GPRS tegen diefstal motor?

Aramis

MF'er
21 jun 2004
205
0
Zeeland
Ik lees wel eens dat motoren zoveel gejat worden. Ik vroeg mij af of het niet mogeli kis een GPRS chip in je motor te laten zetten ofzo, zodat je hem altijd kunt opsporen. Is dat geen idee? Ik weet niet wat de kosten ervan zouden zijn.
 
Ik weet wel dat scooters een soort chipsysteem ergens hebben.
Jouw idee is goed, maar het nadeel met GPRS als je dat in een kasje ergens op je motor bevestigd, een dief knip doet en het systeempje in de sloot flikkert, of ergens in een stadsbus neerlegt of zo. Maar er zit iets in.
 
Alleen die chip is niet voldoende. Er moet ook een zender aan worden gekoppeld, die de GPS-locatie overseint. Dat kan bv. een GSM telefoon zijn.
Het bestaat overigens al. Met name duurdere auto's hebben zo'n GPS baken, die de lokatie van de auto, in geval van diefstal, doorseint. Is een onderdeel van het alarm.

Dat chipsysteem waar over gesproken wordt, is een Datatag. Dat is een chip met een uniek nummer, verborgen in het frame. Dat kan wel helpen om de brommer/motor te identificeren (met behulp van een Datatag-lezer, die de politie dan wel moet hebben...) maar niet om hem te vinden.
 
Heb je niets aan.

Zou gouw men de motor in een busje laad is de GPS ontvangst weg en je motor dus ook.
 
Signaal weg? :?

En iets dat gebaseerd is op GSM techniek dan? Signaal dat wegvalt door een busje is wel een knap waardeloos signaal heur...
 
even wat rechtzetten je bedoelt gps en geen gprs

gprs=General Packet Radio Service
GPRS is een nieuwe techniek in het GSM-netwerk, die het mogelijk maakt om meer data te verzenden en te ontvangen dan tot nu toe mogelijk was met GSM-telefoons. Dit komt omdat bij GPRS de data niet in één keer over het netwerk wordt verstuurd, maar in stukjes. Op die manier wordt het netwerk efficiënter gebruikt en wordt het ook mogelijk om andere, grotere delen informatie te versturen.

Met GPRS kunt u met een speciale GPRS mobiele telefoon een permanente internetverbinding hebben. Hierbij betaalt u niet - zoals normaal - per seconde dat u verbinding hebt, maar voor de overgedragen data. Een voorbeeld: als u vier uur online bent en enkele kleine chat berichten ontvangt van een paar kilobyte, worden slechts die paar kilobyte in rekening gebracht en niet vier uur aan belkosten.

bron: www.xs4all.nl/helpdesk/verbinding/gprs/gprs_faq.html

gps=Global Positioning System

Wat is GPS precies?
Duizenden jaren lang hebben mensen gebruik gemaakt van sterren en kaarten om hun route te bepalen. Sinds tien jaar kan men nu hiervoor ook gebruik gaan maken van GPS (Global Positioning System). Met behulp van GPS weet men precies de eigen locatie. En kan men de met behulp van een kaart precies bepalen welke route ze moeten volgen om bij hun bestemming te komen. Ze kunnen immers precies de eigen locatie op de kaart aanwijzen of deze door GPS-software laten bepalen.
Aan de basis van het GPS-systeem staat een groot netwerk van zo’n 24 satellieten, die voortdurend hun exacte plaats in de ruimte en de exacte tijd van hun interne atoomklok uitzenden. De satellieten zijn nauwkeurig gepositioneerd: iedere plaats op de aarde kan altijd minimaal vier satellieten 'zien'. Naast deze 24 satellieten zijn er ook nog een paar reserve, voor het geval er eentje stuk gaat. GPS-ontvangers maken het systeem compleet.

Het is mogelijk de positie te bepalen tot op 10 tot 100 meter nauwkeurig. Met behulp van speciale militaire apparatuur is het zelfs mogelijk om de positie binnen de 1 meter nauwkeurig te bepalen. Het GPS-systeem is oorspronkelijk voor militaire operaties ontwikkeld door het Amerikaanse leger. Nu is het ook vrijgegeven voor commerciële doeleinden, maar de precisie is voor de burger met opzet minder gemaakt. Dit om veiligheidsoverwegingen...


bron: www.palmclub.nl/tips/gps/werking/

gsm: behoeft geen uitleg dacht ik zo

het plaatsen van een gsm systeem en een gps ontvanger biedt je de mogelijkheid om
je motor/vaartuig/auto te bellen en vervolgens de laatst bekende locatie door te krijgen

dit noemen ze tracking en tracing

echter zoals hierboven al juist werdt aangegeven ontvangt de gps geen signalen in
een bijvoorbeeld een bus tunnel garage woning etcetera

dus wanneer de motor in een bus wordt geladen en vervolgens een garage inrijdt
kan je bellen wat je wil maar de lokatie die je doorkrijgt is de plek van diefstal.

om een zo goed mogelijke beveiliging te krijgen is het dus zaak om de gps constant aan te hebben staan, helaas door de omvang van een motoraccu is dat haast niet te doen zowel de gps als de gsm dienen namelijk constant gevoed te worden het verbuik ligt gemiddeld op 100mA een normaal alarm gebruikt iets van 12mA en soms nog minder.

vervolgens komen we bij de simkaart
aangezien nog steeds niet duidelijk is waar al die gestolen motoren blijven
en er vermoedt wordt dat deze voor een deel naar het buitenland vertekken is het dus zaak om een gsm kaart met een abbonement te nemen je heb er weinig aan als de laatst bekende lokatie de landsgrens is.

bijna iedereen die een gsm heeft heeft wel is meegmaakt dat deze spontaan uit stond of kaartfout aangaf indien dit na de diefstal gebeurt kan je het systeem niet meer bereiken door de trillingen van een motorfiets is het dus belangrijk dat het systeem goed en trillingsvrij wordt bevestigd en dan nog biedt het geen garanties hoe beter ingebouwd hoe slechter het gps signaal

wat kost het ?
een systeem waar je een eigen gsm aanhangt kost ronde 300 euro
een systeem waar een gsm telefoon ingebouwd zit rond de 600 euro

excl inbouw kosten

is het het waard ?

dit moet iedereen voor zichzelf bepalen
echter door de methode waarop motoren worden gestolen denk ik dat de kans om je motor in 1 geheel terug te vinden maar met een klein percentage vergroot wordt

sommige motoren worden na de diefstal ergens op straat gezet om af te koelen terwijl er een koper wordt gezocht

sommige motoren worden direct verscheept naar landen zoals suriname de nederlandse antillen etc

sommige motoren worden uit elkaar gehaald waarbij de gps modules dus zal worden gevonden en onklaar wordt gemaakt

het succes zal ervan afhangen van de gebruikte ontvreemdings methode en de medewerking van de politie

eigenlijk zou je met een losse gsm precies hetzelfde kunnen bereiken aangezien deze ook constant verbinding hebben met een mast echter werken de providers en de politie hier niet aan mee

een gps alarm is dus geen garantie dat je je motorfiets terugvindt


dit alles is gebaseerd op mijn eigen onderzoeken om mijn motorfiets te beveiligen
ik ben voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat een diefstal verzekering een betere keus was

wellicht dat ik mijn conclusie over een paar jaar bij kan stellen
 
aan de hand van de webpagina van deze man bike.owns.com
zie ook deze topic www.motor-forum.nl/forum/topic.php/66822

en de opmars van wifi netwerken in nederland
heb ik gedacht over het gebruiken van een pocket pc en wifi voor het lokaliseren van je motor
hier zou je ook nog een gps module aan kunnen hangen
vervolgens laat je de pocktet pc elke uur bijvoorbeel contact zoeken met een door jouw opegegevn webserver waar ie alle gegevens nalaat op die manier zou je ook de gangen van je machine na moeten kunnen gaan en indien je er dichtbij genoeg bent
de pocket pc benaderen en bijv geluid opnemen signaal stertkte meten etc om hem terug te vinden

als er mensen geinteresseerd zijn in dit soort systemen zou ik er graag over brainstormen met hun

echter wel eerst zelf een beetje onderzoek verrichten ik zit niet achter de pc om
de gegevens vanuit bijv google opnieuw te tikken omdat geintereresseerde te lui is om er zelf maar enige moeite voor te doen, ik ben geen online helpdesk

het internet bevat een schat aan informatie als je niet weet hoe je moet zoeken zal je dat eerst moeten leren, ik heb ook een leven
 
Laatst bewerkt:
aan de hand van deze de webpagina van deze man bike.owns.com
zie ook deze topic www.motor-forum.nl/forum/topic.php/66822

en de opmars van wifi netwerken in nederland
heb ik gedacht over het gebruiken van een pocket pc en wifi voor het lokaliseren van je motor
hier zou je ook nog een gps module aan kunnen hangen
vervolgens laat je de pocktet pc elke uur bijvoorbeel contact zoeken met een door jouw opegegevn webserver waar ie alle gegevens nalaat op die manier zou je ook de gangen van je machine na moeten kunnen gaan en indien je er dichtbij genoeg bent
de pocket pc benaderen en bijv geluid opnemen signaal stertkte meten etc om hem terug te vinden

als er mensen geinteresseerd zijn in dit soort systemen zou ik er graag over brainstormen met hun

echter wel eerst zelf een beetje onderzoek verrichten ik zit niet achter de pc om
de gegevens vanuit bijv google opnieuw te tikken omdat geintereresseerde te lui is om er zelf maar enige moeite voor te doen, ik ben geen online helpdesk

het internet bevat een schat aan informatie als je niet weet hoe je moet zoeken zal je dat eerst moeten leren, ik heb ook een leven

Ik denk dat het met openbare WiFi heeel dun gezaaid is... vooral buiten de stad :?
 
De beste methode tegen diefstal is gewoon nog steeds zorgen dat je spulen onaantrekkelijk zijn voor dieven.

Koop ergens 2e hands een set bekraste kuipdelen en monteer die op je motor, zorg dat er een flinke laag vaseline op je chroomdelen zit zodat ze flink vuil aantrekken en geen dief wil hem meer hebben etc etc. Een motor is toch om te rijden en niet om te showen :+ . Bij verkoop schroef je de originele onbeschadige kuip er weer op(ziet hij er ook nog eens als nieuw uit ook), en gef je hem een grondige poetsbeurt en klaar ben je.

Hoe meer geld je in het uiterlijk van een motor stopt hoe groter de kans dat ze hem pikken, jammer maar waar. Je kan zoveel geld in de beveiliging van je motor stoppen als je wil, als een dief hem wil hebben vind hij heus wel een manier om hem te pikken.

Al die mooie ideeen met GPS etc, een EHBO-zilver-/goudfolie deken houd GPS signalen al tegen. En in de gemiddelde parkeerkelder heb je geen GSM ontvangst meer.
 
Dit artikel stond in de Big-Twin van deze maand.

full
 
Deze link vond ik hier ergens op het forum. Klinkt opzich wel interesant.

http://www.dsh2000.com/CarNL4.htm

dit systeem heeft ook mijn interesse gewekt echter is de ontwikkelaar ervan niet erg vriendelijk en behulpzaam

de systemen verdwijnen ook regelmatig van de site zoals nu
tijdje geleden stond het er nog op en zal ook wel weer terug komen
vraag me af hoe goed ze getest zijn
en hoe de garantie is

hier is nog een systeem echter is de te verwachte lever datum meerdere malen uitgesteld
[urlhttp://home.zonnet.nl/gpsnavigatie/gps-prijs-track.htm#(gsm)[\url]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan