GP Qatar

Hoe ga jij kijken?

  • Eurosport (televisie)

    Stemmen: 60 71,4%
  • Eurosport Player

    Stemmen: 1 1,2%
  • MotoGP.com

    Stemmen: 17 20,2%
  • Downloaden

    Stemmen: 2 2,4%
  • Anders

    Stemmen: 4 4,8%

  • Totaal aantal stemmers
    84

twonha

Yods be silent!
2 apr 2007
8.113
2.551
Nijmegen
Zaterdag
Moto3 QP 16:00 - 16:40
Moto2 QP 16:55 - 17:40
MotoGP Q1 18:35 - 18:50
MotoGP Q2 19:00 - 19:15

Zondag
Moto3 RAC 17:00
Moto2 RAC 18:20
MotoGP RAC 20:00

Dit weekend gaat MotoGP seizoen 2015 van start! Na de tests op Valencia, Sepang, Jerez en hier in Qatar is het paddock van de prototypes er helemaal klaar voor. Iedereen staat te springen om weer te beginnen, aan wat in alle klassen wel eens een enorm spannend seizoen kan worden. De verhalen bij uitstek om op te letten dit weekend:

01-top-qatar_3.topcontent.jpg


Verhaallijnen: De uitgebreide intro
MotoGP
Marc Marquez zal voor de tweede keer op rij proberen zijn MotoGP-titel te verdedigen. Hij is fit, hij is razendsnel, de Honda staat er goed bij en de regerend wereldkampioen heeft zijn plan van aanpak klaar. Marquez zal vooral een oogje houden op Valentino Rossi - traditioneel sterk op Qatar - en Jorge Lorenzo, die een veel geconcentreerder indruk maakt dan afgelopen jaar en daarmee een groot rivaal moet zijn.

De angel in het verhaal? Ducati Corse General Manager Gigi Dall'Igna. Afgelopen jaar heeft hij vanuit de schaduwen gewerkt om bij Ducati Corse alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, een nieuwe Ducati GP-machine te ontwerpen en het merk eindelijk weer competitief te krijgen in de koningsklasse. Na jaren en jaren van tegenvallende resultaten en chronisch onderstuur heeft een compleet nieuwe motor gezorgd voor enthousiasme bij Andrea Dovizioso en Andrea Iannone, én voor supersnelle rondetijden die niet afhankelijk lijken van de extraatjes die Ducati Corse mag gebruiken ten opzichte van Honda en Yamaha. Pole position voor Dovizioso zal geen ongefundeerde gok zijn, terwijl de belangrijkste onbekende is wat er gebeurt met de GP15 in de tweede helft van de race. Zal de nieuwe Ducati zich een hele race staande weten te houden?

Om ook een oogje op te houden in de MotoGP zijn de terugkerende fabrieken Suzuki en Aprilia. Aprilia beschouwt dit jaar als een veredeld testseizoen, terwijl Suzuki haar testseizoen afgelopen jaar juist niet in de spotlights verreed en nu in één keer voor het echte werk gaat. Dit is te merken in de coureurskeuzes: twee gretige jonge heren bij Suzuki die voor de prestaties moeten gaan (Aleix Espargaro en Maverick Viñales), twee oude rotten bij Aprilia die het ontwikkelwerk moeten verzorgen (Alvaro Bautista en Marco Melandri).

Het niveau in de MotoGP is dit jaar ongekend hoog. Aan materiaal nemen we meer fabrieksfietsen mee die voor de eerste tien plaatsen strijden. Daarachter vinden we sterke Open motoren die voor p10-20 gaan (zoals Forward Yamaha en de Honda's bij Aspar). En zelfs de achterhoede bestaat uit fabrieksmotoren die meer ontwikkelingsgericht racen. Het personeel mag er ook wezen: de 25 coureurs hebben samen 29 wereldkampioenschappen op hun naam staan, 380 GP-overwinningen en nog eens 37 WSBK-overwinningen. Het is dan ook niet zo gek dat de top 10 op Qatar tijden neerzet die nauwelijks meer dan een seconde uit elkaar zullen liggen: hét recept voor close racing en stevige gevechten.

46-rossi__gp_8122.gallery_full_top_fullscreen.jpg


Moto2
In de Moto2 gaat Tito Rabat voor MarcVDS proberen wat nog niemand heeft gedaan sinds 2010: de titel verdedigen. Rabat zal ook de enige coureur dit jaar zijn die met een #1 plaat op de motor rijdt, daar de ene Marquez #93 behoudt en de andere Marquez van klasse veranderd is.

Rabat zal sterke concurrentie krijgen, met name van Sam Lowes. De man die Michael van der Mark voorging als World Supersportkampioen kende een uitstekend testseizoen en zal, ondanks het SpeedUp frame i.p.v. een Kalex frame, dit jaar moeten bewijzen dat hij een titelkandidaat is. Vanuit het Kalex kamp zijn er allerlei coureurs die voor podium danwel winst zullen gaan dit jaar. Jonas Folger en Johann Zarco lijken eindelijk de plaatsen voorin definitief over te gaan nemen, terwijl rookies Alex Rins, Alex Marquez en Lorenzo Baldassari vooral later dit seizoen wel eens voor verrassingen kunnen gaan zorgen.

01-rabat_02_test15_jerez_m2_xxxx_jdr1589.gallery_full_top_fullscreen.jpg


Moto3
In de 250cc Moto3-klasse gaat het dit seizoen eigenlijk maar om één jongen. Tweevoudig Junior Championship kampioen Fabio Quartararo laat zich zelfs niet door de leeftijdsgrens tegenhouden om het GP-paddock te overwinnen. De gedoodverfde opvolger van Marc Marquez staat in hem klaar om ook op wereldniveau de concurrentie heel, heel ver achter zich te laten. De voornaamste horde die Quartararo zal moeten nemen, is het razendsnel aanleren van 13 nieuwe circuits op een kalender van 18 weekenden.

Nadat we vorig jaar ontzettend verwend werden met tot wel drie Nederlandse coureurs op de baan, dropen de Hollandse jongens één voor één af. Scott Deroue komt dit jaar uit in BSB Moto3, Bryan Schouten in het EK Superstock 600; Jasper Iwema heeft het strijdtoneel verlaten. De Nederlandse inbreng op Grand Prix niveau komt dit jaar volledig op conto van RW Racing GP, met de Belgische coureur Livio Loi. Met beter materiaal (een 2015 Honda) werden in de tests regelmatig resultaten behaald die in een race goed zouden zijn voor punten. Misschien toch maar een Benelux-vlag meenemen naar de TT dit jaar...

11-loi---02_test15_jerez_m3_xxxx_jdr0768.gallery_full_top_fullscreen.jpg


Techniek: De beknopte handleiding
David Emmett van Motomatters.com zette vandaag de beknopte handleiding online voor het technische aspect van de MotoGP in seizoen 2015. Met aandacht voor Factory / Open, ECU en software development, en de bandenkeuze geeft hij op intelligente wijze overzicht in de chaos. Zie hier voor het hele artikel.


Televisie: De overzichtelijke toelichting
Televisieminnend motorland bevindt zich in de gebruikelijke spagaat. Er is altijd wel iets mis, er gaat altijd wel iets goed. De uitzendingen van Sport1, voorzien van commentaar door Frank Weeink, werden door de betalende klanten positief ontvangen. Maar Eurosport's hernieuwde inzet op MotoGP heeft de zender de rechten opgeleverd in Duitsland, Frankrijk én de Benelux. In praktijk betekent het dat we de helft van de Grand Prix races op Eurosport 1 kunnen kijken terwijl de andere helft op Eurosport 2 te zien is. Nog steeds niet helemaal voor nop, maar voor de mensen die al hun geld in de benzinetank stoppen is er toch een redelijk aanbod.

Online zijn er mogelijkheden via de Eurosport Player of via www.motogp.com, terwijl de creatievelingen onder ons altijd nog achteraf downloaden of onbetrouwbare streampjes opzoeken. Welke keus je ook maakt, ik wens ons allemaal veel succes, plezier en sterkte.

Racesport.nl geeft een net overzicht van waar en wanneer er iets te zien valt, ik laat het bij het tijdschema voor de kwalificaties en wedstrijden volgens Nederlandse tijd bovenaan deze post.

Qatar 2015: moge het een knallend seizoen worden...
 
Laatst bewerkt:
Ja iemand moet het doen, en als jij het doet is het goed! ;)

Hoorde net zelfs een Eurosport MotoGP reclamespot op Veronica, van Diederick de Vries.
 
Laatst bewerkt:
*O* *O* *O* *O*

het gaat weer los!!!

ik kijk de race op MotoGP.com maar zal zeker links en rechts een oogje op ES laten vallen. wie weet valt het allemaal wel mee!
 
Motogp.com het beste wat er is? Nou, ik ben dolblij dat ik van die Nick Harris af ben.
 
Mooie OP, met veel interesse gelezen :Y

Ben erg benieuwd naar de Ducs, maar ik heb het gevoel dat snelheid niet direcht naar competatieve races vertaald. Ik vind het wel grappig dat Rossi (en ik dacht ook Lorenzo) best kritisch waren m.b.t. het voordeel wat Ducati nog heeft, omdat ze duidelijk snel zijn met de gp15. Ik heb het idee dat Marquez het dood negeert of zich echt niet bedreigd voelt, omdat hij nog steeds de yamaha's en Dani als zijn grootste concurenten ziet.

Qatar MotoGP Test: 'I know who my rivals are' - Marquez

Dovi zie ik zich echt wel naar voren sturen. Van Iannone weet ik het echt niet, ik vind het er altijd te geforceerd uitzien en de goede resultaten van vorig jaar waren alleen in de kwalificaties en eerste race ronden. Maar misschien heeft hij echt de stap gemaakt, tzou iig fantastisch zijn voor dit seizoen.

Bring it on :}
 
Mooie OP Mark, Motogp.com gestemd :P
Ik verwacht dat het in de GP weer vooral om MM draait. In principe staat niets 'm in de weg.
Daarachter wordt het ws. wel wat spannender dit jaar met Dovi en Iannone als serieuze podiumkandidaten en een veel fittere Lorenzo en Rossi. Ik ben heuuulll benieuwd, is het al zondag?? :P
 
Ik ben, net als vele anderen, benieuwd naar de race pace van de Duc's. Dovi en Iannone zijn allebei snel geweest waarbij ze op Losail hebben laten zien dat ze met regelmaat snelle tijden konden rijden (1'55/1'56). Ik zie het nog wel gebeuren dat ze in gevecht gaan met Marquez om de winst.
Van Suzuki zou ik het mooi vinden als ze regelmatig in de top 10 eindigen, maar stiekem hoop ik op iets meer. Van de Aprilia's heb ik geen hoge verwachting hoewel Bautista wel echt een racer is..maar als je machine gewoon - nog - niet snel/goed genoeg is..

In de Moto2 hoop ik dat Lowes de Kalex machines aan kan. Met 3 Speed Up's, 2 Tech 3's en 1 Suter is het toch een beetje een Kalex kampioenschap geworden -O-
En als Julian Simon en Anthony West daar nou wat van kunnen profiteren zou dat helemaal mooi zijn.

In de kleinste klasse is het ontzettend jammer dat er geen Nederlanders aan de start staan, maar ja..ze zijn gewogen en te licht bevonden, helaas. Het is sowieso jammer dat er geen Nederlanders in de GP's rijden en ik zie dat voorlopig ook niet zo snel gebeuren. Wat ik wel zie gebeuren is een 'close battle' tussen nieuwkomers Quartararo en Navarro en de (sub-)toppers van vorig seizoen Kent, Antonelli, Bastianini, Fenati, Vasquez, Viñales, Oliviera, Masbou..ach het is altijd weer afwachten hoe dat zich gaat ontwikkelen. Soms laten toppers het afweten en staan er ineens nieuwe op, we gaan het zien!
 
Ik stream altijd. Geen idee vanaf welke zender er gestreamd wordt. In ieder geval Engelstalig commentaar voor de extra beleving.
 
Eurosport was tijdens de laatste WSBK race ook weer zeer matig in het commentaar. Het zou me verbazen als ze in de MotoGp wel weten welk nummer bij welke rijder hoort.

Nick Harris is wel zwaar irritant. Was Gavin Emmett er dan nog maar, wat dat aan gaat.
Hoe dan ook, MotoGp.com voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben, als reserve-belg, ook erg benieuwd naar de verrichtingen van Livio Loi op de RW-Honda. Test zagen er iig veelbelovend uit. Hoop dat het er dit weekeinde meteen uit komt.
 
Anders : BT-Sport HD via de schotel. :Y
Dat is ook vaak de Engelse stream die via internet te zien is.
Commentaar van Julian Ryder en Keith Huewen, interviews door Gavin Emmett en Neil Hodgson.
Heb er weer zin in :)
 
Anders : BT-Sport HD via de schotel. :Y
Dat is ook vaak de Engelse stream die via internet te zien is.
Commentaar van Julian Ryder en Keith Huewen, interviews door Gavin Emmett en Neil Hodgson.
Heb er weer zin in :)


eurosport lekker gratis.. :}
 
Bedankt voor de mooie OP twonha.
Ik ga dit jaar opnieuw kijken via het waalse rtbf of 'la deux'.
Het zou weleens een mooi jaar kunnen worden, ik kan niet wachten.
 
Ik ben, net als vele anderen, benieuwd naar de race pace van de Duc's. Dovi en Iannone zijn allebei snel geweest waarbij ze op Losail hebben laten zien dat ze met regelmaat snelle tijden konden rijden (1'55/1'56). Ik zie het nog wel gebeuren dat ze in gevecht gaan met Marquez om de winst.
Van Suzuki zou ik het mooi vinden als ze regelmatig in de top 10 eindigen, maar stiekem hoop ik op iets meer. Van de Aprilia's heb ik geen hoge verwachting hoewel Bautista wel echt een racer is..maar als je machine gewoon - nog - niet snel/goed genoeg is..

In de Moto2 hoop ik dat Lowes de Kalex machines aan kan. Met 3 Speed Up's, 2 Tech 3's en 1 Suter is het toch een beetje een Kalex kampioenschap geworden -O-
En als Julian Simon en Anthony West daar nou wat van kunnen profiteren zou dat helemaal mooi zijn.

In de kleinste klasse is het ontzettend jammer dat er geen Nederlanders aan de start staan, maar ja..ze zijn gewogen en te licht bevonden, helaas. Het is sowieso jammer dat er geen Nederlanders in de GP's rijden en ik zie dat voorlopig ook niet zo snel gebeuren. Wat ik wel zie gebeuren is een 'close battle' tussen nieuwkomers Quartararo en Navarro en de (sub-)toppers van vorig seizoen Kent, Antonelli, Bastianini, Fenati, Vasquez, Viñales, Oliviera, Masbou..ach het is altijd weer afwachten hoe dat zich gaat ontwikkelen. Soms laten toppers het afweten en staan er ineens nieuwe op, we gaan het zien!

Denk toch dat Bo daar volgend jaar anders over denkt :+
 
Als Bo zich dit jaar in de kijker rijdt in zowel RBR als CEV, hoop ik dat hij volgend jaar bij een sterk team belandt. Ik zie niet zomaar gebeuren dat hij alles wint wat er te winnen valt dit jaar en dan volgend jaar naar fabrieksmateriaal gaat, maar als Bo binnen nu en twee jaar regelmatig punten weet te pakken in de GPs hebben we er een absolute topper aan v.w.b. Nederlands niveau!

Wat ik begreep is dat het niveau van het aankomend talent minstens zo hoog ligt of zelfs hoger (geen idee waar ik dat gelezen heb), en dat er dus goed gewerkt wordt aan meer Nederlanders in de Moto3. Ik hoop het maar!
 
Top OP Mark! Beste OP van het seizoen :p

Ben ook wel erg benieuwd naar hoe de verstandhoudingen dit jaar zijn. Ik hoop dat Lorenzo weer echt mee kan doen. Maakt mij verder weinig uit wie wint, ik wil close racing zien.

Hoop dat het commentaar bij ES een beetje meer niveau heeft maar vrees ervoor. Waarom kunnen wij nou niet wat ze in de UK wel goed kunnen? Lekker bevlogen. Ook mis ik een leuke en interessante voorbeschouwing. Was op Sport 1 ook nooit. Bij BT sport hebben ze tenminste een compleet programma om alle races heen gebouwd.
 
wil toch wel zien hoe het op Eurosport is, bevalt het niet kan ik altijd nog via motogp.com kijken. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan