Zaterdag
Moto3 QP 16:00 - 16:40
Moto2 QP 16:55 - 17:40
MotoGP Q1 18:35 - 18:50
MotoGP Q2 19:00 - 19:15
Zondag
Moto3 RAC 17:00
Moto2 RAC 18:20
MotoGP RAC 20:00
Dit weekend gaat MotoGP seizoen 2015 van start! Na de tests op Valencia, Sepang, Jerez en hier in Qatar is het paddock van de prototypes er helemaal klaar voor. Iedereen staat te springen om weer te beginnen, aan wat in alle klassen wel eens een enorm spannend seizoen kan worden. De verhalen bij uitstek om op te letten dit weekend:
Verhaallijnen: De uitgebreide intro
MotoGP
Marc Marquez zal voor de tweede keer op rij proberen zijn MotoGP-titel te verdedigen. Hij is fit, hij is razendsnel, de Honda staat er goed bij en de regerend wereldkampioen heeft zijn plan van aanpak klaar. Marquez zal vooral een oogje houden op Valentino Rossi - traditioneel sterk op Qatar - en Jorge Lorenzo, die een veel geconcentreerder indruk maakt dan afgelopen jaar en daarmee een groot rivaal moet zijn.
De angel in het verhaal? Ducati Corse General Manager Gigi Dall'Igna. Afgelopen jaar heeft hij vanuit de schaduwen gewerkt om bij Ducati Corse alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, een nieuwe Ducati GP-machine te ontwerpen en het merk eindelijk weer competitief te krijgen in de koningsklasse. Na jaren en jaren van tegenvallende resultaten en chronisch onderstuur heeft een compleet nieuwe motor gezorgd voor enthousiasme bij Andrea Dovizioso en Andrea Iannone, én voor supersnelle rondetijden die niet afhankelijk lijken van de extraatjes die Ducati Corse mag gebruiken ten opzichte van Honda en Yamaha. Pole position voor Dovizioso zal geen ongefundeerde gok zijn, terwijl de belangrijkste onbekende is wat er gebeurt met de GP15 in de tweede helft van de race. Zal de nieuwe Ducati zich een hele race staande weten te houden?
Om ook een oogje op te houden in de MotoGP zijn de terugkerende fabrieken Suzuki en Aprilia. Aprilia beschouwt dit jaar als een veredeld testseizoen, terwijl Suzuki haar testseizoen afgelopen jaar juist niet in de spotlights verreed en nu in één keer voor het echte werk gaat. Dit is te merken in de coureurskeuzes: twee gretige jonge heren bij Suzuki die voor de prestaties moeten gaan (Aleix Espargaro en Maverick Viñales), twee oude rotten bij Aprilia die het ontwikkelwerk moeten verzorgen (Alvaro Bautista en Marco Melandri).
Het niveau in de MotoGP is dit jaar ongekend hoog. Aan materiaal nemen we meer fabrieksfietsen mee die voor de eerste tien plaatsen strijden. Daarachter vinden we sterke Open motoren die voor p10-20 gaan (zoals Forward Yamaha en de Honda's bij Aspar). En zelfs de achterhoede bestaat uit fabrieksmotoren die meer ontwikkelingsgericht racen. Het personeel mag er ook wezen: de 25 coureurs hebben samen 29 wereldkampioenschappen op hun naam staan, 380 GP-overwinningen en nog eens 37 WSBK-overwinningen. Het is dan ook niet zo gek dat de top 10 op Qatar tijden neerzet die nauwelijks meer dan een seconde uit elkaar zullen liggen: hét recept voor close racing en stevige gevechten.
Moto2
In de Moto2 gaat Tito Rabat voor MarcVDS proberen wat nog niemand heeft gedaan sinds 2010: de titel verdedigen. Rabat zal ook de enige coureur dit jaar zijn die met een #1 plaat op de motor rijdt, daar de ene Marquez #93 behoudt en de andere Marquez van klasse veranderd is.
Rabat zal sterke concurrentie krijgen, met name van Sam Lowes. De man die Michael van der Mark voorging als World Supersportkampioen kende een uitstekend testseizoen en zal, ondanks het SpeedUp frame i.p.v. een Kalex frame, dit jaar moeten bewijzen dat hij een titelkandidaat is. Vanuit het Kalex kamp zijn er allerlei coureurs die voor podium danwel winst zullen gaan dit jaar. Jonas Folger en Johann Zarco lijken eindelijk de plaatsen voorin definitief over te gaan nemen, terwijl rookies Alex Rins, Alex Marquez en Lorenzo Baldassari vooral later dit seizoen wel eens voor verrassingen kunnen gaan zorgen.
Moto3
In de 250cc Moto3-klasse gaat het dit seizoen eigenlijk maar om één jongen. Tweevoudig Junior Championship kampioen Fabio Quartararo laat zich zelfs niet door de leeftijdsgrens tegenhouden om het GP-paddock te overwinnen. De gedoodverfde opvolger van Marc Marquez staat in hem klaar om ook op wereldniveau de concurrentie heel, heel ver achter zich te laten. De voornaamste horde die Quartararo zal moeten nemen, is het razendsnel aanleren van 13 nieuwe circuits op een kalender van 18 weekenden.
Nadat we vorig jaar ontzettend verwend werden met tot wel drie Nederlandse coureurs op de baan, dropen de Hollandse jongens één voor één af. Scott Deroue komt dit jaar uit in BSB Moto3, Bryan Schouten in het EK Superstock 600; Jasper Iwema heeft het strijdtoneel verlaten. De Nederlandse inbreng op Grand Prix niveau komt dit jaar volledig op conto van RW Racing GP, met de Belgische coureur Livio Loi. Met beter materiaal (een 2015 Honda) werden in de tests regelmatig resultaten behaald die in een race goed zouden zijn voor punten. Misschien toch maar een Benelux-vlag meenemen naar de TT dit jaar...
Techniek: De beknopte handleiding
David Emmett van Motomatters.com zette vandaag de beknopte handleiding online voor het technische aspect van de MotoGP in seizoen 2015. Met aandacht voor Factory / Open, ECU en software development, en de bandenkeuze geeft hij op intelligente wijze overzicht in de chaos. Zie hier voor het hele artikel.
Televisie: De overzichtelijke toelichting
Televisieminnend motorland bevindt zich in de gebruikelijke spagaat. Er is altijd wel iets mis, er gaat altijd wel iets goed. De uitzendingen van Sport1, voorzien van commentaar door Frank Weeink, werden door de betalende klanten positief ontvangen. Maar Eurosport's hernieuwde inzet op MotoGP heeft de zender de rechten opgeleverd in Duitsland, Frankrijk én de Benelux. In praktijk betekent het dat we de helft van de Grand Prix races op Eurosport 1 kunnen kijken terwijl de andere helft op Eurosport 2 te zien is. Nog steeds niet helemaal voor nop, maar voor de mensen die al hun geld in de benzinetank stoppen is er toch een redelijk aanbod.
Online zijn er mogelijkheden via de Eurosport Player of via www.motogp.com, terwijl de creatievelingen onder ons altijd nog achteraf downloaden of onbetrouwbare streampjes opzoeken. Welke keus je ook maakt, ik wens ons allemaal veel succes, plezier en sterkte.
Racesport.nl geeft een net overzicht van waar en wanneer er iets te zien valt, ik laat het bij het tijdschema voor de kwalificaties en wedstrijden volgens Nederlandse tijd bovenaan deze post.
Qatar 2015: moge het een knallend seizoen worden...
Laatst bewerkt: