Gordels

Jaani

MF'er
18 aug 2004
171
5
Kesteren
He collega,s welke zijspanrijder kan mij vertellen of gordels nu verplicht zijn in een span of niet,afgezien over veiligheid,en hoe zit dat in het buitenland.En als ze verplicht zijn volsta ik dan met een setje Halfords
 
zijn niet verplicht maar het is wel verstandig, als je gordels wilt gebruiken dan kun je het beste 4 punts gordels nemen. Gordels mogen alleen gemonteerd worden in een stalen bak of aan een stalen binnenframe, dus niet aan polyester vast bouten (logisch).
 
Regels in het buitenland kunnen per land verschillen maar gordels zijn nergens verplicht volgens mij, er gelden gewoon dezelfde regels als voor de gewone motorrijder.

Als je gordels monteert dan is dat voor je eigen veiligheid (of liever gezegd van je passagier) in de eerste plaats maar ze moeten ook deugdelijk gemonteerd worden. Je hebt er niets aan als ze bij een noodstop of botsing afbreken, ga dus na of dit inderdaad deugdelijk is.
 
oostenrijk:

Kinder:
Kindermitnahme im Beiwagen ist auf Mindestalter 12 Jahre beschränkt, darunter nur mit Kindersitz/Überrollbügel. Pro eingetragenem Sitzplatz darf max. 1 Kind befördert werden (früher: bis zu 2 Kinder = 1 Platz). Gurtpflicht im Seitenwagen nur für Kinder unter 12 in Verbindung mit Kindersitz.

Helmpflicht:
Helmpflicht besteht auf allen Plätzen, auch im Seitenwagen (war früher nicht so).

kinderen onder de twaalf jaar moeten in oostenrijk in een kinderzitje met bijbehorende gordel en een rolbeugel.
verder moet iedereen een helm op, dat was vroeger niet zo.

heb ik nu een deja vu :?
 
oostenrijk:

Kinder:
Kindermitnahme im Beiwagen ist auf Mindestalter 12 Jahre beschränkt, darunter nur mit Kindersitz/Überrollbügel. Pro eingetragenem Sitzplatz darf max. 1 Kind befördert werden (früher: bis zu 2 Kinder = 1 Platz). Gurtpflicht im Seitenwagen nur für Kinder unter 12 in Verbindung mit Kindersitz.

Helmpflicht:
Helmpflicht besteht auf allen Plätzen, auch im Seitenwagen (war früher nicht so).

kinderen onder de twaalf jaar moeten in oostenrijk in een kinderzitje met bijbehorende gordel en een rolbeugel.
verder moet iedereen een helm op, dat was vroeger niet zo.

heb ik nu een deja vu :?

LET OP!!!!
dit gaat alleen op voor motoren / zijspannen die oostenrijks kenteken hebben en wel hierom.... je zijspan moet voldoen aan de richtlijnen die gelden in het land van herkomst in dit geval Nederland dus gordels hoeven er niet in te zitten, doordat de europeese regelgeving nog niet op elkaar is afgestemd (en dat gaat ook nog heeeeeel lang duren)kun je nog voldoen aan je eigen regelgeving. als er dus een oostenrijkse klabak je van de straat trekt en begint te mekkeren over gordels en zo dan moet je hem op deze europeesche regel wijzen en je niet laten overdonderen door die lui en voet bij stuk houden. het zal even wat tijd in beslag nemen maar alles zal goed komen. en ga ook niet betalen om van het gezeur af te zijn want betalen is gelijk aan schuld bekennen en dan is het gewoon onherroepelijk geworden en heb je geen poot meer om op te staan...
ik moet nog even heel goed mijn best doen om het betreffend artikel te vinden waarin dit beschreven staat kompleet met artikel nummer van het europeesche verkeersrecht(dat doet het altijd goed...)dus ik kom hier nog even (hopelijk gauw) op terug
groeten erick
 
goed plan!
dan kan je gelijk dat gezeik met die gele hesjes even rechtzetten :}
ho even....in de voorgaande posts hebben we het over INRICHTINGSEISEN en die hesjes is een UITRUSTINGSEIS!!!! dus gewoon meenemen dus die hesjes... al was het alleen maar voor je eigen veiligheid...en kosten doen ze bijna niks meer, wel even opletten of ze goedgekeurd zijn, uit eigen ervaring weet ik dat als je op de vluchtstrook staat dat ze je toch even iets eerder zien dan zonder.
ondertussen zit ik me helemaal scheel te zoeken naar het desbetreffende artikel over het europeesche verkeersrecht die ik natuurlijk niet kan vinden....grrrrr :(
groeten erick
 
Hee Erick

Ik ben je tot nu toe nog niet tegengekomen op dit forum dus welkom, ook al ben je al een poosje ingeschreven. Ik zag op je website trouwens een heel gaaf Guzzi priject :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ .

denk ook even aan BOT5, dit is een treffen wat we organiseren voor de MF zijspanners.
omdat dit topic verplaatst is naar waar is wat te doen heb ik maar een link in het onderschrift gezet.
 
Hee Erick

Ik ben je tot nu toe nog niet tegengekomen op dit forum dus welkom, ook al ben je al een poosje ingeschreven. Ik zag op je website trouwens een heel gaaf Guzzi priject :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ .

denk ook even aan BOT5, dit is een treffen wat we organiseren voor de MF zijspanners.
omdat dit topic verplaatst is naar waar is wat te doen heb ik maar een link in het onderschrift gezet.
zo af en toe post ik wel eens wat maar ik ben meer een "lezer"
maar met dit gevalletje oostenrijk en zwitserland kon ik niet meer van het toetsenbord afblijven en volgens mij heb jij wel eens gereageerd op een vraag over voorvorken in een ander zijspan topic
en dat je dat guzziproject wel mooi zou vinden kan me niet echt verrassen...
dat vinden die guzzirijders altijd mooi (en ik ook trouwens)
dat ding is van een vriend van me, ik probeer hem nu om te kletsen om er een zijspan aan te bouwen maar dat vind hij niet zo een goed idee (de sukkel)
BOT 5 weet ik nog niet, duurt nog zo lang, ik leef een beetje zo als het komt en of de vogeltjes mooi fluiten en of ik op het laatste moment er wel zin in heb...(is ook de belangrijkste reden...)
groeten erick
 
Nu ik zo rond kijk zie ik inderdaad dat je al meer gepost hebt, schijnbaar is dat niet zo blijven hangen. OK klik op mijn huisje en je weet waarom }) }) }) }) })
 
Heren goedemorgen ,ik vernam dat er zijn die alleen maar lezen maar als je wat weet altijd reageren ,want met al deze info kan ik gewoon heel veel.Kom niet elke dag in het buitenland en sleutel ook niet elke dag aan een span Maar als ik kijk waar ik via motorforum achter komt is niet sleeeecht.Ik ben nu bezig met uitlijnen van zijspan wiel, mischien iemand ervaring is een st1100 met eml gt2000
 
Terug
Bovenaan Onderaan