Gordel in zijspan; verplicht?

In de oldtimerwereld is d'r een uitvluchtje....
Als je het E-merkje van de gordel afhaalt, zou't VOLGENS DE WET geen (goedgekeurde) gordel meer zijn, en loop je daarom geen kans op een bon... zeggen ze... ik denk dat je toch nog een diskussie krijgt met de Hermandad...

Trouwens. Waarom zou je niet gewoon die gordel om doen... Is toch gewoon veiliger?

tis in mijn geval ook niet de gordel die ter dicussie staat.......... mijn vrouw vind het minder prettig om een helm op te moeten als ze in het span zit (achter op de motor is uiteraard geen discussie) maar ze ziet nou niet echt verschil tussen haarzlef in het span en die sukkel in die smart cabrio zonder helm O-) O-)
 
ik vrees dat je onder die helm niet uit komt (...). Zolang je praat over een motorrijwiel (en dat is dan dus volgens de wet een motorfiets mét of zónder zijspan) zit je vast aan die helm.
Ik heb dat ook zo uitgezocht omdat ik een zijspan heb gebouwd
(is trouwens ook een heel leuk diskussiestuk, zelf een zijspan bouwen en dan wél of niet keuren... en wát gebeurt er als je dan een ongelukje krijgt/maakt met die span...maar daar moeten we maar eens ee nieuw topic van maken...)

en omdat ik daar mijn zoontje van 3 in wilde vervoeren. Ook daar móet een helm op. Zo'n helm weegt niet niets, zeker niet voor een kindje van die leeftijd...
 
...
en omdat ik daar mijn zoontje van 3 in wilde vervoeren. Ook daar móet een helm op. Zo'n helm weegt niet niets, zeker niet voor een kindje van die leeftijd...

Maar wat voor helm heb jij dan voor je zoon? Ik zit met hetzelfde voor mijn dochtertje, een "gewone" jethelm vind ik te zwaar. Skihelm of fietshelm? Mijn zoon van 6 heeft al wel een jethelm (900 gram). En ook gordels in de bak.
 
Maar wat voor helm heb jij dan voor je zoon? Ik zit met hetzelfde voor mijn dochtertje, een "gewone" jethelm vind ik te zwaar. Skihelm of fietshelm? Mijn zoon van 6 heeft al wel een jethelm (900 gram). En ook gordels in de bak.

ik vind de pasvorm van fietshelmen helemaal niets :N
ik zag dat ze bij de lidl binnenkort snowboard helmen hebben, die zagen er wel netjes uit.
 
ik vrees dat je onder die helm niet uit komt (...). Zolang je praat over een motorrijwiel (en dat is dan dus volgens de wet een motorfiets mét of zónder zijspan) zit je vast aan die helm.
Ik heb dat ook zo uitgezocht omdat ik een zijspan heb gebouwd
(is trouwens ook een heel leuk diskussiestuk, zelf een zijspan bouwen en dan wél of niet keuren... en wát gebeurt er als je dan een ongelukje krijgt/maakt met die span...maar daar moeten we maar eens ee nieuw topic van maken...)

en omdat ik daar mijn zoontje van 3 in wilde vervoeren. Ook daar móet een helm op. Zo'n helm weegt niet niets, zeker niet voor een kindje van die leeftijd...

mijn dochter rijdt standaard zonder helm, sorry baksteen en collega's maar bij een kind van twee en een half richt een motorhelm meer schade aan (op iedere verkeersdrempel) dannie ooit goedmaakt bij een ongeval (alsie daar al wat goed maakt en het nekletsel door het hoge gewicht niet nog verder verergert)
Victoria zit in een goedgekeurde kinderstoel in een 3-punts gordel, alleen een "speciaal" petje met lekkere gewatteerde oorflappen tegen de ergste herrie op verder houdt ik de motor wat lager in de toeren als ze mee is (en geloof me, dat scheelt flink wat decibels bij een ouwe italiaan; volgas werkt geen enkele demper }) }) ...............)
 
mijn kinderen hebben om diezelfde reden de eerste jaren met petjes in een autostoeltje gezeten.
gelukkig nooit aangehouden, ik wil niet weten wat een gezeik je dan hebt ;(
 
mijn dochter rijdt standaard zonder helm, sorry baksteen en collega's maar bij een kind van twee en een half richt een motorhelm meer schade aan (op iedere verkeersdrempel) dannie ooit goedmaakt bij een ongeval (alsie daar al wat goed maakt en het nekletsel door het hoge gewicht niet nog verder verergert)
Victoria zit in een goedgekeurde kinderstoel in een 3-punts gordel, alleen een "speciaal" petje met lekkere gewatteerde oorflappen tegen de ergste herrie op verder houdt ik de motor wat lager in de toeren als ze mee is (en geloof me, dat scheelt flink wat decibels bij een ouwe italiaan; volgas werkt geen enkele demper }) }) ...............)

Ik heb natuurlijk een "baksteen"-helm en een Zijspanhelm.
De "baksteen'-helm zegt: Foei;
:(
maarre ik denk dan ;)

mijn zijspan-helm zegt wel erbij, zorg voor een rolbeugel o.i.d., ik hoop van nooit, maar mocht je ondersteboven tot stilstand komen, dan mag het kinderkoppie natuurlijk nooit de grond raken.
Ik kan mij eigenlijk dan niet voorstellen dat het dan problemen oplevert.
In ieder geval niet als ik mijn "baksteen"-helm opheb. :Y
 
Ik heb natuurlijk een "baksteen"-helm en een Zijspanhelm.
De "baksteen'-helm zegt: Foei;
:(
maarre ik denk dan ;)

mijn zijspan-helm zegt wel erbij, zorg voor een rolbeugel o.i.d., ik hoop van nooit, maar mocht je ondersteboven tot stilstand komen, dan mag het kinderkoppie natuurlijk nooit de grond raken.
Ik kan mij eigenlijk dan niet voorstellen dat het dan problemen oplevert.
In ieder geval niet als ik mijn "baksteen"-helm opheb. :Y

Zijspanhelm en baksteenhelm; Victoria komt nu nog niet boven de bobbel achter de stoel van het span uit; en het staal voor de rolbeugel ligt dan ook geduldig te wachten tot de geachte dame weer een cm of 10 groter is en papa tijd heeft om weer een middagje te gaan lassen en frotten.........
vindt ik trouwens een mooie eindbestemming voor 1 van mijn Guzzi's (v65 Lario) blok is al een tijdje verkocht, kenteken al jaren opgedoekt, maar het frame zal worden gerecycled in een veiligheidskooi voor het span :}
volgens mij zijn de buizen van een Guzzi frame daar meer als sterk genoeg voor
 
Terug
Bovenaan Onderaan