Govecs 2.4 go techniek vraag

Ruud2020

Rookie
25 sep 2020
1
0
Op mijn govecs go 2.4 zit geen begrenzing, rijd ongeveer 70km/u. Nu heb ik geprobeerd hoe land de accu het volhoud als ik vol gas reed, 25 km, dus best goed, maar daarna wilde de govecs niet meer harder dan 40km/u daarna, dus als ik meer gas geef, begon de electromotor te stotteren. Als het gas vol open houd komt de snelheid wel naar 55 maar de accu is zeer snel leeg en de motor stotterd. Wat kan hiervan de oorzaak zijn, hij deed het eerst zo goed?
Alvast bedankt voor je reactie,
M.Vr.Gr Ruud
 
Een goede elektrische brommer heeft een temperatuursbeveiliging voor accu, motor en elektronica.
Laat hem een uur afkoelen en probeer het dan opnieuw.

Is het probleem dan niet opgelost, dan is er wat vervelenders aan de hand. Omdat de accu snel leeg is, vrees ik daar eigenlijk een beetje voor.

De volgende problemen zijn mogelijk:
- door de langdurige hoge belasting kan er een verbinding 'gebraden' zijn en nu slecht contact geven. Rijd over een slecht stuk weg en over een goed stuk weg, als het gestotter daardoor wordt beïnvloed is er ergens een slechte verbinding. Let op, slechte verbindingen worden heet en kunnen brand veroorzaken. Stal je brommer dus buiten na deze test. Gebruik je neus!
Reparatie relatief goedkoop en eenvoudig, moet je wel de juiste connectoren kunnen vinden.
Kan uiteraard ook komen door trillingen van de weg. Wat het ook is, het hoort niet te gebeuren!

- Indien het ontwerp van de brommer echt niet goed is, kan het zijn dat de accu om zeep is door oververhitting tijdens je langdurige vollast. De accu is nu versleten alsof ie 10 jaar oud is, kan niet meer z'n volle vermogen leveren, en de accuspanning zakt in elkaar bij vollast waardoor je motorsturing zegt 'Ik stop, de accuspanning is te laag'. De accu komt dan weer even bij, spanning is voldoende voor de motorsturing, die weer in werking komt, waarna de spanning weer keldert en de aandrijving weer hapert etc.

Accu's zijn prijzig, maar relatief eenvoudig te vervangen (al kan het veel werk zijn).
Dit kun je vaststellen door een spanningsmeter op de accuklemmen (of de ingang naar je motorregeling) te zetten. Zakt de accuspanning dramatisch in als je tractie geeft, dan is de accu kapot OF er zit een slechte verbinding tussen accu en motorsturing. Wederom, slechte verbindingen worden heet, gebruik je neus, voel of er dingen opwarmen.

- Als het een eenvoudige borstelmotor is, kan het zijn dat de borstels beschadigd zijn door continue vollast en 'goedkoop' ontwerp. Of de motorsturing is zelf om zeep. Maar borstelmotoren vind je zelden in elektrische voertuigen - alleen nog in scootmobiels enzo, geloof ik.
Als de motorsturing kapot is, dan denk ik dat je het kan vergeten... Tenzij je je op garantie kan beroepen.

- Je hebt de accu bijgeladen terwijl hij erg heet was van de rit op vollast, waardoor ie nog heter werd, en beschadigd is geraakt. Een goede lader houdt de temperatuur van de accu in de gaten en stopt het laden als ie te warm is, een slechte lader perst er gewoon meer stroom in waardoor de accu beschadigd kan raken.

Ik ken het ontwerp niet, ik ken de beveiligingen van de brommer niet, maar soms verbaas ik me over de nalatigheid van elektronica-ontwerpers, dus ik sluit beschadiging door gebrek aan beveiliging niet uit. Maar iedere moderne telefoon heeft al een ingebouwde temperatuurssensor zodat je accu niet om zeep wordt geholpen, als ie op een hete dag in de zon aan de lader wordt gehangen...

Als de begrenzing er bewust af is gehaald, dan is het mogelijk gewoon een geval 'user error'. Ontworpen voor 45km/h, gebruikt op 70km/h... Tsja.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan