodzaak om je motor de stabiliteit te geven om de bocht door te komen. Met gas geven bedoelen we heel voorzichtig (met fluwelen handje) iets gas geven, direct na het inzetten van een bocht, dus net na het veranderen van richting, en dit gas vasthouden. Hoe eerder je je gas (iets) openzet, hoe voorzichtiger dit moet gebeuren, omdat je achterwiel alle grip nodig heeft voor het nemen van de bocht. Hoe meer je in de bocht leunt, hoe voorzichtiger je je gashandle moet bedienen. Door je gas echter in een bocht helemaal dicht te gooien, zal 70 tot 80 procent van het gewicht zich naar voren verplaatsen, terwijl die eigenlijk maar 35 tot 40 procent kan verwerken. Gooi je je gas dicht, en verkramp je aan je stuurhelften, dan vergroot je de kans op een highsider of het wegbreken van je voorwiel. Het verkrampen aan je stuurhelften is funest voor een goede gasbeheersing. Rijd je verkrampt over een hobbelige ondergrond dan bevordert dit gas-open-/-dicht-reacties. Kun je je ellebogen gemakkelijk en losjes bewegen, dan zit je niet te strak aan je stuurhelften.
Een motor heeft een enorm zelfcorrigerend vermogen en herstelt zich automatisch bij een slide, tenzij je het gas dichtgooit. Een constante gasstand of heel iets gas erbij kan ervoor zorgen dat de motor weer grip krijgt. Aan het eind van de bocht zet je je motor weer meer rechtop, waardoor er meer grip beschikbaar is om het gas weer wat verder open te zetten. Dus als je het eind van de bocht ziet en je je motor weer wat meer rechtop zet, pas op dat moment geef je voorzichtig wat meer gas bij. Een handig ezelsbruggetje hiervoor is je voor te stellen dat er een touwtje zit aan je rechterhand die verbonden is het met contactvlak van je achterband. Bij volledige hellingshoek kan het touwtje je pols maar iets open draaien. Als de band weer naar het midden draait en de motor zich opricht, trekt het touwtje je pols naar beneden, je gashandle beetje bij beetje open draaiend, totdat de motor rechtop staat en je gas helemaal open staat. Trek je je gas in een bocht te snel open, dan neem je de bocht te wijd. Dus het gas pas opendraaien als je motor in de richting van de bocht leunt. De minste draai aan je gashandle die je maar kunt bedenken is genoeg, omdat je anders je motor destabiliseert. Bij regen heb je minder grip en zul je daardoor minder in de bocht kunnen leunen en minder gas geven voordat je je limiet bereikt hebt. Hetzelfde geldt voor oude versleten banden. Wat betreft de grip op je achterband: alles komt aan op de feeling in je rechterhand, wat natuurlijk weer alles met ervaring te maken heeft. Je kunt dit oefenen door bij je eerstvolgende rit als je moet decelereren je gashandle zo voorzichtig mogelijk dicht te draaien. Neem alle tijd en afstand om je gashandle zo langzaam mogelijk dicht te draaien waarbij je al je aandacht richt op je rechterhand en het draaien van je handle. Je zult merken dat je rechterhand de neiging heeft zich te snel te bewegen. Je voelt dat de voorkant veel soepeler induikt bij goede gasbeheersing. Bij hogere rpm (toerentallen per minuut) merk je dat het moeilijker wordt soepel te draaien. Als je decelereert in je hoogste versnelling, hoor je je kettingaandrijving klikken. Probeer zo soepel aan je gas te draaien dat je dit niet meer hoort.

Fluwelen handje
Een fluwelen handje voor het doseren van de gashandle is de basis van een goede gasbeheersing. Niet abrupt gas loslaten. Door abrupt het gas los te laten wordt het gewicht plotseling van de achterkant naar de voorkant van je motor verplaatst. De vork is niet in staat om op deze veranderingen te reageren, het voorwiel krijgt het niet voor elkaar haar weg te blijven vervolgen. De wielophanging is ontworpen om te reageren op het wegdek. Ga je nu in een keer je gewicht van achteren naar voren verplaatsen, dan wordt de wielophanging geacht dit zomaar even op te vangen, waardoor er voor het reageren op het wegdek uiteraard geen ruimte meer overblijft. Gooi je je gas te snel dicht, dan is bovendien de volgende impuls om je remhandle in te knijpen, waardoor de motor zo destabiliseert dat je onvoldoende aandacht hebt voor het verkeer om je heen en in een gevaarlijke situatie belandt. Zul je je voorrem te abrupt inknijpen, dan verleng je hiermee in de meeste gevallen je stopafstand, omdat je in je voorvering zakt, je wielen blokkeren, waardoor je slipt en je achterwiel van de grond kan komen. Meestal laat je in dat geval in paniek je voorrem los, met vaak pijnlijke gevolgen. Train daarom je rechterhand om altijd op een rustige, gecontroleerde manier je handles te bedienen.

Te veel gas geven
Soms heb je de neiging te enthousiast te accelereren. Geef je op de weg te veel gas, dan heeft de motor tijd nodig om zich te stabiliseren. Gedurende die tijd zul je niet kunnen accelereren, remmen of zelfs sturen. Geen enkele input wordt overgebracht naar de motor en je wordt een hulpeloze passagier. Als je te veel gas geeft, heeft de lichte voorkant van je motor de neiging tot schudden van het balhoofd, vooral bij ruw wegdek, met als ergste gevolg een highsider. Door gedoseerd gas te geven ben je beter in staat je bochtensnelheid en remafstand te bepalen. Zodoende word je niet overvallen door de paniek en het afgeleid worden door een oncontroleerbare motor. Door abrupt gas dichtdraaien en je voorrem in te knijpen verplaatst het gewicht van je motor zich naar de voorkant. Door gedoseerd gas dicht te draaien kun je je concentreren op wat echt belangrijk is bij het motorrijden. Uiteraard vergt gedoseerd gas dicht- en opendraaien wel wat oefening. Je kunt dit oefenen door in je eerste versnelling behoedzaam je gas open en dicht te draaien. In dezelfde versnelling vervolgens met iets meer rpm (toeren per minuut) je gas wat sneller open en dicht draaien, maar nog steeds met dezelfde behoedzame souplesse. Hoe meer pk's je motor heeft, hoe soepeler je gashand moet zijn. Ben je een echte 'speedfreak', zoek dan een plek zoals het circuit waar je je veilig uit kunt leven.

G-krachten en kinetische energie
De zwaartekracht trekt de motor met gewicht naar beneden. Zwaartekracht is constant, maar de voorwaartse krachten nemen toe met de snelheid. De verandering van snelheid ten aanzien van de tijd wordt gemeten in G-krachten (het gewicht van een object in het zwaartekrachtveld van de aarde). Door hoge snelheid en verandering van richting worden deze G-krachten (de druk) groter.
Kinetische energie is bewegingsenergie. Deze is afhankelijk van de massa en de snelheid. Kinetische energie is gelijk aan de helft van de massa maal de snelheid in het kwadraat. Ongelukken zijn gerelateerd aan de kinetische energie die vrijkomt bij een plotselinge stop. Hoe groter de G-krachten, hoe meer kinetische energie vrijkomt. Het probleem van motorongelukken is niet per sé de snelheid, het is meer het onder controle kunnen houden van de snelheid die telt. Dat er kinetische energie vrijkomt bij een plotselinge stop lijkt logisch, maar deze controle van de kinetische energie bij een botsing is de reden van de grote verschillen tussen de afloop van raceongelukken en ongelukken op de weg: coureurs weten beter hoe te handelen in noodsituaties. Maar bij een snelheid van boven de honderd kilometer per uur zal ook een coureur op een gegeven moment moeite krijgen de kinetische krachten die vrijkomen bij een ongeluk kwijt te raken.

Conclusie
Om kunnen gaan met snelheid betekent simpelweg het kunnen omgaan met je motor. Alles draait om aangepaste snelheid. Aanpassing aan de situatie waarin je verkeert, de weg- en verkeersomstandigheden. Een simpele regel: alleen het voorkomen van ongelukken kan je helpen als je te hard rijdt voor de gegeven omstandigheden. Bij hoge snelheden blijven alleen ons inschattingsvermogen en onze vaardigheden over om ons te helpen. Rijd je te snel om in te kunnen spelen op de diverse verkeerssituaties, dan is je snelheid gewoon te hoog. Punt uit. Je kunt dit zelf in de hand houden. Geleidelijk aan zal het een uitdaging worden om veilig te rijden en door veel te rijden kun je op een gegeven moment soepeler, veiliger, en ja, inderdaad, sneller rijden.

* 4. STOPPEN EN WEGRIJDEN IN DE BERGEN

1. Als je niet berg op of berg af rijdt, maar parallel aan de hellingshoek van de berg en je moet stoppen, zet je voet dan altijd aan de bergzijde op de weg. (Dus de hoogste kant van de berg). Als je de voet aan de dalkant zet, is de weg soms verder weg dan je denkt. Het gevolg is dat je je voet veel dieper moet wegzetten dan je had gedacht. (Je komt ineens een stuk been tekort). Je motor kantelt en je verliest je evenwicht met alle nare gevolgen van dien.

2. Als je moet stoppen op een weg die steil omhoog loopt, kun je je voet op de achterrem houden. Wegrijden doe je door RUSTIG (zeker met bagage achterop) de koppeling te laten opkomen totdat je merkt dat de motor in de veren begint te trekken. Dan iets meer gas geven en de voetrem tegelijk loslaten. Bij iets te veel gas trek je heel makkelijk een wheelie omdat de motor al omhoog staat én je eventueel bagage achterop hebt.

* 5. PARKEREN IN DE BERGEN

1. Als je steil omhoog rijdt en je stopt, zorg er dan voor dat je rechtervoet op het stepje kan blijven staan, want de achterrem heb je hard nodig in zo´n geval.

2. Zet de motor op de zijstandaard, liefst met de neus omhoog en in de eerste versnelling. Als je omlaag parkeert, kan hij van de standaard af rijden, als hij door z´n versnelling heen zakt.

3. Let er ook extra op hoe je weer makkelijk kunt wegrijden. Achteruit naar beneden laten zakken is in principe geen probleem, maar als je dan ook nog een bocht moet maken kan dat lastig zijn.

* 6. DE BERG OP RIJDEN

1. Schakel vóór de bocht terug en blijf in de bocht gas geven. (Slaat je motor af, trek dan NIET je koppeling in want dan rijdt ie achteruit en misschien een afgrond in). Laat, als je stilstaat, de koppeling heel voorzichtig vieren, tot je weer veilig rechtuit staat, en de hellingproef kunt gaan uitvoeren.

2. Kijk, zover je kunt, door de bocht heen. Dus bij haarspeldbochten schuin omhoog. (Je rijdt immers omhoog). Soms zelfs een kwart slag of nóg verder! Je weet dan óf, en hoeveel, tegenliggers er (minimaal) aan komen. Dan word je niet IN de bocht verrast door tegenliggers.

3. Kies zoveel mogelijk de buitenbocht en stuur na 1/3 van de bocht, verder in.

4. Stuur vervolgens zó de rest van de bocht in, dat je aan het eind precies op de plek uitkomt die je op een rechte weg ook zou kiezen: (de bestuurdersplek van een auto).

5. Als je omhoog rijdt, kijk dan ook omhoog (tussen de bomen door) of je een weg naast je ziet lopen. Zo ja, 10 tegen 1 dat er dan snel een haarspeldbocht volgt.

* 7. DE BERG AF RIJDEN

1. Rem zo weinig mogelijk, maar rem af op de motor. Kies dus en juiste versnelling.

2. Rem VOOR de bocht en met je voorrem. Het meeste gewicht is nu op je voorwiel. (Je achterwiel blokkeert nu sneller dan in ons vlakke land).

3. Kijk, zover je kunt, door de bocht heen. Dus bij haarspeldbochten schuin omlaag. (Je rijdt immers naar beneden). Soms zelfs een kwart slag of nog verder! Je weet dan of, en hoeveel, tegenliggers er (minimaal) aan komen. Dan word je niet IN de bocht verrast door tegenliggers.

4. Kies, als er géén verkeer aankomt, in het eerste deel van de bocht de buitenkant van de weg. Dus helemaal links op rijbaan van de tegenligger! Stuur vervolgens zó de rest van de bocht in, dat je aan het eind precies op de plek uitkomt die je op een rechte weg ook zou kiezen: (de bestuurdersplek van een auto).

5. Rem IN de bocht NIET met je voorrem. Het risico van onderuit remmen is groot.

6. Probeer tóch met een heel klein beetje gas EN licht remmend met je achterrem, de bocht door te komen. Hoeveel gas en remmen? Zoveel dat de ketting niet slap hangt. Waarom? Omdat je, zodra je de bocht uit bent en weer gas geeft, niet de schok voelt van het aandrijfmoment van de tandwielen en ketting. Het lijkt wat ingewikkeld, maar probeer het maar eens in de praktijk. Het rijdt echt veel lekkerder.

7. Als je omlaag rijdt, kijk dan ook omlaag (tussen de bomen door) of je een weg naast je ziet lopen. Zo ja, 10 tegen 1 dat er dan snel een haarspeldbocht volgt.

* 8. REMMEN IN EEN BOCHT

1. Ga langzaam een bocht in en kom er snel uit. Probeer in een bocht niet te remmen. Pas je snelheid vóór de bocht aan. Geef in het tweede deel van de bocht (een beetje) gas.

2. Als je tóch moet remmen: laat het gas NIET los, wat door de schrik makkelijk gebeurt, maar rem met de achterrem. De motor zal daardoor iets méér de bocht insturen in plaats van overeind te komen en de bocht nóg ruimer te maken. Als je echt heel hard moet remmen in een bocht, trek dan je koppeling in en rem met je voorrem. Wel voorzichtig remmen en vooral blijven sturen omdat de motor zich wil oprichten en dus rechtdoor wil gaan (de bocht uit).

* 9. HET WEER IN DE BERGEN

1. In het hooggebergte kan het weer zeer snel omslaan. Neem dus warme kleren, regenkleding, en een zonnebril mee.

2.Als het regent, of geregend heeft, let dan extra goed op in verband met stenen, takken en modder op de weg. Uiteraard zijn ook in de bergen de beruchte witte strepen op de weg aanwezig.

3. Neem ook drinken mee voor onderweg. Je verliest zéér veel vocht tijdens het motorrijden. Drink voordat je dorst krijgt. Als je dorst krijgt is dat een teken dat je lichaam al te veel vocht heeft verloren.

* 10. TUNNELS

1. Lang niet alle tunnels zijn verlicht. Zodra je, vanuit de stralende zon, met je zonnebril op, zo´n tunnel binnenrijdt is alles aardedonker. Een tip is om één oog te sluiten voor je de tunnel inrijdt, zodat dat oog zich alvast aangepast heeft aan het donker.

2. Sommige van die onverlichte tunnels zijn ook nog eens voorzien van, soms erg scherpe, bochten! Houd er rekening mee dat er tegemoetkomend verkeer kan naderen.

3. In tunnels is het bovendien vaak nat. Let dus vooral goed op als het vriest!

4. Veel van de bochten die je zult tegenkomen zijn blind. Probeer zoveel mogelijk van te voren (al voordat je een tunnel inrijdt) te kijken of je tegenliggers kunt verwachten, en houd er altijd rekening mee dat er iemand aankomt.

5. Wees bedacht op het feit dat er in tunnels mountainbikers kunnen rijden ZONDER enige verlichting.

* 11. SLECHT LOPENDE MOTOR IN DE BERGEN

1. Als je geen motor met injectie hebt, kan je voor de situatie komen te staan dat hij slecht gaat lopen op grotere hoogtes. De lucht wordt ijler, dus de motor krijgt minder zuurstof, met een gelijkblijvende hoeveelheid benzine: het mengsel wordt dus rijker. Sommige motoren kunnen daar erg slecht tegen. Ga in zo´n geval niet aan de naalden rommelen, want dat moet je beneden weer terugdraaien. Als tijdelijke oplossing kun je, zolang je boven bent, eventueel je luchtfilter er uit halen. Er komt dan meer lucht bij het mengsel, zodat de ijle lucht een beetje gecompenseerd wordt. Plaats het luchtfilter zo snel mogelijk terug. Soms helpt het ook om je stationaire toerental iets te verhogen. Dit is bij veel motoren heel makkelijk van buitenaf te regelen.

*12. AFSTANDEN IN HEUVELACHTIG TERREIN

1. Houd er rekening mee dat je gemiddelde snelheid enorm afneemt als je in de bergen rijdt, zeker als je via haarspelden omhoog of omlaag gaat. Een afstand van 50 km betekent dus niet meer dat je er in een half uur bent! Dit geldt in nog grotere mate voor de afstand die je op de kaart aflegt: daar komen op de weg de verticale kilometers nog bij.

2. Denk er ook aan, dat er op de passen vrijwel nooit benzine te krijgen is. Dus tank ruim op tijd.

*13. JE MOTOR OP VEERBOOT

1. Meestal zijn er wel genoeg touwen en spanbanden aanwezig op een (grote) veerboot, maar neem ook zelf extra spanbanden mee.

2. Zet de motor op de zijstandaard en NIET op de middenbok. Op de standaard staat hij steviger.

3. Trek de spanbanden onder de buddy door. Als de spanband er over loopt kan de buddy permanent ingedeukt raken.

4. Zet de motor in de eerste versnelling.

5. Trek de voorremhandle in en bevestig er een korte spanband om. Je kunt hiervoor ook een “tie-rap” gebruiken. Neem een paar exemplaren mee (ook voor de terugreis of extra overtocht(en).

6. Neem alle bagage mee die je denkt nodig te hebben. Tijdens een (lange) overtocht kun je niet meer bij je motor komen.


Handige vakantie-checklijst (wederom met dank aan Fred :} )

Op de pre-meet kreeg ik de vraag wat handig is om mee te nemen en ik had toegezegd nog even het lijstje van Fred te posten 8-)

MOTOR: VOORBEREIDING VAN DE REIS

motorvakantiebeurt (maak tijdig een afspraak met de dealer)
banden: voldoende profiel voor de totale reis?
remmen: remblokken nog goed?
controle remvloeistofniveau controle
accu: controle en controle accuvloeistofniveau
verlichting: controle alle lampen
oliepeil: controleren en olie zonodig vervangen
ketting en tandwielen controleren
koelvloeistofniveau controleren
koppeling oliepeil controleren
controle gas-, koppeling- en remkabel(s)
controle algehele staat van de bedrading
controle bagage- / kofferrek en de bevestigingspunten
poetsdoek (handig bij pech onderweg)
boeklon (= transparante folie) op motor plakken waar spanband de motor kan beschadigen

MOTOR VOOR VERTREK
routerol monteren
standaard uitlaat monteren of
dB killer in uitlaat
steeksleuteltje voor dB killer
standaard boordgereedschap
imbussleutel voor de kuipdelen
imbussleutel voor routerolhouder
reserve zekeringen
reserve lampen
reparatieset (tubeless) banden
bandenpomp of luchtpatroon
Ductape (= powertape)
tyraps
reserve bouten en moeren
reserve ventiel en stofdopje
kettingsmeermiddel
motorolie
isolatieband en / of borgdraad
elektriciteitsdraad (ca. 3 m)
brandstof(hevel)slang (ca. 1.5 m)
bandenspanningsmeter
plankje voor onder zijstandaard (tegen wegzakken)
reserve spanbanden
spakensleutel (indien van toepassing)
steeksleutels / imbussleutels (per motor verschillend)
schroevendraaier met verwisselbare bits
fittingschroevendraaier
combinatietang
instructieboekje motor
recente dealerlijst (ook van de landen waar je doorheen rijdt)
instructieboekje alarm + instructie voor noodprocedure
oordoppen (ook reserve)
reservesleutels motor
sleutelcode van de motorsleutel (als je een startonderbreker hebt kan de dealer, bij opgave van dat nummer, een sleutel bestellen)
reservesleutels motorslot
motorslot(en)
rain-X (voor helmvizier: wordt vizier waterafstotend)

SLAPEN
tent
slaapmatje
binnenslaapzak
slaapzak
kussen
wekker

DOCUMENTEN
Autobahn vignet (indien van toepassing)
geldig paspoort / identiteitskaart
geldig rijbewijs
geldig kentekenbewijs
aanvullende (tijdelijke all-risk) verzekering
geldige en ondertekende groene kaart (overal verplicht)
internationale hulpbrief (IRK of equivalent)
Europees schade formulier
kopie rekening van duurzame goederen (camera e.d.)
kopie polis reisverzekering
tickets van de reis / bestemming
landkaarten
geld
creditcards
ziektekosten cards
blanco Excel bladen om route op te schrijven
namen, adressen en telefoonnummers van familie die bij calamiteiten gewaarschuwd moeten worden
huissleutel + de gegevens van je vakantiebestemming naar de persoon die de post verzorgt tijdens je vakantie
telefoonnummers i.v.m. blokkering van rekeningnummers bij diefstal creditcards.
medicijnverklaring (indien van toepassing)

OVERIG
plakband (voor route aan elkaar te plakken)
schaar
zak om vuile was in te doen
toilet / make-up artikelen
scheerapparaat
badlaken
washandje
reservebril / -contactlenzen
foto- / videoapparatuur + gebruiksaanwijzing
opslagcapaciteit voor foto’s / video
lader camera accu
penlight accu's
acculader voor accu's
tv kabel om camera aan te sluiten op tv
radio
MP3 /CD speler
cd's
telefoon + lader
zakmes
aansteker
touw
wasmiddel
zonnebrand
zonnebril
EHBO spullen
medicijnen (indien van toepassing)
zaklamp
ballpoint
lectuur
adresboek
föhn (kleding drogen)

KLEDING
motorjack
motorbroek
rugprotector
regenpak
waterdichte laarzen
waterdichte handschoenen (zo mogelijk extra paar)
geel hesje (bij pech / ongevallen)
jas
broek (ook kort)
schoenen
sokken
ondergoed
thermo ondergoed
t-shirts
zwembroek
overhemden
truien (fleece vest)
zakdoeken
das
motorcol -shawl

VERBLIJF
wc papier
handdoek
theedoek
vaatdoeken
koffie
thee
zuivel
suiker
brood
koek en snoep
drank (whiskey) + frisdrank
kleine thermosfles (voor frisdrank)

LAATSTE MOMENT
eten en drinken voor onderweg (voor als je pech krijgt)
tandenborstel
voor de thuisblijvers een adreslijst waar je zit (en eventueel met wie) op een opvallende plek leggen
gas controleren (gaskranen dicht)
CV thermostaat lager zetten
water controleren (alle kranen dicht)
licht controleren (timer schakelaar)
vuilnis afvoeren
 
Laatst bewerkt:
ik ben er sowieso in voor :Y
Ben in de maand augustus 2 weekjes met vakantie (staan nog niet vast) dus roep maar :)
 
Overigens had de OP wat opgeleukt mogen worden met:

Het Eifelweekend gemist? Zijn je foto's/ Video's mislukt? Slaap je sindsdien r*k? of heb je er gewoon weg geen genoeg van kunnen krijgen?

Er is maar een manier om het op te lossen: WE'RE GOING BACK *O* O-)
 
Even uit m'n hoofd, maar ik geloof dat de volgende mensen als voorkeur eind augustus - begin september aangaven, ook in het vorige topic?

Xtra (en WB?)
Michiel (en Noortje?)
SKL
Poikie
Jazukki

Persoonlijk vind ik ergens eind Augustus/begin September ook wel mooi klinken namelijk. Voldoende tijd om financiën op orde te krijgen, en hopelijk kan ik tegen die tijd ook eens een dag vrij nemen. Maar verder heb ik niet echt een heel specifieke voorkeur. :)
 
yup, augustus/september.... maar ik ga me er nog niet op vast pinnen. Ik zal echt wel even moeten schrapen zeg maar.
 
Je hoeft je toch ook nergens op vast te pinnen. Is puur even een animopeiling, kunnen we daarna altijd nog kijken wat er van komt. :)
 
Oh, aleen animo??? ALTIJD dus!!! Hoewel ik nog veel weg ben dit seizoen:
Zwarte Woud, een kampeer weekend (bestemming nog onbekend), Formule 1 Nürburgweekend, Schotland, Frankrijk: route Napoleon + route Grandes Alpes.

Daar moet nog weel een weekend Eifel tussen passen.
 
Laatst bewerkt:
Dus voor eind Augustus/ begin September:

Xtra (en WB?)
Michiel (en Noortje?)
SKL
Poikie
Jazukki
Noorus (en Phoen?)
Coonie (en MZN?)
Swordsdance

Correct? :)
 
Dus voor eind Augustus/ begin September:

Xtra (en WB?)
Michiel (en Noortje?)
SKL
Poikie
Jazukki
Noorus (en Phoen?)
Coonie (en MZN?)
Swordsdance

Correct? :)
yup... voor noortje (en mij ook een klein beetje) zal het afhangen van wanneer precies maar de zin is er zeker! :]
 
Ik sta er ook al tussen. Ik moet die vrijdag wel werken tot een uurtje of 5. Maar daarna wil ik wel gelijk vertrekken richting Duitsland dat vind ik niet erg. Weekend van 2 Juli kan ik ook alleen is weer hetzelfde op vrijdag werken.
 
Ik sta er ook al tussen. Ik moet die vrijdag wel werken tot een uurtje of 5. Maar daarna wil ik wel gelijk vertrekken richting Duitsland dat vind ik niet erg. Weekend van 2 Juli kan ik ook alleen is weer hetzelfde op vrijdag werken.
Dat weekend kan ik ook (half)! *O*
Moet dan alleen mn zondag nog ergens aan een collega slijten :)

(vanaf de 16e kan ik touwens ook ;) )
 
Dus voor eind Augustus/ begin September:

Xtra (en WB?)
Michiel (en Noortje?)
SKL
Poikie
Jazukki
Noorus (en Phoen?)
Coonie (en MZN?)
Swordsdance
Kato, Girl & Atlas

Correct? :)
 
Dus voor eind Augustus/ begin September:

Xtra (en WB?)
Michiel (en Noortje?)
SKL
Poikie
Jazukki
Noorus (en Phoen?)
Coonie (en MZN?)
Swordsdance
Kato, Girl & Atlas
Midnight cruiser

Correct?

Animo :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan